Algemeen Serpent Topic

  • Topicstarter Topicstarter DiezeL
  • Startdatum Startdatum
't monoblok voor je motor en de Alu X-brace zijn opties die kunnen helpen. Het maakt je chassis stijf, wat in sommige gevallen beter werkt, in sommige dus ook niet... Meestal werkt het overigens wel prima, maar het kan anders uitpakken (kan me voorstellen dat dat zo is als er weinig grip is en je meer flex in je auto wil)..

Xray heeft daar dus 't flex system voor bedacht :)
 
Ik zag dat Koen Geurds eens zijn topdeck van zijn elektro in de lengte had doorgezaagd.
het gaf wat meer flex in de auto waardoor de set-up niet zo dramatisch kritisch werd.

betere omschrijving over hoe en waarom een flexie auto kan je nie hebben denk ik :P
 
QuiXoTic zei:
Ja... zoveel banden als je nodig hebt om te oefenen om een toprijder te worden 8)

Zonder gekheid. Een veel gebruikte optie is CVD assen. Met name aan de voorkant draaien die wat vrijer tijdens sturen dan de standaard dogbones. Achter maakt dit niet zo veel uit, omdat de achterwielen nooit zo'n grote hoek maken.

Ook voor de niet-toprijder lijkt de '3rd one-way' een goede optie. Die zou de auto wat stabieler en constanter moeten houden als de achterbanden kleiner worden dan de voorbanden. Aangezien de meeste mensen (zoals ook ik) geen bandendraaier hebben lijkt het zinvol. Ik heb (nog) geen ervaring met de 3rd one-way, maar als het goed is wordt hij deze week opgestuurd.

Zelf gebruik ik ook de alu cross-brace en de single-piece motorsteun. Dat zijn zo'n beetje de opties die aangeraden worden in het 720 draadje op rctech.net. Ik heb zelf niet zonder deze twee opties gereden, dus ik kan niet zeggen of het erg veel uitmaakt.

Ik heb verschillende mensen die extra one-way zien uitproberen, en ze vonden het uiteindelijk allemaal minder goed rijden. Bovendien heb je het voordeel met het bandendiameterverschil alleen als je gas los hebt, en niet als je op het gas zit en volgens mij zit je het grootste gedeelte toch op het gas....
 
Het grootste voordeel is de rolweerstand. Bij het laten rollen is alleen de achterwielaandrijving aan het mee lopen en voor loopt alles geheel vrij.
Het geeft dus minder rolweerstand en tegelijk een iets stabielere auto als je banden verschillen.

Wel is het zo als je een normaal voordiff gewend bent en dus 4wd all the way je met een 2wd roll/rem iets minder stabiel bent
 
M7H zei:
De CVD assen, geven ook niet een onwijze prestatie verhoging maar zeker voor een niet top rijder, erg handig om te hebben, want je bent in geval van schade met een crash niet je assen kwijt....

Assen raak je inderdaad niet meer kwijt, maar de kans dat ze krom zijn na een crash is wel zeer groot.
Dus dan toch liever zoeken in het gras. :hammer:
 
Heeft iemand al het optionelen chassis geprobeerd? Dus dat chassis met dat carbon stuk erin die er ook uit kan om nog meer flex te hebben.

Omdat ik maandag last had van traction rol door de hoge grip ben ik hier en daar wat aan het zoeken en lezen geweest. Ik heb nu ook twee tegenstrijdige zaken gelezen. De ene zij dat je door het meer flexibelere chassis minder traction roll zal hebben terwijl de andere zei dat je tegen traction roll een stijver chassis moet hebben en dus niet het optionele chassis.
Wie is hier nu correct?
 
Ik heb getest met die 3rd one way in me 720, maar kon er niet goed aan wennen.
ik heb er alleen nog mee op mach getest, daar heb je een vrij snelle bocht voor het rechte stuk, waar je net een klein beetje moet liften.
Maar zodra je dan van het gas afgaat schiet de auto gelijk naar buiten met die one way.
In het langzamere bochtige gedeelte rolde de auto echt heel goed, zo goed zelfs dat ik echt veel eerder van het gas moet omdat ie anders gewoon de baan uit rolde.

Denk zelf als je veel setup veranderingen gaat maken en er veel tijd aan besteed het wel gaat werken, maar voor nu heb ik het weer uit men auto gehaald.
Nieuwe chassis wil ik wel gaan proberen samen met de floating rear body mount. Nieuwe chassis maakt de auto wat makkelijker, en body mount zorgt voor meer downforce achter.

Verder zijn idd de cvd's wel aan te raden, slijten ook minder hard, maar wel wat meer werk om schoon te maken.
Zelf zou ik de alu mid poelie houder eerder aanraden dan de alu x brace.
De standaard plastic versie schijnt te vervormen bij accelereren waardoor je meer wrijving in de aandrijving krijgt.

Maar echt noodzakelijk is het niet, heb dit jaar een hele nieuwe 720 met verschillende opties en een nieuwe motor en ben nog niet sneller als vorig jaar met een oude motor en zonder opties. Dit jaar ben ik vrij laks begonnen met afstellen van de auto waardoor die eigenlijk nooit super goed aanvoelde.

Dus je zou beter kunnen investeren in goed set up materiaal als je dat nog niet hebt, tijd steken in voorbereiden van de auto en heel veel oefenen. :D
 
Heeft er al iemand de 18T conversie set geprobeerd?

Je moet hierbij dus wel met 3mm verschil in bandendiameter rijden tussen voor en achter.
Bandenslijtage zou meer gelijk zijn. Er zou ook minder last zijn van griprol. Is dit door de kleinere voorbanden?
 
freebutterflyx zei:
Heeft iemand al het optionelen chassis geprobeerd? Dus dat chassis met dat carbon stuk erin die er ook uit kan om nog meer flex te hebben.

Omdat ik maandag last had van traction rol door de hoge grip ben ik hier en daar wat aan het zoeken en lezen geweest. Ik heb nu ook twee tegenstrijdige zaken gelezen. De ene zij dat je door het meer flexibelere chassis minder traction roll zal hebben terwijl de andere zei dat je tegen traction roll een stijver chassis moet hebben en dus niet het optionele chassis.
Wie is hier nu correct?

Het probleem is dat niet simpel te stellen valt dat stijf of juist slap beter is. Dit is helaas meestal een kwestie van proberen. Nu is het wel zo dat een slappe auto minder gevoelig wordt. Maar daardoor ook minder op veranderingen in setup reageert.

Ikzelf heb laatst bij een race met zeer hoge grip zowel, zonder de carbon insert in het chassis als zonder zijplaten gereden en dit maakte de auto zeer veel minder tractionroll gevoelig. Als je de zijplaten eraf haalt wel even een oude linker zijplaar verbouwen zodat je de snaarspanner kunt blijven monteren.

De 18t poelie is een goede keuze in tractionroll omstandigheden. Door de kleinere maat voorband heb je minder flex in de band en minder kans op overstuur bocht in (dit is vaak de oorzaak van tractionroll).
 
Ik zie dat er nu nog een nieuw type chassis is voor de serpent 720. Een verlaagd chassis.
Als ik zo die foto bekijk dan blijft er eigenlijk niet veel meer over van de orginele dikte. Hier en daar is het chassis nog 4mm maar de rest is weggefreesd. Kan men dan niet direct een chassis maken die volledig dunnen is ipv een dikker chassis en stukken wegfrezen?
 
Als het goed is komt op de ingevreesde delen de div. delen zoals de bulkheads geschroefd waardoor het op die plekken automatisch verstevigd wordt. Andere delen zoals in het midden bij de tank en bij de motor zijn toch kwetsbaar waar je nog enige stevigheid wilt hebben.
 
Wel weer een lekkere strategie...eerst snel het " flex" chassis uitbrengen en zodra die in omloop is weer een optie er achteraan.
Zo blijf je wel lekker bezig. Het zal wel bij alle merken zo gaan, toch vind ik dit soort fratsen niet echt helemaal merk vriendelijk.
 
ach, komen er geen 101 optionele onderdelen uit, is het ook niet goed, want dan gebeurd er zogezegd niks, en evolueert de wagen niet.
de gulden middenweg is een smalle streep...
 
Momenteel heb je dus momenteel volgende mogelijkheden:
- standaard chassis
- optioneel flex chassis al dan niet met het carbon insert
- optioneel LCG flex chassis al dan niet met het carbon insert

Dus heb je in totaal 5 mogelijkheden. Ik heb ook ergens gelezen dat er als optie een ander insert aankomt die zwaarder zou zijn dan het carbon insert. Dus nog enkele mogelijkheden meer.

Ieder chassis zal nu wel zijn voor- en nadelen hebben.
Maar in welke omstandigheden gebruik je nu welk chassis? Of is daar geen regel op te plakken?
 
heb zelf dat chassis werkt zeer goed zonder het carbon insert op gouda en groningen.
Auto wordt ook minder kritisch op afstellen, maar reageert minder op veranderingen.
Bij groningen werkte het goed door de hoeveelheid hobbels die je daar hebt, en op gouda omdat afgelopen weekend niet veel grip was en de auto werd minder ondersturend in de korte hairpins.

Alleen het stomme van die platen is is dat ze standaard al krom zijn, door de bewerking die wordt gedaan worden ze vrij warm en trekken ze krom in de lengte richting, meestal 1 a 2 mm.
 
R3an!m@ted zei:
heb zelf dat chassis werkt zeer goed zonder het carbon insert op gouda en groningen.
Auto wordt ook minder kritisch op afstellen, maar reageert minder op veranderingen.
Bij groningen werkte het goed door de hoeveelheid hobbels die je daar hebt, en op gouda omdat afgelopen weekend niet veel grip was en de auto werd minder ondersturend in de korte hairpins.

Alleen het stomme van die platen is is dat ze standaard al krom zijn, door de bewerking die wordt gedaan worden ze vrij warm en trekken ze krom in de lengte richting, meestal 1 a 2 mm.

Heb je het hier over het gewone flex chassis of over het LCG chassis?
 
Back
Top