ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Dank voor de tip. Daar ga ik ook eens kijken. Mag ik vragen welke ESC's jij gebruikt? Dat verhaal over de BEC begrijp ik nog niet helemaal :).
De echte APM wordt geleverd met een APM Power Modul kabel. Dan heb je geen BEC meer nodig. Ik heb een DJI ARF F550 kit besteld. Daar zat alles al bij (propellers, armen, motoren, ESC, powerboards)

Bedankt voor de reactie.

Ik denk dat ik wat onduidelijk over kom omdat ik nog niet helemaal begrijp wat BEC inhoud.. Maar als ik het een goed begrijp heb ik geen ESC's met BEC nodig als ik de APM voed via de power module?

Hi Jayroen,

Je bent een beetje onduidelijk in je vraag. Wat bedoel je precies met "dat verhaal"?
Bedoel je het voeden van de APM via een ESC(BEC) of via een power module?

De prijs is goed. Alleen twijfel ik er toch over. Het ziet er zo namaak uit. Koop er liever een als kit met case enzo erbij.

Het is inderdaad niet dezelfde als die van 3DRobotics maar ik dacht wel dat dezelfde componenten gebruikt worden als de officiële. De case kan je ook ergens anders kopen natuurlijk! :)

Sander

Levensduur ESC: koud-warm-koud-warm-etc.

Misschien een beetje off-topic maar ik vraag me af of de ESC's na enige tijd onbetrouwbaar worden. Koud-warm-koud-warm-etc. geeft mechanische "slijtage" en ik kan me voorstellen dat na enige tijd een soldeerverbinding op een ESC sneuvelt. En dat betekent einde copter als 't tegen zit.

Enige relevante ervaring?

Kan best hoor. Ook de windingen van de motoren willen wel eens breken (zelf voorgehad, gelukkig niet tijdens de vlucht).
De lagers van de motoren willen er ook wel eens mee ophouden.
Paar weken geleden op mijn miniquadje nog een soldering van een motordraad gehad die gebroken was in de krimpkous. Gaf meestal contact, maar gemiddeld 1 keer per batterij kwam de quad naar beneden getuimeld.
Deze week heeft een kennis van mij nog een losse soldering gehad aan de batterijconnector, gelukkig ook op de grond gedetecteerd.

Warm-koud gecombineerd met trillingen is geen goede basis voor duurzame soldeerverbindingen :-)

Ik heb een vraag over failsave met APM 2.5
Ik het de volgende setup, quad met apm 2.5 en turnigy 9x met opentx en ezuhf
ezuhf receiver is aangesloten met ppmmux op kanaal 1 van de apm
Nu heb ik signaal en nu zie ik als ik de zender uit doe op kanaal 3 dat hij verspringt naar 1500 terwijl ik in de ppm encoder failsave zou verwachten dat hij naar 900 moet verspringen.
Kan het niet vinden waar ik dat nu in moet zoeken?
Of zou het een problem zijn dat de zender op ppm staat en niet op ppmsim?

Hallo Peter,

Ik heb geen ervaring met die EzUHF sets, maar...
Om je FailSafe posities op te slaan, dien je dit te doen:
Blz. 6 van de handleiding: http://www.immersionrc.com/downloads/manuals/EzUHFManual_EN_v1.0.pdf
Failsafe
If, for any reason, the UHF link is broken, the receiver will wait for approximately 1 second for the link to be restored, and then will enter failsafe mode.
The failsafe servo positions are programmed using the button on the transmitter.
To set this up, two phases are recommended.
1)
With the plane on the ground, and servo positions neutral, throttle cut, hold down the transmitter’s bind/failsafe button until the transmitter beeps.
This will set a reasonable default
failsafe ready for the first flight
2)
With the plane in flight, set the controls in a suitable position for the failsafe, and re-program the failsafe.
In most cases, ‘suitable position’ means throttle cut, and a gentle turn radius, to let the plane circle gently until it lands, but of course every application is a little different.
Om die waarde 900 te kunnen bereiken, zul je ook eerst de minwaarde van je Throttle kanaal in je zender moeten verlagen.
Als je die waarde 900 niet kunt bereiken, dan zet je die waarde 900 hoger in MissionPlanner.
Zolang het maar een veilig gebied is met je normale minimale Throttle waarde.
Dit ligt meestal zo rond de 1100 of iets lager.
Zodra de FailSafe waardes zijn opgeslagen, zet je de Throttle minwaarde weer terug op default !
Als je de Radio Clibration al gedaan hebt, dan dien je er extra op te letten, dat de minwaarde weer hetzelfde is.
Bij twijfel is het wellicht verstandig om nogmaals een Radio Calibration uit te voeren.

Succes...

Hi Maarten,

Thx voor het antwoord maar ik krijg de waarde niet in de buurt van de 900.
Ik gebruik opentx en met expos/dr kom ik niet lager als 993
Maar ik zou graag van de volgende optie gebruik maken alleen stuurt die verkeerde waardes terwijl er volgens de manual 900 op channel 3 moet komen te staan met ppmsum failsave zie link onder
Failsafe | ArduCopter

Hallo Peter,

Heb je overigens ook hier je kanaal 3 op -125 gezet ?:
20_outputs.png

Als bovenstaande niet de waarde wil verlagen...
Kun je eens vermelden hoeveel je Throttle met de default waarde uitstuurt ?
Als dit rond de 1100 is, dan is het ruim voldoende en kun je die waarde 900 verhogen tot 1000.
Dit doe je hier:
Battery_Failsafe_Setup.png

Boven die rode omcirkeling (rechts) zie je die FS Pwm 975 staan en die kun je daar verhogen naar 1000.
Op deze manier kom je toch net onder die ingestelde waarde en zal de FailSafe geactiveerd worden.

Hi Maarten,

Ik krijg een standaard waarde van 992 en krijg hem niet lager,
Ben er achter dat je met optie extended limits wel -125 kan selecteren maar helaas geen verandering van minimale waarde van 992
Met mijn oude spectrum was dit wel de oplossing, -125 voor throttle, binden en terug zetten op -100 en waarde onder min throttle bij zender uit.
Maar ik begrijp niet waarom apm niet ondekt dat ppm er uit ligt en z'n eigen waardes van 900 gaat gebruiken......

Kan zijn dat er een Limit is ingebouwd, waardoor je niet lager dan 992 kan komen.
Deze waarde is overigens net genoeg als je die waarde 975 verhoogt naar 1000.

De reden dat de APM niet ontdekt dat er geen PPM meer is, heeft te maken met dat je ontvanger blijkbaar toch een PPM signaal blijft geven.
(je dient dan wel ingang 1 te gebruiken en ingangen 2&3 met elkaar doorverbinden)

Ik weet niet of dat de FailSafe in de ontvanger uit kan worden gezet ?
Wellicht is dit nog een optie, al kan dit ook weer andere gevaren met zich meebrengen !
Bijv. als er weer verbinding is, hoe reageert de ontvanger en vooral hoe snel.

Andere optie:
Als je de FailSafe waarde van kanaal 5 ook kunt wijzigen, dan kun je die op FlightMode RTL zetten.
Indien er een FailSafe is, dan dien je wel meteen je zender uit te zetten...
Dit om twijfel te voorkomen.
Je zult dan vervolgens de auto landing moeten laten uitvoeren en wachten tot dat de Multi is geland.
Als je de zender namelijk aanlaat, dan kan er een risico ontstaan dat er weer verbinding is en dat je door een vertraging niet op tijd kunt ingrijpen !

Wat dat aangaat, FailSafe blijft een lastig iets.
Daar je ook nooit weet in welke omgeving je bevind.

Als je bijvoorbeeld een vaste FailSafe hoogte hebt ingegeven en je vliegt in een natuurgebied tussen bomen...
Nou, dan heb ik toch liever niet dat die naar die FailSafe hoogte zal gaan.
Dan kun je hem waarschijnlijk uit de bomen gaan vissen, of je vind hem terug met veel schade.

Hi Maarten,

Het gaat mij alleen om de zender failsafe, als multi te ver gaat of storing in zender dat hij terug komt en dat zou ik graag willen bewerkstellen met de apm optie...
Weet niet wat er gebeurd als je multi uit je zender bereik komt of zender failure daarom graag een failsave optie

If the receiver is disconnected or the PPM signal is cut off, after a 250 ms timeout the PPM encoder watchdog interrupt will start an 8 channel PPM-PWM generator with the following fail-safe values :
    • CH1, CH2, CH4, CH6, CH7, CH8 = 1500
    • CH3 = 900
Ik heb nu met ezuhf een failsafe "snapshot" gemaakt met ch 5 pwm 1800 plus wat bij mij flight mode 6 inhoud waar RTL is ingesteld, zodat als er weer verbinding is ik met flight mode change weer controlle kan overpakken.
En over de ppm, ik heb 2-3 doorverbonden en alle channels via ch1 lopen en 1 signal draad van receiver naar apm :)
Is er een verschil tussen ppm en ppmsim, deze modes kan ik op mijn zneder instelen middels opentx?

Heb je al geprobeerd om die FS Pwm 975 waarde te veranderen naar 1000 ?
Dit zou moeten werken als de FailSafe waarde van je Throttle een waarde 992 heeft.

Back