Afgelopen week ben ik in de weer geweest met de lak.
Het is Glitsa transparante parketlak op waterbasis geworden en volgens de instructies op het blik na 1 uur stofdroog, na 4 uur overschilderbaar (bij 20°) en volledig uitgehard na 4 dagen ofzo
Ik wilde het in de dunst mogelijke lagen aanbrengen dus heb ik het met een rollertje onder mijn werklamp, zodat ik in de weerspiegeling goed kon zien of ik stukjes over ging slaan, de eerste laagjes zo goed uitgerold als ik maar kon.
Eerst de ene kant, en na een uurtje wachten, als de lak niet meer 'pakt', omgedraaid en de andere kant ook zorgvuldig van een dun laagje voorzien.
Na 6 uur, ik denk dat het net geen 20° graden was in mijn hok, hetzelfde nog een keer gedaan voor de 2de laag en toen het hele spul een goede dag laten drogen.
Ik heb ze liggend in de schuimmallen verder laten drogen en voor zover mijn zeemansoog het vast kan stellen zijn ze nog net zo recht als voordat ik er aan ging zitten
Voor de 3de laag heb ik eerst goed geschuurd en daarna weer een uur of 6 laten drogen. Toen nog 1 keer heel fijn geschuurd en de 4de laag er op gerold.
Tegen mijn voornemen in heb ik in mijn enthousiasme van dit alles geen enkele foto gemaakt!
Maar het resultaat wel en daar ben ik erg blij mee!
Die zwarte veeg op de eerste foto komt door de licht-inval denk ik want in het echt zie ik ze niet.
Deze foto's zijn van 3 uur na de laatste laag dus het duurt nog even voordat het helemaal goed droog is maar het voelt nu al goed hard en glad aan.
Ik heb de Momentum er naast gelegd en het verschil is enorm!......maar was met de mobiel niet goed in beeld te krijgen.
Dat zal in buiten in daglicht wel lukken maar daar ben ik niet aan toe gekomen, eerst weer een paar dagen werken.
Op het middendeel moest ik de eindribben nog plaatsen dus die kon ik pas later de eerste laklagen geven maar die heeft er inmiddels ook 3 op zitten en wordt zeker net zo mooi!
Vervolgens de motor:
Ik wilde het bijgeleverde motorschot proefpassen voor het verlijmen en gelukkig deed ik dat mét motor want die dikke 35mm paste totaal NIET!
Ik kreeg hem nog wel bijna ver genoeg in de neus maar de motordraden klemde alles verder af dus dat werd een no go.
Hoe komt dit? Want het advies van ART Hobby is toch een 35mm?
Ze adviseren op de site ook een 42mm spinner maar de romp is al afgezaagd voor 36mm en in de gebruiksaanwijzing is 42mm spinner doorgehaald en met pen 36mm bij gezet.
1 optie is de neus inkorten en een grotere spinner gebruiken maar dat voelt een beetje tegen natuurlijk. Ik vond de 35mm toch wat nodeloos groot aan voelen bij het passen en ik wil wel dat hij stevig kan klimmen maar het moet geen motor met vleugels worden....het moet een thermiekzwevertje worden die lekker kan klimmen.
Daarnaast is dit met een 36mm spinner en als ik nóg verder moet inkorten voor een 42mm, of zelfs maar 38mm, spinner blijft er weinig neus over.
( spinner van Freudenthaler had ik al in huis gehaald)
Dus heb ik gekozen voor een ander motortje en het is deze geworden
https://www.hyperflight.co.uk/produ...12V2L&name=axi-2220-12-v2-long-91g-1200-rpm-v
Met 91 gram best stevig voor een 28mm motortje, maar dat zal de kist wel kunnen hebben want de geadviseerde motor weeg 127gram. Het kV vergelijkbaar met de 35mm dus qua vermogen zal hij ook ongeveer gelijkwaardig zijn: met de 9x7 dik 300W op 3S. De InPuls woog 1350gram met deze setup en ging met 16m/s omhoog dus dat vlotte klimmen gaat wel goed komen denk ik
Volgende week weer een update hoop ik!