Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Weet je dat zeker Leon? Geen negatieve pijlstelling / forward sweep. Met de calculator kom ik op met 15% een voorlijk zwaartepunt op 3,1 cm van LE

    Flying wing CG calculator
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2013
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    [​IMG]

    passend muziekje ? :D : Wel jammer dat Rene Becker zo stottert :D ..ah ah ah ah, hik hik hik hik....mgoed, hij vindt de ammhoela 2.1 erg mooi...das het belangrijkste.



    Ailerons, build up....schuren schuren schuren

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Sorry, foutje :hammer:. Het is 4,6 cm van de LE.
    Ik heb het programma Nurflugel van Frank Ranis gebruikt. Vul daar een static margin van 4% in en je zwaartepunt moet tevoorschijn komen.

    De staart moet 24 cm lang en 18 cm hoog zijn, heb ik net in oude mailtjes gevonden.
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    De versie 1.0 ammehoela had wat gevoelige tipjes (cartwheel / tipjes ingedeukt)...ik heb de tips in V2.1 wat verstevigd met een balsa stokje...met het plakken van de bovendekking komt dit stokje vast in de bruis...hopelijk werkt het.

    Bouwen doe je om te vliegen, niet om te crashen..mgoed, met ons niveau van werpen kan een versteviging geen kwaad..denk ik dan maar zo :D Erm ons..nou ja mijn niveau dan...Huey gooit deze dlg gewoon in de sloot....wedden?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2013
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ah ok, 4,6 cm zou uitkomen op ca. 22%... da's toevallig ook de waarde van de versie 1.0 ammehoela...deze vliegt op 22% perfect.

    Eigenlijk zouden we op 15% moeten beginnen, wetende dat dit te voorlijk is (+vlieggedrag)...en dan steeds een loodje eruit totdat het rodeo wordt....en dan weer een loodje erbij...nah ja je snapt het wel...

    Afmetingen van de staart kloppen precies !!
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2013
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    20% lijkt me veilig ja... je kan schuiven! dat is de vrijheid ;)

    ben benieuwd naar het resultaat... het ziet er inderdaad een stuk doordachter uit... wat je volgens mij MIJLENHOOG zal voelen in het vlieggedrag!

    KEK man!
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Cest ca amice.

    En voila...ik zat met Ed vanavond te kijken naar de 2.1 en 1.0 naast elkaar.....dan vraag je je eigenlijk af hoe je met 1.0 nog goed kan vliegen :D Ben zelf ook errrrrrrug benieuwd...Ed heeft 2 kekke MG/(zero slop/high res en noem maar op) mini servo's afgeleverd voor de ammehoela en die gaan er morgen in.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2013
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En dat je dan bij jezelf denkt...hmm.... das nog gelukt ook :D

    [​IMG]

    Alles bij elkaar zit ik op 150 gram !! Daar wordt je vrolijk van :D (er moet nog een paar gram hang- en sluitwerk bijgeteld worden)
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    :worship: Mooi hoor!!

    Komen de servo's in de romp? Hoe stuur je de elevons dan aan?

    De elevons zouden eigenlijk helemaal door moeten lopen tot aan de staart. Dat maakt de elevons effectiever, en de aansturing wordt wat makkelijker als je de servo's in de romp hebt.
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dankje :D En je hebt helemaal gelijk, als de elevons doorlopen kan je ook de stuurstangen mooi recht in het rompje houden..naja, doen we dat bij de andere vleugel wel zo...V2.1a wordt dat dan :D

    [​IMG]
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    En dan zou ik ook het rompje smaller maken. Servo's achter elkaar.
    Dan gooit hij nog hoger :)
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    oh oh...versie 3.0 is in aantocht :D...btw ik zou het nog kunnen oplossen door de roeren te voorzien van een staaldraadje zoals je dat wel ziet met 2 ailerons op 1 servo in midden van de vleugel. gaat wel weer een paar gram gewicht brengen.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2013
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat betreft de "upstand" van de elevons, die is zoals het profiel is ? (volgt onderkant profiel?)
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zou beginnen met een wat meer omhoogstaande stand en dan langzaam (samen met het CG naar achteren) naar beneden trimmen.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    7% naar voren met het zwaartepunt op een vliegende vleugel heeft veeeel meer effect dan 7% naar voren bij een gewoon vliegtuig. Als uit de berekeningen 22% komt zou ik niet verder naar voren gaan dan 20%, anders wordt het een baksteen, in het slechtste geval onvliegbaar.
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    duidelijk, we beginnen op 20%. Toestelletje is klaar (kan ik eindelijk verder met de zolder :D)
    185 gram en het zwaartepunt ligt precies op 20% (Dit is wel even 65 gram lichter dan V1.0) Als Huey met z'n ontvanger en zender langskomt kunnen we de roertjes fixeren.

    [​IMG]
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, nu de laatste ammehoela (voor secondelijm) op de bouwplank, V1.2a. Hierna eerst maar verder met de mini nimbus van secondelijm. (en de thuis zolder afklussen)

    Ailerons lopen nu door tot aan de staart...

    10: schuren
    20: passen en meten
    30: goto 10

    Sigh :hammer:

    [​IMG]

    We kunnen nog wat zuiniger met lijm en tape...dus 180 gram moet haalbaar zijn.
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    We gaan vanavond testen op de helling, huey, mees ik en slijm. We beginnen met 1mm up van de elevons, zw punt op 20%....ben benieuwd !!!!
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Nou hiero ! Dat was even blauwbekken...tis bijna zomer, maar na 15 minuten was ik door en door koud op de helling. Alles was verkeerd, windrichting , verkeerde hoek (dus maar 10 meter helling), temp, motregen, afstellen....m'goed toch goed nieuws ...de V1.2 ammeholla vliegt !! (zie video)

    Wel in eerste instantie ingesteld met te weinig reflex, iig voor een 20% zw punt als uitgangspunt. Ook zijn de uitslagen in deze setup te klein...dus aanpassen. Verder liet dit alles geen ruimte meer voor experimenteren vanavond.

    ....Dus..... de ammehoela! 2.1 is inmiddels net aangepast op de bouwplank, servo hoorntjes een gaatje verder, op de roerhoornjes een gaatje dichter bij het roer. Volgende vlucht dus meer reflex op elevons.

    Net ook de stickers aangepast, want in m'n enthousiasme/snel even stickers plakken :hammer: stond er "AMMEHOLLA!" op de vleugel :D (en dat kan natuurlijk niet)

    Video van kort vluchtje. Slijm piloot, maar geen ervaring op een helling en ook niet met plankjes...dus eigenlijk nog best ok voor een kort vluchtje ! .. dit was met full up / dus geen ruimte meer voor trimmen/vliegen.

    Zelf ook wat werpjes gedaan met de Ammehoela 1.0, mgoed die vliegt wel verder.



    Nu gelukkig weer ammehoella, ammeholla klinkt zo raar :?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina