ART Hobby Evolution EVL

Hoi Eric,

Zo koud is het toch niet? Ik had nog niet eens een jas aan, alleen een fleece truitje over m'n werk-polo;)

Ik kreeg de melding "RF signal low" en dat heb ik echt nog nooit gehad maar ik heb meerdere mogelijke oorzaken: als eerste dacht ik dat het kwam omdat ik de ontvangerantennes in de romp had gelaten, dacht dat het wel kon met de glasweefsel romp. Ik had ze na de eerste melding provisorisch langs het cockpitkapje naar buiten getrokken maar toen kreeg ik nog steeds de melding.

De grootste mogelijke boosdoener is het feit dat deze ontvanger uit een overgenomen verzameling komt van iemand die naar jeti overstapte en 1 van de antenne's is los geraakt ergens tussen dat ik de ontvanger in huis kreeg en ik hem nu wilde gebruiken.

Die antennes leken alleen met wat plakspul aan het printje te zitten, geen echte stekker verbinding maar los er op en vastgeplakt. Dat heb ik geprobeerd met epoxy te reproduceren maar ik weet vrij zeker dat daar het probleem zit.
Ik heb thuis nog een nieuwe liggen en deze gaat er uit.
En dan meteen de antennes maar ook naar buiten geleiden, dat voelt toch beter.

De zender is een Frsky Xlite. Heb ik al een tijdje in gebruik als dlg/vakantie zender en ik vind het zo'n fijn ding dat ik hem voor steeds meer modellen gebruik. Laat het formaat je niet bedriegen, is gewoon full-range en heb ik meerdere modellen al probleemloos heel ver weg mee gevlogen dus daar ligt het niet aan.

Laatst bewerkt:
Hier naast m'n X12
20180816_200312.jpg

Exact dezelfde functionaliteit als de grote want 'gewoon' voorzien van OpenTXen voor mij genoeg schakelaars om alles te schakelen wat ik tijdens de vlucht wil kunnen schakelen

Ze zien er allebei erg mooi uit op hun eigen manier. OpenTX vind ik ook een prachtige ontwikkeling die is ingezet. Wel grappig dat de Sony-Playstation-Controller-zender gewoon net zoveel kan als de 'grote broer'. (De X12S heeft ook wel weer iets weg van een Jeti.)

Die ontvanger antenne zit niet los - dat is wel degelijk een minitieuze coax stekker die op een contra-stekker op de ontvanger gaat.
Hij moet er duidelijk op "klikken". Daarna zit ie (origineel) vast met een dotje ljim om er niet af te kunnen schieten, maar dat is
niet 100% nodig. Ik doe er ook wel een reepje krimpkous omheen (om 't geheel) na vervanging. Je kunt die gele "antenne" ljim
ook kopen op ali onder andere.

Als 1 antenne niet goed op het printje geklikt zit klopt het wel dat je sneller meldingen krijgt. Eerst even goed kijken, aandrukken en kijken
of je die klik kunt bereiken. Daarna opnieuw testen met een range test op de grond. Zender in "range test" mode zetten (model menu)
en weglopen terwijl je blijft sturen. Iemand anders bij het model laten kijken. Je moet minstens een meter of 50 weg kunnen lopen voordat
hij gaat storen.

Ten slotte: je hebt niet toevallig voor het eerst ACCESS protocol gebruikt in plaats van ACCST? ACCESS heeft namelijk lagere drempelwaardes
voor je ontvangst nodig dan ACCST. Bij overstap naar ACCESS geeft elke ontvanger die waarschuwing tot je de grenswaardes aanpast.

Ik heb nooit opnieuw geflashed (zo heet dat toch?) naar ACCESS, De xlite pro staat dat standaard wel .
Ik ben geen groot liefhebber van de softwarekant van deze zenders als ik heel eerlijk ben. Dat is mijn vakgebied en mijn hobby niet. Alleen de werking van openTX, de menu structuur en wat je allemaal zelf kan en mag vind ik dan weer wel geweldig.

Maar dat is een discussie die we hier niet hoeven te voeren;)

Ik ga kijken of ik die antenne nog goed gemonteerd krijg maar door mijn epoxy-poging heb ik dat misschien zelf de das om gedaan. Dat is dan niet anders.:oops:

Ik heb nooit opnieuw geflashed (zo heet dat toch?) naar ACCESS, De xlite pro staat dat standaard wel .
Ik ben geen groot liefhebber van de softwarekant van deze zenders als ik heel eerlijk ben. Dat is mijn vakgebied en mijn hobby niet. Alleen de werking van openTX, de menu structuur en wat je allemaal zelf kan en mag vind ik dan weer wel geweldig.

Maar dat is een discussie die we hier niet hoeven te voeren;)

Ik ga kijken of ik die antenne nog goed gemonteerd krijg maar door mijn epoxy-poging heb ik dat misschien zelf de das om gedaan. Dat is dan niet anders.:oops:
Mijn ervaring met rotte ontvangers van welk merk dan ook is dat ze de gok niet waard zijn . Een toestel en veiligheid zijn meer waard . Ik zou hem of laten nakijken door een professioneel onderhoudsdienst of een klap met de bank hamer geven zodat elke twijfel weg is en vervangen .
Ik zelf vlieg Jeti en daar heb ik mijn redenen voor ,vooral omdat een bepaald merk beginnend met een S mij teveel in de steek heeft gelaten .
De frysky inderdaad toendertijd ook naar gekeken . Een merk wat hard omhoog komt .

Ik heb het gisteren nagekeken en dit was toch niet die geplakte ontvanger want deze antennes zitten gewoon goed vast. De oorzaak kan dan alleen nog in de plaatsing van de antennes zitten, dat ga ik dus eerst in orde maken voordat ik weer ga vliegen.

Ben je zeker dat het de ontvanger is, ik had laats een probleem met een regelaar die een dode hoek veroorzaakte tussen ontvanger en zender , was maar een paar graden.
Ik heb dit in louw range kunnen reproduceren op 20 m afstand zwever op startwagen op de plein, geen ontvangst bijna recht voor het toestel, stap naar links of rechts en signaal was er terug.
Regelaar vervangen en probleem opgelost .

Dat zie ik dan ook als de plaatsing van de ontvanger, ik ga mooie buisjes inlijmen waardoor de ontvanger draden achter de cockpitkap mooi naar buiten steken.

• Like
Reactions: AER
Ik ben inmiddels een paar vluchten verder en vandaag waren de eerste thermiekvluchten ook een feit:banana::banana:
20220330_170434.jpg

Ik heb de uitslagen nu ook redelijk voor elkaar denk ik. De rolroeren heb ik mechanisch precies volgens het boekje, dit is voldoende maar houd niet over in de zin dat een speelse rol na een duikvlucht een beetje meer tijd kost.

De staart moest ik wel het een en ander aan aanpassen want met alle uitslagen symmetrisch zat er een flink down-element bij richting geven. Ik ben uiteindelijk op 25% differentiatie gekomen, daarnaast heb ik de uitslagen op hoogte en richting ook verminderd tot 75% (van die uit het boekje) voor het thermieken want hij reageerde wel érg gevoelig.

Voor de lolvlucht naar beneden heb ik wel de gewone uitslagen en met vol getrokken butterfly zelfs nog 20%up erbij om hem op de stip stil te trekken. (Dat laatste kan omdat er 20% downcompensatie is voor de butterfly....ik vind openTX wel leuk hoor;))

Vandaag heb ik ruim een uur vliegtijd gehaalt met 3min15sec motorloop tijd, dat is met meerdere korte vluchtjes om instellingen aan te passen en nooit meer dan 15 seconden de motor aan, dat brengt hem naar zo'n 120 meter en dat was vandaag voldoende voor dikke bellen:thumbsup::thumbsup:
(Lager dan een metertje of 50 kon ik niet weg komen maar dat lukt mij hier zowieso maar zelden)

Al met al ben ik dík tevreden!
20220330_154656.jpg

20220610_124907.jpg

Ik heb de Evolution afgelopen weekend in Oostenrijk serieus aan de tand gevoeld en ik ben er laaiend enthousiast over!

Van de 8 modellen die ik mee had heb ik er met 5 gevlogen en ik denk dat ik met de Evo evenveel heb gevlogen als de andere 4 bij elkaar:banana:

Hij is uit te melken zonder kritisch te worden, is bijna niet te overtrekken, klimt op de lichtste thermiek al goed weg en is sterk genoeg om lekker speels hoogte af te bouwen.

Ik zou hooguit kunnen verzinnen dat de rolsnelheid met alleen rolroeren wat aan de brave kant is. Ik heb de flaps geen uitslag omhoog gegeven dus die doen niet mee met de rolroeren. Daar kan ik nog wat aan doen maar het heeft de lol niet in de weg gezeten dus nodig is het niet.

De motorsetup is ruim voldoende om onder 60° door te klimmen maar dat heb ik niet veel nodig gehad. De start heb ik wel regelmatig met 2 a 3 seconden motorloop gedaan om meteen een beetje veilige hoogte te hebben maar dat mag geen naam hebben.

Ik heb daarnaast ook veel met m'n Aer-O-Tec Orca gevlogen. De Evolution kan logischerwijs niet tippen aan de absolute prestatie: de Orca is een F3J-bak die met 1,1 meter meer spanwijdte hoger en verder weg gevlogen kan worden, hij kan ook beter uit slechte lucht weg vliegen en zoals je die kan aanduiken en door loopings en f3b-achtige rakken trekken is niet snel door een houten kist te ervaren. Daarom heb ik dat ding natuurlijk ook in huis

Maar....

De Orca vraagt een iets stevigere vinger aan de knuppel en wordt kritisch als je hem gaat uitmelken. De Evolution reageert altijd lekker direct en door zijn compactere formaat heel wendbaar en met een gerust hart op elke hoogte nog even de bocht om te trekken en hij is ruim snel genoeg om ergens naartoe te vliegen of lekker speels hoogte af te bouwen.

Met stip de beste niet-carbon zwever die ik tot nu toe gevlogen heb!

Laatst bewerkt:
Back