Austria Elefant

Ik nam eigenlijk aan dat je toch al wilde lijmen...
Past de voorste bevestigingsflens eigenlijk tussen de hoofdliggers? (Lijkt erop op de foto). Dat is ook een optie, en dan kan je alsnog schroeven.

nb-ik neem aan dat de servo's andersom komen te liggen, met zo kort mogelijke pushrod; want anders komt de hevel te dicht bij de ligger als je de flens tussen de boven-en onderligger schuift...
 
Laatst bewerkt:
Het liefst zou ik een dun stukje triplex (0,8 of 1 mm) tussen de ribben op de beplanking plaatsen om de servo op te leggen, daar heb ik op de laatste foto de dikte al nauwelijks voor. Het lijkt me niet ideaal om de servo zo op 1,5 mm balsa te plakken, of is dat sterk zat?

Iemand nog een leuke suggestie om de servo's goed stevig te plaatsen in de vleugel? Mijn geringe bouwervaring gaat me hier parten spelen. Ik zou graag een fotootje zien van hoe je zo'n servo stevig inbouwt.


Op het balsa zou je een stukje 80 grams koolweefsel kunnen lamineren. Super dun en sterk zat om de servo te ondersteunen. Servo's in vleugels lijm ik vaak vast door ze eerst in te sealen in krimpkous en dan met 5 min. epoxy vast te zetten.
 
nb-ik neem aan dat de servo's andersom komen te liggen, met zo kort mogelijke pushrod; want anders komt de hevel te dicht bij de ligger als je de flens tussen de boven-en onderligger schuift...
Flens kan niet tussen de liggers, die moeten er dan af worden geknipt.
Bart, bedankt voor de hint. Die cm langere hevel daar zit ik niet zo mee, maar het zou inderdaad zomaar kunnen dat de servoarm tegen de ligger aan zou lopen. Ik zou er zo ingetrapt zijn.

Die koolstof mat is op zich een goed idee, ik ben alleen een kluns met matjes net lamineren.... Ik heb hier wel een stukje 80g koolstof mat liggen, maar die is vreselijk los van structuur, valt zo uit elkaar. Dan wordt het zeker niets met mijn geklungel.
 
Jan, die mini-dlg is de Mimi, kijk hier voor alle info. Tekening is gratis op te vragen bij Frans Bal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels zijn de buitenvleugels van de bouwplank zodat ik een begin kan maken met de binnenvleugels. Bij het aan elkaar plakken van de stukken tekening kwam ik een foutje tegen. Kijk maar eens naar de hoofdligger:
Olifant042.JPG

Geen probleem, ik vond hem wel geinig. En de foto is niet gespiegeld, ik heb een gespiegelde kopie laten maken. Zo heb ik voor iedere vleugelhelft een eigen tekening.

De binnenvleugels worden 1,5 meter lang. Probleem is dan dat de vuren latten voor de liggers slechts 1 meter lang zijn. Ik heb de latten onder 45 graden doorgezaagd. Die lijm ik met houtlijm aan elkaar, en dan gaat er nog 2 lagen 25 grams glas overheen (is dat genoeg?). Deze verbinding komt dan tussen 2 ribben te liggen. De verbindingen maak ik voor de boven- en onderligger niet op dezelfde plaats, lijkt me niet handig om de verbindingen precies boven elkaar te leggen. Ik hoop dat de liggers diep genoeg in de ribben gaan vallen zodat ik er later nog UD koolstof overheen kan leggen voordat (of terwijl) de beplanking erop gaat.
Olifant043.JPG


De originele tekening stuurt de rolroeren in de binnenvleugels aan op 2 plaatsen dmv hevels vanaf 1 servo (per veugeldeel). Dit is natuurlijk gedaan om de stijfheid van de aansturing te vergroten. Is dit echt nodig of zou ik het kunnen doen met aansturing op 1 plaats? Het zijn wel rolroeren van 1,5 meter lang!
 
Raymond dat met die ligger lijkt me niet handig. Kijk eens bij mijn bouwverslag . Ik had ook stokjes nodig van 2,8 meter per stuk maar die heb ik ook gelassed echter de overlap bedraad bij mij 10 cm en bovendien heb ik de las zover mogelijk aan de tip gehouden. Mijn basislengte van de liggers was 2 meter (geleverd door Heerdegen).

Zoals je het nu doet is het absoluur een basis voor een breuk. Zeker als de kist later gesleept moet worden komt er behoorlijk wat kracht op de vleugel. Dit kan voor een klapwiek zorgen. Bij mijn (motor)zwever heb ik de ligger naar de tip toe ook verjongd en is hij uit meerdere lagen opgebouwd.

Zo maar wat tips.

Die las zou ik absoluut veranderen.

Alex
 
Ik zou die ligger denk ik onder een kleinere hoek afgesneden hebben... pakweg 20º of zo. Maar, met glas eromheen zal het vast wel loslopen...
 
Beste Bart,

Ik denk niet dat het los zal lopen. Glas vangt hier geen kracht op. Bovendien als je de hoek kleiner maakt, 20 graden zoals je zegt dan zit je al snel aan de 10cm.

Nu heb je nog de kans om het te veranderen straks in de lucht niet meer......

Het is maar een tip.

Alex
 
Alex, de las komt uiteraard zo dicht mogelijk bij de tip. Heb je een link naar jouw bouwverslag? Ik zal nog eens kijken of ik ergens latten van genoeg lengte kan vinden. Ik zat te denken om de las te omwikkelen met een lange driehoek glas, dus dun beginnen en steeds breder omwikkelen, zo een paar lagen maken.
 
Die liggers worden uitsluitend belast op druk en op trek, niet op buiging. Ik ben geen fan van houtlijm, maar glas eromheen vergroot wel het contactoppervlak (voor trek) en maakt 'm ook stijver (voor druk). Andere krachten komen er toch niet op?
En inderdaad, ik dacht ook aan een samenvoeging over een cm of 10 (jouw post kwam gelijk met de mijne).
 
Bart, je zegt geen fan te zijn van houtlijm. Zou epoxy hier meer geschikt zijn? Of anders ...... (invullen aub)
 
Raymond:
Projecten: Scheibe SF-33 zie mijn handtekening

Bart:
Ik snap niet goed wat je bedoelt met: Die liggers worden uitsluitend belast op druk en op trek, niet op buiging." Kun je dat eens toelichten. We hebben het toch over de hoofdliggers? Die worden wel degelijk belast op buiging. Tenzij we beiden iets anders bedoelen.
 
Ik deel Barts zienswijze in deze. De vleugel wordt belast op buiging, dit wordt voor een heel groot deel opgevangen door trek in de onderligger en druk in de bovenligger. Ook het naar voren en achteren zwaaien belast de liggers relatief weinig, dit zal voornamelijk moeten worden opgevangen door voor- en achterlijst.
Overigens zal ik ter plaatse van de lassen de plankjes tussen boven- en onderligger extra sterk uitvoeren.

Nu eerst slapen, morgen discussieer ik weer verder (goede discussie dit! hier doe je het voor)
 
Bart, je zegt geen fan te zijn van houtlijm. Zou epoxy hier meer geschikt zijn? Of anders ...... (invullen aub)
Nou, om je de waarheid te zeggen heb ik het nog nooit gebruikt... toen ik 50 jaar geleden mijn eerste modellen bouwde bestond er al UHU-Hart, en inmiddels ook CA en epoxy, voor mij is houtlijm iets van héél vroeger...
Als er bij mij iets stuk gaat, is dat nooit op een lijmnaad, maar altijd het materiaal dat het begeeft!
Zoals Alex ook al zegt, moet je iets hebben dat zich optimaal in het hout zuigt; ik zat te denken aan dunne CA, maar een trage epoxy zal ook goed zijn... het belangrijkste lijkt me eigenlijk dat laagje glas rondom.
Ik beschouw mezelf in dezen overigens absoluut niet als ervaringsdeskundige hoor... ik pretendeer hooguit een redelijk gezond verstand te hebben... :rolleyes:

Alex: Raymond heeft al uitgelegd hoe de liggers buiging verwerken als trek en druk, dat is helemaal zoals ik het bedoelde.
 
Oe, oei, als dat maar goed gaat

Raymond,

Alex heeft mijn inziens gelijk....ik zou als het enigzins kan een las probereen te voorkomen, zeker in de middendelen. Is er geen clublid die een aantal vuren liggers op maat kan zagen over een lengte van 1.5m?

Als je toch een las moet maken zou ik idd een veel groter lijmvlak creeren door de liggers veel schuiner af te zagen.

Ik zie niet in wat er mis is met witte houtlijm voor een vuren-vuren verbinding...volgens mij is dit juist heel goed (de witte houtlijm zuigt zich in het hout en je krijgt ook nog een soort mechanische verankering). Staat er niets op de tekening overigens hoe je de las moet maken? of misschien op een van die ander oude tekeningen die je hebt?

Vroeger, ten tijden van de Austria, of de Regenboog of Superstootkop wikkelden ze volgens mij ijzergaren om de las of lijmden ze er twee triplex schotjes (1 - 2 mm dik) tegen aan die ze ook weer met ijzergaren om wikkelden en schuin lieten af lopen om een mooie uitlijning van de krachten te krijgen. Het ijzergaren voorkomt dat de lijmverbinding open gewrikt wordt (of afschuift). Het glas waar jij het over hebt doet in feite hetzelfde alleen krijg je dat er volgens mij nooit zo strak omheem als een draad.

De lassen in de ligger maken overigens ook een kruis als je er van boven op kijkt.

Samenvattend:

1. het beste is geen las en liggers op maat te laten zagen

2. als je toch een las wilt toepassen idd
- zoveel mogelijk naar de tip toe,
- grote lijmvlakken gebruiken (5 - 10 cm),
- gewoon met een goede witte houtlijm verlijmen (vroeger had je 24 uurs Ponal),
- Triplex schotjes omwikkelt met ijzergaren (of Kevlar draad) er tegenaan of alleen omwikkelen met ijzergaren (of Kevlar draad)

Ik gebruik altijd alleen Kevlar draad dat ik aan het begin vast zet met een druppel cyano en dan heel strak om de las heen wikkel en afsmeer met cyano, de kevlar draad fungeert gelijk als lijmtang.

Last but not least je zou altijd nog even een proefstukje kunnen maken en dit qua sterkte met een ongedeelde ligger kunnen vergelijken....

Cheers

Bart
 
Laatst bewerkt:
In de tekening staat helemaal niets over een las. Daar gaat men blijkbaar uit van latten die lang genoeg zijn of dat je zelf wel iets verzint. Eigenlijk is dit een project voor ruim gevorderde bouwers, wat ik feitelijk nog niet ben. Dat ik er toch aan begonnen ben heeft een aantal redenen
- het ding kwam ongevraagd in mijn handen
- hij is bijzonder en erg mooi
- het is een uitdaging
- beetje overmoed en brutaliteit?? :twisted:

Ik ga vandaag eens rondzoeken of ik langere latten 3x10 kan vinden, en anders gaan we vrolijk verder knutselen.
 
Ha ja, het mooiste is ongetwijfeld géén las... :-)
Ik weet de precieze maat niet van die latten, maar het is me wel eens opgevallen dat er bij de Gamma een aardige keuze aan vrij dunne latten in het rek lag, en op grotere lengtes dan bij de hobbyshop. Is het wat om daar eens te gaan kijken?
(laten) zagen op maat is natuurlijk ook mooi.
 
Back
Top