ATF 67 Apache

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 9 jul 2020.

  1. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,

    We zijn weer wat verder:
    • De bedrading in de opbouw , voor verschillende verlichting groepen , is aangebracht.
    • De verlichting groepen zijn: binnenverlichting , dek verlichting , navigatie verlichting en zoeklichten.
    • Schroef as koker gevuld met uier zalf en schroef + as gemonteerd. Ook de voortstuwings motor.
    • Belettering op romp aangebracht: Apache op achter verschansing , TF 67 voor op de romp en achter op de verschansing. Ook de diepgangsmarkering voor , midden en achter.
    • Verstaging masten en bekabeling van lieren , kranen e.d. aangebracht.
    • Ook standaard gemaakt voor het model.
    Wie kan me vertellen wat er aangesloten kan worden op PO SW stekkers van de vaarregelaar , Motor control IIIA , zie foto $_86.jpg ?

    Gr. Menne

    24-07-2021 Model.jpg 24-07-2021 Electrisch opbouw.jpg 24-07-2021 Electrisch romp.jpg $_86.jpg
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Mooi dat het schip bijna compleet is. Heb al eens meer naar die III A zitten kijken en verzinnen wat er met de gevraagde contacten kan worden geschakeld. Ze stammen uit de 70-er jaren van de vorige eeuw en het zou mooi zijn dat iemand nog een gebruiksaanwijzing heeft. Voor zover ik me herinner zat Jomaro toen in Rozenburg, maar kan er niets meer van terug vinden. Je zou even de kap van de regelaar kunnen lichten en kijken hoe de de bedrading naar die twee contacten loopt. De aanduiding PO SW zou op een powerswitch kunnen duiden. Dat zou in kunnen houden dat langs die weg (vooruitvarend) de volle accuspanning op de motor gezet kan worden. Dan overbrug je de eindtransistor en daarmee win je dan ongeveer 0,7 Volt. In de regelaar zou dan een tweede relais moeten zitten en een potmeter om die op het juiste moment in te laten komen. Je zou eerst eens kunnen testen of je dit relais bij volle kracht vooruit in hoort komen. Het andere relais (omschakelen draairichting motor) reageert rond de neutraalstand. Met een lamp(je) kun je testen of de accuspanning op de PO SW contacten komt. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Of kun je een foto laten zien van het inwendige van de regelaar. Liefst 2. Eentje van de onderkant en eentje van de bovenkant van de print. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
  3. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Klaas,

    Hierbij 2 foto's van de Jomaco IIIA.
    De rode , grijze en groen/geel draden gaan naar het ding wat buiten op de behuizing zit , met de groene plakker.
    Hoe moet ik deze power switch eventueel aansluiten?

    Gr. Menne

    $_86.jpg Jomaco IIIA 1.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menne, Bedankt voor de plaatjes. Morgen leg ik ze naast elkaar en ga eens zitten peinzen. Het "ding" tegen het deksel is de eindtransistor. Het deksel dient tevens als koelplaat voor deze tor. Toch nog even Google voor ons aan het werk gezet en dat leverde gelukkig nog wat info op. Zie link en dan kom je het vanzelf tegen. Komt ongeveer overeen met wat ik dacht. Wist niet dat er nog een extra speedswitch bij nodig was. Maar Corrien gelukkig wel. Kijk ook even naar zijn laatste opmerking m.b.t. doorverbonden plus of min. Succes ermee! Gr. Klaas.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/jamaco-vaar-regelaar.141985/
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,

    De elektronische delen allemaal aangesloten en geprobeerd of alles werkt naar tevredenheid.
    Op de walspanning branden de 4 groepen van de verlichting mooi , op een oude Marklin trafo , ingesteld op 6 Volt gelijkstroom.
    Maar schakel ik over naar scheepsspanning dan gaan er groepen verlichting spontaan branden of knipperen.
    Ook het motortje loopt niet regelmatig op de ingebouwde Jomaco IIIA vaarregelaar.
    Misschien moet ik ontstoren , maar zou niet weten hoe dat moet met mijn beperkte elektro kennis.
    Waarschijnlijk is het beter om een moderne vaarregelaar te kopen.
    Ik dacht aan deze :
    Carson Modellsport Viper Micro Marine Model ship brushed speed control Load (max.): 25 A
    [​IMG]

    Zo'n zelfde heb ik ook in de walvisjager , Trudy Vinke , AM 14 , gebouwd.
    Alleen ik kan deze niet even proberen , de walvis jager staat tot 5 september in het scheepvaart museum in Sneek.

    Deze motor ligt er in de Apache :

    Servonaut TM72 540 motor Tamiya 7,2V 5200 rmp
    Pakket De ideale langzaamloper Truck of boot en zuinig in gebruik!
    SER-TM72
    [​IMG]

    En dit accu pakket :
    upload_2021-7-29_19-15-24.jpeg

    Wat denken jullie hiervan , zou het werken?

    Graag uw reactie.

    Gr. Menne
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Volgens mij, maar ik ben geen treintjes man, maar draait Märklin op wisselspanning.
    De uitgangsspanning van de trafo is ergens tussen 4 en 16 VAC, wisselspanning.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Heb je met de Jomaco II regelaar ook hetzelfde probleem? De motor is inwendig al ontstoord, dus daar zal het niet aan liggen.
    De 4 Amp. accu moet voldoende zijn om een paar uur te kunnen varen. Als regelaar zou ik een kleinere nemen dan de Carson.
    Volkregler maakt kleine regelaars, die de motor niet laten piepen. Zie de link voor een 15 A exemplaar. Heeft ook een stroomvoorziening voor je ontvanger en servo, waardoor je zonder ontvangeraccu toe kan. Ze zijn er ook wel zonder BEC.
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=91
    Een goedkoper alternatief is een regelaar van CTI. RC-point is tot 8 augustus met vakantie, maar Wetronic kan deze ook leveren. Nadeel van deze regelaar is dat de motor een beetje piept van ongeveer langzaam tot half gas. Heb er zelf al een stuk of 5 van ingebouwd. Ik gebruik de zelflerende uitvoering. Deze "denkt" bij inschakelen dat de zender in de neutraalstand staat en begint pas iets te doen als de knuppel wordt verzet. Heeft ook een BEC voorziening.
    https://wetronic.nl/cti-thor-15hc-914203
    Waarmee schakel je de scheepsverlichting vanaf je ontvanger? Is het schema dat je indertijd plaatste nog veranderd?
    Kijk maar of je hier iets aan hebt. Gr. Klaas.
     
  8. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Velserbroek
    Een trein trafo werkt niet als spanningsbron. Ongeacht het merk het blijft een 50hz sinus heel of halve.
    De pulstrein raakt in de war van deze spanning.
    Testen op een goede voeding of accu is de manier.

    Groetjes Ebro
     
  9. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Goedemorgen Forum,

    Dank voor reactie, ik ga verder zoeken met een goede oplossing voor de vaarregelaar.
    Intussen het model in de kamer gezet ,totdat ik een goede vaarregelaar heb gevonden.
    Verlichting brandt mooi op 6 Volt van de Marklin trafo.

    Gr. Menne



    29-07-2021 a.jpg 29-07-2021 d.jpg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  10. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Goede morgen Forum,
    In mijn Furie , heb ik de onderstaande vaarregelaar:

    Vaarregelaar Robbe ROKRAFT 100 E.jpg

    Zou deze voldoen als vaarregelaar in mijn Apache?
    Met de Furie ga ik waarschijnlijk toch nooit weer varen, zij ligt te diep vanwege het lood wat onderin ligt om haar stabiel te krijgen. Is ook maar een klein bootje van circa 40 cm.
    Deze regelaar regelt van 15 tot 30 Amp, dus zou werken , denk ik.
    Zie ook mijn voorgaande info over accupakket en motor van Apache.
    Graag uw advies.

    Gr. Menne
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze regelaar zal het wel doen Menne. Zo te zien heeft ze een BEC voorziening en moet je de ontvangeraccu weglaten. Via de BEC krijgen ontvanger een servo stroom. Motor en accu zijn oké. In bijgaande link nog wat info over de regelaar. Succes ermee en veel vaarplezier. Mooi scheepje geworden, of op zijn Gronings: Schier ding! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/robbe-rokraft-100-e-handleiding.169684/
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gaat goedkomen, nu nog netjes inbouwen en aansluiten.
     
  13. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Forum,

    De vaarregelaar Robbe Rokraft 100 E ingebouwd , gaat prima.
    Ook de ontvanger , Multiplex Uni 9 , en de uitbreiding hiervan , Multiplex Multnaut , ingebouwd.
    Nu was mijn plan om met de Multinaut de 4 verschillende verlichtings roepen aan / uit te zetten , via de zender/ontvanger.
    De verlichtings groepen zijn: binnenverlichting , dek verlichting , navigatie verlichting en zoeklichten.
    Helaas werkt dit niet, je zou verwachten dat met elke schakelaar op de zender , genummerd 1 t/m 4 de verschillende groepen verlichting aan en uit te zetten zou zijn.
    Willekeurig doet 1 of 2 groepen het niet , eerst dacht ik dat schakelaar 1 het niet doet , maar bij onderling verwisselen doet deze het wel.
    Op mijn model de Willem Barendsz werk de uitbreidings module wel , maar daar gebruik ik maar 2 schakelaars : 1 voor de verlichting en de 2e voor de scheepshoorn.
    Ik heb ook de indruk dat de uitbreidings module stoort op de vaarregelaar en de servo voor het roer.
    Misschien ook teveel draden bij elkaar liggend in het model?
    Heeft iemand een oplossing voor mijn problemen?
    Zie foto's van apparatuur en van E-schema, klopt niet helemaal meer , toeter en radar zijn komen te vervallen.
    En er zijn 6 schakelaars :
    S1 => +/+ draad van de accu
    S2 => -/- draad van de accu
    S3 => Zoeklichten
    S4 => Navigatie verlichting
    S5 => Dek verlichting
    S6 => Binnen verlichting

    Let aub. even niet op mijn knoeiwerk op E-schema, dit moet nog verwerkt worden in Autocad.


    Gr. Menne

    Foto E-schema Apache.jpg

    Multiplex Combi 80.jpg

    Multiplex Multinaut .jpg
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Helaas ken ik de werking van de Multinaut niet en heb ook geen schema kunnen vinden. Op het internet vind ik wel info dat de Multinaut wel op jouw zender moet kunnen werken. Heb je geen gebruiksaanwijzing? Op welk kanaal is de Multinaut aangesloten? Op 5 ? Hoeveel draden zitten er per aansluiting 1-4 van de Multinaut? Als dat 1 per aansluiting is dan zou de Multinaut die door kunnen schakelen naar de min (Masse). Dan zou de te schakelen lamp of groep gekoppeld moeten zijn aan de plus van de accu, waarvan de min aan de Masse van de Multinaut zit. Anders even een proefopstelling maken met een paar lampjes. Zie op de ontvanger ook een stekker van de ontvangerbatterij. Heb je bij de regelaar het rode draadje uit de ontvangerkabel terug getrokken? Anders krijgt de BEC van de regelaar "ruzie" met de ontvangerbatterij. Al geprobeerd om ontvanger en servo uit de BEC van de regelaar te voeden en de ontvangeraccu weg te laten? Heel verhaal weer. Als je de Multinaut niet aan de praat kunt krijgen dan is een CTI Multiswitch een alternatief. Die schakel je met een van de kanalen op je knuppels. Zie link. Let er op dat bij gebruik van ledjes de stroomrichting klopt. Als je Märklin trafo wisselstroom levert zullen de leds ook licht geven als je de draden verwisselt. Gebeurt dat bij gelijkstroom dan werkt het wel en niet. Kijk maar of je hier iets mee kunt. Gr. Klaas.

    https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2021
  15. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,

    Klaas , bedankt voor reactie, even antwoord op je vragen:
    • Gebruiksaanwijzing Multinaut kan ik niet meer vinden , jammer.
    • Inderdaad Multinaut heb ik aangesloten op kanaal 5 van de ontvanger.
    • En , ja , 1 draad per aansluiting van de Multinaut.
    • Rode draad van vaarregelaar is losgekoppeld.
    • Ontvangeraccu heb ik niet , ontvanger wordt gevoed door een DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter LM2596 3A, afgesteld op 6 V . Vanaf de vaaraccu
    • Nog niet geprobeerd om ontvanger en servo uit de BEC van de regelaar te voeden.
    Intussen andere ontvanger geprobeerd , zelfde resultaat ,dus het ligt niet aan de ontvanger.
    Ik heb nu stuur servo op kanaal 2/8 en vaarregelaar op kanaal 1/9 van de ontvanger , gaat een stuk beter.
    Alleen de motor maakt nog kleine bewegingen en ook de stuur servo , als ik de lampjes aan heb.
    Ook zoeklicht knippert zo nu en dan.
    Er is best mee te varen zo , maar je wilt het graag perfect hebben , nietwaar?
    Ik heb toch het idee dat er stoor signalen optreden.
    Misschien moet in de kracht,- en signaal kabel apart "routen" door het model.
    Ook staat me bij dat je powerkabels kunt ontstoren door middel van grafiet ringen?
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Graag uw advies.

    Gr. Menne
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hoeveel condensatoren zitten er op je motor? Als deze niet correct ontspoord is zou dat oorzaak kunnen zijn vermits deze vlak bij je ontvanger zit
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marc, Deze motor is inwendig ontstoord. Althans zo staat het in de beschrijving van de motor bij RC Point.
    Menne, de massadraad van de Multinaut gaat die naar de min van de accu waaruit je ook de verlichting laat branden?
    Maak voor de aardigheid eens een testopstelling met 1 lampje (of ledje+weerstand) aan de accu.
    De Massa van de Multinaut aan dezelfde accu en één van de uitgangen 1 -4 ook aan het lampje.
    Daarmee kun je één voor één de uitgangen van de Multinaut testen.
    Zal eens in mijn Digit 5 boek kijken voor een schema hoe de schakeling daar werkt.
    Kijk eens in de link van de Multswitch, die ik een paar postings terug stuurde.
    Denk dat de Multinaut ongeveer net zo schakelt. De plus van de accu aan het te schakelen object en via de Multnaut of Multiswitch schakel je de min daaraan.
    Bij de Multiswitch loopt de min via de ontvanger(draad).
    Stoort de motor ook als je de Multinaut loskoppelt van de ontvanger?
    En kijk eens wat er gebeurt als je de ontvanger voedt met de BEC van de regelaar.
    Als je een losse ontvangeraccu hebt kun je daarmee nog eerst testen.
    Er zijn inderdaad ferrietringen om de kabel van de ontvanger naar de motorregelaar een paar keer door te halen.
    Of eventueel in elke draad van de motor eentje.
    Probeer de antennedraad zover mogelijk van je motordraden weg te houden.
    Kijk maar of je hier iets mee kunt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2021
    Gerrit-Jan, Herby63 en Marc w vinden dit leuk.
  18. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas en forum,

    Ik heb de uitbreiding van de ontvanger en de ontvanger even in de Willem Barendsz gebouwd.
    En jawel , zelfde resultaat , lampjes , toeter , stuur servo en vaarregelaar gaan aan en uit , zonder dat ze aangestuurd worden vanaf de zender.
    Terwijl de WB een aantal jaren terug toch goed functioneerde, toen ik er de laatste keer mee te varen ben geweest.
    Kwam er trouwens ook achter dat ik bij de WB het rode draadje van de vaarregelaar (zelfde type als in Apache) niet los gekoppeld heb.
    Dus de ontvanger kreeg 2 voedingen , 1 keer van de vaarregelaar en 1 keer , via BEC , van de vaar accu.
    De WB heeft zo ook zonder schade aan te richten gevaren. Hoewel , ik denk dat de uitbreiding module defect is , misschien wel door bovengenoemd feit.
    En ik ga de door Klaas voorgestelde CTI Multiswitch aanschaffen , maar kijken of alles dan beter werkt.

    Het was een drukte van belang op mijn scheepswerf vandaag:
    • De Apache , in laatste bouwstadium voor proefvaart. (links achter)
    • De Willem Barendsz , even terug op de werf , voor elektrische inspectie. (links voor)
    • De Alice L Moran , in begin stadium. (rechts voor)
    • En romp van de Zeven Provincien , ooit mee begonnen , maar nooit verder mee gegaan. Was niet het type model waar ik mijn energie in kwijt kon. (rechts achter)
    Gr. Menne

    De werf 18-08-2021.jpg
     
    Gerrit-Jan en Marc w vinden dit leuk.
  19. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,

    Intussen de Apache in het ligbad gehad, achter ligt ze ongeveer 5 mm te diep , en voor moet ze 20 mm dieper.
    Ik denk dat er circa 750 gr ballast in moet.
    Dus 17 stuks loodbroodjes gemaakt van elk 50 gr. Deze broodjes passen mooi tussen de spanten , dus kunnen mooi laag tegen hart schip komen te liggen. Binnenkort maar eens even proberen.
    Intussen de CTI Multiswitch binnen gekregen.
    Alleen zit hier geen Multiplex stekker aan , wel een stekker met 3 draden : bruin , rood en oranje.
    Dus moet er even een Multiplex stekker aan gesoldeerd worden , deze heeft ook 3 draden : rood , zwart en geel.
    wie weet welke kleur op welke kleur moet ?
    zie foto.

    Gr.Menne

    Loodbroodjes.jpg

    Stekkertjes.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Draden aan de switch. Zie ook de link onder het bericht.
    Oranje wordt Geel = pulsdraad.
    Bruin wordt Zwart = mindraad
    Rood blijft Rood = plusdraad
    Als je de BEC van de regelaar gebruikt zit de min van de switch gelijk aan de min van de vaaraccu.
    Zal met een aparte BEC op de accuaansluiting van de ontvanger ook zo zijn denk ik.
    In wezen zitten in de ontvanger alle plussen van ontvangeraccu of BEC en servo's aan elkaar.
    Met de minnen idem dito. Alleen de pulsuitgangen van de ontvanger zitten separaat.
    Van de vaaraccu de plus verbinden met de gebruikers(groepen). Schema zit bij de switch.
    Schakelen doe je met een van de kanalen op de sticks en is een repeteerschakelaar.
    Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouw.nl/article/servo-draadkleuren-en-volgordes/
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2021
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina