Ik weet niet of Arno precies hetzelfde verstoordersyseem heeft maar hieronder mijn momentele ervaringen:
Ik ben momenteel aan het vechten met de 74 cm lange verstoorders van mijn 1:2,5 schaal ASK21. Deze zijn opgebouwd uit één aluminium profiel wat in de vleugel vast zit en uit de bewegende delen van twee 37 cm lange standaard verstoorders. Het eerste gedeelde aan de wortelzijde van de vleugel wordt in het midden via een 1,2 mm draadje door de verstoorderservo open en dichtgestuurd. Het midden van het tweede gedeelte wordt door een stangetje van 1,2 mm, aan beide zijden L-vormig gebogen, gekoppeld aan het eerste gedeelte.
Nu hoeft dit koppelstangetje maar een fractie te lang of te kort te zijn of beide verstoordergedeelten lopen bij het openen of sluiten niet exact gelijk. Dit lijkt bij mij het geval te zijn. Wanneer dan beide verstoorders aan de bovenkant via een strip zijn gekoppeld (om aan het oppervlak van de vleugel het één verstoorder te laten lijken) dan
bestaat er een grote kans dat het gehele mechanisme wil blokkeren. Verder heeft het koppelstangetje de neiging om iets uit te buigen bij weerstand hetgeen de afstemming van de twee verstoordergedeelten ook belemmert.
Ik ben van plan om het koppelstangetje aan één kant los te maken en het L-vormige einde te vervangen door een een verstelbare kwiklink. Hiermee kan ik de exacte lengteafstemming maken. Verder schuif ik voor het aanslderen van de kwiklinkbus eerst een kort stukje buis over het stangetje. Dit buisje lijm ik halverwege vast aan de achterkant van het onderprofiel zodat het uitbuigen van het stangetje wordt tegengegaan.
Arno, ik zou als ik jou was de aluminium delen van de verstoorders demonteren en beproeven of beide pootjes welke worden aangestuurd wel exact parallel bewegen. Verder kijken of bij lichte tegendruk (simuleert de weerstand in de verstoorder door de vliegwind tegen de geopende verstoorder) het koppelstangetje niet uitbuigt en de zaak daardoor laat blokkeren.
Wat ik wel van het gehele gedoe geleerd heb. Als ik er zelf invloed op heb zorg ik in het vervolg voor dat ik professionele verstoorders uit één stuk ingebouwd heb, bijvoorbeeld die van Ernst Reiff of Florian Schambeck. Kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat.
De weg om maar een veel te sterke verstoorderservo in te bouwen lijkt mij minder zinvol. Blokkeert het mechanisme dan moet er iets anders meegeven of de servo brandt door.
Ik ben momenteel aan het vechten met de 74 cm lange verstoorders van mijn 1:2,5 schaal ASK21. Deze zijn opgebouwd uit één aluminium profiel wat in de vleugel vast zit en uit de bewegende delen van twee 37 cm lange standaard verstoorders. Het eerste gedeelde aan de wortelzijde van de vleugel wordt in het midden via een 1,2 mm draadje door de verstoorderservo open en dichtgestuurd. Het midden van het tweede gedeelte wordt door een stangetje van 1,2 mm, aan beide zijden L-vormig gebogen, gekoppeld aan het eerste gedeelte.
Nu hoeft dit koppelstangetje maar een fractie te lang of te kort te zijn of beide verstoordergedeelten lopen bij het openen of sluiten niet exact gelijk. Dit lijkt bij mij het geval te zijn. Wanneer dan beide verstoorders aan de bovenkant via een strip zijn gekoppeld (om aan het oppervlak van de vleugel het één verstoorder te laten lijken) dan
bestaat er een grote kans dat het gehele mechanisme wil blokkeren. Verder heeft het koppelstangetje de neiging om iets uit te buigen bij weerstand hetgeen de afstemming van de twee verstoordergedeelten ook belemmert.
Ik ben van plan om het koppelstangetje aan één kant los te maken en het L-vormige einde te vervangen door een een verstelbare kwiklink. Hiermee kan ik de exacte lengteafstemming maken. Verder schuif ik voor het aanslderen van de kwiklinkbus eerst een kort stukje buis over het stangetje. Dit buisje lijm ik halverwege vast aan de achterkant van het onderprofiel zodat het uitbuigen van het stangetje wordt tegengegaan.
Arno, ik zou als ik jou was de aluminium delen van de verstoorders demonteren en beproeven of beide pootjes welke worden aangestuurd wel exact parallel bewegen. Verder kijken of bij lichte tegendruk (simuleert de weerstand in de verstoorder door de vliegwind tegen de geopende verstoorder) het koppelstangetje niet uitbuigt en de zaak daardoor laat blokkeren.
Wat ik wel van het gehele gedoe geleerd heb. Als ik er zelf invloed op heb zorg ik in het vervolg voor dat ik professionele verstoorders uit één stuk ingebouwd heb, bijvoorbeeld die van Ernst Reiff of Florian Schambeck. Kost misschien wat meer maar dan heb je ook wat.
De weg om maar een veel te sterke verstoorderservo in te bouwen lijkt mij minder zinvol. Blokkeert het mechanisme dan moet er iets anders meegeven of de servo brandt door.