Austria Elefant

Rétroplane

Ik weet niet wanneer je naar de Waku gaat, maar op 10 en 11 juli wordt daar de Retroplane gehouden. Er zijn niet zo heel veel Austria's, dus, mits netjes gebouwd (en die indruk heb ik wel gekregen ...) kun je daar best hoge ogen gooien.

Op dit moment is er nog niemand met een Austria ingeschreven (zie hier, een paar schermen naar beneden scrollen).

Gr. Dirk.

Misschien belangrijk om te weten.
Deelnemende modelvliegers aan Rétroplane 2010 moeten aan een aantal eisen voldoen.
Ik heb deze eisen gelezen.
Dat de voorwaarden voor deelname zijn aangepast was eigenlijk te verwachten. Door de nieuwe strenge eisen blijft alleen voor de meest gemotiveerde en daadkrachtigste deelnemers een opening om geplaatst te worden. Op het moment staan al 53 deelnemers ingeschreven. Het maximale aantal deelnemers is op 60 beperkt.

Johannes

Ik heb die site van Retroplane eens zitten bekijken, leuke club. Maar ik ga in april al naar de Wasserkuppe. Voor de zomer hebben we reeds andere vakantieplannen, ik denk dat dit er niet tussen gaat passen.

Ik heb zojuist een eerste vleugelbuitendeel verder beplankt. Pas geleden las ik iemand die het beplanken met een strijkbout deed. Eerst een rups houtlijm op de ribben aanbrengen en die op laten drogen. Vervolgens de beplanking erop en met de bout eroverheen. Dit zou de lijm weer vloeibaar maken en zo een mooie lijmverbinding tot stand brengen. Ik vond het een experimentje waard.
Eerst een rupsje houtlijm op een stuk hout zetten en op laten drogen.
Olifant096.JPG

Vervolgens 1,5 mm balsa erop en strijken maar. Het werkt. Er blijft wel een kleine spleet tussen de 2 houten delen.
Olifant097.JPG

De delen zitten aan elkaar, maar bij een destructieve test (lospeuteren) liet de verbinding toch eerder los dan me lief was. De lijm lijkt niet echt in het hout te trekken. Ik heb er geen goed gevoel bij en laat deze methode voorlopig voor wat hij is.

Eerst heb ik de vleugel op de bouwplank vastgemaakt om de achterzijde van de onderbeplanking schuin af te schuren. De rand van de bouwplank is waar de beplanking tot bijna dikte 0 geschuurd wordt.
Olifant094.JPG

Olifant095.JPG

Dan de beplanking erop en een tijdje wachten.
Olifant098.JPG

Ondertussen ben ik even gaan vliegen en heb pardoes mijn full-size dlg flinke schade toegebracht. Signaalverlies door onduidelijke oorzaak. Mijn humeur was niet best, maar toen ik thuis kwam veranderde dat.

Het resultaat van het beplanken is erg naar mijn zin! De vleugel is enorm verstijfd door het sluiten van de beplanking, dat geeft vertrouwen in de torsiestijfheid van de binnendelen. Tijdens het lijmen is er een schuin aflopend stukje hout onder de achterlijst geplaatst om de washout goed te zetten. Dit lijkt uitstekend gelukt. Als ik de vleugel op de bouwplank leg ziet het er bij de tip zo uit:
Olifant100.JPG

Bij de wortel ligt de vleugel natuurlijk wel plat. Super! De vleugel lijkt goed recht en de washout verloopt op het oog ook zonder rare sprongen.

Ik ben zeer tevreden :D. Op naar de volgende helft.

Nog even een plaatje van een trouwe kamaraad tijdens het bouwen:
Olifant099.JPG

Meestal staat er wel een lekker muziekje op tijdens het knutselen. Afhankelijk van mijn humeur is het relaxte mooie muziek of burenstorende meebrulmuziek.

Hey Raymond,

Ik post hier misschien niet meer veel op het forum maar dit volg ik toch nog steeds met heel veel plezier!

En jij die vorig jaar nog zij dat je geen bouwer bent!:eek:
Zeer mooi om te zien deze vordering. Moet een voldoening geven om de vleugel stijf te krijgen met de gewenste wash out. Leek mij echt geen makkie op met deze vleugel!

Ga zo door!

... Pas geleden las ik iemand die het beplanken met een strijkbout deed. Eerst een rups houtlijm op de ribben aanbrengen en die op laten drogen. Vervolgens de beplanking erop en met de bout eroverheen. Dit zou de lijm weer vloeibaar maken en zo een mooie lijmverbinding tot stand brengen. Ik vond het een experimentje waard.
Eerst een rupsje houtlijm op een stuk hout zetten en op laten drogen.
....
Vervolgens 1,5 mm balsa erop en strijken maar. Het werkt. Er blijft wel een kleine spleet tussen de 2 houten delen.

Fotor,

Je hebt deze methode volgens niet helemaal correct gebruikt.

1. Het werkt wel, maar niet met balsa.
Wel met dunne tri-/multiplex.
Balsa isoleert teveel, triplex e.d. (max. 1 mm dik) geleiden de warmte beter.
2. Je moet de lijm laten aandrogen, maar niet helemaal droog laten worden. Hij moet nog een beetje wittig blijven.

Ik heb deze methode gelezen op Retroplane en op het forum van Scale Soaring UK (Scale Soaring Forum - Index)

Gr. Dirk.

Ik denk dat inderdaad dat je een grote schare stille lezers hebt!
Kijk ook regelmatig even naar de vorderingen. Zo gaat 'ie goed!

Beetje off topic, maar wat is de schade aan je DLG?

en verder hoop ik deze mooie kist te kunnen aanschouwen op de Waku.

Groet,

Lyckele

De lijm was niet helemaal uitgehard. Volgens Jan's link zou het wel met balsa moeten kunnen. Maar goed, het gaf me geen goed gevoel, en dan doe ik het niet. Geeft niets, het resultaat is prima geworden.
En jij die vorig jaar nog zij dat je geen bouwer bent!:eek:
Tja, daar moet ik inmiddels wel van terugkomen. Inmiddels vind ik het bouwen ook erg leuk, en het gaat me redelijk af.
Ik denk dat inderdaad dat je een grote schare stille lezers hebt!
Als je naar het aantal views van dit draadje kijkt lijkt het daar inderdaad wel op. Altijd leuk. Ik doe dit enerzijds om tips te krijgen van ervaren bouwers, anderzijds ter lering en vermaak van anderen (en mezelf). Dat laatste lijkt inderdaad aardig te lukken.
Beetje off topic, maar wat is de schade aan je DLG?
Dit
en verder hoop ik deze mooie kist te kunnen aanschouwen op de Waku.
Ik hoop ook van harte dat je hem zult aanschouwen op de Kuppe ;).

De andere helft is overigens net zo mooi van de bouwplank gekomen. Na mijn :bad-words: door de dlg-crash heb ik toch vanmiddag met een grote grijns rondgelopen toen ik de vleugel zo mooi vond.

Morgen ga ik langs in Lelystad bij een zeer ervaren bouwer van grote schaal oldtimer zwevers. Eens babbelen over het afwerken van de romp en zijn spullen aanschouwen. De romp gaat mee natuurlijk.

Gisteren ben ik bij Gerard Verbree langs geweest, een ervaren bouwer van grote oldtimer zwevers. We hebben gezellig zitten babbelen. Hij heeft wel een paar keer gezegd dat hij het zo'n apart model vond. Goh, je bent de enige ;).
Het afwerken van de romp deed hij altijd met 25g glas en G4, na de glaslaag nog 1 of 2x nasmeren met G4, dan schuren en spuiten. Zijn kisten (een stuk of 5 in schaal rond 1:3)zien er allemaal prachtig uit, dus ik denk dat ik het ook maar zo ga doen. Verder nog enkele andere kleine nuttige tips gekregen.

Nu eerst mijn nieuwe slepertje in elkaar plakken en dan gaan we weer verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ooit een potje Hechthars PS 101 (G4 vervanger van Polyservice) gekocht, maar gebruik het niet, omdat het enorm stinkt. Bouw je de romp binnenshuis?

In principe doe ik alles op zolder (waar ook regelmatig wasgoed hangt/ligt), maar als het buiten moet dan moet het buiten. Ik moet even aankijken hoe alles gaat rieken.

Raymond,

G4 van Vosschemie kan je er heel goed voor gebruiken, Stinkt niet al te erg en werkt perfect. Is te koop bij Hangar te kamper en kost 12,50 per blik!! Mocht het niet op de website staan dan moet je Peter even een mailtje sturen.

Groet,

Lyckele

schitterend

Weet niet of ie al langs is gekomen, ik had um nog niet gezien in dit draadje of ik heb er over heen gekeken.

Wat een ongelooflijk mooi gezicht!!

BcBHnLvZBgw[/media] - Hausen 2009 Austria Elefant

HEEEEEEEEEL mooi.....De vleugels hangen behoorlijk door als ik het zo bekijk.
Ook vlak voor de landing zie je ze behoorlijk "Fladderen" .

Ik ben benieuwd of dat bij Raymond ook zo is

Laatst bewerkt door een moderator:
Back