ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Hoppa...mijn nieuwe APM2.5 is inmiddels binnen gekomen. Alles aangesloten calibraaties gedaan de sticks en knoppen gezet en getest met de stick calibration.
Raar dat als ik vlieg een kanaal reverse moest zetten terwijl deze in de stick calibratie de goede waardes geeft.

Maar nu...Ik vlieg in stabilize mode. Als ik de hexa voor mij heb dan vliegt deze naar linksvoor. Nu heb ik dat eruit kunnen trimmen met mijn zender (MX-20). Nu blijft ie in mijn buurt. De throttle ook iets hoger gezet zodat deze op level blijft.

Die trim waardes wil ik eigenlijk in de APM zetten zodat deze weer redelijk op 0 komen te staan. Ik heb ze nu bijna op de helft van mijn trim bereik. Hoe stellen jullie dat soort dingen af? Laten jullie de trimwaardes in de zender staan of zet je dat in de APM?
 
Hoppa...mijn nieuwe APM2.5 is inmiddels binnen gekomen. Alles aangesloten calibraaties gedaan de sticks en knoppen gezet en getest met de stick calibration.
Raar dat als ik vlieg een kanaal reverse moest zetten terwijl deze in de stick calibratie de goede waardes geeft.

Maar nu...Ik vlieg in stabilize mode. Als ik de hexa voor mij heb dan vliegt deze naar linksvoor. Nu heb ik dat eruit kunnen trimmen met mijn zender (MX-20). Nu blijft ie in mijn buurt. De throttle ook iets hoger gezet zodat deze op level blijft.

Die trim waardes wil ik eigenlijk in de APM zetten zodat deze weer redelijk op 0 komen te staan. Ik heb ze nu bijna op de helft van mijn trim bereik. Hoe stellen jullie dat soort dingen af? Laten jullie de trimwaardes in de zender staan of zet je dat in de APM?

Ik heb de trimwaardes gewoon in de zender staan, op deze manier kan je altijd een beetje bijtrimmen, ook tijdens het vliegen. Alleen jouw trimwaardes slaan wel een beetje heel erg door volgens mij. Die van mij wijken nog geen 10% af van het midden.

Wat je ook kan doen is achter de oorzaak aangaan van de afwijkingen. Waaraan het zou kunnen liggen weet ik eerlijk gezegd niet, misschien verkeerde gewichtsverdeling of de props misschien.

Mijn probleem (omslaan, flips maken, wiebelen.. tijdens het hoveren) is ondertussen ook verholpen, ik heb hem nog niet met een 4S gevlogen, dat ga ik vanmiddag even proberen.

Ik heb trouwens de volgende oplossing uitgevoerd.

Hey criro1999,
Here is what I wound up doing:
- be sure that you have a full battery as you are going to need to perform a few tests
- place arducopter on a FLAT LEVEL surface...this is very important
- connect the USB cable to copter and to your computer, and fire up the mission planner software
- connect your copter
- once connected, go over to the terminal section at the top, and wait for the prompt
- if the first list of tools does not appear automatically, type 'help' and press enter
- from the first list of tools select 'setup', press enter
- type 'help', press enter
- you should see an option for 'reset' near the top of the list
- type 'reset' and press enter, follow the prompts to completely wipe your APM and set it back to factory
- restart your APM and reconnect it to the mission planner
- Now you need to install the software…go to the 'firmware' tab at the top if you are not already there
- select the type of set up yo hare building from the diagram
- follow all of the prompts to load the software and wait for install to finish
- reconnect your copter to the mission planner when done installing
- go to the 'configuration' tab at the top and perform your radio calibration and save your settings when done
- now go into flight modes, for testing, set all of your modes to stabilize with simple mode unchecked
- go back into the 'terminal' tab at the top
- again, type 'setup' and then 'help' to show the menu
- type 'level' and press enter, this will turn on and test and set the gyros in your copter
- again YOU MUST BE ON A FULLY LEVEL surface for this to work properly
- when this completes, reconnect to the mission planner
- check your artificial horizon to make sure that it is perfectly level and that you are nosing up or down
- perform the automatic ESC calibration found here: AC2_ESC - arducopter - Arduino-based autopilot for mulirotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting
- note, when connecting and disconnecting your battery for the ESC calibration, be sure that the copter is again on a fully level platform as attaching the battery will spin up and set your gyros
- once ESC calibration is complete you should be able to simply turn on the copter, give it throttle and have it rise straight up into the air
- each time you are done flying, be sure to disarm your motors: AC2_Flying - arducopter - Arduino-based autopilot for mulirotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting
- the above link also explains how to allow the copter to automatically set its trim levels during a short 25 second flight time
- also, each time you start up your copter, before arming your motors, run the level command from your transmitter...hold the arming position for 20 seconds...this should run the auto level command much like we did from the CLI..fully level surface is an absolute must
If you are still having issues, you should make sure that your props are spinning in the right directions per your setup, you can also run the individual ESC configuration per the link above, and you can also perform the hand test to see what might be happening.
I hope that this helps, let me know if there are any other questions. Also, you could try attaching a data log from one of your test flights after performing all of the above steps. It might let us see what might be going on.

Bron: New Arducopter flew a few times, now flips over - DIY Drones
 
Props zijn gebalanceerd met een Dubro. Mijn DJI ESC's (Opto) kunnen niet gecalibreerd worden dacht ik.

Oke...ik ga het stappenplan vanavond even proberen!
 
Trimwaarden APM 2.5 >2.9 autotrim

@ KingDing3ling

Je kan vanaf fw 2.9 de trimwaarden van je zender overnemen door een "autotrim" uit te voeren.
Zie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zijn mijn PID's.
Ik vlieg in stabalize en acro, in allebei slaat hij om.
pids.png
 
Ok, dus enkel op 4S slaat hij om en op 3S niet he. En zowel in acro als in stabilise.
Probeer toch je stablise Roll en Pitch eens op 4.0 te zetten ? 'T is een kleine moeite om uit te testen he.
Als 4.0 wel werkt dan langzaam met 0.05 per keer omhoog gaan tot hij weer wiebelt, dan zakken tot hij nietmeer wiebelt.
 
Dat ga ik vanavond eens proberen! :) Vanavond laat ik de resultaten weten. Wat ik wel raar vind is dat hij dit voorheen niet deed. Ik heb echt tientallen vluchten gemaakt met de 4S lipo zonder problemen.
 
Thijs, ik gebruik deze ESC's. Volgens de beschrijving moeten ze 4S aankunnen. Wat ik vreemd vind is dat het voorheen altijd gewerkt heeft en nu opeens niet meer. Vanavond ben ik er niet meer aan toegekomen om het te testen, morgen moet wel lukken denk ik. Ik laat je weten hoe het afloopt.

Sander
 
Deze ESC's zouden inderdaad geen probleem mogen zijn.
kunnen we dat in ieder geval afstrepen :)

wel benieuwd naar het resultaat na het wijzigen van de Roll en Pitch waarde.

op 3S gaat het nog steeds goed neem ik aan of geeft die daar nu ook problemen?

Gr
Thijs
 
Oké...ik heb mijn APM ff beter gemonteerd op de baseplate. Ik heb er bubbeltjes plastic onder gedaan. Hij is waterpas heb ik ff met mijn iPhone getest. De acc en kompas calibratie opnieuw gedaan. Op kanaal 7 de save trim geselecteerd. Trims van de zender op 0 gezet en naar buiten gegaan.
Woohoo...ik hoef niet te trimmen. Hij vliegt als een zonnetje!

Bedankt voor alle info!
 
Op een 3S accu vliegt hij prima.

Ik heb ook gelijk wat logs opgenomen, als het goed is vliegt hij bij de eerste log wel goed, wat ik erg vreemd vind. Daarna connect ik de Lipo opnieuw en wilt hij alleen maar op de kop slaan bij het opstijgen. Het zijn in totaal drie logs.

Ik heb tijdens deze vluchten de waardes op 4.0 gezet. Ik begrijp de logs niet helemaal, misschien dat jij eruit komt?

http://www.nijhof.biz/logs.zip
 
Beste APM vliegers,

Hier iemand die van zijn eerste KK2.0 quad overstap naar een nog zelf te bouwen hexa met de prachtige APM flight controller! Druk bezig met het samenstellen van de nieuwe set. Maar nu de vraag: Wat kan ik het beste aanschaffen, en waar?

Bestellen bij RCtimer, de HK versie of toch gewoon een echte bij bijvoorbeeld lipoly.de?
Ik heb wel begrepen dat ik het beste die 2.5 versie kan kopen. Maar dan met of zonder extern kompas & GPS module of alleen een GPS module? Verder nog iets nodig of tips :)?
 
En hebben jullie wel eens gehoord van of ervaring met de diensten van Peter King?
Hij verkoopt complete DJI F550 frames met APM 2.5 voor een nette prijs en daarnaast ook los de APM met GPS.
 
Hi Jayroen,

Je bent een beetje onduidelijk in je vraag. Wat bedoel je precies met "dat verhaal"?
Bedoel je het voeden van de APM via een ESC(BEC) of via een power module?
 
Back
Top