"Amerigo vespucci"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pantani, 11 dec 2007.

  1. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Update 29-02-08
    Hier dan eerst de beloofde foto's van hoe het op dit moment is, op deze foto is dus te zien waar ik aan het plamuren ben en aan het schuren, ik ga straks eerst het stof er af blazen en eerst een primer (grondlaag) aanbrengen zoals Rik me vertelde.
    Dan ga ik nog beetje door met het bewerken van de boeg met plamuur tot ik hem degelijk krijg.
    Hier zie dus dat ik van achterschip tot voorschip beetje met plamuur ben bezig geweest om de opening tussen kiel en huidplaat strak te krijgen, ik heb te weinig men plankjes afgeschuind om hem goed te doen aansluiten tegen de kiel, is een goede leerschool voor het volgende project.
    [​IMG]
    Hier komt het roer aan te zitten, ook hier heb ik nog wat werk aan de winkel.
    [​IMG]
    De boeg, hier zal ik nog veel tijd in steken.
    [​IMG]
    Nog een foto van de boeg waar ik dus nog werk aan heb.
    [​IMG]
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Als er aan je roer net zoveel lipjes komen als aan je achtersteven.
    Dan zal je toch verdomd een goede vaste hand moeten hebben
    Om dat zuiver recht te boren maatje
    Dat had ik dan maar eerst gedaan onder een kolomboormachine hoor
    mvg
    Frederik
     
  3. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Dit onderdeel is ook al gemaakt :D dus daar zie ik geen probleem meer.
     
  4. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Update 29-02-2008/2

    Voila hier dan een kleine update na het schilderen van de primer laag.
    Als deze droog is kan ik nu verder afwerken met plamuur en nog veel schuurwerk, ook en vooral aan de boeg, daar ben ik nog niet tevreden over.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Erikssson

    Erikssson

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    16
    Hoi Pantani.
    Ben ook begonnen aan mijn Amerigo Vespucci.
    Laat een van de dagen mijn vorderingen wel eens zien.
    Doe zo voort zou ik zeggen en die boeg komt wel in orde.

    Erikssson ;)
     
  6. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ach mooi zo, ik benieuwd, laat ze maar snel komen de foto's :D
    En bedankt.
     
  7. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Update 02-03-08

    Hier kun je dus zien dat ik al wat plamuur heb gebruikt en weggeschuurt.
    Ik heb nog een beetje werk aan de boeg, en nog wat schuurwerk in het algemeen, hier een paar foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Update 09-03-2008

    Terug een kleine update die ik uitvoerde.
    Ik heb nu dus de volledige romp terug onder handen genomen en met plamuur bewerkt, hier volgen een paar foto's:
    [​IMG]
    Ik heb nog maar 1 kant volledig opgeschuurt en terug bewerkt met snelplamuur
    [​IMG]
    Hier kun je zien wat ik bedoel met het bewerken van de kleine details, hij moet echt strak zijn dus zal ik nog wat meer plamuur en schuurwerk mogen uitvoeren, ik heb dus op de plaatsen zoals omcirkeld met rood snelplamuur aangebracht om dan straks weer te schuren tot het zoals jullie het zeggen, als een achterwerk van een baby is .
    [​IMG]
     
  9. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je bent te zuinig met je plamuur.
    Wanneer je nu gaat schuren, dan schuur je ook van de omliggende delen weer een laagje af met als gevolg dat je daar straks ook weer moet plamuren (beginners foutjes)
    Trek over de gehele romp een laag(je) plamuur en schuur deze glad, gaat een stuk makkelijker en sneller.
     
  10. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt voor je tip BigBoat

    Ik was idd wat zuinig met plamuur zoals je zegt, zal nu alles bijwerken en dan een zwarte lak op men romp nevelen, dan nog wat opschuren en waar nog restjes zwarte verf overblijft zal ik dan nog wat bijwerken tot hij strak is.
     
  11. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Nieuwe update
    Ik heb dus eerst een Surfacer aangebracht met een verfborstel maar het resultaat is niet zo mooi.
    Ik zal deze verf morgen proberen we te schuren of strak schuren met waterschuurpapier .Je kunt het op deze foto moeilijk zien maar de romp is toch betrekkelijk strak hoor, juist jammer om met de verfborstel tekeer te gaan, als ik de verf mooi strak geschuurd krijg morgen zal ik er een donkere verf op nevelen, dan zie je het resultaat mooi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik ben intussen ook al bezig met het bewerken van de sloepjes, ik ben ze allen spuitklaar aan het maken om ze dan allen samen te spuiten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hier heb ik de dekranden al in een eerste laag Magonie kleur geschilderd
    [​IMG]
    Hier nog een paar sloepjes en de brug van het reddingsbootje die allen klaar liggen om gespoten te worden
    [​IMG]
    Ook het roer heb ik al een eerste keer bewerkt met wat plamuur.
    [​IMG]
     
  12. Erikssson

    Erikssson

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    16
    Netjes.

    Erikssson
     
  13. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Terug kleine update
    Ik ben bezig geweest met het schilderen van de versiering die op BB en SB en op het achterschip komen, heb ze eerst een mat zwarte laag gegeven waarna ik ze later zal drybrushen met wat houdkleurige verf.
    [​IMG]
    Heb me ook nog beetje bezig gehouden met het maken van een tooltje om men lijnen uit te zetten op de romp om ze te kunnen afplakken en te spuiten later:
    [​IMG]
    Het is primitief maar het werkt , ik kan het mooi langs men romp van het schip loodsen zonder dat het potloot beweegt.
    [​IMG]
    Ik kan dus het blokje waar de potloot in vast zit hoger of lager brengen door de moertjes te lossen en het geheel naar beneden te schuiven.
    [​IMG]
     
  14. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Nieuwe update
    Ik heb dus na 48 uur uitdrogen van de Surfacer nog hier en daar wat bijgewerkt van de romp.
    Het schip of de romp in een zwarte verf beneveld om nog beter de foutjes te zien.
    Hier en daar zie ik inderdaad nog wat zaken die men aandacht zullen nodig hebben maar het zijn kleine puntjes en strepen van het schuren, ik zal deze dus aanpakken zodra de verf droog is.
    Dan zal ik beginnen met het uitzetten van de waterlijn en de strepen die op de Amerigo Vespucci komen, de witte en zwarte strepen op de romp, waarna ik deze zal kunnen schilderen (spuiten), ook een oker kleurig verf vanaf het dek tot de eerste streep, die oker kleurige streep wordt 15 mm breedt.

    [​IMG]

    Hier kun je dus het resultaat zien, graag jullie mening.

    [​IMG]

    Tot zover deze update
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik zie nog steeds dat je (te) diep door schuurt.
    Je mag nooit tot op het hout schuren, dat blijf je zien na afwerking.
    Spuit met vulplamuur een redelijk laag op het schip en schuur dat zoveel mogelijk glad, maar schuur NOOIT door die laag heen !
    Vul daar waar er nog oneffenheden zitten aan met normale plamuur en schuur opnieuw zoveel mogelijk glad, maar nu met waterproofpapier.
    Zou je toch door de laag heen schuren, dan gelijk weer opvullen, maar wel in een groot vlak en niet alleen dat kleine stukje.
    Het schip mag nooit doffe plekken hebben, daar is de deklaag dan te dun geschuurd.
     
  16. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt voor de tip BigBoat zal ik doen zodra deze laag droog is.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo
    water en hout hebben het rare effect dat hout opbegint te zwellen(uitzetten)en na het drogen krimt het hout terug
    daarom hamert big boat er zo op om niet door de lak laag heen te schuren
    ik zet eerst een porien vuller op het hout en daarna een vernis laag
    en dan begin ik met plamuren (epoxy of polyester plamuur)
    daarna een spuit plamuur en dan met water schuurpapier en als laatste met staal wol
    van die dunen niet die je in de keuken gebruikt
    een oude modelbouwer zei me eens
    een origineel moet zo glad zijn dat als er een vlieg op land ze op haar kl..en gaat

    groetjes raf
     
  18. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt raf

    Maar dit is een statish model, zal dus nooit geen water zien of het zal van het waterschuurpapier zijn :D

    Als hij in het water zou moeten zoals jullie ze RC maken dan versta ik BigBoat zijn reactie volkomen, ik ga het hoe dan ook voor de volgende boot met meer voorzichtigheid aanpakken, meer plamuur gebruiken en er niet proberen door te schuren, bedankt voor uw reacties. ;)
     
  19. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Brrrrrr :?
    Heb net men romp volledig opgeschuurd met waterschuurpapier en heb hem dan eens grondig bekeken.
    Ik was niet tevreden en heb de romp opnieuw volledig voorzien van een laagje plamuur.
    Ik kwam maar niet tot het resultaat dat ik wenste, altijd als ik schuurde kwam ik terug terecht op het hout, daarom een nieuwe laag plamuur.
    Zo, straks effe goed terug opschuren en hopelijk kom ik nu wel tot het gewenste resultaat
    Ze hadden me dus altijd verteld dat het veel werk was het afwerken van de romp, maar ik kan ze nu zeer zeker gelijk geven.
    Of ben ik de enige die zoveel op de sukkel gaat????
     
  20. BigBoat

    BigBoat Guest

    De fout die alle beginners maken is verkeerde zuinigheid en (soms) luiheid.
    Hier en daar een tipje plamuur, want veronderstel dat ik het er weer vanaf moet schuren.......daar is die plamuur juist voor.......om te modeleren (en camofleren).
    Het hout is er alleen maar als grondvorm omdat je plamuur niet zwevend kan aanbrengen.
    De laag plamuur mag best 2 a 3mm dik zijn, zo kan je ook meer (en mooiere) vorm in je model aanbrengen tijdens het schuren omdat je *body* hebt.
    Een schilder zegt altijd: Wanneer je *vlak* probeert te plamuren heb je niets om te schuur.
     

Deel Deze Pagina