Bij het verlijmen van de onder-beplanking is er één rib geweest die niet helemaal aansloot. Dit bleek de rib te zijn waarvan het achterste steunvoetje was afgebroken. Waarmee het nut van die voetjes voor elke rib is bewezen. De bovenkant van de rib is alweer licht afgeschuurd om hem in lijn te brengen met de bovenzijde van de omliggende ribben.
De rest van de ribben ligt mooi tegen de beplanking.
Ik heb een lijstje gemaakt met klusjes die ik nog moet doen voordat de bovenste beplanking erop gaat. Ik zie mezelf er wel voor aan om de vleugel te sluiten en dan achteraf te denken: O ja, dat moest ook nog.....
Ter hoogte van de servoplank heb ik een stuk beplanking verwijderd waar straks een luik komt om bij de servo te kunnen. Om de juiste omlijning af te kunnen tekenen steek ik twee spelden door de beplanking waartussen ik het balsa insnij.
Daarna het scalpel langs de ribben en ligger halen voor de rest van de snedes. En dan heb je een vierkant gat in de vleugelhuid. Het luikje zelf maak ik in een later stadium.
De verstoorders zijn elektrische exemplaren met de motor direct op de verstoorder gemonteerd. Er is een linker en een rechter verstoorder.
Als steun voor de verstoorders zijn 2 vierkante balsa profielen in de vleugel gelijmd.
Deze latjes moeten op enige plaatsen wat ingesneden of gevijld worden om bijvoorbeeld scharnierpunten en bedrading genoeg ruimte te geven.
Hierna past de verstoorder als gegoten.
De verstoorder wordt met enkele druppels epoxy aan de balsa latten gelijmd. Aangezien de epoxy nogal koud en dus dik is zet ik deze eerst even voor de straalkachel. Daar wordt het een stuk dunner van.
De resolutie van de aansturing is niet geweldig, maar voor een verstoorder is dat geen probleem. Verder is het een prachtig systeem.
In de tip wordt een messing buis verlijmd als torsiepen voor het buitenste vleugeldeel. Mijn idee was eerst om in beide vleugeldelen een huls te lijmen en daar een stalen pen in te zetten, maar ik heb de huls nu wat langer gelaten waardoor hij aan de buitenkant uitsteekt. Het uitstekende deel valt straks in het gat in de wortelrib van het buitenste vleugeldeel. De huls is nu de torsiepen zelf geworden. Zo heb ik straks minder losse pennen om mee te nemen (en zo kan ik ze niet vergeten!) en deze oplossing is lichter.
Voor het rolroer heb ik extra diagonale ribben gemaakt. Nog best een werkje als je het precies wilt doen! Bij de vorige Elefant waren de rolroeren wat slap, vooral die van het buitenste vleugeldeel. Het heeft nooit problemen gegeven, maar ik wil toch eens proberen of deze oplossing het roer stijver maakt. Ik verwacht een duidelijke verbetering, en veel gewicht voeg ik niet toe. De ribben moeten nog worden ingelijmd.
Ik heb een begin gemaakt met het verwijderen van de bouwvoetjes. Van de triplex ribben zijn ze verwijderd. Hiervoor heb ik een mooi klein zaagje, nog zo'n stuk gereedschap waar ik zeer veel plezier van heb.
Mijn oude (goedkope) multitool gaf laatst de geest, dus nu een mooie draadloze Dremel gekocht. Daar heb ik geen spijt van, dit draait toch wel mooier. Hiermee zijn de zaagsnedes afgewerkt. Straks bij de balsa ribben snij ik de voetjes weg met een scalpel en doe ik de afwerking met een vijl.