Arducopter Hexa bouwverslag - HIJ VLIEGT autonoom !!!

ben ook wel benieuwd wat ik gisteren bij Teletubbie zag was wel heel erg gaaf, dat was gewoon alle dat die je via usb ook ziet volgens mij.

mocht die goedkopere variant dat ook kunnen zal ik daarvoor gaan maar anders komt er toch binnenkort een xbee setje te liggen hier.

Even geleden dat er nog updates gekomen zijn.
Allereerst een woordje van dank voor de xbee settings. De goedkopere variant lijkt nu toch behoorlijk te werken : ik kan op google earth het traject volgen van de copter en ik kan ook parameters updaten en tunen. Wel makkelijk zo.

Verder is ondertussern versie 2.0.41 al beschikbaar en deze zou weer een hele verbetering zijn, vooral voor alt_hold, loiter, rtl en waypoints. Iemand al getest ?

Versie 2.0.42 is al een paar dagen uit en doet het vrij goed ! Ik ben dan ook begonnen met het schrijven van een stukje custom code.
Samen met wat breinchirurgie op de hexa gaat dat iets leuks geven denk ik :-) Rara wat ben ik van plan? ;-)

breinchirurgie.jpg

ledports.jpg

EDIT : GRMBL na zeker een dag zoeken waarom het niet werkte zoals verwacht kom ik tot de vaststelling dat ik met mijn suffe kop de draden aan de verkeerde kant heb gesoldeerd !!!! Dat komt ervan als tot 4u 's morgens zit te solderen.
Dus zoals op bovenstaande foto hoort het NIET !!!

Laatst bewerkt:
Poink ! Das straf Sven ;-) Ik keur je antwoord goed !
Heeft de naamgeving van de fotos mij verraden ? Of ken jij de poorten van de imu uit het hoofd ?

En ik die hier even een leuk raadspelletje dacht op te starten :-p

Heheh nu zal ik maar eerlijk zijn ook, "ledports.jpg" had je inderdaad verraden. ;)

Ik heb zelf ook al met het idee gelopen om die LED strips van hobbyking aan gort te knippen en er een leuke LED driver voor te zoeken, maar echt ver ben ik daar nog niet mee gekomen. ;)

Ik zal je'n tip geven Sven : ULN2803
Ik krijg nu 8 onafhankelijk bedienbare ledstrips : 6 op de armen en 2 op het landingsgestel die een lachende of droeve smiley gaan vormen.
Zullen in totaal toch zo'n 180 leds gaan worden denk ik.

Bedoeling is dat ze via kanaal 6 verschillende patronen/sequenties laten zien, maar dat bij lege batterij de 'show' afgebroken wordt en een vast knipperpatroon komt.

Tis alleen wel jammer dat die nieuwe versies niet meer samen werken met de APM mission planner(aangezien ik niet zon programmeur ben) En funties zoals coming home niet werken(althans dat heb ik gelezen) er zou wel een "yaw richting home funtie inzitten"

Betere stabiliteit betere alt holt, betere loiter, allemaal leuk, maar jah als ie niet met de mission planner werkt ga ik er niet aan beginnen.......
Ben net blij dat ik die mission planner een beetje ken qua instellen en zo.....
Dus voorlopig voor mij de .39 versie

40 wordt nu door de mission planner geinstalleerd dacht ik. Verder loopt de mission planner hooguit 1 of 2 versies achter op de allernieuwste. Versies worden pas in de mission planner gestopt als ze door verschillende beta testers zijn gevlogen en ok bevonden. Wil je het laatste nieuwe, dan moet je arduino gebruiken.

Waar haal je dat RTL niet zou werken in 42 ? Ik lees net dat het veel beter werkt in 42 ?

Sorry, ik loop achter.....lees net dat als je de nieuwste mission planner hebt hij zelfs de .42 al download(ik heb blijkbaar al weer een oude versie.....dat gaat snel.....)

Zal de nieuwe versies eens downloaden en gaan testen.....ik hoor zulke goede verhalen over stabiliteitsverbeteringen en dingen als circle en zo..

Vraag me alleen af of ik al die modes die er ondertussen zijn nog in de zender kwijt kan...moet eerst nog eens een switch gaan mixen, zodat ik iig de 6 modes in de mission planner aankan......heb er nu nog maar 3.......

Ja het gaat snel :-) Jason is al versie 43 aan 't testen, dus volgende week lopen we waarschijnlijk weer achter :-) Maar 't wordt wel telkens beter :-)

Vraag me alleen af of ik al die modes die er ondertussen zijn nog in de zender kwijt kan...moet eerst nog eens een switch gaan mixen, zodat ik iig de 6 modes in de mission planner aankan......heb er nu nog maar 3.......

Da's een goeie vraag. Zit met hetzelfde probleem.

Je hebt toevallig geen Futaba zender? Een T7C?
Weet je of dit kan met deze zender?

Da's een goeie vraag. Zit met hetzelfde probleem.

Je hebt toevallig geen Futaba zender? Een T7C?
Weet je of dit kan met deze zender?

Ik heb geen idee of dit met een T7C kan. Ik heb alleen wel gehoord dat ik op mijn zender (DX8) twee schakelaars kan mixen..dus dan zou ikmet een 3 en 2 standen schakelaar aan de 6 modes moeten komen die in de mission planner in te stellen zijn.....

Het principe achter die mix is als volgt :

Je configureert een 3 standen schakelaar :

0% ------------ 50% --------- 100%

Vervolgens beperk je de eindpoints, vbv

20% ----------- 50% ---------- 80%

Vervolgens mix je een vaste offset naar het mode kanaal (kanaal 5), bvb -15%. Deze mixer schakel je in of uit met een 2 standen schakelaar. Je krijgt dan :

5% --- 20% --- 35% --- 50% --- 65% --- 80%

De rode waardes zijn met mixer ingeschakeld (2 pos schakelaar op on), de zwarte met mixer uit. Zo heb je met 2 knoppen dus 6 mogelijkheden. Door de eindpoints en vaste offset wat aan te passen mik je zodat de punten in het midden van het gebied vallen voor de mode selectie.

Helpt deze uitleg wat ?

Laatst bewerkt:
Vraagje....ik snap niet veel van de correctie van het compas....

Ik heb hier 0,7 East.....wat moet ik invullen in de mission planner bij setup?

ook 0,7 ?of 0,-7 omdat het east is ?

Het principe achter die mix is als volgt :

Je configureert een 3 standen schakelaar :

0% ------------ 50% --------- 100%

Vervolgens beperk je de eindpoints, vbv

20% ----------- 50% ---------- 80%

Vervolgens mix je een vaste offset naar het mode kanaal (kanaal 5), bvb -20%. Deze mixer schakel je in of uit met een 2 standen schakelaar. Je krijgt dan :

0% --- 20% --- 30% --- 50% --- 60% --- 80%

De rode waardes zijn met mixer ingeschakeld (2 pos schakelaar op on), de zwarte met mixer uit. Zo heb je met 2 knoppen dus 6 mogelijkheden. Door de eindpoints en vaste offset wat aan te passen mik je zodat de punten in het midden van het gebied vallen voor de mode selectie.

Helpt deze uitleg wat ?

Ik ga er mee aan de slag, maar of ik het werkend krijg is een tweede...heb de DX 8 nog niet zo extensief bestudeerd, en zit ff met het feit moet ik die schakelaar van inh afhalen en op welk kanaal moet ik hem dan zetten.....maar zal eens gaan klooien....

inh betekend inhibit dacht ik, inhibit betekend 'niet gebruiken'. Dus denk wel dat je inhibit eraf moet halen.

Compass correctie is niet zo HEEEL belangrijk hoor als je minder dan 1 hebt. Het is 0,7 ofwel -0,7. Nooit 0,-7

Nou volgens mij heb ik nu idd 6 modes...nu gaan studeren op welke schakelaarstand, welke mode actief is......:confused:

Heb 0,7 ingevoerd voor de compas en dan zien we wel wat ie doet....

dus dadelijk ff de nieuwe software testen:D

Prachtige uitleg u4eake, da's duidelijk hoe dat nu precies in z'n werk gaat. :thumbsup:
Alleen is het nog een raadsel of dat met de T7C gaat. :confused:
Dit ga ik zo snel mogelijk uitproberen, ik laat iets weten.

Ik zou nl. echt meer dan 3 modes moeten kunnen instellen.

Laatst bewerkt:
Back