"Amerigo vespucci"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pantani, 11 dec 2007.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    Ho dacht je dat water alleen in een plasje of een beekje liep

    mis poes
    water zit ook in de lucht en kan alsnog in je hout kruipen
    en water zit ook op je water schuurpapier als je het nat maakt

    je hebt het voordeel dat de americo eigenlijk een van de weinige stalen schepen was en niet zoals de voorgangers uit hout
    de santa maria door een van onze leden gebouwd is volledig uit hout
    dus elk plankje moet je juist aanbrengen of je ziet het door de vernis laag heen dat er iets niet mooi strookt

    hier komt op deze zeer mooie boot (heb hem in het echtie gezien in antwerpen)een mooie laklaag
    en kan je nog camofleren wat je fout gedaan hebt en je hebt er weer een ervaring bij voor je volgende model

    en ach als je goed naar een echt schip kijkt dan zijn ze niet echt zo strak hoor
    hier en daar zit er een deukje van het ruwe bestaan op de weide oceanen of komt dat door aan te meren aan de kade
    wie zal het zeggen


    groetjes raf
     
  2. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ik ben al een tijdje bezig om hem goed te krijgen BigBoat dus van mij zal het geen luiheid zijn :D, maar ik kan je uitleg zeker verstaan en ik moet je
    groot gelijk geven, sommigen zullen wel lui zijn.


    Raf

    ook jij bedankt voor uw reactie :eek:

    Ik heb wel men boot zeer goed afgeplakt voor dat ik begon met waterschuurpapier, maar ook u moet ik gelijk geven er kan altijd water in komen.
    Over die niet al te strakke romp van de echte, dat is juist, ik vaar ook dus ik weet hoe snel een deuk in een romp van een schip komt.

    Men volgende schip zal wel alleen in de vernis komen, dus zoals je zegt zal ik de beplanking uiterst sekuur moeten leggen.
    Ik heb nog altijd ronny de zeeman die me op de vingers kan tikken als het moet ;)

    Bedankt heren
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Na zoveel werk als jij er nu al van maakt is het zeker geen luiheid !
    De fouten die jij nu maakt heb ik ook gemaakt in het begin, maar aldoende leert men.
     
  4. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Mooie woorden BigBoat bedankt

    Ik leer alle dagen bij door op deze forums te zijn en naar de mensen zoals jij en vele anderen hun comment te lezen en er iets mee te doen.

    Thanks ;)
     
  5. BigBoat

    BigBoat Guest

    Als je maar doorzet........dan kan je ook de takjes aan de boom tellen in de weerspiegeling op het dek :)

    [​IMG]
     
  6. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    WOW :D

    Dit is mooi man

    Hoelang ben je daar aan bezig geweest en heb je dit met de hand zo kunnen krijgen??
    Dit is gewoon perfect, proficiat, er is er hier eentje jaloers :D
     
  7. BigBoat

    BigBoat Guest

    Zo'n 3 maanden werk (totale hout bouw) en dan lekker dik plamuren.....er zat ongeveer 1 kilo plamuur polyesterplamuur op de boot voordat ik begon te schuren.
    Met groot schuurblok grof voor schuren en daarna met veel water en heel fijn schuurpapier uren ploeteren in het zonnetje met een biertje tegen de verveling :)
    Na het schuren was de boot ongeveer 870 gram in gewicht afgenomen !
    Hier http://www.modelbouw.gompy.net/ staat nog wel meer van mijn werkjes.

    Maar nu gaan we weer met jouw bootje verder want die moet ook gaan glimmen.
     
  8. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Nieuwe update
    Heb nu de volledige romp nogmaal piekfijn geschuurd en hier en daar nog wat bijgewerkt,nu heb ik de romp in een grijze primer gespoten om de foutjes nog beter te zien, eenmaal deze droog is zal ik nog een beetje foutjes afwerken met fijne afwerk plamuur en nogmaal goed schuren met fijne korrel.
    Hier een paar foto's van het resultaat tot nog toe:
    [​IMG]
    Ik vind het al zeer goed zo, maar heb nog wat kleine putjes gezien
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook op het achterschip zullen nog wat kleine foutjes weggewerkt worden
    [​IMG]
     
  9. Erikssson

    Erikssson

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    16
    Man man,
    als ik hier zo alles volg op het forum, vraag ik me af waar ik aan begonnen ben.
    Mijn dekken zijn bijna klaar, zal dan eens enkele foto's plaatsen van mijn vorderingen.
    Ik zal echt een gat in de lucht springen als ik mijn romp zo mooi krijg als die van jou Pantani.

    Grtz Erikssson.
     
  10. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt voor de lovende woorden Erikssson :thumbsup:
    Maar ik ben er van overtuigd dat uw romp ook zo zal worden, de aanhouder wint zeggen ze altijd en gelijk hebben ze, ik ben er ook al meer dan een week mee bezig om heb zo te krijgen en ben nog niet klaar hoor, zie hier en daar nog wat putjes en streepjes dus die moeten ook nog weg.

    Ik benieuwd naar uw verloop, post eens wat foto's dan kan ik zien waar jij nu zit op dit moment :)
     
  11. BigBoat

    BigBoat Guest

    Nu niet gelijk gaan schuren, maar de putjes en streepjes voorzichtig met (te veel) plamuur vullen.
    Plamuur krimpt als het droogt, en na het schuren zouden er weer putjes en treepjes ontstaan.
    Pas als alle putjes en streepjes gevuld en droog zijn, schuren met korrel 400 of hoger en veel water.........en niet doorschuren he !
     
  12. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Hehe

    Ok ik zal het zo doen
    En ik zal er op toezien dat ik er niet doorschuur, heb ook mooi uitleg gekregen van Ronny de zeeman dus samen kom ik er wel :D ik zal zeer zacht schuren met fijne korrel, blinken moet die romp ;)

    Ik had alleen het probleem als ik met waterschuurpapier zit te schuren dat het vuile water door het maskeertape gaat en zo men dek beplating aantast :( , dit is het enige minpunt.
     
  13. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ik heb men romp net nog een beetje bijgewerkt om morgen nog eens te schuren met waterschuurpapier en dan hopen dat het goed is :)
    Ik heb ook nog een andere vraag.
    Ik heb hier dus de brug van de reddingsboot maar ik ben er niet zo tevreden over, ik zou deze willen zelf bouwen en er meer detail in steken zoals een mooi deurtje en echt glas (plexy) voor de ramen, ook een reling in koper, zoals die bij het packet zit vind ik het niet mooi:
    [​IMG]
    Hiermee kan ik dus hetzelfde model maken en nog wat raampjes uitsnijden (had ik beter eerst gedaan maar dit is een test :oops: ).
    ik kan er dan ook een deurtje bij scrachen ofzo en een reling in koper draad.
    Wat denken jullie????
    Het originele is in metaal en zwaar, ik wil het in carton en later impregneren met PU100 of ik probeer het in hout.

    [​IMG]
     
  14. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag Dirk ,

    je kent mijn antwoord al : karton , natuurlijk ...

    heb je geen foto van dit bootje ?

    ik heb de indruk dat deze opbouw , die bij de kit geleverd werd , op niets trekt ?

    reling in messingdraad , zelf solderen en indien je het niet kan , zend maar een tekeningje met afmetingen , ik zal dat wel doen voor je ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  15. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Die indruk van u is goed, deze opbouw trekt inderdaad op niets, daarom wil ik het vervangen :D

    Ik heb uw werk gezien en wil het mischien ook wel eens proberen met karton, het is makkelijk verwerkbaar.
    Ik kreeg ook de vraag waarom ik geen styreen (evergreen) gebruik???
    Dat ken ik dus nog niet, als iemand mij daar ook eens iets wil over vertellen ;)

    Bedankt, ik zal morgen ofzo foto's van dit reddingsbootje posten hier.
     
  16. BigBoat

    BigBoat Guest

    Persoonlijk zou ik gaan voor Roofmate, die blauwe isolatie schuimplaten.
    Klik op foto om deze te vergroten
    Kan je schuren en plamuren gelijk zacht hout (balsa).
    Je kan er ook een mal overheen maken zodat je daarna de kapjes kan gieten.
     
  17. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Update 17-03-08

    Nieuwe update
    Zo, ik heb nu men romp nog maar eens zitten bijwerken en heb deze net nog eens in de primer gezet na een fijne schuurbeurt te hebben gegeven.Ik heb deze droog geschuurd na het vervelende geval ik laats tegen kwam met het nat schuren, het vuile water heeft toch men dek beplanking een beetje verkleurd en dit wilde ik nu vermijden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Straks als het droog is zal ik terug met fijne korrel de romp nog eens volledig opschuren en terug eventuele foutjes bijwerken
    [​IMG]

    Heb ook men versiering in de goudkleur gezet, in de BB was er sprake van alleen de details in het goudkleur aan te brengen met een droge verfborstel maar als je naar de foto's kijkt van het echte gebeuren dan zie je duidelijk dat het volledige stuk goud kleurig is, daarom heb ik deze ook volledig in een goudkleurige verf geschilderd.
    [​IMG]
    Tot zover deze update
     
  18. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    :?:
    Vraagje?
    Het schilderen van de romp, doen jullie dat met airbrush of met verf rol of hoe?
    Ik heb juist geprobeert met airbrush maar krijg voorlopig geen mooi resultaat en dat duurt een eeuwigheid.Is het niet beter de romp te schilderen met een verf rol en de kleine stukjes met de airbrush heb geen ervaring met airbrush?????
     
  19. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag Dirk ,

    styreen is een thermoplastische materiaal , je kan dat kopen bij om het even welke modelbouwwinkel , het kost wel 4 à 5 € voor een A4 blad . het is in feite hetzelfde materiaal dat gebruikt wordt door Revell/Airfix/Monogram om hun plastieken bouwdozen te maken , het kan dus gemakkelijk gelijmd worden met de lijm ervoor bedoeld .

    Groot voordel van Styreen , het kan gemakelijk bewerkt worden

    grote nadelen van styreen , het is nogal duur als je het koopt in een modelbouwwinkel , er bestaan andere bronnen maar de anderen zullen wel beter antwoorden dan mij , daar ik bijna nooit geen koop , een andere nadeel is , naat het schijnt , dat het niet eeuwig blijft , deze plastiek evolueert met de tijd . Als je dus nu bouwt voor de achterkleinkinderen , vergeet het ...

    dat was alleszins het geval als dat materiaal uitkwam , ik vermoed dat het nu geregeld is , maar toch , blijf ik wantrouwig tegenover styreen , ik gebruik het als ik niet anders kan ...


    de groetjes ,

    Laurent
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2008
  20. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt Laurent voor uw antwoord

    Dit styreen gebruik ik dus niet :), ik wil dat men achterkleinkinderen ook nog kunnen meegenieten van mijn werk :D

    Ik zal gewoon proberen wat jij mij geleerd hebt ;)

    Ook moet je eens naar het sloepje vragen dat ronny gemaakt heeft, in hout was echt een knap stukje vakmanschap.Maar zover ben ik nog niet om dit te kunnen.
     

Deel Deze Pagina