ASK-13 van APModels

Rechtervleugel bijna klaar.

Kwiklink ingelijmd.

20180913_075348_1536922121303_resized.jpg

Dit lag er nog wat kaal bij.

20180913_221134_1536922124020_resized.jpg

Met een beetje overlap.

20180914_084234_1536922127180_resized.jpg

Gelijk even de dekseltjes gedaan . . .

20180913_224912_1536922130843_resized.jpg

Met dank aan Aurectar voor de Oratex! :thumbsup:

Scharnieren ingelijmd met witte houtlijm.

20180913_224921_1536922134045_resized.jpg

En vanochtend het roer zelf.

20180914_084249_1536922136885_resized.jpg

Mooi!

jan.

Ja, Pavel raadt dat meerdere keren met klem aan.

Houdt de scharnieren op hun plek; na het uitharden is het 'tik', en dan scharnieren ze weer . . .

jan.

Ja, Pavel raadt dat meerdere keren met klem aan.

Houdt de scharnieren op hun plek; na het uitharden is het 'tik', en dan scharnieren ze weer . . .

jan.
een dun saté stokje door de vleugel en de scharnieren steken ,en ze laten nooit mee los.
En als je dit vanaf de onderkant doet en net niet door de bovenhuid heen , zie je er niets van.
Eventueel kun je het pennetje , wat is het rond 1mm. ?? nog ff met de juiste kleur aan tippen.
En twijfel je over het gebruik van houten pennetjes, kan het ook met een dun spijkertje of ,... vul maar in .

Rolroer 1 zit echt goed vast.

Als je maar hard genoeg trekt zal eea. vast wel desintegreren, maar bij mijn wrikken en trekken geeft hij tot nu toe geen krimp.

Bij 'normale' belastingen: muurvast.

Althans, zo lijkt het.

jan.

Normale belasting is ook een tik van een landing, en bij de volgende vlucht glijdt hij er vervolgens soepeltjes uit als je mazzel/pech hebt ...
Pen erdoor of goede lijm gebruiken (en dat laatste kan nu eigenlijk niet meer, omdat je die houtlijm niet meer weg krijgt).

Klopt wat Nico zegt.

Ik verwijs naar het een na laatste plaatje van post # 201.

Vanochtend getest wat ik gisteravond ingelijmd heb: vast.

jan.

Houtlijm hecht niet aan kunststof dus geen deugdelijke verlijming. Heb het 1 keer zo gedaan en nooit meer scharnieren kwamen los. De oppervlakken iets ontvetten en verlijmen met epoxy of secondelijm. Dan is het gehele oppervlak gebruikt en dd gaatjes ook . Met witte houtlijm is vragen om problemen.

Grappig, ik gebruik al zeker 20 jaar geen saté prikkers meer om roeren te borgen, en heb nog nooit een roer verloren.....
Zowel zwevers als motorkisten

Dat kan . Je mag het grappig vinden. Jouw methode mag je gebruiken zekers . Als jij je er goed bij voelt moet je dat doen.

Ik ga vanavond nog een scharnier op dezelfde manier als ik de afgelopen dagen gedaan heb in een stukje balsa lijmen, en dan morgen gewoon maar eens nondestructief en destructief testen . . .

Janboerefluitjes test (gewoon tussen duim en wijsvinger aan wrikken) hebben ze doorstaan. :thumbsup:

Overigens,
1. witte houtlijm hecht inderdaad amper op dat plastic van die scharnietjes (heb dat al wel 'getest')
2. Pavel beveelt aan om ze voor verlijming even op te ruwen.

jan.

Laatst bewerkt:
Gisteravond weer een scharniertjje in een stukje balsa gelijmd.

Niet ontvet, niet opgeruwd, niks.

Wel lijm in de gaatjes! :)

Vanochtend eventjes geprobeerd (non-destructief): MUURvast. (Misschien heb ik niet genoeg kracht in de vingers . . . :oops:)

Vanavond nader testen.

Overigens zitten de servos's in de vleugels, snoertjes door de buisjes, etc.etc., kortom: verder met de kielvlakken!

Schiet mooi op zo. :thumbsup:

jan.

Realiseer jij je dat de krachten die gedurende 1 ms optreden bij een 'tik', zonder enig probleem 10x hoger kunnen zijn dan jouw trek-test?!

Jazeker. :)

Daarom ga er vanavond eens met een klein hamertje op los. :hammer:

Overigens: ieder rolroel hangt met vijf scharniertjes aan de vleugel, dus (tenzij je er een lat tegenaan legt en dan een beuk in het midden geeft) heb ik toch goede hoop dat bij een 'tik' er één, kan het zijn maximaal twee scharniertjes los gaan zitten . . . ;)
Hangt 'ie nog steeds op drie! :banana:

We gaan het zien.

(Overigens. Ik wil niemands deskundigheid, kennis en ervaring bagatelliseren, maar ik denk echt dat het op deze manier kan. Mocht er binnenkort / volgend jaar tijdens een vlucht een rolroer afvallen, dan zal ik hier diep door het stof gaan.)

jan.

Back