Aurora als studieproject

Met (vier) strings van 5 LEDs wordt je voorschakelweerstand groter, daardoor creëer je een stroom die minder varieert met voedingsspanning.
  • 24volt voeding
  • 20diodes
  • 3,3volt doorlaatspanning
  • 20mA doorlaatstroom

Solution 2
5 x 4 array uses 20 LEDs exactly
schematic diagram

+24V
wiz-ul.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-r.png
wiz-ur.png
R = 390 ohms
wiz-ul.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-r.png
wiz-ur.png
R = 390 ohms
wiz-ll.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-r.png
wiz-lr.png
R = 390 ohms
wiz-ll.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-d.png
wiz-r.png
wiz-lr.png
R = 390 ohms

The wizard says: In solution 2:
  • each 390 ohm resistor dissipates 156 mW
  • the wizard says the color code for 390 is orange white brown
  • the wizard thinks 1/2W resistors are needed for your application
  • together, all resistors dissipate 624 mW
  • together, the diodes dissipate 1320 mW
  • total power dissipated by the array is 1944 mW
  • the array draws current of 80 mA from the source.

wiring diagram

+24V
wizc-ul.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-r.png
wizc-ur.png
R = 390 ohms
wizc-ll.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-r.png
wizc-lr.png
R = 390 ohms
wizc-ll.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-r.png
wizc-lr.png
R = 390 ohms
wizc-ll.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-d.png
wizc-r.png
wizc-lr.png
R = 390 ohms


ASCII code

+24V
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----x R = 390 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----x R = 390 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----x R = 390 ohms
+----|>|----|>|----|>|----|>|----|>|---/\/\/----x R = 390 ohms
 
Laatst bewerkt:
Heb de spanten verder uitgezaagd, maar door het verkeerde hout ben ik niet helemaal gerust op de sterkte nu..., we zullen zien...
Het verdiend geen schoonheidsprijs maar dit werk is straks geheel niet meer zichtbaar...

20170113_170519.jpg


Elke twee spanten heb ik een steun voor de lichtslang. Verder heb ik de kleine gaatjes geboord voor het rondhout wat extra steun gaat geven aan het geraamte... De gaatjes voor het rondhout is een millimeter groter dan het hout zelf. De reden is dat ik anders het rondhout niet door het gehele geraamte kan drukken (kan deze pas aanbrengen nadat alle spanten zijn geplaatst), en er later niet meer bij kan om ze groter te boren.
 
Vandaag druk geweest, heb een werkplank gemaakt, spanten geplaatst, rondhout aangebracht, lichtslang geplaatst en als laatste de middenspant aangebracht.

20170113_201447.jpg

20170113_201456.jpg

Staat wel grappig, die lichtslang. Kan mij niet herinneren dit ergens eerder gezien te hebben. De reden voor het plaatsen van deze slang is het bereikbaar houden van de verlichting terwijl de binnenkant van de romp (bijna) niet toegankelijk is... De reden hiervoor is de complexe opbouw die niet veel gelegenheid geeft tot het maken van toegangsluiken.

Nog een leerpunt: volgende keer de spanten iets hoger maken. Oftewel, de ruimte tussen het dek en de werkplank iets vergroten. Ik zou wellicht wat last kunnen krijgen van wat beperkte ruimte....

Nu is duidelijk te zien hoe spits de voor- en achtersteven zijn. Doet mij denken aan het volgende vraagstuk. Ik verwacht dat de steven zo spits is dat het wellicht niet mogelijk zal zijn om dit met planken te doen. In dat geval zal ik dit uit één stuk hout moeten vijlen, en de latjes hier tegenaan laten vallen. Oftewel, eerst latjes t/m de laatste spant, en daarna hetgeen voor de spant uit één stuk hout vijlen. Vraag is of ik hier later last van ga krijgen ivm scheurvorming...
 
Laatst bewerkt:
Met (vier) strings van 5 LEDs wordt je voorschakelweerstand groter, daardoor creëer je een stroom die minder varieert met voedingsspanning
Duidelijk! Ga ik doen... Ik verwacht dat 20 led's wel voldoende zijn, anders kan ik er nog 25 in doen. Maar het is maar dat er wat licht uit de patrijspoorten komen, en voor die tijd ben ik nog van plan om de binnenkant wit te verven dus 20 zal wel genoeg zijn.

Waarschijnlijk heb ik ook nog wel een 20-tal losse leds, die gelig licht uitstralen.
Klaas, is dit dezelfde kleur als de warm witte die ik als link eerder heb aangegeven? Gelig licht lijkt natuurlijk meer op het licht van oude lampen en dus beter geschikt....

Vriendelijke groet, Ronald
 
Ik denk dat die spitse neus alleen maar makkelijker beplankt, een van de redenen dat sommigen een blok gebruiken is juist vaak dat de neus en kont te bot zijn (veel kromming hebben) waardoor er te veel spanning in de latjes komt met kans op breken.

Ik zou het gewoon proberen.
 
Duidelijk! Ga ik doen... Ik verwacht dat 20 led's wel voldoende zijn, anders kan ik er nog 25 in doen. Maar het is maar dat er wat licht uit de patrijspoorten komen, en voor die tijd ben ik nog van plan om de binnenkant wit te verven dus 20 zal wel genoeg zijn.


Klaas, is dit dezelfde kleur als de warm witte die ik als link eerder heb aangegeven? Gelig licht lijkt natuurlijk meer op het licht van oude lampen en dus beter geschikt....

Vriendelijke groet, Ronald
Zo te zien wel Ronald. Heb geen gegevens van die dingen, aangezien ze uit een oude kerstboomverlichting komen. Nadeel daarvan is dat ze naar de zijkant wat minder licht uitstralen. Maar teveel licht is ook onnatuurlijk. Zou gewoon 25 van die dingen bestellen en eens gaan experimenteren. Heb gisteren 5 van die dingen aan elkaar geknoopt en met een 2k2 weerstand op 24 volt laten "branden" plaatje zet ik er zo bij via de laptop.
De spanning terug geschroefd en bij 12 V kwam er geen licht meer uit.
Tweede plaatje is van de batterijset met 20 ledjes op 3 V. Die zijn duidelijk witter. Gr. Klaas.

20170114_103446_zpsp0wrxqmi.jpg


20170114_103644_zpswsrf4ids.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ronald,dit ziet er prima uit ,
ik zou wel willen aanraden om de blokjes waaraan de spanten vast zitten langs onder met een schroefje aan de bouwplank te bevestigen en de nageltjes terug te verwijderen. Volgens mij kan je hier namelijk niet meer aan als de romp beplankt is. Heb ooit zelf geweldig staan sukkelen om een romp van de bouwplank te halen zonder brokken te maken.
 
Hoi Mark,
De spanten zijn langer gehouden dan wat er beplankt moet worden. Het is de bedoeling dat ik deze er straks af kan zagen, hoef ze niet los te maken. Echter, dit was mijn eerste keer en de volgende keer doe ik het zeker anders. In ieder geval niet meer spijkeren....
Van onderen af is zeker een idee! Maar is iets voor de volgende keer.....
 
Ondertussen ook bezig met de voorbereidingen van het beplanken. Oftewel, de planken maken. Verschillende soorten gezaagd van wat ik in de schuur heb staan
1484428968488.jpg

Plank van geimpregneerd tuinhout, van een lundia legplank, van een plankje berkenhout....
Het is een uitdaging om mooie dunne plankjes te maken met een 2000w hitachi cirkelzaag...
Berkenhout is het mooist maar moet vrij dun zijn om zich te laten bewerken. De overige soorten kunnen wat dikker (ong. 2mm) blijven.
Heb ze al in water gelegd (koud of warm water blijkt niet echt uit te maken).

Het tuinhout (vermoed dat dit vurenhout is) lijkt een redelijke kandidaat. Nat is dit goed buigbaar....

Ik heb gelezen dat er ook berkentriplex wordt gebruikt voor beplanking. Maar valt dat niet uit elkaar als je het nat maakt om te kunnen buigen? Heb 3mm triplex, kan dit ook nog proberen...

Ben er nog niet echt uit, wordt vervolgt....
 
Ik denk dat die spitse neus alleen maar makkelijker beplankt, een van de redenen dat sommigen een blok gebruiken is juist vaak dat de neus en kont te bot zijn (veel kromming hebben) waardoor er te veel spanning in de latjes komt met kans op breken.

Ik zou het gewoon proberen.

Ik ga het proberen :)
Lukt het niet dan kan ik het altijd nog anders doen. Het is tenslotte een studieproject [emoji57]
 
Heb nog een foutje ontdekt in de hoofdspant. Om rekening te houden met de centrale schroefas heb ik de vorm van de middenspant dun gehouden, zie foto. Echter, nu de overige spanten erop zitten is duidelijk zichtbaar dat ik hem te dun gemaakt heb...
IMG_0031.JPG


Plankje pas gemaakt en plamuur doet straks de rest.
IMG_0032.JPG
 
Ondertussen denk ik te weten welk hout ik ga gebruiken voor de beplanking. Het tuinhout (vuren?) dat ik heb liggen laat zich goed bewerken en is sterk genoeg voor dit formaat model. Enige nadeel zal de aanwezigheid van noesten zijn maar daar werk ik wel omheen.
De stevens wil ik voorzien van blokjes om de vorm van de romp goed te blijven volgen. Hiervoor heb ik een paar latjes vurenhout op elkaar geplakt en bijgewerkt. Dit hout is goed te bewerken met een mesje!
Hieronder alvast een voorbeeld...
IMG_0033.JPG

IMG_0034.JPG

Erg motiverend om te merken dat je met eenvoudige middelen toch zoiets leuks kan doen... Ik vermoed dat de romp zelf niet het probleem zal zijn om eenvoudig en goedkoop te maken. De opbouw zal verwacht ik nog veel meer uitdagingen en verrassingen in petto hebben...
 
Ronald, Zie ik het goed dat je de spanten nog aan moet schuinen? Op de huidplanken mooi op de spanten te laten "dragen" moet je er een latje langs leggen. Dan de spanten zo af vijlen op schuren dat het plankje mooi aan ligt op de spanten. Dat lijmt beter en zorgt dat de huidlatjes niet knikken op een scherp gedeelte van de spanten. Zorg dat voor je begint te beplanken dat alle spanten stevig met de bouwplank zijn verbonden. Anders heb je kans dat de boel tijdens het drogen krom trekt. Aan weerszijden, om dezelfde reden ook, gelijkmatig beplanken. Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas,

Alle spanten zitten stevig vast op de plank (zie één van de vorige fotos). En op dit moment ben ik bezig met het schuinen van de spanten. De blokjes neem ik gelijk mee in het proces. Pas nadat de blokjes en spanten in de juiste vorm zijn gevijld begin ik met de latjes (die ik eerst nog moet zagen trouwens...)
 
Zucht.... Net ontdekt dat de tekening fout is... De steven is veel spitser dan wat op de tekening staat. Er zijn niet veel fotos van het onderwaterschip en heb deze pas recent ontdekt...
steven.jpg

Het is een groot verschil met wat gebouwd is...
20170117_212809.jpg

Ondertussen al iets verder dan op foto, het is al bijna geheel in vorm gevijld... Ik heb denk ik de volgende keuze: niets doen en accepteren dat de neus stomper wordt dan in werkelijkheid, of de neus eraf zagen en er een nieuwe op zetten en weer van voren af aan beginnen....
 
Ik denk dat iedereen het mij eens zal zijn, maar opnieuw doen want je zal je er later aan blijven ergeren.
Ik weet dat het geen fijne mededeling is maar ook hier zullen vele het met mij eens zijn dat je niet te snel moet willen.

Groetjes Derk.
 
...Ondertussen al iets verder dan op foto, het is al bijna geheel in vorm gevijld... Ik heb denk ik de volgende keuze: niets doen en accepteren dat de neus stomper wordt dan in werkelijkheid, of de neus eraf zagen en er een nieuwe op zetten en weer van voren af aan beginnen....

Hoofdspant doorzagen bij spant 3 of 4 en een nieuwe boeg maken. Als versteviging aan weerszijden van het hoofdspant een extra plankje er tegenaan lijmen en (uiteraard) aan de onderzijde vloeiend laten lopen i.v.m. de beplanking.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij de aansturing van het roer... Tenminste: als je het model RC gaat maken. Achterin heb je nu uiterst weinig ruimte, ook vanwege die lichtslang, als ik het goed zie.
 
Back
Top