Austria Elefant

Alex,
Begrijp me goed, ik schrijf ook dat ik wel eens met een Easy Glider sleep, dat is kei gaaf en helemaal niks mis mee.
Met een 38cc kun je prima slepen, maar zoals je weet zijn die op BIGGS treffens nauwelijks meer inzetbaar (je bent al even niet meer geweest, met name dit jaar zijn de zweef modellen fors gegroeid).

Ergo, mensen die op hun club gesleept worden met een kleinere motor staan wel eens te kijken van het geweld waar wij doorgaans mee slepen nu.

En ik ben eerlijk, je wordt een betere sleper als je hebt leren slepen met een kistje met een kleine motor zodat je vreselijk nauwkeurig moet sturen. Voorwaarde is dan wel dat je er een goed sturende zwever achter hebt hangen. Krijg je zo'n span mooi naar boven dan heb ik daar bewondering voor.

Maar op een BIGGS treffen is de inzet van kleinere slepers niet echt meer efficiënt. Niet dat er geen kleinere zwevers zijn (niemand begint met een 6m zwever, of wil/kan die een vliegen), maar de wachtlijn laat soms een sterk uiteenlopend scala aan modellen zien, van 3,5 kg tot kort bij de 25. Dan is het beter als je een kist hebt die ook de zware modellen aan kan.

Dus nogmaals, niks tegen kleinere slepers, maar door de groei binnen BIGGS is de inzet ervan terug gelopen.

Richard,

Ik ben het met bovenstaande helemaal eens maar dat betekend nog niet dat je termen "een of andere 38" moet gebruiken daarvoor. het komt nogal denigrerend over.

De reden dat ik niet geweest ben is dat ik me beperkt tot de motorzwevers. Er word bij ons op de club niet gesleept en bovendien vind ik het erg prettig om onafhankelijk naar boven te kunnen gaan. Daarnaast heb ik ook nog een andere hobby, het varen (ons bootje is inmiddels gegroeid naar 11 meter:cool:) maar dat terzijde.

Nogmaals de sleepkisten op BIGGS zijn vaak het neusje van de zalm op modelbouwgebied en ik begrijp ook dat de kleinere kisten niet meer inzetbaar zijn op de meetings maar dat betekend nog niet dat een kist met 38cc afgedaan moet worden met een dergelijke opmerking.

Groeten,
Alex

Richard, Ik zit hier mee te lezen en dit komt nogal negatief en vooral kleinerend over. Alsof er met 38cc helemaal niet fatsoenlijk te slepen valt. Zoals al gezegd alles in verhouding.
Ik vind dat je hier doordraaft en niet netjes dat je de BIGGS toestellen zo ophemeld.

Alex zelf denk ik eigenlijk dat het terecht is dat er prijzend wordt gesproken over de BIGGS toestellen. Ik heb mij niet alleen laten slepen op BIGGS treffens maar ook elders en ik ben elke keer weer onder de indruk van de vliegeigenschappen van de BIGGS slepers (de techniek ervan) en de piloten ervan. Of ik nu achter de Wilga van Gerard of van Wim, de Jodel Robin van Bruno, de Citabria van Eric, De Swiss trainer van Richard of Damien of de Cessna van Marcel (of een van de overige slepers) omhoog ga, elke keer wekt het vertrouwen. Daarbij vlieg ik niet met de grootste zwevers. Als iets goed is hoef je daar m.i. niet bescheiden over te doen maar mag je best met je kop boven het maaiveld uitsteken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Richard Branderhorst
"of een of ander ding met een 38 benzine"

Maarten,

Lees de quote nog eens en mijn vorige reactie.

De BIGGS modellen zijn inderdaad het neusje van de zalm, maar dat betekend nog niet dat de opmerking die Richard plaatst over de kleinere slepers gepast is.

Alex

nu zijn we hier het draadje erg aan het besmeuren!
ik stel voor, einde discussie, het is gewoon een samenloop van omstandigheden... het is nooit 1 iemands fout.

of je nu steil sleept of vlak.... zowel de sleper als piloot hebben opties in overvloed.... de sleper kan steiler slepen, wanneer het te snel gaat...
de zwever kan remmen open zetten wanneer ie sneller gaat als de sleper...

hij kan ook loskoppelen bij "gevoel op gevaar".

ik vind dus gewoon dat je niemand hier kan beschuldigen over wie wat gedaan heeft.

laten we gewoon verder genieten van het mooie toestel!

en als gehrard geen nieuwe wil bouwen, dan is dat ok...
we zitten met genoeg bouwers in nederland en belgië, dus misschien is het nu aan U om een nieuwe mooie olifant te bouwen?

Maarten, Tks,

Alex, je hebt gelijk, in korte tijd een paar forse bijdragen hier geschreven en hier ben ik even te ver doorgedraafd in het vuur van de strijd. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik ermee wilde zeggen en dat is niet wat er stond.

Je kent me, ik kijk nooit neer op iemand die zijn hobby uitoefent. Op wat voor manier dan ook.
Vandaar dat we binnen BIGGS ook keihard handhaven dat we geen onderste limiet in spanwijdte of gewicht willen instellen.
Als iemand veel plezier heeft aan een 2.5m zwever dan is hij meer dan welkom. Vroeg of laat zien we mensen toch langzaam upgraden naar wat groter spul, maar dat dwingen wij niet af.

Een wijsheid die onder vrouwen circuleert: het hangt niet af van de grootte :banana:

2.5

Maarten, Tks,

Vandaar dat we binnen BIGGS ook keihard handhaven dat we geen onderste limiet in spanwijdte of gewicht willen instellen.
Als iemand veel plezier heeft aan een 2.5m zwever dan is hij meer dan welkom. Vroeg of laat zien we mensen toch langzaam upgraden naar wat groter spul, maar dat dwingen wij niet af.

Een wijsheid die onder vrouwen circuleert: het hangt niet af van de grootte :banana:

Pottes is mijn t'huisbasis en het is al het vierde jaar dat ik als gelegenheids-gastvlieger :2gunfire: met zwevers van 2.5 a3 m deelneem aan de Biggs editie aldaar.
Ook zo dit jaar.
Het is ongetwijfeld een evenement die tot de verbeelding spreekt.
Ik stel een gunstige evolutie vast vanwege de Slepers.
Er wordt wel van langst om meer rekening gehouden met de verzuchtingen van elke zweefvlieger(groot en klein).
In het begin was dit nog een beetje zoeken en tasten.
Ik heb nog nooit brokken gehad tijdens het slepen.
Het blijkt een zeer veilige manier om los te komen van de aardkloot.
Chapeau voor de slepers-crew.
Hun ervaring neemt van jaar tot jaar toe, dat is duidelijk.
Sluit niet uit dat er tijdens zo een evenement lichtere slepers ook niet zouden misstaan.
Conclusie voor elke zweefvliegtuigbouwer.
Maak je vleugels sterk.

-Liggers in spruce van genoeg doorsnede.
-Beste hout en hardste balsa.
-Niet te zuinig met Webbing.

Wat grammen zwaarder kan veel ambras vermijden wanneer je in een precaire situatie komt.

Mijn redenering is, als je vliegtuig klaar is dan is deze afgeschreven, je hebt er 3 jaar op gebouwd en deze kan in 3 seconden kapot zijn.
Ik bedoel, de kist gaat er een keer aan of te wel meteen of na meerdere jaren, alleen weten we niet wanneer, en dat is maar gelukkig ook dat we dat niet weten, en dat deze kapot gaat moeten we als modelvlieger wel incalculeren anders met bootjes of auto's gaan varen/rijden
En zeker het is jammer als een kist kapot gaat en zeker de Elefant maar dat geeft wel weer ruimte om iets anders te bouwen.

Ik zal de Elefant toch vooral zo herinneren....naast mijn Baby die dezelfde schaal heeft zie je pas goed wat een bizar vliegtuig het moet zijn geweest

100524004.jpg

En deze dan...ik denk de enige air-to-air beelden die er zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Op die foto kun je goed het verschil zien, vooral hoe smal de vleugels uitlopen naar het eind.
Het lijkt wel zo'n moderne zwever.

Taco.

Je kan het ook zo bekijken : ALS er géén slepers waren kon je er zelf voor zorgen dat je zwever door middel van electro omhoog gebracht word , ofwel door een lier... Hellingzweven is ook een optie. Alle manieren van omhoogbrengen met gelijk welk toestel houdt altijd een risico in , dat weten we allemaal.

Als er géén personen waren die jury willen spelen ,waren er ook géén wedstrijden...

Even een ouder maar nog steeds mooi draadje naar voren halen. Reden is dat ik geabbonneerd ben op het YouTube kanaal van de mannen van Team Blacksheep, ze vliegen over de hele wereld met hun FPV quadcopter en wings. Mooie filmpjes!

In hun laatste film zie ik ineens iets bekends vliegen op 2:42, een Elefant!

Begint het al weer te kriebelen Raymond? :D

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Begint het al weer te kriebelen Raymond? :D
Op het moment even niet :|.

Ik heb het stinkend druk met werk en met een kleine verbouwing hier thuis, ik moet oppassen mezelf niet voorbij te lopen. Ik heb over een Mystique (een ARF zwever) enkele weken gedaan om hem vliegklaar te krijgen door gebrek aan tijd en ook gebrek aan zin. Over 3 weken heb ik vakantie (naar Gert, paar vliegtuigjes mee), en ook daarna ga ik eerst even rust houden en genieten van het leven (eindelijk eens wat meer vliegen, sloepje varen en piano spelen). De modelbouw komt dan tijdelijk op een laag pitje. Dan heb ik nog een houten SuperSabre te bouwen, en daarna komt er eindelijk weer een eigen groot bouwproject.

Voor dat grote bouwproject zijn er 2 opties: een eigen ontwerp Fokker50 of een Elefant II (zelfde maat), ik ben er nog niet uit welke van de 2 het wordt.
Laatst ook weer een eigen filmpje van de Elefant bekeken, en natuurlijk kriebelt dat.

succes met de beslissing...... en soms moet je het wat rustiger aan doen. Heb ik momenteel ook last van. Met alles erg druk. Vanmiddag nog een uurtje gevlogen tussendoor en even wat thermiek gepakt. vervolgens weer in het gareel. :) "D.
Zelf nog geen vakantie gepland, vrij nemen als het weer goed is.

En Jacob, inderdaad mooie beelden met zo'n quadcopter en jammer dat de Elefant niet langer in beeld was.

Ron, bedankt voor de links, maar dat is allemaal niet wat ik zoek. Ik wil specifiek de F50 bouwen, niet de F70/F100. Dit omdat ik anderhalf jaar op de F50 gevlogen heb. Ik begin nu een aardige vloot te krijgen van modellen van vliegtuigen waar ik 'in het eggie' ook de nodige uren op heb (Boeing 737, Ka-7, ASK-21). De link van de F50 had ik al wel eens gezien, maar zijn bouwwijze is mij te grof. Als ik een F50 ga maken moet het wel een mooie worden, zo schaal als ik het kan.

Mooie link Jan. Voor degenen die (nog) niet hebben gekeken: de 1:2 Austria van Markus Frey wordt hier gesleept door een 1:1 ultralight.
Austria-Melle-1.jpg

Ik zit mijn volgende grote project te overwegen. Er zijn 2 opties open: een Merlin electrosleper bouwen, maar die optie wordt aan de dure kant (dus wat tegenstand van het thuisfront); of een nieuwe Elefant bouwen. Aangezien ik nog wat te bouwen heb liggen wat af moet kan de keuze nog heel even wachten, maar het houdt me wel bezig. Ik heb straks in december een hele maand vrij, dus ik moet wel wat te doen hebben :eek:.

Back