ARK X400 microheli bouwverslag

eindelijk kwam dan net de postbode met m'n pakketje. uitpakken, onderdelen op tafel uitleggen, camera zoeken, hee waar is die camera?
mam waar is de camera? ow die heeft mark(broertje) mee naar school :evil: en hoe laat komt die thuis? om 17:15 (het is nu 1 uur):evil: :evil: , dus kan nu niet beginnen, omdat ik dus geen camera heb. foto's volgen later dus helaas.

groetjes rik

eindelijk zijn ze er dan, ze staan in volgorde:
u vraagt, wij draaien :wink:
(sommige kunnen vaag zijn,afmetingen kunnen verschillen)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG

17.JPG

18.JPG

19.JPG

20.JPG

in balans??:
21.JPG

22.JPG

23.JPG

24.JPG

25.JPG

26.JPG

persoonlijk vond ik dit de mooiste foto, hier een link:
http://www.student.tue.nl/S/r.a.j.hermsen/pro/RChe/27.JPG

gr rik

nog wat foto's van het solderen van de motorconnectors
28.JPG

29.JPG

30.JPG

31.JPG

32.JPG

setup heli tot nu toe:
- ARK x400 EP Helicopter
- MTM 450 TH Brushless Motor
- Align RCE-BL35G Brushless ESC

nog te kopen:
zender (Graupner MX-12, kost 80€)
ontvanger (?) richtprijs 50€
gyro (ik zit te denken GY401)richtprijs 100-120€
servo's (Hitec HS 56) richtprijs 20-25€€
lipo (?)richtprijs 50€
lipo lader (?) richtprijs 30-40€

voor de servo werd al de Hitec HS 56 voorgesteld. Ik heb bij wat internetsites gekeken, maar deze hebben ze niet, waar kun je ze wel bestellen? anders goede alternatieven. richtprijs is 20€-25€
maar welke electronica zouden jullie kopen voor ontvanger, gyro, servo's, lipo en lipo lader ?

gr Rik

goud wordt toch niet aangevreten door zuren?
correct me if i'm wrong, maar zal in vervolg wel die pasta voor de rest gebruiken. Het is herkenbaar bij mij. Ik wilde eerst een printplaatje voor 230 solderen, en had s39 gebruikt. toen ik m op 230 aansloot kwamen er allemaal vonken. dus nog een goed voorbeeld om s39 niet te gebruiken.

even weer iets anders:
wordt de heli nog stabieler als ik er een digitale servo op de staart gooi? en zo ja, welke is redelijk en heb je voor zo'n 40-50€?

gr rik

Uh ik wil niet zeuren maar ik had de krimpkous over de gehele stekker
gedaan, nu kunnen de motor draden nog tegen elkaar komen met de
uiteinden, en als je dan maar iets gas geeft, wordt het heel spannend,
kortsluiting dus. en kan je je regelaar weg gooien.

over de staart, ja deze zal stabieler worden met een digi servo.

PS over de rest van de setup misschien is de Eheli FX18 heli set S iets voor je?

Heel mooi verslag! De X400 ziet er ook goed uit! Heel mooie machine!
Kijk altijd met plezier naar dit soort draadjes.
Zal ok deze zeker volgen!

Heel veel suc6 met bouwen!
En hope dat je maiden goed zal verlopen!

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten! Leuk verslag en mooie heli!
Ik kan zien dat je goed naar de video van Bob White heb gekeken, die elastiekjes aan de tangen herken ik.
Bedankt voor de foto's en het verslag, leuk leesvoer op natte, winderige vrije dagen als deze! :D

Altijd leuk om te zien zo'n verslag.
Wat betreft de servo op de staart is dit afhankelijk van je vliegstijl. Ik denk dat als je niet extreem 3D gaat vliegen een gewone servo voldoende is.
Ik zelf gebruik de HS55 in combinatie met een GY401 en de staart staat als een huis.

groetjes tieske

bedankt voor jullie enthousiaste antwoorden, vind ik altijd leuk om te horen. Als je aan het overwegen bent zo'n heli te kopen, zeker doen, want het bouwen is echt een belevenis. ik kan niet wachten tot hij vliegt.8)

@narfer007
:? mmm, mischien wel ideetje ja, k zal dan wel nieuwe krimpkous erop doen zodra ik die heb.

over die FX 18 set, als je kijkt dat als ik onderdelen zelf ga zoeken dan ben ik ongeveer 350 € kwijt, maar ik zal hem in gedachten houden.

hallo forummers,
eerst even de geplande setup:

setup heli tot nu toe:
- ARK x400 EP Helicopter
- MTM 450 TH Brushless Motor
- Align RCE-BL35G Brushless ESC

nog te kopen:

www.perba.com:
- 1x Hyper power lipo 2000mAh,3s, 15C/20C @€36
- 1x mzk sexta 6-kanaals 40 mHz @€59 (kan deze met Graupner MX-12?)
- 5x 3,5mm vergulde connectoren @€1,10 per set m/f
- 1x siliconen kabel 18 AWG 1 meter @€2,00

www.eheli.nl
- 3x futaba s3107 @€19,90 per stuk
- 1x futaba s3151 digitaal @€22,90
- 1x GY401 gyro 2 jaar garantie @€139 (prijsverschil vond ik zo klein GY240 kost €100 met 1 jaar garantie
- 1x PowerPeak Lipoly 300 @€22.95
- 1x Graupner Voeding 13,8V / 20A @ €49,00

nu nog ergens losse Graupner MX-12 krijgen. bij www.home-flyer.com verkopen ze deze los, alleen willen ze hem
niet via post versturen. :evil:

verwachten jullie problemen rondom deze setup, is de batterij sterk genoeg, en heeft iemand ervaring met de servo's?

gr. Rik

heej ijsbrand bedankt voor het zoeken, ze hebben ook de 40 MHz versie voor 89€ en dat is degene die ik moet hebben. ik wil mijn zender namelijk voor meer modellen gebruiken die niet allemaal in de lucht zitten en aangezien 35 MHz alleen voor vliegspul is....
eerst wacht ik af wat home-flyer zegt op mijn e-mail, want zij hadden hem ook los voor €79, alleen wilden ze hem niet per post verzenden. dus even afwachten...

weet er verder nog iemand iets over de kwaliteit van die servo's? ik kon de HS-56 namelijk (nog) nergens voor een redelijke prijs vinden, en ben al tientalle modelbouw-internetwinkels afgegaan.

gr. Rik

edit:
probleem: ik kan het ruitje van de canopie er niet opgelijmd krijgen. ik heb het er al twee keer opgelijmd met acrifix(een lijm die transparant uithard voor plexiglas, taai spul en ruikt lekker :P ), met gewone modelbouwlijm, en mijn laatste hoop was secondelijm. gekgenoeg hecht de lijm wel aan het ruitje, maar niet aan de witte canopy. epoxy heb ik thuis niet, en ik zit eraan te denken een nieuwe te maken en vervolgens met kleine popnagels vast te maken... :P (echter kun je het niet hebben :roll: ) iemand een leukere suggestie?

rikdragonfly zei:
edit:
probleem: ik kan het ruitje van de canopie er niet opgelijmd krijgen. ik heb het er al twee keer opgelijmd met acrifix(een lijm die transparant uithard voor plexiglas, taai spul en ruikt lekker :P ), met gewone modelbouwlijm, en mijn laatste hoop was secondelijm. gekgenoeg hecht de lijm wel aan het ruitje, maar niet aan de witte canopy. epoxy heb ik thuis niet, en ik zit eraan te denken een nieuwe te maken en vervolgens met kleine popnagels vast te maken... :P (echter kun je het niet hebben :roll: ) iemand een leukere suggestie?

Daar zijn 2 schroefjes voor bijgeleverd ;)

HaBoo zei:

dat had ik wel in het boek zien staan, alleen vond dat niet zo'n mooie oplossing, dus dacht ik ik ga het lijmen, maar blijk dat dat spul dus lastig te lijmen is :?

gr. Rik

rikdragonfly zei:
HaBoo zei:

had ik wel in het boek gezien, maar vind jij dat mooi? ik niet, dus dacht ik ik ga het lijmen, maar blijk dat dat spul dus lastig te lijmen is... :?

gr. Rik

Ach mooi... Paar wat "ruwe" landingen en het mooie is er zowiezo vanaf :P :D ;) Met die schroefjes zit het wel vast :D

Back