ASW20

ai dat is even balen Evert!!
hopen dat je snel weer op de been bent voordat het echte vliegseizoen begint.
sterkte
groeten Gertjan

Mooi stelletje koekebakkers zijn jullie! :yes:

Dat breekt maar benen alsof het niks is. :o

(Eerst Richard, en nu jij . . . En dan Maarten ook nog! :o )

Toch van harte beterschap gewenst! :p

(Wie weet, ben ik morgen aan de beurt . . . :( )

jan.

Ha Evert,

Wat is dat allemaal met die bestuursleden van BIGGS als de ene net opgeknapt is dan gebeurt er weer iets anders met een ander besuurslid :(:(

Maar even zeereneus het is wel rot dat je je been nu breekt midden in een verhuis, als of je niets anders te doen hebt.
Maar ja de een valt in de kelder de andere valt op zijn been!!

Ik hoop dat je weer snel aan het vliegen bent, anders kom ik die grote bakken van u wel vliegen, de mijne is namens een misverstandje bij de BIGGS vergadering de grond in gegaan. :(:(

Je hebt nu wel tijd om veeel te :pc: of wordt je door de vrouw naar het werk gebracht, anders zit je misschien toch maar in de weg thuis.

Groetjes en beterschap

vering retract

Ik ben nog steeds niet aan vliegen toe. Nog tot 5 mei loop ik met de krukken...
Ik mag ondertussen al wel 20kg steunen op mijn been, dat is al iets, maar niet genoeg om in het bouwkot te kruipen.

Ik heb dan toch het "federbein" of schokdemper besteld. Gisteren had de postbode het pakje bij. Het is blijkbaar een heel mooi werkstukje geworden. De foto's zijn duidelijk.
Oja, de twee kleintjes zijn niet voor de zwever, die moeten op een ander toestel dienst doen.

Nog een week of vier, en ik kan met de asw20 verder...

DSC_A145.jpg

DSC_A146.jpg

Laatst bewerkt:
vervolg...

Jakkes, ik heb mijn draadje moeten terugvinden ergens op pagina 7. Het gaat hier snel op het zweefvliegdraadje.

De perikelen met het been zijn bijna vergeten, de verhuis is gelukt, dan kan enkel vliegweer me uit mijn bouwkot houden...

Dus gisteren na een lange tijd al de spullen bijeengezocht

Eerst het mooie veerbeen gemonteerd op de retract en het spant:
DSC_5005.JPG

En dan verder met de KTW.
Vooraleer ik het gat in de romp uitsnij, wil ik toch een backup maken.
DSC_5003.JPG

DSC_5007.JPG

De regel langsheen de snijlijn...
DSC_5011.JPG

De dremel met diamantschijf bij de hand
DSC_5009.JPG

En dan snijden maar... De klepjes moeten nog in vier stukjes gedeeld worden, maar dat is een jobke voor later.
DSC_5012.JPG

De gapende opening in de romp...
DSC_5015.JPG

En dan kon ik niet nalaten het KTW al eens op het voorlopig spant te schoeven, en te passen in de romp...
DSC_5019.JPG

DSC_5020.JPG

DSC_5021.JPG

Laatst bewerkt:
Het voorlopig spant waar het KTW op komt, lijkt me goed te zijn.
De volgende stap is om het definitieve spant op maat te maken.
De contouren overzetten, en uitzagen.
Ik heb eerst twee stukjes hout in de romp gelijmd waartegen ik het spant kan bouten.
Zo ben ik zeker als het spant verlijmd wordt, dat er niets gaat schuiven.

DSC_5024.JPG

De pyloon staat gemonteerd op het spant, op het eerste zicht staat alles correct vertikaal.
De motor moet een hoek hebben van 3 to 5° met de hartlijn van het profiel (domping),
en in de lengterichting ben ik genoodzaakt om de motor mooi in de aslijn te zetten.
Right trust kan dus niet. Dat zal ik tijdens het vliegen met rudder moeten corrigeren.
DSC_5027.JPG

Als alles goed staat, dan moet het KTW makkelijk in de rug van de romp passen.
DSC_5028.JPG
DSC_5029.JPG
DSC_5030.JPG

Laatst bewerkt:
Mooi zo, dan gaat die ASW toch nog ooit de lucht in ;-)

Wat voor toestel staat er achter de ASW op de eerste foto? Een kangke Laser misschien?

klepjes

klepjes maken, het leek me zo makkelijk...

Eerst scharniertjes gemaakt
DSC_5053.JPG

Dan sleufjes in de romp
DSC_5050.JPG

Het lijkt te passen
DSC_5047.JPG

Twee scharnieren vastgezet met een druppeltje zap
DSC_5054.JPG

en dan mogen de twee laatste ook vast
DSC_5058.JPG

DSC_5060.JPG

En het geheel sluit...redelijk
DSC_5061.JPG

Ik heb een sullivan aanstuurgaine (het binnenstukje) met erin een staaldraad van 1.5mm gebruikt als scharnier.
Deze is nog voorlopig vastgezet in de romp met een paar druppeltjes zap.
Als eerste dacht ik nu de scharnieren stevig vast te zetten op de kleppen.
Ook het sullivan buisje mag dan definitief vastgezet op het scharnier, en op de romp.
En dan pas zou ik de de klepjes gaan delen in vier stukken.
Dat is het plan...

Deze week heb ik tussen de klussen in het huis door een paar uurtjes besteed aan de ASW20.

Ik was niet echt tevreden over het systeem van de klepjes.
Dan maar een nieuwe piste uitgedenken.

Eerst het spant gemaakt waar de servo's in komen die de kleppen moeten openen en sluiten. Eén servo per klep.
In het midden een V-uitholling om de arm van het ktw te laten rusten.
DSC_5280.JPG

In de uitholling heb ik een matje rubber gelijmd.
DSC_5281.JPG

Voor de scharnieren heb ik staaldraad van 2.5mm geplooid.
Een hulsje aan de binnenzijde van de romp, en een beetje zap voor voolopige hechting op het klepje.
DSC_5277.JPG

Een nadeel is dat de klepjes niet meer demonteerbaar zijn.
DSC_5276.JPG

Het hendeltje voor de bediening
DSC_5278.JPG

Alles voorlopig gemonteerd:
DSC_5279.JPG

Er blijkt voldoende plaats te zitten tussen de schroef en de bediening van de klepjes, de klepjes gaan ver genoeg open, ze sluiten goed... Het voldgende werk is alles definitieef vastzetten.

Het instrumentenpaneel krijgt een beetje vorm.
Het uitgezaagde triplex paneeltje heb ik eerst met Rocker panel spray (van 3M) ingespoten om een textuur zoals de echte te verkrijgen.

DSC_5409.JPG

DSC_5412.JPG

Het spantje waar de pyloon op rust, en het achterste spantje zijn nu ook verlijmd.
DSC_5421.JPG

DSC_5417.JPG

En zo staat het rompeke er nu bij:
DSC_5423.JPG

DSC_5422.JPG

Lekkere ruimte! :D

Lijkt wel een modelbouwwinkel, daar onder de tafel!

Maar, wat een rare vorm hebben de tips! :confused:

Naar beneden? :confused:

Of lijkt dat maar zo?

jan.

Maar, wat een rare vorm hebben de tips! :confused:
Naar beneden? :confused:
Je moet je voorstellen dat de overdruk aan de onderkant van de vleugel graag wil ontsnappen naar de bovenkant. Dat lukt alleen bij de vleugeltip; daarom ontstaat de tipvortex, een kurketrekkerachtige luchtbeweging die vanaf de tip ontstaat en "achter het toestel hangt". In sommige situaties is dit wel eens zichtbaar (hoge luchtvochtigheid bv).
Die kurkentrekker draait dus van de onderkant vleugel, buitenom, naar de bovenkant. Als je 'm wil onderdrukken is het dus het meest effectief om een winglet omlaag te maken. Bij veel vliegtuigtypen is dat niet praktisch vanwege mogelijke aanraking met de grond.

Sommigen zien de tipvortex zelf als rendementsverlies, anderen zien hem als een mede-gevolg van het rendementsverlies (dat hangt ervan af of je meer een aanhanger bent van Bernouilli resp. van Newton).

Jan,

Plaats is er inderdaad in mijn bouwhok, ik heb de luxe dat ik de zwever binnen volledig kan opbouwen en die meet toch 6,64m.
En onder de tafel ligt er een kit van een puppeteer van flair, en een ercoupe van BUSA. Vroeg of laat komen die wel aan bod. De andere dozen zijn "opslag dozen". De één gevuld met balsa overschotjes, de ander met plannen, nog ééntje met overschotten van bespanmateriaal.

De tips staan idd naar beneden bij dit model.
IMG_1688.jpg

1032895.jpg

Blijkbaar zijn ook niet alle tips van de asw20 gelijk:
IMG_1727.jpg
IMG_1621.jpg

Er bestaat van de 20 ook een versie met winglets:
776f.jpg

Evert,

zjn jou vleugels even flexibel als die echte 20 ? dat is het echte kenmerk van een 20, enorm doorbuigende vleugels. Altijd mooi om te zien.

Of de vleugels even flexibel zijn als de echte, dat weet ik niet, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Wel heb ik reeds gelezen op Duitse fora dat het geen 100% acro kist is, en dat de vleugels zelfs negatief dreigen te gaan bij te hoge speed. Lees: er zijn er dus die hem al stuk hebben gekregen hebben.

Maar voor het brute acrowerkt heb ik hem zeker niet aangeschaft, basic acro kan hij zeker aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back