Algemeen Serpent Topic

• Topicstarter Topicstarter DiezeL
  • Startdatum Startdatum
Atarikid zei:
Inderdaad! Als je al zo veel heisa maakt over een gaatje... tjonge ...

dan wil ik zijn vader wel eens horen als hij een keer een crash maakt, en de "vellen" hangen erbij.........

hoi

ik weet wel dat roelog een grapje maakt van "dat is toch standaard bij serpent" maar mag ik even vragen waarom hij zo tegen serpent is (hij maakt vaker wel eens een opmerking over serpent)

Hey,

even ter zake, ik heb hem gewoon kunnen boren met een handboor, en het zit nu prima :)

Greatz,

Diezel

Goed dat het gelukt is!!

Maar of je daar nu een paar daagjes over moet nadenken? 8O

Iig veel plezier nu hij af is!! Hopelijk krijg je hem aan de praat!!

grtz

hendrikiver

michel beurskens zei:
hoi

ik weet wel dat roelog een grapje maakt van "dat is toch standaard bij serpent" maar mag ik even vragen waarom hij zo tegen serpent is (hij maakt vaker wel eens een opmerking over serpent)

Is ongeveer begonnen toen jij een jaartje of 4 was... :wink:
En Roelof kan heel goed "voet bij stuk houden"..... :mrgreen:

M7H zei:
michel beurskens zei:
hoi

Is ongeveer begonnen toen jij een jaartje of 4 was... :wink:
En Roelof kan heel goed "voet bij stuk houden"..... :mrgreen:

en wat is toen gebeurd (toen ik een jaartje of 4 was :P)

Hey,

nou hier is die dan, mijn beruchte "eerste starters ervaring":

na een paar keer op de starterbox, gehad te hebben wilde die niet ontsteken,
ik dacht dat er wat mis was met de gloeiplug maar er was wat mis met mijn HPI gloeiplug ontsteker,
dus heb ik even mijn orginele Serpent Gloeiplug onsteker erbij gepakt, en toen 1 keer op de Starterbox
en meteen was die aan!! :D

toen heb ik hem na 10 seconden weer even uitgezet, omdat ik vond dat hij nogal veel toeren maakt, dus heb ik hem een
halve slag rijker gezet, daarna bleef hij vrij wel een beetje hoog toerig voor stationair, en zag ik dat er een klein scheurtje
in de brandstof slang zat, die dus valse, of luchtbelletjes creerde, dus meteen de auto weer na 15 seconden stil gelegt, en
nu dus een nieuw stukje brandstofslang aanschaffen :D

trouwens, het uitlaatgas/vloeistof heb ik in een glas opgevangen, en was redelijk wit, en niet zo poepbruin
als in het WOT methode filmpje..

heeft iemand nog een stukje brandstofslang liggen, ong. 8 cm, die ik van diegene kan
overkopen? anders moet ik minimaal 5 euro aan verzendkosten betalen, voor iets van 2 euro :D

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Hey,

toen heb ik hem na 10 seconden weer even uitgezet, omdat ik vond dat hij nogal veel toeren maakt, dus heb ik hem een
halve slag rijker gezet, daarna bleef hij vrij wel een beetje hoog toerig voor stationair, en zag ik dat er een klein scheurtje
in de brandstof slang zat, die dus valse, of luchtbelletjes creerde, dus meteen de auto weer na 15 seconden stil gelegt, en
nu dus een nieuw stukje brandstofslang aanschaffen :D

trouwens, het uitlaatgas/vloeistof heb ik in een glas opgevangen, en was redelijk wit, en niet zo poepbruin
als in het WOT methode filmpje..

Je had beter je tankje volledig leeg laten draaien. Het is beter een iets verhoogde stationeer bij het 'roderen'.
Er zijn natuurlijk veel manieren maar ik doe het als volgt met goede resultaten.

- Blaas door het slangetje dat normaal aan je uitlaat hangt totdat de brandstof aan de carburator zit. Bevestig het slangetje terug aan de uitlaat.
- Verwarm de motor met een haardroger. (niet met een verfblazer ofzo... geeft te veel warmte).
- Start de motor op een startbox met de fabrieksinstellingen. Zet deze nog niet rijker.
- Laat de motor op een licht verhoogde stationeertoerental draaien.
- Laat de motor het eerste tankje uitlopen.
- Hou vooral de temperatuur in het oog. Als de temperatuur boven de 90° a 95° komt blaas je met je haardrooger koude lucht langs de motor zodat hij een temperatuur van 80° a 90° blijft aanhouden. Dit is zeer belangrijk! De motor moet inslijten op deze temperatuur. Een te lage temperatuur is zeer slecht en hierdoor bekom je vroegtijdige slijtage.
- Na afkoelen start je de motor terug met een tweede volle tankje.
- Voor het tweede tankje draai je de hoofdsproeier (minstens 2 volle slagen) en opneemsproeier (ca halve slag) rijker. Dit moet je een beetje per motor aanvoelen.
- Laat de motor op de startbox op een iets hogere snelheid draaien.
- Hou wederom de temperatuur in het oog zoals voorheen en corrigeer indien nodig met de haardroger (koude lucht)
- Het derde tankje kan je al rijdende doen en kan je telkens iets minder rijk rijden. Telkens in stappen van ca 1/4 per tankje.

Met deze methode heb ik altijd goede resultaten.

BTW je hoeft de koude lucht met de haardroger niet direct op de motor blazen. Van op een afstand van ca 40cm is voldoende. Ik blaas in alle richtingen en niet enkel vooraan zodat de motor afkoelt langs alle kanten. Hiermee simuleer je een beetje het koelen wanneer je zou rond rijden. Maar je hebt een veel betere controle over de temperatuur wat bijzonder belangrijk is bij het 'roderen' van de motor.

Goed,

maarja ten eerste had ik bijna de hele auto al onder de Brandstof liggen, en snap ik ook niet wat het
'roderen' inhoud...

maargoed, er kwam dus door het scheurtje in brandstofslang "valse lucht" binnen, en varieerde het toerental
aanzienlijk!

ook is jou inrijd methode ietjes anders dan de WOT, en de temperatuur hou ik wel in degaten, maar niet met een
thermometer!, want die heb ik niet :P

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Goed,

maarja ten eerste had ik bijna de hele auto al onder de Brandstof liggen, en snap ik ook niet wat het
'roderen' inhoud...

maargoed, er kwam dus door het scheurtje in brandstofslang "valse lucht" binnen, en varieerde het toerental
aanzienlijk!

ook is jou inrijd methode ietjes anders dan de WOT, en de temperatuur hou ik wel in degaten, maar niet met een
thermometer!, want die heb ik niet :P

Greatz,

Diezel

Hoe hou jij dan de temperatuur in het oog?
Schaf je dan een thermometer aan die je b.v. aan de koelkop kan bevestigen. Deze geeft constant de temperatuur aan. Dit kost iets van een 15eur van Robbe. Of een temp-gun maar dit is duurder.

Nogmaals, de temperatuur is imho het belangrijkste bij het inlopen.
De WOT methode is ook een beproefde methode alhoewel ik me vragen stel bij de temperatuur. Als hij zo rijk staat zal de temperatuur niet genoeg stijgen. Ik gebruikte vroeger ook de WOT methode maar heb uit eigen ervaring beter resultaten met mijn methode.
Maarbon, er is genoeg gepalaverd over wat de juiste methode juist is. Maar men is het over algemeen over eens dat de temperatuur bij het inlopen (lees: inslijten) zeer belangrijk is en dat dit moet gebeuren bij ca 85°C. Minder dan dit resulteert nefast in vroegtijdige slijtage.

ik zit net te denken,

en ik heb zon thermometer alleen dan voor een aquarium, die zeer gevoelig is, maargoed
daar zal het wel niet mee lukken...

misschien is uitproberen, en hem dan bij de gloeiplug plaatsen?

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
ik zit net te denken,

en ik heb zon thermometer alleen dan voor een aquarium, die zeer gevoelig is, maargoed
daar zal het wel niet mee lukken...

misschien is uitproberen, en hem dan bij de gloeiplug plaatsen?

Greatz,

Diezel

De gloeiplug is een goede plaats. Ik plaats de sensor tussen de koelrib van koelkop en de motorblok.

BTW de thermometers van aquariums gaan soms maar tot 60°C. Opletten dus...

Misschien kan je beter mijn methode gebruiken i.p.v. de WOT methode. Je hoeft in de kritieke fase bij het inlopen niet rond te rijden en kan je meer op je gemak alles in het oog houden.

Nee,

ik denk toch dat ik voor de WOT ga, want ik ken daar meer mensen van die dat ook gedaan hebben
met een Mega Zx-12 en dus is dat heel handig, hij zal vast wel wat professioneler zijn die van jou
maargoed, wel zeker een handige tip is dat ik weet dat het zo rond de 90 Graden moet zijn i.v.m. het inrijden!

Greatz,

Diezel

DiezeL zei:
Nee,

ik denk toch dat ik voor de WOT ga, want ik ken daar meer mensen van die dat ook gedaan hebben
met een Mega Zx-12 en dus is dat heel handig, hij zal vast wel wat professioneler zijn die van jou
maargoed, wel zeker een handige tip is dat ik weet dat het zo rond de 90 Graden moet zijn i.v.m. het inrijden!

Greatz,

Diezel

Er IS geen professionele methode. :roll:

Back