Oe, oei, als dat maar goed gaat
Raymond,
Alex heeft mijn inziens gelijk....ik zou als het enigzins kan een las probereen te voorkomen, zeker in de middendelen. Is er geen clublid die een aantal vuren liggers op maat kan zagen over een lengte van 1.5m?
Als je toch een las moet maken zou ik idd een veel groter lijmvlak creeren door de liggers veel schuiner af te zagen.
Ik zie niet in wat er mis is met witte houtlijm voor een vuren-vuren verbinding...volgens mij is dit juist heel goed (de witte houtlijm zuigt zich in het hout en je krijgt ook nog een soort mechanische verankering). Staat er niets op de tekening overigens hoe je de las moet maken? of misschien op een van die ander oude tekeningen die je hebt?
Vroeger, ten tijden van de Austria, of de Regenboog of Superstootkop wikkelden ze volgens mij ijzergaren om de las of lijmden ze er twee triplex schotjes (1 - 2 mm dik) tegen aan die ze ook weer met ijzergaren om wikkelden en schuin lieten af lopen om een mooie uitlijning van de krachten te krijgen. Het ijzergaren voorkomt dat de lijmverbinding open gewrikt wordt (of afschuift). Het glas waar jij het over hebt doet in feite hetzelfde alleen krijg je dat er volgens mij nooit zo strak omheem als een draad.
De lassen in de ligger maken overigens ook een kruis als je er van boven op kijkt.
Samenvattend:
1. het beste is geen las en liggers op maat te laten zagen
2. als je toch een las wilt toepassen idd
- zoveel mogelijk naar de tip toe,
- grote lijmvlakken gebruiken (5 - 10 cm),
- gewoon met een goede witte houtlijm verlijmen (vroeger had je 24 uurs Ponal),
- Triplex schotjes omwikkelt met ijzergaren (of Kevlar draad) er tegenaan of alleen omwikkelen met ijzergaren (of Kevlar draad)
Ik gebruik altijd alleen Kevlar draad dat ik aan het begin vast zet met een druppel cyano en dan heel strak om de las heen wikkel en afsmeer met cyano, de kevlar draad fungeert gelijk als lijmtang.
Last but not least je zou altijd nog even een proefstukje kunnen maken en dit qua sterkte met een ongedeelde ligger kunnen vergelijken....
Cheers
Bart