Service with a smile.
Vwb. flutter:
http://www.rccr1957.com/flutter.pdf
Ik was niet van plan er mee te gaan raggen (kan volgens mij niets eens).
Ik wil niet moeilijk doen over deze scharnier constructie, ik gebruik dit soort scharnieren eigenlijk nooit, maar verder .........
Juist met toestellen die niet gemaakt zijn om mee te raggen is het gevaar voor flutter groter dan bij toestellen die wel voor raggen zijn gemaakt.
Vrij lichte modellen die normaal langzaam gevlogen worden zullen als ze bv uit de thermiek willen (moeten?) duiken toch heel wat sneller vliegen en dan toch gaan flutteren omdat ze te torsieslap zijn.
Flutter-gevoeligheid treed vooral op wanneer:
1. De vleugel weinig torsie stijf is.
2. Er speling zit op de roeraansturing.
3. De servo's slap zijn.
4. De roeren zwaar zijn.
5. De vleugel zwaar is achter het kwart koorde punt.
6. Een hoge buigstijfheid leidt eerder tot flutter dan een lage buigstijfheid.
7. De vleugelslankheid hoog is.
8. De vleugel niet of wienig taps is.
Wat betreft dat laatste 3 items kan je kijken naar bv de B-52 en andere toestellen waar de naast de zo hoog mogelijke torsiestijfheid, de buigstijfheid zo laag mogelijk is gekozen.
I.h.a. kan je stellen dat flutter optreed wanneer de eigen-frequentie voor torsie van een vleugel overeenkomt met die van de buiging.
De torsie eigen frequentie ligt bij een vliegbaar toestel altijd boven die van de buiging, maar door sneller te vliegen zal door aerodynamische effecten de torsie eigen-frequentie afnemen en de buig eigen-frequentie toenemen. Wanneer ze gelijk zijn zal flutter optreden.
Dit uitgaande van stijve roer aansturing, bij slappe roeren komt er nog een vrijheidsgraad bij in de bewegingen en zal de flutter nog eerder optreden.