Atlantic Challenger restaureren+motoriseren

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pentip, 28 feb 2020.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Frank, het enige wat ik je kan geven is ervaring.
    Met de originele motoren en reducties was de snelheid (met een verse NC-accu) prima.
    Het model planeerde, was koersvast, lag als een huis in de bocht. Prachtig.
    Alleen als je, een scherpe bocht makend, over je eigen zog wipte, wilde er wel eens wat lucht in het inlaatkanaal komen en hoorde je de jet even zonder water loeien.
    Met 2 x 12V 7Ah lood lag de boot duidelijk te diep.

    Advies:
    ga uit van het toerental van de 720's.
    Deel dat door twee (reductie)
    Zoek BL motoren uit die dat toerental plus een marge van 20% benaderen op het voltage waarmee jij liefst werkt (12V, 7,2V??)
    Let op: elke motor heeft z'n eigen regelaar nodig!
    Het goeie nieuws is: je kunt volstaan met 'vliegregelaars': regelen alleen een kant uit = goedkoper.

    Verkijk je niet in het formaat van BL-motoren: ze zijn klein, maar het krachtmonstertjes.
    Ik heb ik mijn Flugsicherheitsboot FL-8 (echte nostalgie uit de jaren '80) Graupner BL motoren liggen (GRAUPNER COMPACT 345Z 11.1V) en die draaien op 7,4V. De zijn ongeveer 1/3 van de lengte van de Speed 500's die er van origine in laten. Diameter is ook minder.
    Toch duwen ze de FL-8 met een snelheid voort dat ik de regelaars tot 75% heb beperkt (via de zender) want sneller durfde ik niet te gaan. Schroeven zijn 45mm messing drieblads.
    En in tegenstelling wat hier soms wel eens beweerd wordt dat BL-motoren niet langzaam te regelen zijn: deze motortjes kan ik zo langzaam laten draaien dat je de toeren kunt horen (en zien!!)
     
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dank voor de tips Roel en Klaas, ik ga op zoek naar een setje van twee met regelaars.

    Dichtbij de originelen en dan kom je altijd iets sterker/sneller uit dus dat komt in orde. Aangezien ik geen liPo's heb kan ik nog kiezen welk voltage, dus welke bij de motoren horen. Vooralsnog vermoed ik dat ik dan bij 2S uitkom, 7.4 volt dus.
    Met inachtneming van een batterij-low waarschuwing, iets om ze mee op te laden en dusdanig stekkeren/plaatsen dat wisselen eenvoudig aan de waterkant gedaan kan worden.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Je hoeft nog niet meteen op Lipo over te gaan...
    Als je nog 7,2V NC accu's hebt liggen... Gaat ook prima.
    Die 0,2V verschil zie je nauwelijks.
    NC is alleen zwaarder.
    Maak je leercurve niet te steil; je gaat nu voor het eerst met Brushless werken, dat is al een stap.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb nog 2 stuks 30 Amp vliegtuigregelaars liggen. Mogen weg voor de portokosten. Indien interesse stuur maar een PB tje. Gr. Klaas.
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dankjewel Klaas, het geheel begint nu vormen aan te nemen. Misschien vandaag tijd om het op een rijtje te zetten. Moet me nog wat verdiepen in de accu's. Zoals Roel aangaf hoeven het geen LiPo's te zijn. In mijn onwetendheid dacht ik dat alles wat niet zo'n 12V baksteen is, tegenwoordig een LiPo zal zijn maar dat had ik dus mis. Anderzijds heb ik ook geen lader die juist wel of juist niet het ene of het andere kan opladen dus dan kan ik net zo goed meteen de juiste keuze maken.

    Jammer dat ik de boot nu niet bij me thuis heb, anders kon ik misschien wat proberen in een bak water om te zien hoeveel gewicht er in moet. Baksteen is teveel gaf Roel aan maar ook weer niet al te veel maar gewicht laag in de romp zal voor een planerende boot nog wel relevanter zijn dan een werkschip. Dus platte pakjes accu's links en rechts midden/achter de romp lijken mij het meest logische.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Frank: Inderdaad het gewicht zo laag mogelijk. Met NC of Lipo is dat geen probleem; ruimte genoeg.
    Accu's in eerste instantie vastzetten met klitteband en experimenteren met het zwaartepunt. Te ver naar achteren is niet goed (jets teveel onder water) teveel naar voren is ook niet goed (neus te diep)
    Stand noteren, varen en evalueren. Andere stand, opnieuw varen, evalueren.
    Heb je eenmaal het ideale zwaartepunt, dan pas de bakjes voor je accu's tailormade maken.
     
  7. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    KLeine update: als de scholen de kids weer (deels) overnemen wil ik verder met m'n boten. De AAC ligt in Friesland dus dat is even jammer maar wel heb ik wat besteld hier en daar. Waaronder 2 stuks 1000kV motoren en ESC's (met wat rommel voor vliegtuigen geloof ik) echter nog geen koppelingen. Noch accu's, lader, bewaker (in geval van lipos)

    Niet erg, heb nog een waslijst aan todo's voor de Norderney.

    Hopelijk komt het er nu van, bijzondere tijden en wellicht komt het weer op gang.
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Heeft iemand toevallig ook nog een tip voor de accu's?

    Ik zie er een aantal te koop staan in het fotum.

    Maar heb geen idee hoe groot ze zouden moeten zijn voor de challenger?

    En dan moet ik nog iets hebben om te laden, kan dat van een 12v bron ook? Onderweg zeg maar.
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    spanning ten top! Morgen komt de Challenger eindelijk bij mij thuis. Foto's volgen uiteraard.

    Ben benieuwd of de borstelloze motoren met KR's (KlaasRegelaars) er een beetje fatsoenlijk op/in/aan kunnen.

    En dan heb ik nu alleen nog 12V accu's, hopelijk gaat het op z'n minst enigszins met varen. Gelegenheid komt om er mee op 'echt' groot water te varen vanaf een boot, dus ik hoop op mooie plaatjes.

    Op snelheid en mooi afgewerkt/waterdicht komt nog wel, met alle perikelen de afgelopen maanden heb ik weinig kunnen doen. Zelfs de Norderney is een motorloos museumstuk op dit moment.

    Wel wat vorderingen op Arduino-progammeer gebied gelukkig. Zij het niet voor de modelbouw maar alles helpt.
     
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    eerste testjes

    tunnels in de matig sterke prut, linker servo zit los. Alle kabeltjes kort afgeknipt

    Even snel een motorsteuntje gefabriceerd en een koppeling kunnen samenstellen.

    Resultaten:

    Flinke boot, klein badje maar het paste net gelukkig.

    water in de romp, nog niet duidelijk via welke weg.

    motor trekt het makkelijk, nette spuit achteruit maar wel snel valse lucht aanzuigen. Zou de tunnel lek zijn? Ook met het achterschip diep in het water duwend was het bij hogere toeren meteen gedaan.
    De regelaar werd zeer heet, terwijl de motor zo hard nog niet hoeft te werken. Misschien kan deze het niet echt goed aan? Zag dat de servo's (verlichting) weing sap meer kregen zodra het ding echt heet werd. Terwijl die accu toch zat aan te bieden heeft.

    Met de 12V loodbaksteen lag ze nog tamelijk hoog, er zat al wat lood onderin ook. Denk niet dat ik snel over moet op lichtere accu's.

    Heb nu maar 1 tunnel geprobeerd, had maar materiaal voor 1 koppeling (5mm-3,2mm had ik verder niet). Morgen de andere tunnel eens proberen, misschien geeft dat wat aanwijzingen voor dat doldraaien.

    Wat restauratiewerk is wel nodig natuurlijk, antennes weg/kapot, railingen en rompdoorvoeren herzien/vastmaken/vervangen.

    Minder leuk is de wateraanzuiging, dat is echt een rommeltje. Daar waren houten spijltjes gemaakt en rommelig geplakt allemaal. Kan goed dat het daar ook lekt. Lucht naar onder, water naar boven. Al zou dat eerste minder moeten zijn als het tweede al een tijdje bezig is...




    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2020
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Frank, zijn dit open smeergaatjes op de schroefaskokers?
    Dan heb je al een oorzaak van lekkage.
    Daar zul je van die smeernippels op moeten zetten, anders blijf je pompen...
    (of verzuipen) 499b7da3bc70ece1faea6817da7596ec.jpg Verder is een hete regelaar natuurlijk foute boel.
    Ja, ik weet dat de motoren minder hard hoeven te werken als het model op snelheid is, maar het is een indicatie. Meten is weten: zet eens een amperemeter tussen de accu en de regelaar en geef eens héél rustig aan gas... En kijk hoeveel je verstookt...

    De koppeling is ook niet helemaal netjes uitgelijnd; da's met deze toerentallen wél nodig.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ja die koppeling is even een snelle zaag en schroef job. Heb betere koppelingen besteld, dan maak ik tegen die tijd een stevigere montageplek. Morgen deze motor met Ampere meter en daarna de andere monteren. Kijken wat die doet.

    Ik had de indruk dat het water van helemaal achter, onderin kwam, maar goed, dat zie ik morgen wel, Staat nu te drogen.

    Ik vond de originele tandwielen en riemen in de boot, zou dus de vertraging nog kunnen toepassen al wordt de montage dan wel een rotklus omdat de steunen al in de boot vastzitten, net onder een dwarsspant.

    Maar dat snelle luchthappen verbaasd me meer, de hele romp zat onderwater, de lucht kwam niet van de zijkant volgens mij.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Kan het zijn dat de lucht wordt aangezogen door de smeergaten in de askoker(s)? Gr. Klaas.
     
  14. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    ik ga ze morgen dichtplakken en kijken wattie doet. Er zit er best wat (oud) vet in. Het draait soepel en gelijkmatig.

    T.z.t. gaat het allemaal los en wordt het schoongemaakt en vers gesmeerd. Dan wil ik die prut rond de jets verbeteren en de aanzuiggaten netjes maken met een rooster.

    Mogelijk moet er dan simpelweg een stuk uit de romp maar dat is voor later en pas als de jets inderdaad niet goed meer zijn. Die dingen koop je tegenwoordig als complete set met aangebouwde motor en al. Maar zo'n grote restauratie heb ik voorlopig niet voor ogen hoor, met wat kleine reparaties is het al snel weer een bijzondere boot in de sloot.
    Pas als ik zo'n sticker set kan (laten) maken wordt het serieus allemaal, dan wordt het een echte refit.

    Wat er in de punt gedaan is kan ik nog niet zien, ik zou verwachten dat de punt volgespoten/gemaakt is met iets dat drijft maar het zit helemaal dicht dus dat is nog even afwachten.
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    gebruik ik niet een veel te hoog voltage voor die regelaar/motor!? we hadden het over 7 - 9 en ik zet er zonder nadenken de eerste accu op die ik heb van 12v.....

    zal m straks aan de labvoeding hangen met wat lagere V.
     
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    lek gevonden. inlaat straalbuis waar ook de servosteun los zat.

    slechte epoxy of mix want beetje plakkerig ook lijkt het.

    [​IMG]




    hoe zijn de ervaringen met het printen van decals op decal papier met een laserprinter? Ik den k dat ik met de zwarte letters stickers al een heel eind kom. En de kleuren zijn tamelijk rudimentair dus met een normale kleurenlaser zou dat kunnen lukken.
    Echter: zijn die decals via laserprinter en dan op de boot en lak erover goed van kwaliteit op termijn?

    Ik kom wel een eind met scannen en aanpassen op de computer, maar zouden er wellicht nog ergens digitale scans van het decal vel zijn? Wie wat weet, heeft of kan vinden.... heel graag. Ik zie ze te koop voor nogal veel geld. Denk dat het na scannnen, aanpassen en printen wel netjes is om ze als digitaal bestand publiek te delen voor wie ook een Challenger wil restaureren?
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn ervaring: Matig. Voor kleine dingen zoals aanduidingen voor een EHBO-trommel, nooduitgang en dergelijke gaat het wel. Glanzende ondergrond, decal erop, eventueel met decal softener, GOED laten drogen en blanke lak er overheen. Liefst twee lagen.
    Voor die grote lappen van de AAC... Nee. Te kwetsbaar, en er hoeft maar één druppel water onder de laklaag door te gaan en je hele decalvel is chaos.
    Decals zijn in principe ook niet geschikt voor 'in het water'. Daarvoor heb je echt (goede) stickers nodig.
    Als je eenmaal het vel digitaal hebt, kun je het laten plotten en met een plottersnijder laten snijden. Kost wat, maar... Véél betere kwaliteit.
     
  18. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    een tip : zoek eens rond op Duitse fora waar ze deze brushless gemaakt hebben

    succes
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2020
  19. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Oh, flink gekuisd Ben? Had het al gelezen, dank voor de tips en info. Ik zal me inderdaad gaan verdiepen in wat duitse fora.

    Bij de tweede test, de andere tunnel en lager voltage liep het allemaal wel beter en minder heet. Die 12v was dus dom en toch geluk gehad. Deze was iets beter uitgelijnd en liep iets lichter maar m'n labvoeding kon zoveel A niet leveren. Dat schoot flink omhoog maar lucht aanzuiging was er niet of weinig. Denk dat het simpelweg via die aanzuigopening kwam aangezien de boot daar lek is. Misschien kan ik dat met een nieuwe scheut epoxy dicht laten lopen. Moet dat niet gaan reageren met de oude smurrie natuurlijk..... Kan ik meteen de openingen vlakschuren en voorzien van een roostertje oid.

    Het is een beetje zo'n dilemma van zal ik de huidige setup varend maken (met enig tempo, niet snel) dus met de oude tunnels. Eventueel zelfs met de vertragingen er weer op zoals ik las in DE. Dan blijven de toeren binnen de perken, toch wat koppel en geen spectaculaire vaart.

    Met deze foute koppelingen (had even niks anders met 5-3.2mm) en niet al te lekker licht lopende assen spoot het water er al netjes uit dus vooruit komen zal ie wel. Assen krijg ik er niet eens uit, dus dat schoonmaken wordt nog een klus. Vond de impeller niet echt lekker passen in de tunnel maar met de stator er aan om te centreren ging het redelijk. Hopelijk met wat vers vet scheelt dat weer wat. En dan starre koppelingen uitgelijnd en wel of via de vertraging (al zullen die oude riempjes flink weerstand bieden, hopelijk vind ik de juiste nog ergens nieuw.)

    Of nieuwe tunnels/motor units aanschaffen en die inbouwen. Maar dan weet je het wel: dan komt daar nog zo het een en ander bij aan spullen (accu's, regelaars, motoren, koeling) en dat wil ik allemaal niet in een ouwe romp natuurlijk, dan gaat die ook op de schop. Dat moet toch al want de achterkant romp zal een eind open moeten om de boel te vervangen. En dan ja, alles eraf, spuiten, stickers, lak etc. Groot project.
     
  20. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    jep vorige mail opgekuist , zowat alles wat ik zag op je foto's deed me de wenkbrauwen fronsen .... niet uit te leggen in 1 post

    succes
     

Deel Deze Pagina