Austria Elefant

Johan,

begrijp ik daarmee dat je deze huls zo in de vleugel kan lijmen tussen de ribben?

Ja . gewoon inlijmen , Ik lijm die met bruis in . ;)

En geen CA gebruiken in zoiets , de vleugel moet flexibel blijven .

Ik lijm zoiets met bruis maar ook witte houtlijm is goed .

Leuk projekt om te volgen .

Mvg Johan
 
Ik ben het helemaal met je eens Alex. Niet in de laatste plaats omdat ik cyano maar een smerig stinkende lijm vindt waarvan de dampen op je strot slaan.

Witte houtlijm heeft ook als leuk bijkomend voordeel dat je na een bouwavondje nog lekker onder het genot van een glas wijn de velletjes witte lijm van je vingers kan pulken.
 
Johan, die bruislijm vind ik wel een goed idee. Ik heb alleen geen enkele ervaring met bruislijm. Hoe breng je dat aan? En hoeveel? Is elke PU lijm goed?
 
Hallo Raymond,

Wat een indrukwekkend model is dit!!
heb meteen even een abo-tje genomen hierop.

groet,
Theo
 
Berrie idd. lekker peuteren!! haha.

Bruis kan inderdaad ook voor de buis maar ik zou toch voor epoxy gaan. Overigens staat hier telkens tuseen de ribben maar ik neem toch aan dat de buis DOOR de ribben gaat?

Bruis heeft een vullende werking en deze lijm zet uit. Zelf gebruik ik deze lijm alleen bij op elkaar passende oppervlakten. Maar het is een goed alternatief voor houtlijm of epoxy.

Alex
 
...het best de onderbeplanking eerst kan aanbrengen. Het lijkt me wel een goede volgorde. Dan kan ik op de onderbeplanking de servo's maken en heb ik al wat verband in de vleugel als ik de remkleppen inbouw. Zie jij een reden om het andersom te doen?
Ik heb gewoon nog nooit eerder voetjes aan de bovenkant gezien. Eerst beplanken van de onderkant lijkt me ook wel slim...
...Johan, die bruislijm vind ik wel een goed idee. Ik heb alleen geen enkele ervaring met bruislijm. Hoe breng je dat aan? En hoeveel? Is elke PU lijm goed?
Ik heb eerder Pattex PU lijm gebruikt, gewoon bij de Gamma vandaan, dat beviel me prima.
Omdat ik toevallig beschikte over een flink aantal 50cc injectiespuiten heb ik het hele (jampotgrote) potje bruislijm daarin verdeeld. Zo kan je mooi doseren, en áls er al eens een tuitje uitdroogt kan je het weggooien en gewoon de volgende spuit pakken. Aan de andere kant, als je er zo'n groot project mee lijmt heeft het opslaan in kleinere volumes misschien minder zin. In elk geval vind ik het gebruiksklaar houden van de voorraad nog het lastigste aspect met PU.
Je gebruikt het ongeveer even "vet" als epoxy; maar wel onder druk verlijmen vanwege het opbruisen.
 
Johan, die bruislijm vind ik wel een goed idee. Ik heb alleen geen enkele ervaring met bruislijm. Hoe breng je dat aan? En hoeveel? Is elke PU lijm goed?

Elke PU-Lijm die je in de bouwmarkt krijgt is wel te gebruiken .
De een droogt iets sneller als de ander maar uitdroog tijd is bij alle 12 uur .

En spaarsam zijn met de lijm , je doet er snel te veel er op .

Ook de huls kan je gewoon met bruis inlijmen , heeft toch helemaal niks te houden .

De ribben nemen de kracht op . ;)

Mvg Johan
 
Elke PU-Lijm die je in de bouwmarkt krijgt is wel te gebruiken .
De een droogt iets sneller als de ander maar uitdroog tijd is bij alle 12 uur .

En spaarsam zijn met de lijm , je doet er snel te veel er op .

Ook de huls kan je gewoon met bruis inlijmen , heeft toch helemaal niks te houden .

De ribben nemen de kracht op . ;)

Mvg Johan


Je moet ook wel zien dat uw huls 100 % dicht is,, want de lijm kruipt er anders doorheen en zet je buis vast ( misschien de buis eerst behandelen met loslak ? )
 
Je moet ook wel zien dat uw huls 100 % dicht is,

De hulsen van Petrausch zijn gewoon dicht , hoef je niks aan te doen en kan je zo inlijmen .

Hier een voorbeeld van een Funtana waar Ik net bij ben .

67384992f2e772a3a.jpg


Hier zit de buis maar in 3 ribben (2 meter kist)

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bouw is begonnen

Ik heb de papieren huls ingewikkeld met 2 lagen 80g glas onder 45 graden. Ik heb nog vrijwel geen ervaring met het verlijmen van zulke grote oppervlakken glas, viel niet mee. Ik heb het glasdoek uitgelegd op een groot vel karton, lamineerepoxy erover gegoten, uitgerold met een 'behangaandrukroller'. Met papier het ergste epoxy-overschot er weer afgehaald en vervolgens de lap glas om de buis gerold. Dit geheel zo strak mogelijk in huishoudfolie gewikkeld en voor de kachel gezet.

Olifant032.JPG


Het glasdoek strak om de buis rollen viel niet mee, en op enkele plaatsen heeft het ook niet helemaal goed aan de buis geplakt:
Olifant033.JPG


De gaten in de ribben zijn voor deze huls bewust iets aan de ruime kant gehouden en de buis kan er zo nog wel goed doorheen. De huls zal zo allicht sterker zijn dan voorheen.

Ik ben begonnen met de buitenvleugels. Schiet lekker op met perfect passende ribbetjes.
Olifant034.JPG


De tekening heb ik een keer in spiegelbeeld laten kopieren, zo kan ik beide vleugelhelften tegelijk opbouwen, vind ik prettig.

Mocht iemand zich afvragen waarom de steunvoetjes ook op een plankje liggen: ik heb de gaten in de ribben waar de liggers doorheen gaan net iets dieper gemaakt dan de dikte van de ligger. Zo kan er evt nog een strook UD koolstof op gelijmd worden. Onder de ligger ligt nog zo'n zelfde vuren lat zodat de ribben goed over de ligger heen kunnen zakken. Dan moet onder de voetjes natuurlijk dezelfde dikte geplaatst worden om het geheel niet scheef te laten zakken. Na het opzetten van een rib druk ik de rib altijd even goed op zijn plaats door er een stuk gereedschap op te leggen. Zo worden alle plankjes (onder de ligger en onder het voetje) goed op de bouwplank gedrukt en klopt uiteindelijk de instelhoek van elke rib goed. Vandaar de aanwezigheid van het nogal grove gereedschap.
 
Laatst bewerkt:
De kartonnenhuls zou ik niet gebruiken. Vochtgevoelig?

Ik zou voor minstens 4 lagen 80grams glas gaan. Alles onder 45°. Dan 1 laag onder 90°. Dat heb je nodig om de glaslaag van 45° niet te laten lubberen tijdens het wikkelen. Dan heb je een huls met een totaal laagdikte van 400gram. Dat lijkt me goed. Je kan er altijd nog een laag extra op aanbrengen.

Jij hebt in ieder geval nog nooit zo,n huls gezien laat staan ingebouwt .

Wat je schrijft is grote onzin . :confused:

De huls is niet uit karton , het is met GFK verlijmd hardpapier .

De huls is sterk genoeg omdat er helemaal geen krachten opkomen die hem iets kunnen aan doen .
In de Extrafun van 4,5 kg heb ik een huls gemaakt uit 2 lagen 25gr weefsel .

673849941e48e0235.jpg

Het is so dun dat ik het model er niet aan optillen kan .
De hele huls in de romp en de vleugels ligt zo bij 50 gram .

De huls dient alleen om de buis makkelijk in de vleugel te kunnen schuiven en om de slijtage van het gat in de ribben te voorkomen .

Mvg Johan

Mvg johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het glasdoek strak om de buis rollen viel niet mee, en op enkele plaatsen heeft het ook niet helemaal goed aan de buis geplakt:
Olifant033.JPG

Tip: de volgende keer buis eerst dun insmeren met dunne epoxy. Aan de kant leggen en het restant epoxy sterk indikken met aerosil. Daarmee de buis insmeren (laagje van 0,25 - 0,5 mm). Buis met dunne epoxy schoonwrijven (er is nu een goede hechtlaag). Vervolgens glaskous eromheen (80- 160 grams). Aan beide kanten 5-10 cm extra. Ophangen met een strop / touwtje. Aan de onderkant ook een touwtje met strop bevestigen en een baksteen eraan. Nu met de hand (met handschoenen!!!!) van boven naar beneden aanwrijven. Evt. nog wat dikke epoxy toevoegen.

Je kunt op deze manier ook perfect zuigend passende hulsen voor een pen maken. Eerst pen met een waxinelichtje inwrijven, daarna met verfföhn waxine smelten. Evt. herhalen om zeker geen plekken over te slaan.
Na uitharden in het midden heel voorzichtig de huls doorsnijden (zonder de pen te beschadigen (igv. koolstof)). Met de Föhn warm maken en de huls van de pen afschuiven. Pen goed schoonmaken, papiertje in de huls proppen en nogmaals met de föhn warmmaken en je bent ook daar 90% van de waxine kwijt. De rest blijft als smering achter.

Let op: het is slim om na de 1e uitharding nog 1x met dunne epoxy na te vegen en te laten uitharden. Dan weet je zeker dat alle evt. gaatjes dicht zijn. Anders loop je de kans dat bij het warm! lossen de waxine aan de buitenkant komt, en daar lijmt het niet meer.

Gr. Dirk.
 
Vandaag eindelijk weer een lekker bouwdagje.

De liggers zijn inmiddels ingelijmd in de buitenvleugels. Als gewicht gebruik ik hier oude gordijngewichten, wegen enkele kilo's per stuk. Op de ligger ligt nog een vuren lat zodat de ligger iets kan verzinken in de ribben. Op de achterzijde van de ribben ligt een lat die de bouwvoetjes keurig op de plank drukt tijdens het lijmen.
Olifant035.JPG


Aan de voorkant van de ribben is een strook 5mm balsa geplakt. De beplanking komt hier straks op te liggen. Eerst wordt het balsa met de schaaf ruw op maat gemaakt, straks gaat de schuurlat erover om alles mooi in lijn met de ribben te krijgen.
Voor en na het schaven:
Olifant036.JPG


Hiervoor komt nog een stuk hard balsa waar de beplanking tegenaan loopt. Dit plaats ik pas na het beplanken.

Het schaven laat de volgende rommel achter op de vloer:
Olifant037.JPG


Nog even een plaatje van de vleugelbevestiging tussen binnen- en buitenvleugel:
Olifant038.JPG


Straks gaat de onderbeplanking erop.
 
Het is even wat rustiger geweest rond de Elefant, want ik heb tussendoor even een mini-dlg gebouwd.
Mimi19.JPG


Maar nu ben ik weer onderweg.
De onderbeplanking van de vleugelbuitendelen is inmiddels aangebracht. Ik ben nu bezig met tussenschotten die de vleugelscheiding gaan vormen voor de ailerons. Voor staan overal al stukjes 5 mm balsa. Daarachter komen nu 8 mm stukjes. Er moet 5 mm tussen komen, als de ailerons later zijn afgesneden worden de kopse kanten beplankt met 2 mm balsa. De ailerons worden vooraan afgeschuind met zo'n 30 graden (voordat het 2mm plankje op de kop komt natuurlijk).
Olifant039.JPG


Ik zit een beetje met de plaatsing van de servo's (S3150). Ze moeten redelijk dicht bij de vleugelscheiding worden geplaatst in verband met de afnemende dikte richting tip. Ideaal zou zijn als de servo op 1/3 tot 1/2 van de spanwijdte geplaatst zou kunnen worden, maar dat gaat helaas niet.
De eerste ruimte tussen de ribben na de vleugelbevestiging zit de vleugelbevestiging wat in de weg:
Olifant041.JPG


De volgende ruimte is eigenlijk al wat aan de dunne kant:
Olifant040.JPG


Het liefst zou ik een dun stukje triplex (0,8 of 1 mm) tussen de ribben op de beplanking plaatsen om de servo op te leggen, daar heb ik op de laatste foto de dikte al nauwelijks voor. Het lijkt me niet ideaal om de servo zo op 1,5 mm balsa te plakken, of is dat sterk zat?

Iemand nog een leuke suggestie om de servo's goed stevig te plaatsen in de vleugel? Mijn geringe bouwervaring gaat me hier parten spelen. Ik zou graag een fotootje zien van hoe je zo'n servo stevig inbouwt.
 
Als je de servo's toch op hun plaats gaat lijmen, kan je dat flensje met het schroefgat van de servo er afsnijden. Dan schuift je servo plm. 5mm naar de hoofdligger en dat is een boel winst aan de dunne kant van de vleugel, toch?
Ook het achterste flensje afsnijden (of afschuinen).
 
Lijmen is zeker een optie, maar een mooie simpele houtconstructie ook. Je geeft wel een goed argument om ze te lijmen.
 
Back
Top