T
Taurus Flyer
Guest
Afronding D-ube maakt nog geen O-tube
Raymond,
Ik heb niet alleen een extra uiteenzetting gegeven, nee, ik ben ook even de boer opgeweest voor wat leeswerk voor je, allemaal D tube enthousiastelingen.
Ik hoop niet dat je dat erg vindt!!
Voor wat betreft het verhaal van Ronald Zweef ben ik niet geheel happy, rupsen in de D tube is volgens mij net zo erg als houtworm.
Ik neem even aan dat hij dat rupsen doet om kieren dicht te lijmen!
Zij postje even herhaald!
Niet voorbevochtigde beplating (soms ook nog eens van niet egale structuur) zal tijdens het lijmproces met witte houtlijm golfvorming kunnen vertonen, ook nog eens in ernstigere mate op de vlakkere achterzijden van de vleugel.
Mocht dit de reden zijn van het rupsen dan dienen we niet te vergeten dat de profielvorm van een zwever, ook al doen we daar concessies aan door bewust te kiezen voor een open structuur achter de D-tube, niet maar willekeurig opgerupst (’t kofschip dus “t”) mag worden.
Anderzijds, witte houtlijm “gerupst” en dus in te grote hoeveelheden aangebracht, heeft naar mijn mening (wéér mezelf even indekken!) een funeste uitwerking op de structuur en dus sterkte van de huidbeplating.
Na een crash zien waarom er gerupst is is dus verkeerd vermeld!
Na gerupst zien waarom er gecrasht is zou beter zijn geweest: gebroken huidbeplating!!
Ronald , lees dit stukje niet te negatief, veel oplossingen zijn uit nood geboren en bij kleine spanwijdte vaak een goede oplossing, maar bij grote spanwijdte en slankheid is de sterkte van de huidbeplating en lijmverbindingen zeer van invloed op de sterkte van de gehele vleugel. Vandaar deze "zwart wit" uiteenzetting,
Raymond, hier laat ik het even bij, mocht je nog vragen hebben laat het me weten.
Ter afsluiting nog even een doorsnede tekening van mijn “eigenwijze” methode om de huidbeplating, licht voorbevochtigd, tijdens het lijmproces met witte houtlijn over de voorzijde van de ribben te trekken.
Tijdens mijn bouw zijn de vleugels nooit op een bouwplank gefixeerd, alleen tijdens het drogen vlak neergelegd tussen latten en profielen en verzwaard om de lijmnaden "in line" te hebben.
Mocht je nog een extra uiteenzetting willen hebben over de sterkte van een D Tube, dan kan ik daarover ook nog een apart postje voor je maken met wat foto’s als je wilt.
Succes en veel lees en bouwplezier.
OH en voor alles wat ik schrijf: Don't shoot the messenger!!!!
Cees
Raymond,
Ik heb niet alleen een extra uiteenzetting gegeven, nee, ik ben ook even de boer opgeweest voor wat leeswerk voor je, allemaal D tube enthousiastelingen.
Ik hoop niet dat je dat erg vindt!!
Voor wat betreft het verhaal van Ronald Zweef ben ik niet geheel happy, rupsen in de D tube is volgens mij net zo erg als houtworm.
Ik neem even aan dat hij dat rupsen doet om kieren dicht te lijmen!
Zij postje even herhaald!
Hallo Cees
Als je eerst de boven kant indekt, en de vleugel daarna omdraaid zul je zien wat ik voor reden heb van het ''Rupsen'' met witte houtlijm.
Als je eerst de onderzijde doet, zul je daar nooit achter komen.
Alleen als hij tijdens een crash is het mogelijk om het te constateren ,maar ja waar lag het dan aan????
Niet voorbevochtigde beplating (soms ook nog eens van niet egale structuur) zal tijdens het lijmproces met witte houtlijm golfvorming kunnen vertonen, ook nog eens in ernstigere mate op de vlakkere achterzijden van de vleugel.
Mocht dit de reden zijn van het rupsen dan dienen we niet te vergeten dat de profielvorm van een zwever, ook al doen we daar concessies aan door bewust te kiezen voor een open structuur achter de D-tube, niet maar willekeurig opgerupst (’t kofschip dus “t”) mag worden.
Anderzijds, witte houtlijm “gerupst” en dus in te grote hoeveelheden aangebracht, heeft naar mijn mening (wéér mezelf even indekken!) een funeste uitwerking op de structuur en dus sterkte van de huidbeplating.
Na een crash zien waarom er gerupst is is dus verkeerd vermeld!
Na gerupst zien waarom er gecrasht is zou beter zijn geweest: gebroken huidbeplating!!
Ronald , lees dit stukje niet te negatief, veel oplossingen zijn uit nood geboren en bij kleine spanwijdte vaak een goede oplossing, maar bij grote spanwijdte en slankheid is de sterkte van de huidbeplating en lijmverbindingen zeer van invloed op de sterkte van de gehele vleugel. Vandaar deze "zwart wit" uiteenzetting,
Raymond, hier laat ik het even bij, mocht je nog vragen hebben laat het me weten.
Ter afsluiting nog even een doorsnede tekening van mijn “eigenwijze” methode om de huidbeplating, licht voorbevochtigd, tijdens het lijmproces met witte houtlijn over de voorzijde van de ribben te trekken.
Tijdens mijn bouw zijn de vleugels nooit op een bouwplank gefixeerd, alleen tijdens het drogen vlak neergelegd tussen latten en profielen en verzwaard om de lijmnaden "in line" te hebben.
Mocht je nog een extra uiteenzetting willen hebben over de sterkte van een D Tube, dan kan ik daarover ook nog een apart postje voor je maken met wat foto’s als je wilt.
Succes en veel lees en bouwplezier.
OH en voor alles wat ik schrijf: Don't shoot the messenger!!!!
Cees
Laatst bewerkt door een moderator: