ASK-13 van APModels

In navolging van het model, dan... Neem ik aan....;)
Dat hoeft niet. Bij mijn schaal old-timer is ooit de stekker voor de servo's van de rechter vleugel losgeschoten.
Coreless servo-motortjes, dus rolroer stond meteen omhoog.
Toch nog onbeschadigd kunnen landen met rol vol op links, een beetje up, en flink richting op links.
Op die manier draaide hij langzaam bochtjes naar rechts.
Je kunt niet echt bepalen waar hij exact landt (maar in de weilanden is er een redelijke kans).
En geen paaltje tegengekomen. :D
 
Bevindingen?

Hier komen ze.

Balsa 5 mm.

20180918_162210_1537340925767_resized.jpg


Met alleen duim en wijsvinger: lukt niet zomaar.


Met hamertje op het deel dat niet gelijmd is.

20180918_162258_1537340931316_resized.jpg



Sla je alleen maar krom; scharnier gaat niet los.

20180918_162249_1537340928511_resized.jpg



Met hamertje op het deel dat gelijmd is: één rake klap en hij schiet los.

20180918_162346_1537340934787_resized.jpg



Inspectie: op de lijm zitten vezels balsa; de lijmverbinding is dus sterker dan het materiaal.

Is zo op de foto eigenlijk niet goed te zien.

Daarnaast: de lijmrondjes zijn hol; de lijm krimpt dus en neemt de vezels van het hout mee?

20180918_162524_1537340937588_resized.jpg


20180918_162538_1537340940127_resized.jpg


Conclusie: twee van die kleine rondjes zijn dus voldoende om 'm behoorlijk stevig op z'n plek te houden.

Na een 'tik': zaakje wel even conctroleren!

Blijft de vraagt: wat is een goed alternatief?

Dat
1. plastig met (balsa-)hout verlijmt
2. het scharnier-asje niet muurvast lijmt
3. niet terugvalt op de saté-prikker methode (die in geval van een harde klap ook nog eens je hele achterlijst aan flarden scheurt, denk ik . . .)


jan.
 
Waarom doe je allemaal zo moeilijk en waag je je kist?

Ik zou liever met een zwever vliegen met roeren die uit het midden zitten dan roeren die los kunnen schieten.

Zelf heb ik altijd die dunne scharnieren gebruikt die je met ca vast lijmt.
 
roeren die los kunnen schieten.

Bertus!

En anderen.

Eén (1) scharniertje krijg je met blote handen eigenlijk niet uit het balsa getrokken.

Dat zit dus vast, 'vast' als in "Het schip lag vast op de zandbank" (dwz. geen beweging in te krijgen).

Ieder rolroer zit met vijf (5) scharniertjes verlijmd.

Dat zit dus goed vast.

Ik denk echt dat het niet zomaar losschiet . . .


Nico!

Kun jij er niet nog wat over zeggen?

Mij geloven ze toch niet . . .

(Eea. laat onverlet dat het feit, dat je met een tik van een hamer zo'n scharnier dus wel los kunt krijgen, me ook niet helemaal lekker zit. Na crashes / hangar rash / in/uitladen in/uit de auto: controleren dus! Maar ik ga ze er nu niet uitslopen!)


jan.
 
Niet met een speld, dat is dun, bij hoge belasting (die flutter) 'snijdt' dat door je scharnier.
Prikkertjes of saté-stokjes, lucifers eventueel! Dat werkt.
 
Ik weet niet wat je van plan bent met de zwever, maar flutter krijg je bij zeer hoge snelheden. Voor een braaf zwevertje hoef je echt niet te gaan borgen. Ik had het met mijn Calmato laagdekker, de aillerons goed gelijmd maar bij een steile duik kwam het buitenste scharnier eruit, de rest bleef zitten. Was wel een spannend moment moet ik zeggen.
 
Gewoon inlijmen met witte houtlijm en een tandenstoker erdoor.
Ci simple comme bonjour.
Nooit problemen mee gehad.
Bij een zwever heb ik ze eens moeten vervangen.
De kunststof van de scharniertjes was gebroken.
Was een hele chirurgische ingreep om restanten te verwijderen.
 
Ik weet niet wat je van plan bent met de zwever, maar flutter krijg je bij zeer hoge snelheden. Voor een braaf zwevertje hoef je echt niet te gaan borgen. Ik had het met mijn Calmato laagdekker, de aillerons goed gelijmd maar bij een steile duik kwam het buitenste scharnier eruit, de rest bleef zitten. Was wel een spannend moment moet ik zeggen.
Je kunt nooit exact voorzien wanneer je flutter krijgt. Het kan ontstaan bij het rolroer a.g.v. speling op de aansturing van het roer (servo, stuurstang, kwiklinks, ...), torsiestijfheid van het roer, maar ook uit de vleugel zelf (torsiestijfheid). Hoe minder speling, en hoe torsiestijver, des te hoger de snelheid waarbij het optreedt. Houtbouw vleugels zijn minder torsiestijf dan carbon vleugels, etc.
Je zult altijd wel een keertje lekker raggen. Ik zou dus niet durven beweren dat flutter alleen bij zeer hoge snelheden optreedt. Ik heb zelf een vleugel waarvan ik weet dat het boven de 1,5x de basissnelheid begint .... (ja, niet stijf genoeg gebouwd, 't is een krijgertje ...).
 
Ik geef toe. Ik sta te kijken hoe vast het nog zit. Dit had ik niet verwacht.
Ik ben favoriet gebruiker van houtlijm op houten verbindingen . Maar dit had ik dus nooit verwacht dat de lijm zo sterk zou zijn om enkel op de gastjes de scharnieren zo vast te houden .
Ik heb wel ooit eens een toestel afgewerkt met vliesdoek en houtlijm wat zelfs akelig taai werd . Ik denk dat we toch de witte houtlijm meer onderschatten als we denken.
Bedankt voor deze ogen opener .
 
Bedankt voor deze ogen opener .

Service with a smile. :)

Vwb. flutter: http://www.rccr1957.com/flutter.pdf

Ik was niet van plan er mee te gaan raggen (kan volgens mij niets eens).


ben ondertussen maar ens aan de kielvlakken begonnen.

Daartoe de schakelaar van de naaimachine geinstalleerd.

Ai.

20180918_222120_1537435141804_resized.jpg


Er gaat een twee-adrige kabel in en een uit.

Wat gebeurt er nou binnenin de stekker?

Afijn; ik heb het voetpedaal in de kabel tussen de voeding en het boortje opgenomen en dat werkt (aan-uit; traploos niet).

Heeft het zin om het voetpedaal in het netsnoer op te nemen (tussen de stekkerdoos en de voeding)?

Wekt traploos dan wel?


jan.
 
Service with a smile. :)

Vwb. flutter: http://www.rccr1957.com/flutter.pdf

Ik was niet van plan er mee te gaan raggen (kan volgens mij niets eens).

Ik wil niet moeilijk doen over deze scharnier constructie, ik gebruik dit soort scharnieren eigenlijk nooit, maar verder .........

Juist met toestellen die niet gemaakt zijn om mee te raggen is het gevaar voor flutter groter dan bij toestellen die wel voor raggen zijn gemaakt.

Vrij lichte modellen die normaal langzaam gevlogen worden zullen als ze bv uit de thermiek willen (moeten?) duiken toch heel wat sneller vliegen en dan toch gaan flutteren omdat ze te torsieslap zijn.

Flutter-gevoeligheid treed vooral op wanneer:
1. De vleugel weinig torsie stijf is.
2. Er speling zit op de roeraansturing.
3. De servo's slap zijn.
4. De roeren zwaar zijn.
5. De vleugel zwaar is achter het kwart koorde punt.
6. Een hoge buigstijfheid leidt eerder tot flutter dan een lage buigstijfheid.
7. De vleugelslankheid hoog is.
8. De vleugel niet of wienig taps is.

Wat betreft dat laatste 3 items kan je kijken naar bv de B-52 en andere toestellen waar de naast de zo hoog mogelijke torsiestijfheid, de buigstijfheid zo laag mogelijk is gekozen.

I.h.a. kan je stellen dat flutter optreed wanneer de eigen-frequentie voor torsie van een vleugel overeenkomt met die van de buiging.
De torsie eigen frequentie ligt bij een vliegbaar toestel altijd boven die van de buiging, maar door sneller te vliegen zal door aerodynamische effecten de torsie eigen-frequentie afnemen en de buig eigen-frequentie toenemen. Wanneer ze gelijk zijn zal flutter optreden.
Dit uitgaande van stijve roer aansturing, bij slappe roeren komt er nog een vrijheidsgraad bij in de bewegingen en zal de flutter nog eerder optreden.
 
Nico!

Kun jij er niet nog wat over zeggen?

Mij geloven ze toch niet . . .

(Eea. laat onverlet dat het feit, dat je met een tik van een hamer zo'n scharnier dus wel los kunt krijgen, me ook niet helemaal lekker zit. Na crashes / hangar rash / in/uitladen in/uit de auto: controleren dus! Maar ik ga ze er nu niet uitslopen!)


jan.
Ja hoor, ik wil hier nog wel wat over zeggen ( was een weekje offline, lekker een weekje er tussenuit)
Gezien jouw test Jan, met een half ingelijmd scharnier, en maar twee gaatjes gevuld met lijm, denk ik dat je de sterkte van deze bevinding meer dan hebt bewezen.Ik was zelf al van plan hier een test te maken, doe ik misschien alsnog wel.

Ik geef toe. Ik sta te kijken hoe vast het nog zit. Dit had ik niet verwacht.
Ik ben favoriet gebruiker van houtlijm op houten verbindingen . Maar dit had ik dus nooit verwacht dat de lijm zo sterk zou zijn om enkel op de gastjes de scharnieren zo vast te houden .
Ik heb wel ooit eens een toestel afgewerkt met vliesdoek en houtlijm wat zelfs akelig taai werd . Ik denk dat we toch de witte houtlijm meer onderschatten als we denken.
Bedankt voor deze ogen opener .
Dank :thumbsup:
 
Back
Top