Austria Elefant

En nu even geen grapjes over een flapperende slurf.

Prachtige video! (Al was de olifant wel weer erg snel beneden)

Ja, prachtig allemaal... (hoe die pilotenpop zijn hoofd kan bewegen ook!) maar ik moet bij dit soort beelden ook altijd denken:
Als je nou de middelen en de know-how hebt om zoiets te maken... waarom zou je dan niet iets maken waar je ook zelf in kan vliegen?
Of mis ik nou iets? Waarom is een model (voor sommigen) leuker dan 1:1?

Bart, die opmerking hoor ik wel vaker.

Ik denk dat het o.a. zit in een stuk regelgeving. Als je een mandragende kist wilt bouwen zit je vast aan allerlei zeer strakke en soms idiote regelgeving. Je wilt niet weten hoe je in de gaten gehouden wordt als je zelf een vliegtuig bouwt. Een ook daarna zit je vast aan regelmatige inspecties e.d. Instrumenten zijn idioot duur vanwege certificatie en kalibratie eisen. Etc etc.

Daarbij is de grap voor dit soort mannen (lees: wij) denk ik ook het ontwikkelen van een eigen constructie. Niet een geheel eigen ontwerp vliegtuig maken, maar op basis van een gegeven uiterlijk een constructie zien te maken die er exact hetzelfde uitziet aan de buitenkant. Het is maar waar je de uitdaging in ziet.

Ja, dat van die regelgeving dat weet ik wel... (was vroeger trouwens nog wat zwaarder!) en voor broodvliegers als jij is de insteek natuurlijk ook een tikje anders. Maar toch... zo'n prestatie leveren en dan als culminatie hem ZIEN vliegen. Het lijkt me een anticlimax...

Bart, ik begrijp wat je zegt en heb zelf ook vaak zo'n gevoel van, waarom niets iets maken waar je zelf in kunt vliegen. Maar ook bij modelbouwers speelt vaak die kick van de grootste, de mooiste, het meest onmogelijke voor elkaar krijgen.... zo'n kist met RC de lucht in krijgen is natuurlijk ook een enorme prestatie. En dit soort mannen stelen natuurlijk de show met zo'n kist, op welke meeting ze ook komen.

Verder blijven veel modelvliegers blijkbaar ook gewoon graag met de benen op de grond staan. Toen ik vorig jaar op de open dag op Deelen de hele dag in contact was met de 1:1 piloten was ik ook verbaasd te horen dat er van de modelvliegers op Deelen ook maar heel weinig mensen die ook full-scale vliegen.

Maar nogmaals, ik kan mij jouw gevoel heel goed voorstellen.

Ken je dat? Het is dat je de spullen niet bij de hand hebt, anders zou je jezelf :snipersmile: :puppydogeyes:

Ik was aan het schaven aan de voorlijst van een buitenvleugeldeel. Daarbij moet je de vleugel goed vasthouden / tegen de bouwplank klemmen. Daarbij schoot pardoes mijn elleboog door de beplanking heen. Het resultaat is een gat van 5x3 cm.
Olifant101.JPG

Ik heb even ge:bad-words: en :onweer:
Tja, eens goed kijken hoe we dit netjes gaan oplossen..... Uiteindelijk ga je het vast niet meer zien, maar het is wel zonde van de tijd en de moeite.

Jij hebt scherpe ellebogen!
Even gas terug, volgens mij ga je veel te hard...
En sterkte ermee. Tegen de tijd dat je er geen gat meer in ziet is het klaar :cool:

Nou en of

Balen Raymond, maar gelukkig geen superschade. Volgens mij hoort het bij het ambachtelijk bouwen wat je doet. Heb zelf ook al een tweetal ribbetjes van de Countryman laten knakken door rechts bezig te zijn en links de elleboog op de verkeerde plek te laten rusten . . gelukkig is er CA.

Dit gat zou ik gewoon netjes uitsnijden, dan aan de onderzijde wat strips inbrengen waarop je weer een 'luikje' kunt plaatsen, bijschuren, klaar.

Succes met de afwerking, ben nieuwsgierig naar je ervaring, de Countryman wil ik ook glassen met G4. Daarom houd ik dit draadje goed in de gaten.

Jacob

Ja nou.....al weer een poos terug maar goed. Vleugels van mijn ASW eindelijk af, helemaal bespannen. Zet ze even rechtop tegen de muur om spullen op te gaan ruimen. Jongste zoon komt enthousiast binnen, gooit de deur zó hard dicht dat vleugels door de luchtverplaatsing omvallen. Precies met de bovenkant op de punt van de tafel. Net zo'n mooi gat als bij jou :-)

Net zo'n mooi gat als bij jou :-)
Gat? Welk gat?? Gat is al niet meer :).

Eenieder hier heeft denk ik wel zijn eigen maniertjes om iets te repareren. Hier de manier zoals ik het heb opgelost, misschien leert iemand er nog wat van.

Eerst de gebroken beplanking netjes uit het gat gepeuterd. Daarna een stukje balsa gemaakt dat precies tussen 2 ribben past (gat is exact tussen 2 ribben ontstaan, was te verwachten) maar voor en achter langer is dan het gat. Daarin heb ik 2 stukjes verenstaal gestoken.
Olifant102.JPG

Hiermee kan je het stukje hout van onderen tegen de beplanking trekken. Beetje CA tussen de naden laten lopen en het zit vast.
Olifant103.JPG

De stukjes verenstaal trek je makkelijk weer uit het hout.
Olifant104.JPG

Daarna de originele stukjes hout weer terugleggen en ook hier CA in de naden laten lopen.
Olifant105.JPG

Maar hoe kan het toch dat het hout dat uit het gat komt groter is dan het gat :confused:. Gelukkig schuurt het makkelijk ;).

Na het uiteindelijke schuren van de vleugels zal je hier niets meer van zien.

en jij had geen bouwervaring??? je lijkt op Arjan die kan niet vliegen..
Hartelijk dank voor deze éénpuntsles (voor die gene die TPM iets zegt)

Willem, je zegt het goed: ik had geen bouwervaring, net als Arjan die ooit niet kon vliegen. Met projecten als dit bouw je de ervaring snel op. Je leert hout kennen, je leert inventief te zijn en zelf je trucjes te verzinnen, en ook van dit soort verslagen van anderen leer je veel.
Een van de charmes van modelbouw vind ik dat er niet 1 manier is om iets op te lossen. 10 bouwers lossen het op 10 manieren op, en mogelijk zijn ze alle 10 functioneel.
TPM???

TPM?

Total Productive Maintenance (TPM) is een bedrijfsproces-verbeteringsmethode, die is ontwikkeld vanuit de invalshoek onderhouds-management. Bij TPM draait alles om productiviteitsverbetering, met als eerste insteek het optimaliseren van de machinebeschikbaarheid. Kleine multidisciplinaire teams verbeteren daartoe stapje-voor-stapje de 'overall equipement effectiveness' van hun machines.

TPM werd voor het eerst toegepast binnen het Japanse bedrijf Nippondenso (onderdeel van Toyota), een toeleverancier aan de auto-industrie. Later werd de methode verder uit-ontwikkeld door het Japan Institute for Plant Maintenance. In Nederland is onder meer Unilever een belangrijke trendsetter, zij gebruiken TPM al meer dan tien jaar als overkoepelende procesmanagement-methode.

Laatst bewerkt:
Een van de charmes van modelbouw vind ik dat er niet 1 manier is om iets op te lossen. 10 bouwers lossen het op 10 manieren op, en mogelijk zijn ze alle 10 functioneel.
TPM???

FF één van die andere 9 methoden en toch een op/aanmerking op jouw reperatie :(

Ik weet niet precies waar in de vleugel je gedeukt hebt, ver naar de buitenkant of meer naar het midden, maar met deze reperatie heb je wel een "Zollbruchstelle" gecreeërd ...... (is vlgs mij geen nederlands woord voor, sorry dus :confused: )

Wat bedoel ik daarmee; Je hebt in de beplanking een plek met een totaal andere sterkte er tussen gevoegd. De beplanking neemt toch wel iets van de krachten op in vleugel en hier wordt dat krachtenveld onderbroken ...... Neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.....

Zelf heb ik heel wat balsa D-dozen gemaakt en gekraakt van vrije vlucht zwevers (F1A modellen). Standaardoplossing is dan om een stuk van de D-doos weg te snijden in ruitvorm. Een langwerpige ruit in richting van de spanwijdte en hier weer een secuur passend deel in te lijmen ......
Alles om een abrupte overgang te voorkomen ;)

Arno, dank voor deze toelichting. Hier heb ik niet direct bij stilgestaan.
De breuk bevindt zich ca 65 cm vanaf de tip (van de 2,5 meter halve span). De vleugel is daar zeker nog niet hoog belast, dus ik verwacht geen problemen. Verder is het een geheel beplankte vleugel, waardoor een reparatie relatief minder impact heeft dan bij een vleugel met alleen voor de ligger een D-box. Maar volgende keer zal ik dit zeker in mijn achterhoofd houden.

Back