Austria Elefant

Raymond,

Dit was mijn vraag en de rest was een toelichting om de vraag met wat kennis te onderbouwem.

Ik volg de ontwikkelingen op de voet en vroeg me af, is bekend hoe het originele toestel was uitgevoerd v.w.b. de rolroeren

Vaak zie je dat schaalmodellen vertroebelen doordat elke bouwer opvolgend weer wijzigingen aanbrengt, daarom mijn signaal om terug te blikken op het origineel, mits mogelijk. Ik doe dat altijd!

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Kielvlakken en richtingroer

Raymond,

Ik heb de bouwfoto's bekeken van de Elefant op internet.
Mij viel op dat de "bolle kant" van het profiel van kielvlak en richting roer is aangebracht aan de buitenzijde.

Deze positionering is uiterst ongewoon, ken ik gewoon niet.
Leiden zelfs naar mijn mening tot inefficiëntie.
In mijn periode met eendmodellen paste ik met succes winglets toe en altijd het profiel bovenzijde aan de rompzijde en met wat toespoor.

Jouw bouwtekening heb ik niet kunnen openen, dus de vraag hoe zijn de kielvlakken en richtingroer van jouw zwever uitgevoerd?

Cees

Mij viel op dat de "bolle kant" van het profiel van kielvlak en richting roer is aangebracht aan de buitenzijde.
. . .
de vraag hoe zijn de kielvlakken en richtingroer van jouw zwever uitgevoerd?
Olifant079.JPG

Zo dus.

Vaak zie je dat schaalmodellen vertroebelen doordat elke bouwer opvolgend weer wijzigingen aanbrengt, daarom mijn signaal om terug te blikken op het origineel, mits mogelijk.
Dit is het eerste schaalvliegtuig dat ik bouw, en de eerste zwever van deze grootte, met deze slankheid etc. Uitdaging genoeg dus. Als ik het mij met minimale afwijkingen van het origineel makkelijker kan maken zal ik dat doen. Mijn doel is niet een ultiem schaalvliegtuig te bouwen, maar een leuk vliegende kist die er aansprekend uitziet, en die ook nog eens heel erg op een origineel lijkt.
Bovendien zijn er maar heel weinig foto's van het origineel. Begin jaren dertig was men nog niet zo actief met fotografie, en de foto's die er zijn blinken niet uit in kwaliteit. Tekeningen van het origineel heb ik ook nog niet gezien. De FMT tekening die ik heb zijn de beste referentie voor mij. Daarnaast is er natuurlijk het 1:2 Elefant project van Markus Frey, maar ook bij hem is de vraag hoeveel info hij over het origineel heeft.

De bouw van het 2e binnenvleugeldeel verloopt voorspoedig. De onderste beplanking zit erop, de bouwvoetjes zijn eraf, de ligger bekisting wordt nu geplaatst. Foto's hebben niet zoveel zin, het is een herhaling van het eerste deel.

Zojuist heb ik een remklepservo gesloopt. Ik wil de remkleppen met 1 kanaal aansturen omdat ik anders een kanaal te kort kom voor de variometer. Daarvoor zal 1 van de servo's omgepoold moeten worden. Ik heb getracht wat draadjes om te solderen in het binnenwerk (2 buitenste draadjes potmeter omdraaien en 2 draadjes naar servomotor omdraaien), maar ik vermoed dat de motor te heet geworden is, deze lijkt niet soepel meer te lopen. Dat wordt een nieuwe bestellen. Ik denk dat ik ook deze unit meebestel om beide remklepservo's aan te sturen, (met reverse functie op 1 kanaal).

Raymond,
voor mijn ask project zit ik ook met het probleem dat ik het liefste beide remkleppen op 1 ontvanger kanaal wil aansluiten.

zelf wil ik daarvoor een truucje gebruiken wat ik ook wel eens heb gebruikt op mijn blaster in de tijd dat ik nog geen computerzender had. ik heb toen mijn rolroeren aangesloten op een v-tail mixer. de ingang van het rolroerkanaal zette deze toen om naar 2 rolroeruitgangen en het hoogteroer ingangakanaal zette ik op een schakelaar, zo had ik de flaps op een schakelaar.

misschien is dit een idee om ook te doen voor remkleppen,,, je besteld een losse v-tail mixer bij Hobbycity (3 dollar) en doet daarvan alleen het hoogteroer kanaal op een daartoe gewezen schakelaar. hij herkent deze schakelaar nu dus als een hoogteroer. als je de schakelaar dus omzet gaan beide servo's dus allebei 1 kant op. zo kun je dan 2 servo's aansturen op een kanaal. naja dat was in ieder geval mijn gedachte. snap je het idee een beetje? indien niet gewoon vragen ;)

Robert, aardig idee. Als mijn plannetje niet lukt is dit ook een optie.

Ondertussen ben ik aan het nadenken over het afwerken van de romp. Het is nog wel niet zo ver, maar voor het zo ver is wil ik de spullen in huis hebben.
Het idee is om de romp te spuiten. Met welk soort plamuur kan ik de romp het beste afwerken? En wat voor soort verf moet ik gebruiken? Een oom van me heeft wel een auto-spuitpistool dat ik kan gebruiken.

Hebben jullie eigenlijk al gezien dat dit model op schaal 1 op 2 is gebouwd door een zwitserse dus spanwijdte 15 meter.
Deze heb ik van de zomer gezien op de wasserkuppe in duitsland hier was de bouwer uitgenodigd om eens met zijn model langs te komen.
Ze hebben ook een site Baubericht Austria Elefant
Misschien de moeite waard om eens te kijken

Robert, aardig idee. Als mijn plannetje niet lukt is dit ook een optie.
Hoi Raymond
Ik weet dan natuurlijk niet hoe je zit met de uitslagen dan. Omdat het signaal binnen komt vanaf een schakelaar kun je dat niet echt trimmen naar 2 servo's onderling. dus als de servo's in de 0 positie niet helemaal perfect geljik af zijn gesteld zou er eventueel een klein verschil in uitslag van de remkleppen kunnen voorkomen. ik weet niet tot in hoeverre dit invloed heeft op de afsteling van de kist in remstand

Ik kon het niet laten, de spullen MOESTEN een keer in elkaar :mrgreen:.

Olifant080_1.JPG

Olifant081_1.JPG

Olifant085_1.JPG

Olifant083_1.JPG

Het is een hele lengte, maar zo buiten lijkt hij al minder idioot groot (ik ben inmiddels wel wat gewend van de BIGGS meetings). Dat gaat echt heel mooi worden als hij gaat vliegen.

Ik heb de diverse vleugeldelen eens gewogen. De binnen- en buitendelen zijn in gelijke staat, dus exact even ver afgebouwd. De binnendelen wegen 97 en 99 gram, de buitendelen beide 469 gram. Dat is slechts 2 gram verschil per vleugel! Wauw. Hierover ben ik zeer tevreden :p.

Nog iemand een suggestie voor het afwerken van de romp?
Ondertussen ben ik aan het nadenken over het afwerken van de romp. Het is nog wel niet zo ver, maar voor het zo ver is wil ik de spullen in huis hebben.
Het idee is om de romp te spuiten. Met welk soort plamuur kan ik de romp het beste afwerken? En wat voor soort verf moet ik gebruiken? Een oom van me heeft wel een auto-spuitpistool dat ik kan gebruiken.

Prachtig! Door de slanke vleugels en dunne romp, oogt het inderdaad niet massief, en toch 5 meter . .

Afwerken zou ik doen zoals de 1:2 broer, lekker in houtkleur laten. Maar dat is persoonlijk, jij mag kiezen!

Jacob

Mooie strakke ribbetjes trouwens ;)

Raymond,

Mooi hoor!
Echt een uniek toestel, zal een prachtig beeld zijn als je hem tegen een avond zonnetje indraait op final....

Groet,
Gerben

Afwerken zou ik doen zoals de 1:2 broer, lekker in houtkleur laten. Maar dat is persoonlijk, jij mag kiezen!
Dat is overwogen, maar ik denk dat dat bij mijn kist niet mooi wordt. Mijn romp heeft een hele andere opbouw, met allemaal dunne balsa latten. De 1:2 heeft grote multiplex panelen. Ik moet nog het nodige met plamuur werken om het mooi glad te krijgen, lijkt me niet mooi worden als je dat blank lakt. En voor in de neus zit een groot houten kruis, ziet er ook niet zo schaal uit. Ik denk dat spuiten mooier wordt. Jammer, want ik hou ook erg van een 'houten' uiterlijk.

Mooie strakke ribbetjes trouwens ;)
Wacht maar tot jij je ribbetjes hebt. Je zult versteld staan.

Raymond,

ik raad je aan om de romp in de G4 lak met glasmat te zetten. Ik heb zelf twee schaalzwevers (de Bergfalke heb je op het VGT in Hoeven gezien) waarbij de romp direct is gelakt. Het blijkt in de praktijk toch wel erg kwetsbaar. Als suggestie voor de kleur: veel zwevers werden in die tijd in Elfenbein kleur gespoten. Ik weet helaas geen RAL nummer. Misschien iemand anders ??

Max

Googlen op "Elfenbein RAL" geeft verschillende resultaten. Ik neem aan dat je RAL1001 bedoelt of 1014? 1001 is de kleur die in veel militaire toepassingen werd gebruikt.

http://www.emobil-center.de/ral-farbtabelle.html

Mooi kleurtje inderdaad, en je zou er de panellines etc. nog op kunnen maken Raymond....

Laatst bewerkt:
Max, wat is er bij jouw kisten kwetsbaar? De panelen van de romp of de laag kleur die erop zit? De romp is best stevig, van mij hoeft daar niet noodzakelijk glas op gezet te worden. Lijkt me alleen maar gewicht toevoegen. Maar als het wel veel beter is als onderlaag voor een kleurtje....

Voor de vleugels wil ik waarschijnlijk Oratex 'antique' gebruiken, een beetje vergeeld wit. De romp moet dan ongeveer in dezelfde kleur komen.

Arno heeft me ook nog een link gestuurd van een prachtig Duits ASK-13 project (dank!), ik moet even door de 43 pagina's met mooie foto's heen om te kijken hoe daar de afwerking is gebeurd.

Laatst bewerkt:
Raymond, het balsa is gewoon zacht. Als er iets hards tegenaan schuurt krijg je gelijk een deukje. Dat gebeurt vooral tijdens het transport in de auto.
Max

Ik kon het niet laten, de spullen MOESTEN een keer in elkaar :mrgreen:.

Olifant080_1.JPG

Heel handig om een parkeerplaatsje vrij te houden! :mrgreen:

Heb je niet érg veel instelhoek? (niet op reageren, ik weet het antwoord al hoor...)

gewoon een mooie vernis op de romp is mooi... maar als jij het niet ziet zitten....

van dat chinees papier? weet niet hoe zoiets noemt :) maar dat papier zet je er op met witte houtlijm dat verdunt is....

en dat kan je dan weer alle kleuren geven dat je wil...

Arno, instelhoekverschil bepalen zal wel lukken, ik weet hoe het moet. De ontwerpers geven 2 graden op, lijkt me een goede waarde voor een vliegtuig als dit.

Back