ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Probleem met instellen Circle radius.

Wanneer ik de Circle radius instel in de MP - config tunning - standard params met bijv. 25 meter en dit met Write params opslaat zal na een Refresh parms de waarde staan op 3192.
Software versie is 3.01 ondertussen een reset gegeven maar probleem blijft bestaan. Is iemand bekend met dit probleem.

Mvrgr. Henny
Hallo Henny,

Ik heb ditzelfde ook wel eens met de ESC update snelheid.
Als ik die middels die slider van waarde verander en ik druk op Write...
Dan zie ik ook ineens een hele rare waarde verschijnen.
Dit kan een foutje zijn in MissionPlanner zelf, of in de firmware.

Als je dit weer wilt herstellen, dan dien je dit te doen bij de Full Parameter List. (te vinden bij de Config/Tuning opties)
Je vind daar die CIRCLE_RADIUS, waarbij je de Value kunt wijzigen.
(dubbel klik met de muis op de huidige Value waarde en enter je gewenste Radius in gevolgd met Enter...)
Nadat je op Write hebt gedrukt, controleer gelijk of de waarde goed ontvangen is en druk op de Refresh Params button...
Als de waarde niet is aangepast, re-boot de APM door kortstondig op de Resetknop op de print te drukken...
Na het booten, Re-connect de APM en controleer nogmaals die waarde.
Als het goed is gegaan, dan is die nu wel aangepast.

Marten,

Circle radius is ingesteld. Mogelijk dat er een bug in de software zit maar op de forums kon ik er niets over vinden. Bedankt voor het advies.

Mvrgr. Henny

MinimOSD / RSSI

Hallo Mannen,

Hoop dat ik hier een vraag mag stellen over MinimOSD of beter gezegd over RSSI.
Na m'n nieuwe MinimOSD te hebben ontvangen, nw firmware te hebben geupt en de boel aangesloten (deze keer zonder externe voeding voor het analoge gedeelte), heb ik een fraai storingsvrij beeld met overlay van de flightdata op m'n monitor.

Wèl weer een beetje jammer dat mijn kennis altijd weer tekort blijkt te schieten, want:
De warnings heb ik aanstaan, maar hij roept de hele tijd RSSI LOW. Ik zie in de software van de MiniMOSD dat je de waardes van de RSSI kan ingeven maar ik heb geen idee welke waardes ik zou moeten inkloppen.
Ik heb een Turnigy 9x, ER9 en FrSKY Tx en RX in gebruik. Moet ik wat wijzigen in de FrSKY Tx module? Waar kan ik meer info vinden? Heb wat gezocht maar kan niets vinden.
Warnings uitzetten is natuurlijk een optie maar dan mis ik toch wel een (klein) deel van de lol, nietwaar?

RSSI is helaas op een ander voltage nivo (meen TTL) bij de FrSky.\
Om de melding uit te zetten heb je een FDTI adapter nodig en dmv de software ( https://code.google.com/p/minimosd-extra/ ) kan je dingen uit / aanzetten dus ook je RSSI melding.

Overigens dit zijn wat work arrounds:
https://code.google.com/p/minoposd/wiki/AnalogRSSI

En deze schijnt specifiek voor de APM te zijn zodat je de APM de RSSI geeft ipv de Osd : Connection RSSI to APM 2.5 with Arducopter 2.8.1 - DIY Drones
Dit heeft als voordeel dat de RSSI via de Mavlink gaat en dus ook door de APM gelogd wordt.

RSSI is helaas op een ander voltage nivo (meen TTL) bij de FrSky.\
Om de melding uit te zetten heb je een FDTI adapter nodig en dmv de software ( https://code.google.com/p/minimosd-extra/ ) kan je dingen uit / aanzetten dus ook je RSSI melding.

Overigens dit zijn wat work arrounds:
https://code.google.com/p/minoposd/wiki/AnalogRSSI

En deze schijnt specifiek voor de APM te zijn zodat je de APM de RSSI geeft ipv de Osd : Connection RSSI to APM 2.5 with Arducopter 2.8.1 - DIY Drones
Dit heeft als voordeel dat de RSSI via de Mavlink gaat en dus ook door de APM gelogd wordt.

FDTI adapter en de software voor de MinimOSD zijn me bekend maar verder heb ik voorlopig weer genoeg huiswerk waarvoor mijn dank, Pinky-II.
Overigens heb ik RSSI Warning Level (%) op 0 % gezet. Morgen bij daglicht zal ik weten of dat de melding onderdrukt. Ik zal het resultaat laten weten.

Het is nu 31 aug dus 3 dagen later na mijn bovenstaande post.
RSSI warning level wordt nu na wat gezoek inderdaad onderdrukt.

Aanvankelijk kreeg ik 't spul nog niet aan de gang.
Verder zoekend kwam ik op https://code.google.com/p/minimosd-extra/wiki/APM

1./ You need to use a Mavlink 1.0 compatible firmware on APM.

2./ You also need to have the data stream rates configured correctly. To do so, connect to Mission Planner. Go to configuration. Locate EEPROM parameters and verify that you have the following parameters configured as here;

SERIAL3_BAUD, 57 (telemetry output at 57600)

SR3_EXT_STAT, 2 ( 2hz for waypoints, GPS raw, fence data, current waypoint, etc)

SR3_EXTRA1, 5 ( 5hz for attitude and simulation state)

SR3_EXTRA2, 2 ( 2hz for VFR_Hud data )

SR3_EXTRA3, 3 ( 3hz for AHRS, Hardware Status, Wind )

SR3_POSITION, 2 ( 2hz for location data )

SR3_RAW_SENS, 2 ( 2hz for raw imu sensor data )

SR3_RC_CHAN, 5 ( 5hz for radio input or radio output data )

If you fly copter than you also need to set SR0 also:

SR0_EXT_STAT, 2

SR0_EXTRA1, 5

SR0_EXTRA2, 2

SR0_EXTRA3, 3

SR0_POSITION, 2

SR0_RAW_SENS, 2

SR0_RC_CHAN, 5

Change accordingly and save the parameters to APM.

If you follow this steps, MinimOSD-Extra should work fine!

Na de parameters te hebben aangepast, werkt het.
Dat wil zeggen, na het aanleggen van de spanning op de diverse componenten, blijkt het wel een gedoe te zijn om de flightdata op het scherm te krijgen. Meestal wordt de data statisch na korte tijd. Een reset van de APM en van de OSD helpt, maar dan nog lijkt het erop dat de volgorde van het resetten belangrijk is. Na wat pielen bleef de data stream actief en kon ik m'n eerste vluchtje maken, turend naar de video en de hoogte en vooral ook de pijl van "home" in de gaten houdend of ze worden geupdated en het werkte de hele vlucht.
Max afstand 275m met 40m hoogte, ik kon m'n copter niet meer zien maar op de monitor zag ik wel waar m'n copter uithing..
Als video of de minimOSD zou uitvallen, had ik altijd nog m'n failsave (RTL) maar geen enkel probleem op de monitor.

Op dit moment blijft het voor mij een raadsel waarom ik steeds weer de APM en de OSD een aantal keren moet resetten om een stabiele datastream te krijgen en te houden. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Nee je osd werkt pas als je telemetrie connectie hebt. Heb je niet altijd laptop bij je dan telemetrie los gooien en de draad die je op je osd moest losgooien aansluiten. (Meen de rx zo uit mijn hoofd)

4 Beta

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Pinky,

waarom zou je als je je laptop niet bij je hebt je Telemetrie losgooien?
die RX is voor je OSD niet nodig gezien die alleen info ontvangt van je APM en er niets naartoe hoeft te sturen.

of heb ik ergens overheen gelezen.

zelf heb ik nog geen OSD maar gebruik een IO-Board om de telemetrie info ook over te zenden naar mn FR-SKy zodat ik de info op mn zender zie.
Deze werkt het zelfde als een OSD en ook daarvoor hoef ik niet mn Telemetry zender los te maken.

De TX vanuit de APM zit met een Y kabel naar alle benodigde modules toe en RX gaat alleen naar je Telemetry module gezien deze ook info naar je board wil kunnen zenden.

gr
Thijs

Ik heb inmiddels ook een OSD besteld, ik hoef alleen twee kabeltjes los te halen en opnieuw te solderen op de OSD. Ik gebruik nu de TBS Core, die verdeeld ook de stroom dus ik hoef alleen de kabeltjes voor de video te verplaatsen.

Het is nu 31 aug dus 3 dagen later na mijn bovenstaande post.
RSSI warning level wordt nu na wat gezoek inderdaad onderdrukt.

Aanvankelijk kreeg ik 't spul nog niet aan de gang.
Verder zoekend kwam ik op https://code.google.com/p/minimosd-extra/wiki/APM

1./ You need to use a Mavlink 1.0 compatible firmware on APM.

2./ You also need to have the data stream rates configured correctly. To do so, connect to Mission Planner. Go to configuration. Locate EEPROM parameters and verify that you have the following parameters configured as here;

SERIAL3_BAUD, 57 (telemetry output at 57600)

SR3_EXT_STAT, 2 ( 2hz for waypoints, GPS raw, fence data, current waypoint, etc)

SR3_EXTRA1, 5 ( 5hz for attitude and simulation state)

SR3_EXTRA2, 2 ( 2hz for VFR_Hud data )

SR3_EXTRA3, 3 ( 3hz for AHRS, Hardware Status, Wind )

SR3_POSITION, 2 ( 2hz for location data )

SR3_RAW_SENS, 2 ( 2hz for raw imu sensor data )

SR3_RC_CHAN, 5 ( 5hz for radio input or radio output data )

If you fly copter than you also need to set SR0 also:

SR0_EXT_STAT, 2

SR0_EXTRA1, 5

SR0_EXTRA2, 2

SR0_EXTRA3, 3

SR0_POSITION, 2

SR0_RAW_SENS, 2

SR0_RC_CHAN, 5

Change accordingly and save the parameters to APM.

If you follow this steps, MinimOSD-Extra should work fine!

Na de parameters te hebben aangepast, werkt het.
Dat wil zeggen, na het aanleggen van de spanning op de diverse componenten, blijkt het wel een gedoe te zijn om de flightdata op het scherm te krijgen. Meestal wordt de data statisch na korte tijd. Een reset van de APM en van de OSD helpt, maar dan nog lijkt het erop dat de volgorde van het resetten belangrijk is. Na wat pielen bleef de data stream actief en kon ik m'n eerste vluchtje maken, turend naar de video en de hoogte en vooral ook de pijl van "home" in de gaten houdend of ze worden geupdated en het werkte de hele vlucht.
Max afstand 275m met 40m hoogte, ik kon m'n copter niet meer zien maar op de monitor zag ik wel waar m'n copter uithing..
Als video of de minimOSD zou uitvallen, had ik altijd nog m'n failsave (RTL) maar geen enkel probleem op de monitor.

Op dit moment blijft het voor mij een raadsel waarom ik steeds weer de APM en de OSD een aantal keren moet resetten om een stabiele datastream te krijgen en te houden. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Middels initial setup, Optional hardware - OSD kan je de knop Enable telemetrie vinden, dan is data altijd enabled voor OSD zonder dat je hoeft te connecten met MP

Daar ben ik weer, ik zit met een probleem dat best vervelend is en wat me al een aantal props en armpjes heeft gekost. Telkens als ik arm en probeer op te stijgen in de mode "ACRO" slaat mijn quad ineens om. Hij hovert dan heel even maakt een afwijking naar links of rechts (geheel willekeurig) en slaat vervolgens op de kop.

Ik heb de compass mod al gedaan, compas calibratie, en accelometer calibratie heb ik ook al gedaan. De ESC's zijn ook allemaal gekalibreerd.

Ik heb nu geen idee meer wat ik kan doen, weet een van jullie de oorzaak hiervan?

Acro mode zorg er volgens mij voor dat je acrobatische stunten kan doen.
Hij doet dan eigenlijk niets met je sensors.

Komt aan op goed sturen :) om hem recht te houden
(ik probeer het niet eens hahahaha)

ik heb een Acro Naze32 en als ik Level uitzet kun je acro zaken doen zoals een flip e.d.

Volgens mij is dat het zelfde met de APM .

gr
Thijs

Nou het probleem is dat hij zich heel raar gedraagt, dit heeft hij nooit gedaan. Ik gahem vanmiddag wel een keer resetten.

Back