ART Hobby Evolution EVL

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 2 feb 2021.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Gouda
    Drela gebruikt alleen kevlar voor de vleugelhuid en die wordt niet tot aan de trek- of druksterkte grens belast, daar is alleen de stijfheid van belang en dat doet kevlar redelijk tot goed. Daarbij is een kevlar huid waarschijnlijk beter bestand tegen lokale beschadigingen dan carbon, wat bij modernere toestellen gebruikt wordt.
    Voor de ligger waar wel trek én druk op komt gebruikt ook hij carbon.

    Dat op druk de huid bij de Evolution de krachten overdraagt kan ik in meegaan, de twee matjes van Justus zijn waarschijnlijk voldoende.
     
    ISOLA2 en Justus vinden dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.885
    Locatie:
    Rijnsburg
    Afgelopen week ben ik in de weer geweest met de lak.

    Het is Glitsa transparante parketlak op waterbasis geworden en volgens de instructies op het blik na 1 uur stofdroog, na 4 uur overschilderbaar (bij 20°) en volledig uitgehard na 4 dagen ofzo:rolleyes:

    Ik wilde het in de dunst mogelijke lagen aanbrengen dus heb ik het met een rollertje onder mijn werklamp, zodat ik in de weerspiegeling goed kon zien of ik stukjes over ging slaan, de eerste laagjes zo goed uitgerold als ik maar kon.

    Eerst de ene kant, en na een uurtje wachten, als de lak niet meer 'pakt', omgedraaid en de andere kant ook zorgvuldig van een dun laagje voorzien.

    Na 6 uur, ik denk dat het net geen 20° graden was in mijn hok, hetzelfde nog een keer gedaan voor de 2de laag en toen het hele spul een goede dag laten drogen.

    Ik heb ze liggend in de schuimmallen verder laten drogen en voor zover mijn zeemansoog het vast kan stellen zijn ze nog net zo recht als voordat ik er aan ging zitten:thumbsup:

    Voor de 3de laag heb ik eerst goed geschuurd en daarna weer een uur of 6 laten drogen. Toen nog 1 keer heel fijn geschuurd en de 4de laag er op gerold.

    Tegen mijn voornemen in heb ik in mijn enthousiasme van dit alles geen enkele foto gemaakt!:stout:

    Maar het resultaat wel en daar ben ik erg blij mee!
    20210222_091318.jpg
    20210222_091330.jpg

    Die zwarte veeg op de eerste foto komt door de licht-inval denk ik want in het echt zie ik ze niet.

    Deze foto's zijn van 3 uur na de laatste laag dus het duurt nog even voordat het helemaal goed droog is maar het voelt nu al goed hard en glad aan.
    Ik heb de Momentum er naast gelegd en het verschil is enorm!......maar was met de mobiel niet goed in beeld te krijgen.
    Dat zal in buiten in daglicht wel lukken maar daar ben ik niet aan toe gekomen, eerst weer een paar dagen werken.

    Op het middendeel moest ik de eindribben nog plaatsen dus die kon ik pas later de eerste laklagen geven maar die heeft er inmiddels ook 3 op zitten en wordt zeker net zo mooi!


    Vervolgens de motor:
    Ik wilde het bijgeleverde motorschot proefpassen voor het verlijmen en gelukkig deed ik dat mét motor want die dikke 35mm paste totaal NIET!:(

    Ik kreeg hem nog wel bijna ver genoeg in de neus maar de motordraden klemde alles verder af dus dat werd een no go.

    Hoe komt dit? Want het advies van ART Hobby is toch een 35mm?

    Ze adviseren op de site ook een 42mm spinner maar de romp is al afgezaagd voor 36mm en in de gebruiksaanwijzing is 42mm spinner doorgehaald en met pen 36mm bij gezet.

    1 optie is de neus inkorten en een grotere spinner gebruiken maar dat voelt een beetje tegen natuurlijk. Ik vond de 35mm toch wat nodeloos groot aan voelen bij het passen en ik wil wel dat hij stevig kan klimmen maar het moet geen motor met vleugels worden....het moet een thermiekzwevertje worden die lekker kan klimmen.

    Daarnaast is dit met een 36mm spinner en als ik nóg verder moet inkorten voor een 42mm, of zelfs maar 38mm, spinner blijft er weinig neus over.
    ( spinner van Freudenthaler had ik al in huis gehaald)

    20210218_152053.jpg

    Dus heb ik gekozen voor een ander motortje en het is deze geworden

    https://www.hyperflight.co.uk/produ...12V2L&name=axi-2220-12-v2-long-91g-1200-rpm-v

    Met 91 gram best stevig voor een 28mm motortje, maar dat zal de kist wel kunnen hebben want de geadviseerde motor weeg 127gram. Het kV vergelijkbaar met de 35mm dus qua vermogen zal hij ook ongeveer gelijkwaardig zijn: met de 9x7 dik 300W op 3S. De InPuls woog 1350gram met deze setup en ging met 16m/s omhoog dus dat vlotte klimmen gaat wel goed komen denk ik:D

    Volgende week weer een update hoop ik!
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2021
    serge pot, ISOLA2, Ariel en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.143
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Tering die vleugels, zo glad als een aal en spiegelend als een natgelakte hondenkeutel in de volle maan. Super man.
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Wageningen
    is al geopperd .. verwijderd
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.885
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar je maakt mij wel nieuwsgierig ;)
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.885
    Locatie:
    Rijnsburg
    En dan wil ik het ook nog in de was zetten straks;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.885
    Locatie:
    Rijnsburg
    20210228_115015.jpg 20210228_134004.jpg

    Het middendeel staat in de laatste laklaag (eind van de middag kan ik hem beetpakken en misschien buiten een foto maken)

    En ik heb afgelopen week de motor ook ontvangen
    20210227_134038.jpg

    Vergeleken met ElCheapo-vage-merknaam- massaproductie-motoren zijn echte axi's wat duurder maar als je dit beet hebt en van dichtbij bekijkt snap je ook waarom!
    Ik kan niet uitleggen hoe dit degelijker em beter voelt dam bijvoorbeeld dat motortje dat niet paste maar ik heb nu al geen spijt van deze keuze!

    Het motorspantje heb ik met de motor er aan en de spinner er op uitgelijnd op de romp en eerst met CA een beetje vast gezet.

    Vervolgens wat epoxy aangemaakt en met een kwastje de beide kanten ingesmeerd en dat met de heteluchtblazer goed rond laten vloeien.
    En het restant epoxy heb ik katoenvezels doorheen geroerd en die ook weer rond de neus geplakt en met de föhn warm geblazen.
    20210228_115000.jpg

    Na drogen kon de motor er in
    20210228_133546.jpg

    20210228_133522.jpg

    20210228_133527.jpg

    De spinner past nét niet perfect

    Bovenaanzicht is goed
    20210228_133721.jpg

    Maar van de zijkant net niet

    20210228_133733.jpg

    Maar hier kan ik mee leven en dat zal ik ook wel moeten want ik kan er niets aan doen zonder het hele spant er weer uit te moeten slijpen, een nieuw spant maken, het neusje bijschuren en alles opnieuw verlijmen.
    En daar heb ik voor dit beetje imperfectie geen zin in:rolleyes:.

    Vanavond kan hopelijk een fototje posten van de hele vleugel naast de Momentum:banana:
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2021 om 15:05
    serge pot, Berrie en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.885
    Locatie:
    Rijnsburg
    20210228_165935.jpg

    20210228_165918.jpg

    20210228_165620.jpg

    20210228_165728.jpg

    Nu mag hij weer een weekje drogen.

    Morgen en overmorgen heb ik cursus bootje varen, daarna weer een paar dagen écht bootje varen dus na volgend weekend kan ik er weer naar kijken.

    Dan ga ik de rest van de kleppen los snijden en servo's plaatsen.
     
    DirkSchipper, Fotor, Lyckele en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina