Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Overigens vraagje...welke vezel kan ik het best gebruiken voor de Ultimehoela ? Glas (50 /100/150 gram)? (of gewoon low budget nylon sjaal (ooit wel eens mee geexperimenteerd.. en dat ging eigenlijk best ok) ...of carbon ($$) ?...ik heb geen idee. Epoxy hebben we iig nog genoeg...5 liter :D
     
  2. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Waarom niet gewoon beplakken met krant? Natmaken met verdunde houtlijm, opbrengen en gladstrijken. Wordt superhard bij opdrogen en kan gewoon gespoten worden met de goedkoopste Action spuitbus die je kunt vinden :)
    Eventueel echt kwetsbare plekken (LE, aansluiting staartje) kun je versterken met balsa/glas/carbon..

    Overigens, alweer de boel kapot; klinkt alsof jullie toe zijn aan een tubetje 30-minuten epoxy van de HEMA. Snel even op het veld een scheurtje of los rompje fixen, zo gedaan en als de koffie op is kun je weer verder :)
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik zou gaan voor 25/25 disser
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dat is 25 gram glas / disser / 25 gram glas ?
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982

    Ja maar eigen schuld...te veel wind am hang (5+)....te achterlijk zwaartepunt...nu ist rompje met 300 glas en blijft het eindelijk heel...en dus nu gaat het ergens anders stuk!. Ach ja.. zo gaat het. En een van de lessen die ik heb geleerd...als het stuk gaat moet je stoppen....want anders gaat het NOG meer stuk. Dus kappen ermee, lijmen...herbezinnen...wat ging er fout.....fixen en opnieuw proberen.

    De plank is nu weer helemaal top hoor....
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je hebt voldoende aan 54grams glas onder 45°. Ik red het daar ook mee op een 6% vleugeltje van een 1mtr werpzwevertje.

    Een klein liggertje, carbon strippie, mag er wel in.

    Te verwachten gewicht van de huid: oppervlakte*2*gewicht doek*2 voor hars aandeel=huid. (alles wat lichter uit komt is mooi mee genomen als je voor het eerst bagged.) Alles in grammen en m^2.
     
  7. fireforx309

    fireforx309 Guest

    idd, gewoon een licht matje erover onder 45°...

    eventueel een carbonvezel over de voorlijst, achterlijst en een paar op de plek waar de ligger hoort te zitten.
    ik zou eerst proberen zonder ligger, als de vleugel te zwak is, kan je nog langs de kopskant een ronde holle ligger van 4 of 5mm inbrengen (met de ligger die je ff als boor gebruikt en een paar malletjes die je op de tafel klemt om te geleiden)
    of een platte carbonstrip die je doormiddel van insnijden langs onderzijde v.d. vleugel inlijmt.
    uiteraard VOOR je het geheel met glasmatjes bedekt ;)

    kies een goede vaste harde schuimplaat bij de doe-het-zelf als je ze kan frezen... dat is al de helft gewonnen in kracht.
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    helemaal correct
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    tevens kies je dan voor extra gewicht :rolleyes:
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    klopt, maar wat is het extra gewicht op een vleugeltje van 1m? ik vermoed echt niet veel hoor... en je kan er dunnere glasmat opleggen...
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    De ervaring leert inmiddels dat 200/210 gram gewicht niet gek is voor de ammehoela.
    Boven de 250 gram (weten we nu) gaat het achteruit met de vliegeigenschappen.

    Ligger kan gewoon balsa zijn 4mm, dat heeft de huidige ammehoela ook. Met natuurlijk her en der geplaatste carbon rovings. Slijm werpt inmiddels loei en loeihard met de ammehoela en eigenlijk tot mijn verbazing is ie nog steeds heel/vertoont geen schade op de ligger/peg.

    Dus 2 keer ligger 4*4mm en dan met extra rovings gedipt tussen kerntje en ligger. Komt helemaal goed.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    lichtere dingen stijgen harder in thermiek franck! regel 1! ;)

    maar inderdaad... het mag wat massa hebben , zeker om eens wat zot mee te doen.

    ik zou zeggen, mss moet mees maar eens een ammehoela slepen! hij trok de alula ook vlot naar omhoog!
     
  13. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    of een "pod" met een motortje erop en een parachutje zodat je kan vliegen als een gewoon vliegtuigje en dan het motortje, regalaar, accu combo kan laten vallen ( en er dan bijvoorbeeld een klein parachutje aan maken)

    edit: [URL=" als dit[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    das ook een geprul om elke 2-3 minuten weer te starten als er geen thermiek is...
    ps, zoek het maar uit als het net in een boom waait, of je kan het niet volgen omdat je kist net in turbulente lucht komt!
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Als je wat extra gewicht nodig hebt (meer wind, helling) kun je toch gewoon tijdens de bouw precies op het CoG zo'n slagplug - schroefdraad van metaal met vier van die haakjes, zitten veel in oudere balsa toestellen om de vleugel te monteren inlijmen en plaatjes lood gebruiken met een gat middenin; deze schroef je er zo in. Doe ik met de Mimi als ik met meer wind vlieg. Vier plakjes van 15 gram per stuk..

    Rommelen met een motortje zou ik zeker niet doen (desnoods dan een vaste motor met klapprop, qua gewicht zal het geen fluit schelen als je licht materiaal gebruikt) maar waarom zou je eigenlijk; tenslotte is de helft van de lol, het omhoog gooien op het juiste moment/net in een belletje/op eigen kracht flink hoogte maken...
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Oh oh oh...het was weer zo'n avond als in herentals.... ondergaand zonnetje, klein windje en 3 ammehoela's en zwieperaars am hang...en zwiepen maar... De ammehoela van Huey is bijnnnnna weer als die van Slijm...zw punt / testen / zw punt / testen...en mijn ammehoela vliegt inmidddels ok....kan nog beter...komt wel. Ik heb minder gevlogen vanavond, vooral meer staan genieten van deze twee zwiepende mennekes. :D

    [​IMG]

    Paramarc uit bilthoven en van dit forum was op bezoek...hij bouwt een mimi (ander draadje)...en bracht in ruil voor 30m (oid) carbonroving een flesje wijn mee...betere fles had je niet kunnen kiezen marc..."Mooiberg"... wij lagen echt in een deuk.

    [​IMG]

    We hebben er een nieuw woordje bij, vanaf nu heet een goeie zwiephelling een "mooiberg".
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2013
  17. paramarc

    paramarc

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Bilthoven
    Wat vliegen die ammehoela's goed !!!(als ze goed zijn afgesteld...)

    Ik heb met verbazing staan kijken hoe zo'n eenvoudig ontwerp zo mooi vliegt, beetje wind tegen de helling en ze blijven prima op hoogte, was een leuke avond.

    Als ik de Mimi af heb, dan kom ik weer naar "Mooiberg" om gezellig met jullie te vliegen.:D
     
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    T was inderdaad echt he-le-maal goed, we hebben dik twee-en-een-half uur staan zwiepen, en de V2.0.1 komt zo langzamerhand heeeeel dicht bij de 3.0 van Secondelijm. Zeker nog een uur heerlijk kunnen vliegen toen hij weer goed "lag" ! Uiteindelijk een 4-grams loekiloodje op 7 cm achter het zwaartepunt deed de truck. Zo gaaf !

    Volgens mij is de volgende stap nu om 'm te voorzien van een paar goede servo's en het limonadeschakelingetje van Franck; hiermee gaat de nauwkeurigheid en snelheid van de besturing met enorme stappen voorruit. Er zitten nu nog de oude brakke servo's uit V1.0.2 in, die zijn nog trager dan dikke......:D

    Schnellstmöglich wieder am Hang !!
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lijkt me een prima idee ! Voor jou is het ook om de hoek.

    We hebben nu ; Een mooiberg / Zwiephelling (een goeie helling om te zwiepen),158 remkleppen / Jan heintjes (naja dat weet iedereen wel),Hans Meij luikjes (mooie luikjes),Han skin (ook duidelijk), Loeki loodjes (10/5 grams plakloodje van de autohandel), Limonaderegelaar (low drop step down van 2S lipo naar 6V voor ontvanger+servo's)

    Toevoeging: Herentals avondje......(lekker avondje, wijntje, ondergaande zon, lekker zwiepen, een avondje die je afsluit met zo'n zucht van....hmmm... wat wil je nog meer....)
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2013
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Lang geleden dat ik aan de Nedereinde plassen gevlogen heb!
     

Deel Deze Pagina