Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

IMG_2525.jpg


passend muziekje ? :D : Wel jammer dat Rene Becker zo stottert :D ..ah ah ah ah, hik hik hik hik....mgoed, hij vindt de ammhoela 2.1 erg mooi...das het belangrijkste.


Ailerons, build up....schuren schuren schuren

IMG_2527.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je dat zeker Leon? Geen negatieve pijlstelling / forward sweep. Met de calculator kom ik op met 15% een voorlijk zwaartepunt op 3,1 cm van LE
Sorry, foutje :hammer:. Het is 4,6 cm van de LE.
Ik heb het programma Nurflugel van Frank Ranis gebruikt. Vul daar een static margin van 4% in en je zwaartepunt moet tevoorschijn komen.

De staart moet 24 cm lang en 18 cm hoog zijn, heb ik net in oude mailtjes gevonden.
 
De versie 1.0 ammehoela had wat gevoelige tipjes (cartwheel / tipjes ingedeukt)...ik heb de tips in V2.1 wat verstevigd met een balsa stokje...met het plakken van de bovendekking komt dit stokje vast in de bruis...hopelijk werkt het.

Bouwen doe je om te vliegen, niet om te crashen..mgoed, met ons niveau van werpen kan een versteviging geen kwaad..denk ik dan maar zo :D Erm ons..nou ja mijn niveau dan...Huey gooit deze dlg gewoon in de sloot....wedden?

IMG_2526.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah ok, 4,6 cm zou uitkomen op ca. 22%... da's toevallig ook de waarde van de versie 1.0 ammehoela...deze vliegt op 22% perfect.

Eigenlijk zouden we op 15% moeten beginnen, wetende dat dit te voorlijk is (+vlieggedrag)...en dan steeds een loodje eruit totdat het rodeo wordt....en dan weer een loodje erbij...nah ja je snapt het wel...

Afmetingen van de staart kloppen precies !!
 
Laatst bewerkt:
20% lijkt me veilig ja... je kan schuiven! dat is de vrijheid ;)

ben benieuwd naar het resultaat... het ziet er inderdaad een stuk doordachter uit... wat je volgens mij MIJLENHOOG zal voelen in het vlieggedrag!

KEK man!
 
Cest ca amice.

En voila...ik zat met Ed vanavond te kijken naar de 2.1 en 1.0 naast elkaar.....dan vraag je je eigenlijk af hoe je met 1.0 nog goed kan vliegen :D Ben zelf ook errrrrrrug benieuwd...Ed heeft 2 kekke MG/(zero slop/high res en noem maar op) mini servo's afgeleverd voor de ammehoela en die gaan er morgen in.
 
Laatst bewerkt:
En dat je dan bij jezelf denkt...hmm.... das nog gelukt ook :D

IMG_2539.jpg


Alles bij elkaar zit ik op 150 gram !! Daar wordt je vrolijk van :D (er moet nog een paar gram hang- en sluitwerk bijgeteld worden)
 
:worship: Mooi hoor!!

Komen de servo's in de romp? Hoe stuur je de elevons dan aan?

De elevons zouden eigenlijk helemaal door moeten lopen tot aan de staart. Dat maakt de elevons effectiever, en de aansturing wordt wat makkelijker als je de servo's in de romp hebt.
 
Dankje :D En je hebt helemaal gelijk, als de elevons doorlopen kan je ook de stuurstangen mooi recht in het rompje houden..naja, doen we dat bij de andere vleugel wel zo...V2.1a wordt dat dan :D

IMG_2541.jpg
 
oh oh...versie 3.0 is in aantocht :D...btw ik zou het nog kunnen oplossen door de roeren te voorzien van een staaldraadje zoals je dat wel ziet met 2 ailerons op 1 servo in midden van de vleugel. gaat wel weer een paar gram gewicht brengen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met een wat meer omhoogstaande stand en dan langzaam (samen met het CG naar achteren) naar beneden trimmen.
 
Ah ok, 4,6 cm zou uitkomen op ca. 22%... da's toevallig ook de waarde van de versie 1.0 ammehoela...deze vliegt op 22% perfect.

Eigenlijk zouden we op 15% moeten beginnen, wetende dat dit te voorlijk is (+vlieggedrag)...en dan steeds een loodje eruit totdat het rodeo wordt....en dan weer een loodje erbij...nah ja je snapt het wel...
7% naar voren met het zwaartepunt op een vliegende vleugel heeft veeeel meer effect dan 7% naar voren bij een gewoon vliegtuig. Als uit de berekeningen 22% komt zou ik niet verder naar voren gaan dan 20%, anders wordt het een baksteen, in het slechtste geval onvliegbaar.
 
duidelijk, we beginnen op 20%. Toestelletje is klaar (kan ik eindelijk verder met de zolder :D)
185 gram en het zwaartepunt ligt precies op 20% (Dit is wel even 65 gram lichter dan V1.0) Als Huey met z'n ontvanger en zender langskomt kunnen we de roertjes fixeren.

IMG_2544.jpg
 
Zo, nu de laatste ammehoela (voor secondelijm) op de bouwplank, V1.2a. Hierna eerst maar verder met de mini nimbus van secondelijm. (en de thuis zolder afklussen)

Ailerons lopen nu door tot aan de staart...

10: schuren
20: passen en meten
30: goto 10

Sigh :hammer:

EkA92h8zOIi78xi6_EnH9j0NtgCqFvdAjigf3E2qn_cw=w867-h648-no


We kunnen nog wat zuiniger met lijm en tape...dus 180 gram moet haalbaar zijn.
 
Nou hiero ! Dat was even blauwbekken...tis bijna zomer, maar na 15 minuten was ik door en door koud op de helling. Alles was verkeerd, windrichting , verkeerde hoek (dus maar 10 meter helling), temp, motregen, afstellen....m'goed toch goed nieuws ...de V1.2 ammeholla vliegt !! (zie video)

Wel in eerste instantie ingesteld met te weinig reflex, iig voor een 20% zw punt als uitgangspunt. Ook zijn de uitslagen in deze setup te klein...dus aanpassen. Verder liet dit alles geen ruimte meer voor experimenteren vanavond.

....Dus..... de ammehoela! 2.1 is inmiddels net aangepast op de bouwplank, servo hoorntjes een gaatje verder, op de roerhoornjes een gaatje dichter bij het roer. Volgende vlucht dus meer reflex op elevons.

Net ook de stickers aangepast, want in m'n enthousiasme/snel even stickers plakken :hammer: stond er "AMMEHOLLA!" op de vleugel :D (en dat kan natuurlijk niet)

Video van kort vluchtje. Slijm piloot, maar geen ervaring op een helling en ook niet met plankjes...dus eigenlijk nog best ok voor een kort vluchtje ! .. dit was met full up / dus geen ruimte meer voor trimmen/vliegen.

Zelf ook wat werpjes gedaan met de Ammehoela 1.0, mgoed die vliegt wel verder.


Nu gelukkig weer ammehoella, ammeholla klinkt zo raar :?

IMG_2559.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top