Roel van Essen
Forum veteraan
Frank, het enige wat ik je kan geven is ervaring.
Met de originele motoren en reducties was de snelheid (met een verse NC-accu) prima.
Het model planeerde, was koersvast, lag als een huis in de bocht. Prachtig.
Alleen als je, een scherpe bocht makend, over je eigen zog wipte, wilde er wel eens wat lucht in het inlaatkanaal komen en hoorde je de jet even zonder water loeien.
Met 2 x 12V 7Ah lood lag de boot duidelijk te diep.
Advies:
ga uit van het toerental van de 720's.
Deel dat door twee (reductie)
Zoek BL motoren uit die dat toerental plus een marge van 20% benaderen op het voltage waarmee jij liefst werkt (12V, 7,2V??)
Let op: elke motor heeft z'n eigen regelaar nodig!
Het goeie nieuws is: je kunt volstaan met 'vliegregelaars': regelen alleen een kant uit = goedkoper.
Verkijk je niet in het formaat van BL-motoren: ze zijn klein, maar het krachtmonstertjes.
Ik heb ik mijn Flugsicherheitsboot FL-8 (echte nostalgie uit de jaren '80) Graupner BL motoren liggen (GRAUPNER COMPACT 345Z 11.1V) en die draaien op 7,4V. De zijn ongeveer 1/3 van de lengte van de Speed 500's die er van origine in laten. Diameter is ook minder.
Toch duwen ze de FL-8 met een snelheid voort dat ik de regelaars tot 75% heb beperkt (via de zender) want sneller durfde ik niet te gaan. Schroeven zijn 45mm messing drieblads.
En in tegenstelling wat hier soms wel eens beweerd wordt dat BL-motoren niet langzaam te regelen zijn: deze motortjes kan ik zo langzaam laten draaien dat je de toeren kunt horen (en zien!!)
Met de originele motoren en reducties was de snelheid (met een verse NC-accu) prima.
Het model planeerde, was koersvast, lag als een huis in de bocht. Prachtig.
Alleen als je, een scherpe bocht makend, over je eigen zog wipte, wilde er wel eens wat lucht in het inlaatkanaal komen en hoorde je de jet even zonder water loeien.
Met 2 x 12V 7Ah lood lag de boot duidelijk te diep.
Advies:
ga uit van het toerental van de 720's.
Deel dat door twee (reductie)
Zoek BL motoren uit die dat toerental plus een marge van 20% benaderen op het voltage waarmee jij liefst werkt (12V, 7,2V??)
Let op: elke motor heeft z'n eigen regelaar nodig!
Het goeie nieuws is: je kunt volstaan met 'vliegregelaars': regelen alleen een kant uit = goedkoper.
Verkijk je niet in het formaat van BL-motoren: ze zijn klein, maar het krachtmonstertjes.
Ik heb ik mijn Flugsicherheitsboot FL-8 (echte nostalgie uit de jaren '80) Graupner BL motoren liggen (GRAUPNER COMPACT 345Z 11.1V) en die draaien op 7,4V. De zijn ongeveer 1/3 van de lengte van de Speed 500's die er van origine in laten. Diameter is ook minder.
Toch duwen ze de FL-8 met een snelheid voort dat ik de regelaars tot 75% heb beperkt (via de zender) want sneller durfde ik niet te gaan. Schroeven zijn 45mm messing drieblads.
En in tegenstelling wat hier soms wel eens beweerd wordt dat BL-motoren niet langzaam te regelen zijn: deze motortjes kan ik zo langzaam laten draaien dat je de toeren kunt horen (en zien!!)