Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    en nu ben ik er wel zo'n beetje klaar mee....

    Nondeju...vandaag de ammehoela 3 van S-lijm ter reparatie....rompje aan gort....gelukkig nog te repareren..waarom gooien die mannen allemaal zo hard ??

    Anyway...voor de 2e 3.0 heb ik het rompje behoorlijk steviger gemaakt. Geen 60 grams glas...gewoon 300 grams glas...huppakee. Niet extreem veel meer gewicht...maar wel veel-veel meer stevigheid... hup in de oven op 70 graden, uitharden en schuren.....je kan met dit rompje iemand werkelijk een deuk in z'n hoofd vliegen. (bij wijze van speken dan...trlijk)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Hoe krijgt secondenlijm de romp stuk door alleen maar hard te gooien?
     
  3. secondelijm

    secondelijm

    Lid geworden:
    7 dec 2012
    Berichten:
    20
    Locatie:
    benschop
    heeft weinig met hard gooien te maken.meer met slecht landen
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm ja idd, dat landen ..tis afleren van oude gewoonten....niet meer uitmelken je kist...gewoon snelheid er in houden (maar met 180 gram is dat best lastig) en landen op gras. Mgoed...makkelijk praten zeg ik dan. Net de peg ingelijmd met carbon strengetje..nog 150 meter carbon op de rol...dus dat komt dit jaar wel goed :D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo....de ammehoela van Slijm is gerepareerd...ook een nieuw staartje er op gezet.

    Ik heb de kist eens bekeken verder....er is nu behoorlijk wat mee gezwiept....ik denk dat het ontwerp en uitvoering geslaagd is...voor pak em beet 10 euro aan materiaal heb je een prima dlg tje om te oefenen. Huey heeft voor 50 euro aan spullen besteld... ik heb er nu 3 gebouwd....en ik heb nog materiaal voor minimaal 4 ammehoela's.

    Voor het zwiepen zelf is de kist stevig genoeg. Wel is het depron kwetsbaar bij landingen...dat is toch een vak apart met deze lichte dingen...de meeste schade is door overtrekken voor de landing.../ cartwheeling.

    Hoogte is denk ik 20 / 30 meter per goede zwiep....airtime is 20/30 seconden met uitschieters alle kanten op. Ik zal vanavond de hoogtemeter meenemen om eens te meten hoe hoog slijm nu zwiept. Maar eigenlijk is de hoogte niet belangrijk.....belangrijker is het hele proces en wat dit kistje daar aan bijdraagt....leren in grammen denken...balanceren....werptechniek...turbulentie/thermiek in lucht herkennen..om je heen kijken......energie managen op de millimeter / gram. Eigenlijk niet meer dan de lucht om je je heen leren lezen met behulp van een ding van pak em beet 180 gram .....dat proces is wat ons betreft, geslaagd.

    Ik zou wel eens een schuimkern + glas/carbon ammehoela willen bouwen...ik mis een beetje de apparaten en kennis hiervoor...zoiets als uberbouwer berrie maakt.... een "skyfall like" ammehoela..hmmm dat zou werkelijk een uber-ammehoela worden (V4.0 ?)

    Eerst maar eens verder met de zolder vandaag!!!! Iig kan slijm vanavond am hang !! Ik heb er nu al zin in.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    je bedoelt zeker de "ammehoela ULTIMA!" ;)

    wat je kan doen is zo'n carbonvezel rond het staartvlakje trekken... gewoon over de kopskant van je depron staartje.
    het neusje is toch zwaarder geworden met die glasmat...

    dat maakt het toch net iets minder kwetsbaar bij het landen.

    je mag altijd een 10tal meter vezel aan de kant leggen voor mij! ;) (eventueel in een envelopje op de post duwen!)
    dan zeg je maar wat het kost!

    gegroet ammehoelabouwer!
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    schuim snijden

    Franck,

    Als je hulp en snij material zoekt voor piepschuim kan ik mogelijk helpen. Ook lamineren heb ik gedaan maar niet in een bag onder vacuum (dus minder glad en zwaarder). Ik heb een beugel die tot (ruim) 80 cm per kern (uit de hand)snijdt. Inmiddels zijn er ook modelbouwers die dit meer geautomatiseerd doen.

    groet,
    Erik
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm.... dat wordt wel interessant ja...nog maar eens over denken.

    De carbon...ik zal wat meters in een envelop doen, geef ik wel mee aan secondelijm. Kost nix...ik heb de hele rol ooit ook gekregen met de opmerking..."veel plezier ermee" :D
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
  9. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Is dit dan versie 3.2.a ?
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Fulla !

    Volgens mij is het meer dan 10 meter, ik stop het wel in de starter2 rompje vanavond als Ed op de helling staat te zwiepen!

    [​IMG]

    Erm sja...daar zeg je wat..versiebeheer is niet mn sterkste kant :D

    Btw...misschien wil iemand wel twee kerntjes snijden voor een boel meters carbon ...volgens mij zit er op de rol nog wel 200 meter. Voordeel van glas+ schuimkerntjes is dat het profiel net even iets beter wordt (met mooie scherpe TE enzo...net zoals kistjes van berrie :D) Dat zou idd wel een ultima ammehoela worden....hmmm
     
  11. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    vleugelkernen snijden lijkt me wel cool :)
    maar alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen met die 2 mallen ( is dat hetzelfde profiel, zoja hoe moet ik dat dan schalen?)
    mischien kan ik er dan wel 1 extra snijden
    alleen weet ik niet zeker of ik dat binnenkort ga doen want mijn vliegtuigen lijstje is nog best wel lang :)
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    @ franck, met die carbon kan je de ultima een DISSER vleugelopbouw geven!

    kek dat je een rolletje gefixt hebt voor me!
     
  13. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Wat is disser?
     
  14. fireforx309

    fireforx309 Guest

    DIT is disser... Google Afbeeldingen resultaat voor http://static.rcgroups.com/forums/attachments/2/1/2/0/6/3/a2960743-18-IMG_9258.jpg%3Fd%3D1262275946

    het is een verdeling over de vleugel met carbon vezel in een soort dambordpatroon waardoor de vleugel veel sterker wordt zonder al te veel gewicht toe te voegen bij het bouwen (zoals een Dbox vleugel bv)

    bij deze foto worden de ruiten groter naarmate ze de tip bereiken... vaak blijven ze hetzelfde formaat over de gehele vleugel (zie fireworks dlg's)
     
  15. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    THX
    Zou niet misstaan op de Ammehoela.
     
  16. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Als je het profiel e.d. hebt wil ik wel kijken of ik hem CNC kan snijden
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ah dus dat is een disser...ik vroeg het me al af.... weer wat geleerd....

    Aardig van je ! Ik vraag me alleen af hoe we die hier in utrecht krijgen ?

    Hier gaat alles van de hak op de tak / snel snel :D toch dank voor je aanbod.
     
  18. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Robert heeft het profiel al ;)
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb inderdaad het .dat bestand van Wubbe
    als iemand even de maten kan geven

    wortel rib
    tip rip
    panel lenght
    twist
    sweep back
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    wortel 24 cm
    tip 17 cm
    panel length = 100cm (total span) dus 2* 50 cm
    sweep = 0
    geen twist... indien juist gebalanceerd is het stallgedrag van de ammehoela's gemoedelijk

    Overigens; de ammehoela van slijm heb ik gister gefixed....gevolg is wel 15 gram extra totaal gewicht...ook heb ik het staartje weer iets groter gemaakt. Gisteravond heeft Slijm staan zwiepen in dead air...hij vind zijn ammehoela (iets zwaarder/ grotere staart) nu beter vliegen...stabieler / hogere worp.

    De volgende ammehoela is bijna klaar....
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013

Deel Deze Pagina