ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Mail van Pavel.

    Strekking:

    Het is handwerk, dus ja . . .
    Wat u als problemen ziet: kleinigheden; hij vliegt er niet minder om.
    Tot nu toe heeft niemand over dit soort kleinigheden geklaagd.

    Dan suggereert hij dat ik 'm mag terugsturen (maar zijn Duits is niet van het beste . . . )
    Hij heeft werk in het buitenland en tot eind van het jaar houdt hij zich niet meer met modelbouw bezig.

    ???

    Raar.

    Zijn website maakt daar geen enkele melding van.


    jan.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ook bij handwerk zijn er grenzen qua afwerking en scheef is scheef bij mij. Ik heb bijvoorbeeld wat torsie op een rolroer van mijn Flamingo en dat het is te merken onder het vliegen. Het blijft mijn aandacht trekken en als het niet anders kan dan moet ik een ander rolroer bouwen. Maar dat is iets door ouderdom, als hij nieuw was geweest dan liet ik het door de fabriek opknappen.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jan....
    Je koopt een redelijk goedkoop ARF model. Ik meen dat deze ASK-13 rond de 400 euro kost. Aan materiaal zit er zeker 100 euro kosten in (ik denk wel meer, maar goed). Dus de man houdt na aftrek van materiaalkosten 300 euro over.
    Van die 300 euro moet een salaris betaald worden én moet wat winst worden gemaakt.
    Hoeveel uur denk je dat iemand dan aan het bouwen kan zijn om het nog maar een beetje rendabel te maken? Dat kan niet heel erg veel zijn.
    En dan moet het ook nog aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Je weet zelf (kijk naar je Strega....) hoe lang je dan met 1 (één) model bezig bent.
    Dat is godsonmogelijk.

    Snij de scharniertjes er uit als het je dwars zit, lijm er nieuwe in en ga lekker vliegen. Of stuur hem terug en bouw er zelf een volgens jouw standaarden, maar dan ben je wel even bezig (kijk naar je Strega....).
     
    jve vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad de winst is bijna niks meer . Elke arf wordt daarom zo goedkoop mogelijk in elkaar gestoken . Wil je iets goed, moet je het zelf maken . Er is geen enkele arf waar in ik niet extra werk heb gestoken om het beter te maken. Ik blijf bij zelfbouw zweren. Dan kun je tenminste elke lijmverbinding goed en met de juiste lijm doen. Ook is dan de afwerking je eigen keuze.
     
    aurectar, Jonkje en jve vinden dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Even los van bovenstaande mails:

    Mail van Pavel:

    Wenn modell kommt zurück annehmen Paket nich und keine geld sende Ruck.
    Es ist lezte meinem mail zum diese Thema.

    Nou, zeg het maar . . .


    jan.
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Laat op deze manier inderdaad niet veel aan de verbeelding over :D
    Stuur het model gerust terug maar verwacht geen geld terug.
    Het kan natuurlijk ook betekenen dat hij het model oplapt en terugstuurt maar aangezien hij je niet meer gaat antwoorden zullen we dit nooit weten.. :rofl:

    Al met al wel jammer zo en ik had eigenlijk meer verwacht van dit model en deze fabrikant.
    Natuurlijk kun je geen model van 1500 euro verwachten voor bijv. 400 euro maar het blijft jammer wanneer je (i.i.g. voor je gevoel) knollen voor citroenen lijkt te hebben gekocht.

    Het is jammer dat je aan de andere kant van het land woont voor mij want anders had ik dit model nog wel een kans willen geven (het blijft een mooi model).
     
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Pavel zegt, je kan het model terugsturen, maar hij zal het pakket niet aannemen en uiteraard geen geld terugstorten.

    Johannes
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Hoezo, uiteraard niet?

    Misschien ben ik heel naïef, maar, zo wil je als aanbieder toch niet bekend staan?

    Zo'n product leveren en dan doodleuk zeggen: Niet goed, geld weg, niks mee te maken, zoek 't maar uit.

    Ik krijg echt de neiging om het hele verhaal met alle foto's op RC Network te plaatsen . . .

    Hoeft 'ie zich nooit meer met modelbouw bezig te houden, zal 'm leren! :mad:

    (Zal het niet doen, hoor.)

    Hoewel . . . ;)


    jan.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    In het begin van dit topic staat dat Jan nog wat extra heeft betaald voor de afwerking en zo. Ik neem aan dat je rekent naar de Nederlandse maatstaaf en dat hij er nu weinig aan verdient maar in Tsjechië ligt het minimumloon helaas aanzienlijk lager en een leerling kost daar bijna niks. Neemt niet weg dat iemand er ook beter van moet worden door winst te maken maar als je geen service verleent lopen de klanten ook weg en gaat de winst uiteindelijk in rook op en dat is zonde voor zo'n mooi bedrijf. Daarom vraag ik het me ook af waarom hij een half jaar elders gaat werken en de modelbouw laat voor wat het is? En wat gebeurd er met de lopende orders als die er ook zijn?

    Feitelijk is dit een winkel bespreking en dat kan een ban opleveren dus ik hou ermee op om APmodels verder te bekritiseren.
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Goed idee, laten we er maar over ophouden.

    Misschien raap ik over een tijdje wel alle moed bij elkaar (heb ondertussen al veel ervaring in het vervangen van scharnieren! :)); maar geinteresseerden in overname weten me te vinden.


    jan.
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat misschien moet je omzetten in 'ik ga het doen'. Ik ben ook redelijk teleurgesteld en voor een ander praten is altijd makkelijker dan voor jezelf, maar ik denk dat je met wat kleine ingrepen er een heel mooi model van kan maken als je er even goed voor gaat zitten.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Ik merk dat dit hele gebeuren nog steeds een emotionele achtbaan is, waarbij de inzichten met de (halve) dag veranderen. :hammer:

    Hij ligt rustig op een hoge plank, loopt niet weg . . .

    We gaan het allemaal zien.

    Iedereen bedankt voor de input en de geestelijke steun. :thumbsup:


    jan.
     
  13. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Het wordt zo weer winter :thumbsup:
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    "You get what you pay for!" Niet bedoeld als sneer maar gewoon de waarheid.
    Volgende keer of iets meer uit geven en weten dat je waar voor je geld krijgt of zelf bouwen.

    Verder moet je niet te lang bij de pakken neer zitten maar aanpakken en afmaken. Het is zomer en er komen nog zoveel mooie dagen aan.... zonde als je er niet van gaat genieten!

    Succes met de afbouw/deels reconstructie.
     
    Ariel, ISOLA2, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    Tsja . . .

    Dit fenomeen staat bekend als de duivelsdriehoek:

    [​IMG]

    Hoe houd je die drie in evenwicht?

    Daar is onze Tsjechische vriend dus niet in geslaagd!


    Even wat anders.

    Het lijken er twee, maar het stabilo zit met slechts een (1) bout vast op de romp; die andere vlek is de bovenkant van een stift die in de romp valt.

    20180617_143427_1529240643376_resized.jpg


    Afdoende?

    Ding meet (schat ik) 55 cm spanwijdte . . .


    Gisteren in alle frustratie even gekeken naar alternatieven voor de APM; er is veel moois te koop (allemaal met CNC-kit!):

    http://laserflight.com/LaserFlight-ASK-13-Short-Kit.html

    https://lasercutsailplanes.co.uk/shop/ask-13/

    http://www.cnc-bauteile.eu/index.php/ask134-kunden

    https://www.cnc-modellbauservice.de/ask-13.htm

    http://www.aerokit-amr.com/epages/980438065.sf/fr_FR/?ObjectPath=/Shops/980438065/Categories/Planeurs/kits_maquettes_a_construire

    Maar goed, dat is dus eventueel voor later.

    Kijk, daar ligt 'ie . . .

    20180618_230346_resized.jpg

    Het grote voordeel van het scheiden van alle roeren is natuurlijk dat je gelijk de mogelijkheid hebt die lelijke verfranden bij te werken! :)

    Een alweer wat vrolijker


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
  16. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Eén bout lijkt mij voldoende mits hij goed aangedraaid kan worden en het liefst door een hardhouten schroefgeleider die de krachten kan opvangen en verdelen over het stabilo bij een (harde) landing bijvoorbeeld in hoog gras. Mijn Mini nimbus heeft een stabilo van 68cm en zit ook maar met één plastic bout vast maar die heeft wel een T-staart en die kan ook flink gaan zwiepen als ik land in hoog gras.
     
  17. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ga je hem echt laten liggen?
     
  18. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Euhm ja....maar was het nu net niet zo dat jij geen maanden wilde bouwen? :weetnie:
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    @ vw4style

    Nee, maar eerst moet de Strega af . . .


    @ P.L.
    Ik wil 12 maanden per jaar bouwen!

    In dit geval wilde ik snel iets moois te vliegen hebben . . .

    We gaan voor ongeveer dit eindresultaat:

    upload_2018-6-19_10-19-3.png


    jan.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En dan zie je dat je voor een frees kit ook 400 euro kwijt bent. En dat zijn dan ALLEEN de freesdelen, kap en de bouwtekening. Al het andere hout, bespanning en kleindelen moet je er nog los bij kopen. En je moet hem nog bouwen.
    In dat licht moet je toch kunnen snappen dat 400 euro voor een ARF bespottelijk goedkoop is, en de kwaliteit (dus) minder zal zijn. Persoonlijk vind ik de prijs van de kist die je hebt absoluut netjes voor wat je krijgt. En denk ik dat je Tsjechische vriend juist uitstekend geslaagd is het evenwicht in die duivelsdriehoek te vinden....
     

Deel Deze Pagina