Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Eigenlijk alleen het staartje nog en apparatuur inbouwen...los van wat plak en schuurwerk. Het rompje is 1 cm smaller dan V2.1...dus daar ook wat winst.

    [​IMG]

    Nog een beetje schuren van de tips....zwak punt van de ammehoela...dus ik doe er vanavond nog een streepje glas over.Vandaag aant solliciteren in limburg.

    [​IMG]

    Roerhoorntjes en wat extra tape op de TE...naast de versteviging van de achterlijst met carbon in de vleugel...idem zwak punt van de V1.0 en 2.1 ammehoela

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo.... toch nog met de mannen even op de helling geweest ...al was ik zonder zwiepert...die is pas morgen klaar...hoop ik...de ammehoela van Huey is kapotgezwiept, dus die gaat vanavond onder het mes.

    Met de hoogtemeter heeft Slijm vanavond gezwiept tot max 74 voet....het kan misschien tot 80 voet...zo zoekend op internet is dit volgens mij ook de hoogte die de wereld gemiddeld met een alula gooit.

    Niet slecht.

    Video van een mooie slijmzwiep. Geen gezwabber, precies goed losgelaten en strak omhoog..voordeel van zo'n helling is dat je dan gelijk op 50 meter zit en tot boven het water kan steken.... Vanavond stond er een 2 tje op de helling...en dan blijft de ammehoela mooi boven..:D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. fireforx309

    fireforx309 Guest

    wat steekt ie mooi ver door na de lancering! lekker...

    ze gooien je werk graag stuk precies? wat is er stuk gegaan? mss ineens die zwaktes wegwerken bij je eigen toestel?
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja mooi he ? Dit is een voorbeeld van een goeie zwiep...geen energie verloren...strak. IK heb zelf ook een aantal zwiepjes gemaakt met die van slijm.... al gooit hij inmiddels beter dan ik...mgoed...'t vliegt werkelijk perfect....ik verbaas me er over dat je met een goeie zwiep zo ver en lang kan vliegen.

    Wat er stuk gaat is het rompje....en daar is eigenlijk niet tegenop te bouwen...zwiep en dan "duik" de grond in...dat houd geen rompje lang uit. Dus ik maak het nu wel een stuk steviger..maar er zijn grenzen :D Misschien maak ik een disser rompconstructie voor Huey. (hi hi...ik zit em ff te dissen :D)
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  5. fireforx309

    fireforx309 Guest

    de vraag is, wat zorgde er voor dat ie richting grond ging? flutter op de roeren? horntje dat los zat? mss aan de trim gekomen perongeluk?
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm nee....voor de ammehoela van Huey denk ik lag het zwaartepunt niet goed. En er zijn eigenlijk drie oorzaken die schade veroorzaken...

    1. niet goed gebalanceerd / zwiepstart + duik de grond in..ik heb de ammehoela van Huey nu op de plaktafel en het zw punt ligt echt te ver naar achter.(45% van LE) De plank van Slijm heeft zw nu op 35%, en verder naar achter hoeft echt niet. Dus morgen opnieuw op 25% en dan stap voor stap naar achter werken...loodjes/upstand elevons etc etc het hele poces.
    2. Uitmelken en daardoor overtrek op ca. 1m hoogte.... dan is het stall + neus de grond in (en na 3 keer is de neus dan krak)
    3. Nieuw met stip !:D Het vangen van de ammehoela..."oops mis!.. en doink de grond in".(na drie keer ook krak)

    Dus wat ik vanavond met mijzelf heb afgesproken:
    1: Ik ga niet NIET vangen
    2. Ik ga NIET uitmelken.....ik kies mn landingsplaats van tevoren...dan maar niet voor mn voeten (en dat is soms best lastig)
    3. Als de ammehoela eenmaal is uitgebalanceerd is mijn ervaring, valt oorzaak 1 wel mee.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  7. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Het begint er al aardig op te lijken.. Als je nu ook nog wat cnc-gesneden setjes weet te krijgen zul je nog eens een flinke sprong vooruit maken (vooral als je even hier op het forum wat neust over vacuum baggen in de zak met hulp van een oude koelkast compressor), voor je het weet kun je gewoon een toestel bouwen dat niet alleen goed vliegt en goed heel blijft maar ook nog goed kan meekomen tijdens een middagje DLG'en!
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Nou dat hoop ik / wij ! Ik heb Trebor al ge-pb-ed of hij misschien enkele setjes wil maken. Ik heb samen met Slijm nog eens gekeken wat we nu kunnen optimaliseren aan het bestaande ontwerp...dan is het vooral de TE van de elevons (die is nu 6mm dik !! = weerstand.), nauwkeuriger profiel (de huidige bouwmethode heeft toch wat onnauwkeurigheid tot gevolg), en gladheid vleugel (=weerstand). All in all denk ik dat met een perfect gebouwde ULTIMA ammehoela, "gebagd-de" vleugel (zoals de skyfall van berrie) toch een 80+ voet hoogte haalbaar is MET nog net iets betere vliegeigenschappen en stevigheid. Nu al weet ik dat dit een werkelijk perfect zwiepertje gaat worden.

    We gaan het hier zien :D !!
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2013
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Eibergen
    je hebt een PB terug;)
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gelezen. Echt super dat je dit wil doen ! Je wil niet weten hoe blij we d'r mee zijn !!!!! :D
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Ho ho! Ultima is al geclaimd..;)

    Goed bezig, mannen.
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Ik krijg er helemaal vlinders van in mijn buik ! Als je ziet hoe de V3.0 van Slijm vliegt en NOG beter gaat worden..... Dit blijft leuker en leuker worden !
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    LOL, dan wordt het ULTIM-A-mmehoela

    ik MOET bouwen, en soms moet ik vliegen :D....
     
  14. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    Ultimehoela ?
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vanmiddag de nieuwe hoela gestest am hang. Toch weer de fout gemaakt om met een te achterlijk zw punt te beginnen !!! :hammer: Dus rodeo / met natuurlijk te grote uitslagen / krak rompje los. Het invliegen van dit soort plankjes doe je echt aaaaaltijd met zw voorlijk...dat levert een stabielere plank op die minder heftig reageert...en je dus tijd geeft te corrigeren.
    En dan als je de plank goed getrimd hebt , pas dan ga je loodje voor lood je eruit halen...trimmen etc...net zo lang tot je 'm perfect hebt.

    Wat las ik ooit...."CG aft flies once...cg forward flies twice" ? Zoiets was het wel vanmiddag.

    Naja de boel is al gefixed..misschien vanavond verder.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien eerst een handstartje :confused:
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    @ franck, je zegt in de vorige postings dat de gladheid van het vleugeloppervlak niet goed is...

    bedoel je dat ie gladder moet?

    dat is niet altijd waar hoor...
    neem nu een haai, die is pokkeruw qua huid...
    neem een golfbal met zijn putjes...
    etc etc.
    de alula heeft ook stipjes over de gehele vleugel zitten.

    glad is niet altijd beter/aerodynamischer!
     
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    firefox heeft hartstikke gelijk :)

    Maar... de 'dimples' zitten om een heel andere reden op een golfbal (een golfbal draait namelijk enorm snel om z'n eigen as) en de Alula heeft die putjes vanwege het fabricageproces...

    Ruw is niet erg, profielnauwkeurigheid is belangrijker, en met een 6 mm TE is dat niet het geval.
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, daar hebben jullie wel gelijk in... ik bedoelde meer glad in de zin van homogeen over de gehele vleugel heen....nu is een strook glad / dan weer een stuk niet, dan weer wel glad (tape....). Ik denk idd dat profielnauwkeurigheid nog wel eens de grote winst gaat worden, zeker de TE

    En twas ook eerst een handstartje...maar er stond een flinke 5...en dan ben je gauw aan het stunten
     

Deel Deze Pagina