Austria Elefant

Firefox, je schrijft:

ik heb het over vergelijken in opbouw. zo weet je ineens ook wat beter of net slecht bekomen is bij de bouwers die dergelijk toestel gebouwt heeft

Ik bouw conventioneel, constructief maar ook technisch inhoudelijk, kijk maar eens op de neus van de ASK18, daar is een venturie gemonteerd voor compenstatie van knuppeltechniek.Op een andere zwever gebruik ik een pitotbuis voor dat doel. Mij hoor je dus niet over TE tubes b.v.!
Ook de gebruikte materialen zijn "basic" en mijn modellen allemaal "eenmalig", dus uniek.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Raymond,

Algemeen,
Ervaring kunnen we in hoofdzaak opdoen en uitwisselen door studie te doen van de gevolgen van een incidentje. Crash investigation. Dit was wel een heel interessante crash, voor 99 ,9 % ingezet door breuk van een onderdeel van nog geen 20 Eurocent!
De getordeerde, overbelaste vleugel spuwde daaropvolgend een vrijwel complete ongebroken onderligger uit.
Ontwerp van de nieuwe vleugels is alweer in een vergevorderd stadium.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Firefox, je schrijft:

ik heb het over vergelijken in opbouw. zo weet je ineens ook wat beter of net slecht bekomen is bij de bouwers die dergelijk toestel gebouwt heeft

Ik bouw conventioneel, constructief maar ook technisch inhoudelijk, kijk maar eens op de neus van de ASK18, daar is een venturie gemonteerd voor compenstatie van knuppeltechniek.Op een andere zwever gebruik ik een pitotbuis voor dat doel. Mij hoor je dus niet over TE tubes b.v.!
Ook de gebruikte materialen zijn "basic" en mijn modellen allemaal "eenmalig", dus uniek.

Cees


het is niet omdat jij zo onhoudelijk bent over alles dat wij bouwers alle technieken al kennen toch?
fotor heeft dit draadje geopend om raad te kunnen vragen(indien nodig), en ik kan hem alleen mijn persoonlijke voorkeur vertellen.


@ fotor,
je ging hem met zijde bespannen toch?
ik heb nog een plannetje van een SG38 die ik wil vergroten naar 2m-2.5m span.
ik zie dit als volgend project voor de zomer.
wou hem ook met zijde bespannen dus het zou leuk zijn als je even wat fotos post tijdens de bespanningswerken ;)
dan zie ik een beetje hoe het in zijn werk gaat.
 
Firefox309,

Deze zin begrijp is niet.

het is niet omdat jij zo onhoudelijk bent over alles dat wij bouwers alle technieken al kennen toch?


Cees
 
inhoudelijk ... de i staat naast de o... simpel toch? klopt de zin nu?
 
Ik heb nergens iets over bespannen met zijde gezegd. Ik heb geen enkele ervaring met zijde. Niet dat dat me tegen zou moeten houden...... Ik denk op dit moment aan oratex, een soort oracover maar dan met linnen-structuur. Oracover bevalt altijd goed, en het schaal-uiterlijk van de oratex bevalt me wel. Romp wordt waarschijnlijk gespoten.

Zullen we het verder weer over de Elephant gaan hebben? ;)
 
je hebt gelijk ;) net ff het draadje doorlopen , maar ik dacht me dit te kunnen herrineren.

hoe is de echte opgebouwt? is die dan wel met zijde?
zou anders niet weten hoe ik er bij kom :)

denk wel dat het mooi moet zijn op zo een mooi slanke vleugel.

en van dat papier moet ook mooi zijn... chinees papier of hoe noemen ze het?
heb zo eens een Lspatz zwever gezien met dat papier op de romp. maar weet niemeer of de vleugels daar ook mee bespannen waren.

maar ik vind dat je het zeker niet mag bespannen met dat glanzend modern spul.
daar is ie net wat te uniek voor :)
 
Bart, Hallo

Ik wed verleid tot het maken van die post maar ben van mening dat Raymond gelijk heeft, graag weer "on topic".


Groeten Cees
 
Overigens, ik lees dat je de webbings al wilt gaan aanbrengen, mijn volgorde is standaard eerst neusbeplating, vervolgens de webbings.
Als je de webbings eerst aanbrengt en je costateert na het aanbrengen ven de neusbeplating (drogen, harden van welke lijmmethode dan ook!!) een "tordering" dan heb je een probleem.
Als de "onbewebbingde"" neusbeplaatte" vleugel een verdraaiing vertoont dan is die voor het aanbrengen van de webbing simpel te richten en te fixeren op de bouwplank direct vóór het inlijmen van de webbings. Na het lijmen van de webbings (doen nadat de neusbeplating een geruime tijd heeft gehad om te drogen en zich te settlen) is de vleugel "gefixeerd"
Cees, deze zit me nog niet helemaal lekker. Waarom niet eerst de webbings aanbrengen en daarmee de vleugel weer een stuk sterker/stijver maken voor het aanbrengen van de neusbeplanking? Je schrijft later dat je door het hout licht vochtig te maken de beplanking redelijk spanningsvrij aan kan brengen. Is de kans op torderen dan nog steeds zo groot? Ondanks dat je hem al veel moeilijker te torderen maakt door de reeds aanwezige webbings?

Dit zijn altijd hele goede discussies, maar soms ook erg complicerend omdat je van je geplande pad gehaald dreigt te worden. Ik garandeer nog niet dat ik je tip in deze ga opvolgen, mijn originele planning voelde toch goed aan voor mezelf.....
 
Laatst bewerkt:
Raymond, om een kort verhaal lang te maken!

Terecht dat je het vraagt en het is mij om het even of je iedeëen navolgt. De keuze is altijd aan jezelf en er zijn ook nog weer eens voor- en nadelen aan elke.

Als je twee onbekleedde vleugels zou hebben, identiek maar waarvan de ene wel en de andere geen webbing heeft, dan kun je voelen dat de ene vrijwel niet te torderen is, die mét de webbing en de ander eenvoudig wél. Dit weten we.

Heb je een vervormde vleugel, dus getordeerd maar mét webbing, en dit kan ook de geheel beplankte zijn van jou, dan kun je die ook maar moeilijk weer "in line" krijgen.

Bij jouw toestel is sprake van een zeer grote spanwijdte bij ook nog een grote slankheid.

Als blijkt na bouw (en voordat je moet bekleden) de twee vleugeldelen aan één zijde beide een "tordering" hebben van laten we eens aanenemen één graad, dan heeft de tip een hoekverdraaiing van 2 graden.
De andere zijde kan goed gelukt zijn en 0 zijn.

En wat nu?

En wat gaat er nog gebeuren als je ook nog eens gaat bekleden als je met allerlei trucs de slechte kant heb probeerd "uit te lijnen" en met succes? Buigt hij weer terug?

Nu de tweede situatie

Je hebt vier rechte delen compleet gebouwd maar nog niet bewebbing(e)d.
('t kofschip dus een dé).
Je steekt de hele partij ineen, ONDERSTEUNT en richt het uit, meet en beoordeelt.

Je denkt, links midden één graad achterover, rechts midden is goed, buitendelen wil ik nog beide één graad minder geven.
Dit alles is mogelijk in het proces van uitlijnen.

Zo bouw ik ook een "Horten" zwever van 3 m uit één stuk

Je kunt eventueel de onbewebbingde delen stomen en uitlijnen.
Na settlen opnieuw meten en indien in orde fixeren met de webbing.

Als dat klaar is en in orde dan kan ik je vrijwel (ja hier weer dat indekken van mezelf tegen commentaart) garanderen dat na bekleden je de mooiste set vleugels hebt die je je kon wensen.

Ik kap nu het verhaal af, lees het eens door en laat me weten wat je, c.q. eventueel ook anderen, hiervan vind(en).

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik een eigenwijze vleugelbouwwijze. Die gebruik ik eigenlijk altijd en bevalt mij het best. Hele grote vleugels, daar heb ik geen ervaring mee maar met max. 3,2 meter lukt het tot nu toe.
De hele vleugel wordt gebouwd zoals gewoonlijk, dus onderindekking voor, capstrips enz. de schotjes tussen de ribben gelijmd (met de nerf verticaal natuurlijk) Als ie helemaal klaar is, minus de bovenindekking voor is het een slap geheel.
Als ik tevreden ben wordt de vleugel op de rechte plank gespijkerd, de eventuele negatieve vleugelverdraaiing aan de tips mbv een passend stuk achterlijst uitgemeten.
Daarna wordt de vleugel ter hoogte van de bovenindekking ingesmeerd met Bison tix. De indekking erop en weer eraf. De stukken die niet geraakt zijn door de lijm alsnog wat insmeren. 15-20 Minuten laten drogen en dan de indekking erop drukken. Let op: dit is een heel precies werk. Vast is vast en kan niet meer los. Als dit klaar is kan de hele handel van de plank gehaald worden en de vleugel kan geen kant meer op. De lijmverbinding is een heel klein beetje flexibel.

De lijmverbindingen blijven erg stabiel door de jaren. Ik heb nog een RISER van 25 jaar oud die echt geen krimp geeft: Een onverwachte, veel te snelle bocht buigt een 6 mm verenstalen pen........

Hoop dat het begrijpelijk overkomt.

Succes en plezier.

JH
 
Jan Hein

Jouw uiteenzetting onderbouwt de theorie. Gesloten rechte D tube garandeert vrijwel de kwaliteit van de vleugel na het bekleden.

Door toepassing van de contactlijm hoef je de beplating niet vochtig te maken, bevat ook geen varierend vocht percentage en geeft je alle tijd voor het nauwkeurig aanbrengen.

Ik heb vroeger wel één keer deze methode toegepast waarbij de bovenbeplating met witte houtlijm was aangebracht. De vleugel vertoonde nadien een zeer licht welving richting de bovenkant alsof de lijmnaadlenge van de bovenkant (witte houtlijm) korter was dan de onderkantkant (Bison Tix)
Deze vleugel was uit één stuk stuk en vertoonde verder geen verdraaing, alleen dus wat V stelling of moet ik schrijven U stelling?
Jan Hein gebruik jij contactlijm boven én onder? Dat kan dus wél belangrijk zijn.
De vleugel waarover ik het had was overigens dun waarbij, mocht er dus een effect zijn, dit wél eerder tot uitdrukking komt.

Ieder zijn voorkeur.

Ik geef voorkeur aan houtlijm en trek met duizend (LOL) stukjes schilderstape achtereenvolgens de beplating over de bovenzijde en na drogen over de onderzijde van de neus (ook in de breedte) tijdens het drogen.
De beplating maak ik daarvoor iets smaller dan de op dat moment nog wat te brede neuslijst.
De vleugel klem ik tijdens het drogen tussen lange latten en deze verzwaar ik met gewichten om de garantie te hebben dat hij ook werkelijk recht is. Verdraaing is in deze fase niet van importantie.
Indien gewenst kan ik wel wat foto's tonen.
Ik gebruik dus geen spelden omdat die mij niet garanderen dat de beplating voldoende op de ribben gedrukt wordt.
Het verschil met de methode van Jan Hein lijkt dat ik de webbing eventueel gefaseerd aan kan brengen, maar methode kost dus ook meer tijd.


Wie gebuikt het strijkijzer. En bevalt het?

Witte houtlijm EERST GROTENDEELS LATEN DROGEN en daarna de beplanking erop strijken.
Ook toegepast maar ik gebruik het niet, kan ook een methode zijn Raymond!



Groeten Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Komt allemaal goed bij Raymond.
vleugel zal niet krom trekken zolang je maar gebruik maakt van de hulp stukjes welke nog op de ribben zitten.
Persoonlijk had ik eerst de boven zijde van de voor vleugel ingedekt omdat die demeeste kromming heeft.
Wanneer je daar de eerste indek plaatst,heb je door die kromming aleen ''halve'' D box.
Als je hem dan omdraaid kun je nog een rupsje lijm aanbrengen indien nodig.
Dan eerst de webbing installeren (vertikale nerf) tussen de liggers en dan de onder beplanking, en tijdelijk onder de hulpstukjes de zelfde dikte strook balsa als de indek aan de voorzijde.
Dit op de rechte bouwplank een paar dagen laten drogen cq uitharden.

Ps vergeet de vleugelpen huls niet te plaatsen voor het geheel dicht is. (en opsluiten).
Mooi project.

Gr Ronald
 
Hallo Ronald,

Ik speel even gastheer voor Raymond, ik hoop dat hij dat niet erg vindt maar dan vindt hij ook direct al even alle vragen beantwoord.

Ik lees:
Als je hem dan omdraaid kun je nog een rupsje lijm aanbrengen indien nodig.

Ikzelf gebruik witte houtlijm en weet dat het aanbrengen van rupsjes met deze lijm niet bijdraagt aan de constructie, dus.
Wat voor lijm gebruik je? UHU Hart?

Cees
 
Hallo Cees

Als je eerst de boven kant indekt, en de vleugel daarna omdraaid zul je zien wat ik voor reden heb van het ''Rupsen'' met witte houtlijm.
Als je eerst de onderzijde doet, zul je daar nooit achter komen.
Alleen als hij tijdens een crash is het mogelijk om het te constateren ,maar ja waar lag het dan aan????
 
Hallo Cees

Als je eerst de boven kant indekt, en de vleugel daarna omdraaid zul je zien wat ik voor reden heb van het ''Rupsen'' met witte houtlijm.
Als je eerst de onderzijde doet, zul je daar nooit achter komen.
Alleen als hij tijdens een crash is het mogelijk om het te constateren ,maar ja waar lag het dan aan????


Ronald, ik denk wel dat ik weet waarom je het doet.
De beplanking ligt niet strak aan op de ribben?
Is dit zo?

Cees
 
..............Jan Hein gebruik jij contactlijm boven én onder? Dat kan dus wél belangrijk zijn.

Cees,

De onderzijde van de vleugel lijm ik met sneldrogende witte houtlijm. Dat gebruik ik voor de meeste verbindingen. Alleen de lijmverbindingen in de buurt van de vleugelpen: messingbuizen, triplex plaatjes tegen de middenliggers worden met 2-componentenlijm gelijmd en dat in ruime mate. Alleen voor de bovenindekking dus Bison Tix omdat ik erg ongeduldig ben en een hekel heb aan plakbandjes, hamers, tangen en andere ijzerwaren op de vleugel om de handel bij elkaar te houden en zodoende te laten drogen.

En de dikte van de vleugel maakt voor mij eigenlijk niet zo veel uit. Zo heb ik hier nog een dun vleugeltje liggen van een oude EXCEL die ook zo gemaakt is.

Groeten, JH
 
Nu willen we alles weter!

(Ik hoop niet dat Raymond me dit allemaal kwalijk neemt??)


Jan-Hein, hallo,

Goed te horen, maar kun je eens een lineaal leggen op dat vleugeltje van de EXCEL, is een welving waarneembaar? Ook al zijn het een aantal mm's over een meter span dan willen we het weten maar dan ook even de procentuele dikte ingeschat
Als je twee lijmsoorten gebruikt en de resultaten zijn goed dan twijfel ik niet aan de methode,
Als er überhauot welving aanwezig is dan zal die aan beide zijden (vleugels) indentiek zijn, en zich dus compenseren.
Echter sprekende over grote span is het wel interessant om er iets meer van te weten.

Groeten Cees
 
wat een gedoe over een vleugel ;)

maar dit is allemaal wel heel nuttig om weten uiteraard...

ik denk dat als je een beetje kennis van hout hebt, dat je een vleugel toch redelijk recht kan bouwen.
uiteraard kan het al eens een half graadje mislopen.
maar iemand die weet waar hij mee bezig is , bouwt een rechte vleugel.

dus over het eerst webbing zetten, of beplanken van de D-box...
het probleem blijft hetzelfde. de vleugel is krom.
de vraag is hetzelfde... hoe komt dit?
daar kan je ook veel uit leren.
het probleem ff zoeken, en dan kan het al veel makkelijker soms.

dus over de keuze , wat eerst om het getorste (ipv torderen, want volgens mij komt het van het woord torsen) deel terug recht te krijgen, durf ik me niet uitspreken.
gelukkig kan je met oratex en oracover al snel een kleine kromming terug corrigeren.
 
Back
Top