ART Hobby Evolution EVL

Daarom moet ik al lakken voordat ik de roeren los maak (het was dus niet heel handig dat ik dat al gedaan heb:rolleyes:)

Volgens instructie moet ik dit spul na de 2de laag ruim 3 dagen laten drogen voordat ik wat doe, allemaal om kromtrekken te voorkomen. Dát staat dan weer wél in de bouwbeschrijving
 
Ik zou zo een vleugel tegelijk aan de 2 kanten schilderen , rechtop zetten op de vleugel verbinder , van de tip naar beneden werken en van het midden naar de vleugel verbinder en draaien voor de 2 de helft van het middendeel.
 
De Momentum heb ik met een kwast ingesopt van het midden naar buiten toe en die is kaarsrecht opgedroogd.

Ik kan het waarschijnlijk met een roller beter en dunner uitrollen dan met een kwast en dan toch iets minder gewicht toevoegen.
Grotere uitdaging is daarna een beetje netjes spuiten maar daar heb ik al een berg tips voor gekregen :thumbsup:

Vraag ik mij eigenlijk nog steeds af waarom ik geen watergedragen spul kan gebruiken. Ik heb er in het verleden vleugels van Hellingzwevertjes mee gedaan en die hielden zich uitstekend.
 
Wanneer je watergedragen parket lak gebruikt en meteen na het lakken alles er met keukenpapier er weer af haalt, zal het niet krom trekken. Stabilo'tjes van 1.5 mm dikte blijven kaarsrecht.
Dan nog enkele laagjes en het is mooi en schuim veilig'.
 
Ik kan mij niet voor stellen dat het qua sterkte verschil uit zou maken.

Zou er er dan nog onderscheid zijn in hoogglans of zijdeglans of mat?

Hoogglans is misschien mooier om te zien, bij mat 'werkt' het profiel misschien beter (dat is wel de filosofie van R.Scheissgut).
Maar is modified mh32/30 daar gevoelig voor? Ik weet echt niet genoeg van profielen om daar wat over te kunnen zeggen
 
Aerodynamisch is mat of hoogglans lak niet van invloed, daarvoor is de ruwheidshoogte van matte lak niet genoeg.

Dat er toch vaak gepoetst wordt op snelle modellen is meer om hem schoon te houden waardoor grotere vuildeeltjes die wél invloed kunnen hebben niet zo makkelijk blijven zitten.
MH32/30 zou alleen bij heel slanke tippen een voordeel van turbulentie kunnen hebben, maar bij de Evolution zie ik niet dat het echt helpen zou.
 
Het is een redelijk conventionele vorm dus dat is inderdaad niet aan de orde.

Wrderom bedankt voor alle input!:wave

Ik heb gisteren de middendelen aan elkaar gelijmd.....nu voorzichtig uitpakken en kijken hoe het er uit ziet
 
En dóór.....

20210210_115036.jpg

De vleugel zat mooi aan elkaar, dus heb ik meteen de kevlar en het glasweefsel er op gezet.
Volgens mij heb ik deze er netter op gekregen
dan op de Momentum maar dat moet na opdrogen nog blijken.

De rolroerbakjes heb ik ook van een laagje glas voorzien. Bij de kleine stond dat niet in de beschrijving, bij deze wel dus doen we dat maar.
20210210_115039.jpg


Morgen kan ik hetzelfde doen bij de onderkant van de vleugel en de flapservobakjes en dan wil ik het spul vrijdag meenemen naar mijn werk zodat ik hem daar verder af kan lakken.
 
Het enige kamertje in huis zonder radiator is mijn hobbyhokkie:rolleyes:

Maar met een beetje creatief met heteluchtblazer werd het zelfs lekker warm.

20210211_152817.jpg


Ik heb vanmorgen de onderkant ook van het laagje kevlar en glas voorzien en ik zou bijna gaan denken dat ik dat geklieder misschien ooit wel eens in de vingers zou kunnen krijgen :rofl::rofl:
20210211_152803.jpg


De vleugels kunnen opzij voor hun laagje lak, ik heb transparante hoogglans glitsa parketlak in huis gehaald, en volgende week ga ik naar de romp kijken.

De constructie van de V-staart vind ik niet heel mooi, misschien kan ik iets verzinnen om dat wat meer naar mijn zin te maken.:weetnie:
 
Laatst bewerkt:
Ik snap alleen de glas laag over het kevlar niet - is dat puur op met schuurbaar te maken? Qua sterkte zal het niets of weinig doen vermoed ik.
 
Dat geeft de bouwbeschrijving: 1 smalle reep van 4 cm breed vrij dik weefsel met daarover heen een bredere van dunner spul.

De Momentum had 2 stuks glasweefsel bijgeleverd, deze een reep kevlar en een een reep weefsel
 
Ik snap alleen de glas laag over het kevlar niet - is dat puur op met schuurbaar te maken? Qua sterkte zal het niets of weinig doen vermoed ik.
Ik denk beide. Kevlar is namelijk op druk helemaal niet zo sterk, glas is daar veel beter in, zelfs een goede hars is op druk sterker dan de aramide vezel volgens diverse bronnen.
Eigenlijk is aramide helemaal niet op zijn plaats in deze toepassing. Voor rompen bv heb je wel veel aan de slagvastheid van aramide
 
Dat is wel even goed om te weten!

Doe ik er dan verstandig aan om er een extra laagje glas, weer iets breder, overheen leggen om de 'verkeerde' keuze van aramide op te vangen?
 
Dat was leuk geweest als het meteen had gekund, ik denk dat het nu overkill is. Als de ontwerper het zo doet zal het zeker sterk
genoeg zijn. Je had misschien effectiever een strookje carbon kunnen gebruiken, maar het zit er nu al op.

Zonder rekenwerk kun je er verder weinig over zeggen.

Rick NL> Als kevlar daar niet op zijn plaats is, waarom maakt Drela dan vleugels met kevlar bedekt in plaats van glas? Ik dacht dat het in dit soort toepassingen (hoewel een wortelverbinding misschien anders is) toch voornamelijk om de treksterkte / modulus gaat.
 
Als ik mij niet vergis is de indekking van populier.

Op de plek waar straks de boutgaten gaan komen zitten, net als de Momentum waar ik hier de foto's van geleend heb, hardhouten blokken in gelijmd
20201017_114410.jpg


20201017_114633.jpg


En ik heb ze tegen elkaar aan gelijmd met lamineerepoxy met katoenvlokken om het beetje ruimte rond die blokken goed en sterk te vullen.

Als ik zie wat ene SpeedsterDEN (zoek maar even op youtube) uitvreet met deze modellen dan denk ik dat het wel goed gaat komen
 
Populier is harder dan balsa dat kan dunner , balsa 1.5 mm , populier 0.6 à 0.8 .mm.
Druk word verdeeld op heel de kopse opp. huid, kops hout kan je niet op trek lijmen, daarom matjes .
 
Back
Top