Ha Remy, ik begrijp je perfect ! Hoe jij over mij denkt is namelijk ook hoe ik over jou denk ;-)
En ik heb ook al vaak gedacht een bedrijfje op te starten voor luchtvideo, maar "iets" houdt mij ook tegen (het feit dat ik een goeie dagjob heb en een tweeling op komst heeft er ook wel veel mee te maken, dan ben je niet zo geneigd een stap in het donker te zetten.)
Multiwii gui heb ik gebruikt, we hebben dit jaar op de univ de studenten wat multiwii copters in elkaar laten steken. Er is er maar 1 in geslaagd te vliegen en het zijn nogtans 2e jaars studenten burgelijk ingenieur... dus zo simpel is het blijkbaar toch allemaal niet he

De interface van arducopter is VEEL uitgebreider. Je kan via die interface inderdaad ook de pid's aanpassen zoals bij multiwii, maar je kan veel meer.
Je kan live je copter op google earth volgen (via telemetrie), je kan je bordje via usb aansluiten en dan ermee op de sim vliegen, je kan er missies in plannen, je kan er zelfs je fpv video in het HUD laten zien als je een videocapture kaart hebt voor je pc/laptop. Het is eigenlijk een compleet grondstation, enige dat in mijn ogen ontbreekt is antennetracking. (al is daar misschien ook wel een hack voor te vinden).
De mission planner (gui) kan ook de standaard firmware (zonder je eigen hacks) uploaden naar het bordje.
Je kan eens bij Ruben gaan kijken, of je kan zelf de gui eens downloaden en ermee spelen :
Mission Planner 1.1.18.zip - ardupilot-mega - Mission Planner 1.1.18 - Official ArduPlane repository - Google Project Hosting
Betrouwbaarheid is een andere zaak... Voor een bedrijfje werkt het niet zo betrouwbaar als zou moeten vind ik. Het is open source software en er wordt nog veel in ontwikkeld. En eigenlijk begint nu het zwaartepunt pas te verschuiven van ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden, naar het betrouwbaar maken van die mogelijkheden.
Zoals iemand die zowel MK als arducopter heeft (ook ene met een bedrijfje) onlangs zei : om naar belangrijke klanten te gaan neem ik de MK want ik kan me niet permitteren van te zeggen : oei de laatste software heeft precies een foutje, ik zal volgende week eens terug komen.
Eenvoud is ook soms nog een pijnpunt. In principe zou het zo eenvoudig moeten zijn als : bordje aansluiten, software erin, instellen, testen en vliegen.
Maar soms gaat het toch zo simpel niet. Het is toch allemaal weer wat anders dan bij multiwii. Je moet wat nauwgezetter te werk gaan, het stap voor stap doen en geen aannames maken dat het wel zal zijn zoals bij multiwii.
Op het
DIYdrones forum zie je wel eens mensen die zeggen : ik heb al 3 multiwii's gebouwd en met arducopter wil het maar niet lukken. Vrijwel altijd doen ze iets fout of zien ze een fout die er niet is (gedrag van arducopter is normaal) en zijn ze te ongeduldig. Als je op je ervaring met multiwii te veel voortgaat ipv de wiki te volgen is de kans groot dat je ergens wat verkeerd doet dat achteraf moeilijk op te sporen is.
Er is dus wel een leercurve voor arducopter. Maar als je die wil volgen en er wat tijd insteekt, dan komt het wel goed.
Het is wel vrij goedkoop (het nieuwe APM2 bordje heb je voor $200, compleet met gps en compass, enkel nog een $45 sonar erbij voor lage hoogte althold, een $45 telemetrie setje en een videotx en je bent compleet.
En je kan het ook in een vliegtuig gebruiken en binnekort in een auto en bootje door gewoon een andere firmware erin te stoppen.