Jij gaat ook al uit van buigbelasting - niet correct volgens mij....en schuin lieten af lopen om een mooie uitlijning van de krachten te krijgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jij gaat ook al uit van buigbelasting - niet correct volgens mij....en schuin lieten af lopen om een mooie uitlijning van de krachten te krijgen.
Zoals Huibert schreef, ik denk dat tegen de tijd dat de liggers serieus op buiging belast worden, de zaak eigenlijk al kapot is. Voor die tijd wordt de onderste op trek belast, de bovenste op druk; inderdaad zal de bovenste de neiging hebben naar de onderste toe te gaan, maar als voor een niet-gedeelde ligger de webbing dat kan weerstaan dan lijkt me dat die neiging met een gedeelde ligger niet groter is.Deze uniforme verdeling geeft een buigbelasting op de ligger......wat zich vervolgens weer vertaalt in een drukspanning in de bovenligger en een trekspanning in de onderligger, verder willen de onder- en de bovenligger zich horizontaal verplaatsen en zullen ze naar elkaar toe willen komen in het vertikale vlak (als er geen webbing is) en treedt er vervorming op van de liggers (de vleugel en dus ook de liggers nemen we degelijk een bepaalde buigradius aan onder de vertikale belasting).....kortom het is allemaal vrij gecompliceerd en niet simpel een trek- / druk spanning verhaal...
dus als je een las in de onder- of bovenligger zal deze volgens mij met name of afschuiving worden belast (als de deelnaad van de las in het vertikale vlak ligt) en op ''wrikken'' (trek / druk) als deze in het horizontale vlak ligt, in beide gevallen heb je een groot lijmvlak nodig en dien je de las te omwikkelen met ijzergaren of kevlardraad om het afschuiven cq. wrikken tegen te gaan...
Nog niet helemaal...Snappie?
En wat voor hout tussen de liggers plaatsen?
Even een tip, gebruik GEEN latten van de bouwmarkt, deze hebben niet de gewenste sterkte omdat dit het zachtere grenen is en je hebt vuren nodig. Let op op of het kwartiers gezaagd is en er geen kwasten bevat.
Vuren latten tot 2 meter zie heerdegen.de of thomabalsaholz.de, lengt geen probleem, uitgeselecteerde kwaliteit, kwartiers gezaagd en zonder kwasten.
gr. Alex