Austria Elefant

Ik heb me een licentie voor de Pro versie van Profili aangeschaft. Dit geeft nog meer mogelijkheden voor visualisaties van diverse parameters en - nog veel belangrijker - ik kan vleugels modelleren en uitvoeren als dxf files. Dit werkt echt prachtig. Je kunt van alles opgeven: maten van diverse liggers, voorlijst/achterlijst, beplanking, bouwpootjes (incl twist), verlichtingsgaten etc.
Ik heb dus de elefant vleugel gemaakt en gisteren doorgesproken met mijn freesmaat. Het lijkt er allemaal goed uit te zien. De ribben komen er dan ongeveer als volgt uit te zien (binnenvleugel):
V3inner_temp.jpg

Dit kunnen we dan weer omzetten naar files voor de frees. Prachtig. Het is nog even wachten op wat laatste stukjes materiaal (exacte maten nog niet bekend) en dan kan het frezen plaatsvinden.

Mooie vooruitgang Raymond. Ziet er wel handig uit die Profili!
Ik blijf je volgen want het je maakt het telkens toch weer zo interessant!

Sleephaak

Zou de volgende sleephaak geschikt zijn voor de elefant?
Sleephaak1.JPG

Diameter 10 mm, staafje is 1,5 mm en er moet een 1,2 mm draad doorheen. Volgens de verkoper zou dit goed moeten kunnen voor een zwever van 5m/5kg. Verkoopargument was het niet, want ik had de haak al eerder bij hem gekocht (eigenlijk voor een Ka-7 van 2,5m). Mij lijkt het wat licht, maar ik heb nog geen enkele ervaring met sleephaken. Ik heb een voorkeur voor dit type haak omdat hij in een flink stuk massief hout moet komen, voor zo'n haak hoef ik alleen maar een rond gat te boren.

In de romp zit een huls voor een vleugelverbinder van bandstaal 1,5x15 mm. Deze maat is nergens te krijgen (heeft iemand nog iets liggen???). Ik zoek nog even door, heb al contact gelegd met de bouwer van de romp. Als ik niets in die maat kan vinden zal de originele huls eruit moeten en vervangen moeten worden door iets dat wel te krijgen is.

Raymond,

Ik kan hier wel een stukje 1,5 mm plaat op maat laten knippen. De machines die hier staan zijn waarschijnlijk net zo oud als de originele Austria Elefant. ;)

Welke lengte heb je nodig? RVS of staal?

Proper, waarschijnlijk heeft jouw plaatmateriaal bij lange na niet de rekgrens die een verenstalen strip heeft. Pas ff op dus....

Heb je gelijk in. Helaas geen verenbandstaal op voorraad.

Je moet ook maar net weten welke kwaliteit je in huis haalt. Rekgrens varieert van 400 tot 1600 mpa.

Vincent, bedankt voor het aanbod, maar met alleen het bandstaal ben ik er nog niet. Ik moet ook een stuk bijbehorende huls hebben om in de vleugels te bouwen. Ik wacht nog even antwoord van dhr. v.d. Nes (bouwer romp) af, als die niets heeft vrees ik dat ik de bestaande huls netjes uit de romp moet zien te krijgen om iets anders in te bouwen.

Nog iemand antwoord over de sleephaak?

Hallo, Raymond

Als je voor zeker wilt gaan bij een 5 meter zwever, is dat ielige stripje staal niet voldoende.
Dus als het enigzinds mogelijk is, en dat dacht ik wel aan de foto,s te zien, zou je het beste een ronde staaf kunnen gebruiken met in de romp een precies passende koker .
Zo,n koker komt dan ook in de bijde vleugels.
Dikte moet je toch gauw denken aan 12mm minimaal van de staaf, en dan komt de koker dan nog bij.
Een koolstof pen moet minstens 1,5 x de dikte van staal zijn.
Die koker kun je natuurlijk ook zelf maken maar het staal in deze maten is in nederland vrijwel niet aan te komen in beperkte lengtes.

Voor een adres: hm-modellbau,de

Sucses met de verdere bouw.
Gr Ron

Een stuk bandstaal van 14x2 mm (de grootste wel verkrijgbare maat) is niet voldoende?
Ronde staaf van welk materiaal? Moet dat massief staal zijn of kan hol aluminium ook? Het moet natuurlijk wel te krijgen zijn.

Hou in je achterhoofd dat dit een oldtimer is die op schaal gevlogen gaat worden. Hij zal dus niet hard vliegen, en meer dan 3g zal hij echt niet trekken. Loopings hoeft hij niet te kunnen. En hij heeft dan wel 5m span, maar de koorde is beperkt. Totaal gewicht zal rond de 5 kg gaan bedragen. De belastingen zijn bij dit project een stuk lager dan een 5m ASWxx die vette low-passes kan maken.

Niet allen het euvel van 3g,ook bij gewwon stil liggen en toch een beetje wind over de vleugels kan al problemen geven.
Wat denk je met het in elkaar zetten.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met het ''rundstall, flachensteckung''.
Het is geen veren staal maar ze noemen het edelstaal.
Heb in mijn DG600 een 16mm staaf bij een spanwijdte van iets meer dan 5 meter.

Het nadeel van een platte strip is, dat als er krachten opkomen zoals bedoelt in een zwever, het wil kantelen.
En denk nu niet dat dit wel meevalt.
Er achter kommen dat het toch te zwak was geeft een hoop schade wat je vooorkomt met een staaf.
Die 12 mm met de koker zou in jou geval ideaal uitkomen, en omdat je de vleugels nog moet bouwen kun je daar ook rekening mee houden.
Tevens kun je dezelfde maten aanhouden vwb de V-stelling.
Wel de gehele koker opsluiten, in vleugels en ook in de romp.

Gr Ron

In de grafische industrie is deze diktemaat goed verkrijgbaar 1,5 mm heet dan een 4 puntslijn standaardhoogte is dan 23,x mm (stapjes van 0,1mm) en ook nog een serie in de 24 mm. Het gaat dan om de zogenoemde "rillijnen" dit is gemaakt van een hoogwaardige staal soort. Neem anders eens contact op met een bedrijf als deze Untitled Document Als je het vriendelijk vraagt hebben ze vast wel een stukje (standaard is 1mtr.) voor je over.

Huibert, 23 mm is wel erg dik, dat wordt een beetje moeilijk passen denk ik.
Ronald, zou dit iets zijn? Soort aluminium. Is ook in 16 mm te krijgen, dat kan ik ook wel kwijt in de vleugel denk ik. Als dit oke is, heb je dan een link naar jouw edelstaal?
Die 4 mm extra zal veel extra sterkte geven. Via een bekende kan ik evt aan 14 mm massief rvs buis komen als dat veiliger is.

Deze buis ziet er goed uit, maar dit wordt wel in motor kisten gebruikt.
Voor 5 meter span lijkt het mij wat aan de korte kant.
14mm RVS buis lijkt misschien goed, maar de vraag is of het zacht ofwel stug RVS.
Je hebt daar zoveel variatie in dat het moeilijk wordt om een goede keus te maken.
Kijk maar eens op Ebay-de onder ''flachensteckung'' hm-modellbau.

Gr Ron

Dat edelstaal van hm-modellbau is allejezus zwaar zeg! Ik ben wel gecharmeerd van dat strongal van lindinger. Volgens tekening loopt de vleugelbevestiging slechts in de eerste vier ribben, ik heb dan aan 38 cm genoeg. Misschien kan ik het nog een rib naar buiten brengen, maar veel verder gaat niet ivm de V-stelling. En die heb ik al teruggebracht van 3 naar 2 graden (anders zou de vleugelbevestiging in de 4e rib de onderbeplanking al raken).
Aan de achterzijde van de vleugel loopt overigens ook al 6mm staal, daar komt dus ook een deel sterkte uit.

Ik ben vanmiddag bij Ton v.d. Nes geweest, de persoon die de romp gebouwd heeft. Een man van 72 die er lekker op los praat en veel mensen van mijn zweefclub kent. Het was gezellig. De juiste maat vleugelverbinder had hij niet meer liggen. Ik ga die alu buis bestellen.
Ronald, wat bedoel je precies met de hele koker opsluiten? Moet die helemaal in hout gebed worden? Het idee was om de koker strak door de ribben te maken en daar goed met epoxy inlijmen, idem in de rompwanden. Tussen de ribben hoeft toch niets om de koker te zitten?

Ik ga toch de originele aansturing met hevels gebruiken. De staartboom zit vol met spanten waar alleen gaten in zitten voor de doorvoer van de huidige aansturing. Het zou erg moeilijk worden om daar een draadboom doorheen te gaan krijgen. Bovendien is de aansturing zeer netjes geinstalleerd en spelingsvrij. Het is een oud model, daar mag ook best een wat gedateerde manier van aansturing in.

Ik denk aan de volgende servo's:
Rolroeren buitenvleugel: Hitec HS-125MG
Rolroeren binnenvleugel: Hitec HS-85MG
Remkleppen: Hitec HS-65HB
Richtingroer: Hextronic HXT5010 (heb ik nog liggen, zijn prima sterke servo's)
Hoogteroer: Graupner C577 (heb ik nog liggen)
Sleephaak: Hextronic HXT5010

Zitten hier missers bij?

De koker die bij de aluminium geleverd wordt, zoveel mogelijk opsluiten tussen de hoofdliggers in de vleugels, bv met hard balsa.
Als ik het op de tekening van de ribben goed zie komt de verbinder niet tussen de hoofdliggers, maar er voor.
Dan zou in ter plaatse van de verbinder extra liggers maken met een twee ribben langere liggers van 6x6 mm vuren of grenen.
In dit geval 38cm min de rompbreedte gedeeld door twee, en dan twee ribben extra lengte.(schat 14+2x8 cm)
Zowel onder als boven en daar tussen de opvulling van hard balsa omdat het daar terplekke taps loopt ivm de V-stelling.
Als het mogelijk is,zou je een langere verbinder kunnen installeren.
En natuurlijk komt dit onder de indekking dus zal je het niet terug zien.maar wel zo effectief.
In de romp kun je de koker tegen het vertikale spant lijmen.
Koker laten doorlopen in de wortelribben van de romp.
Misschien deze ribben vanaf het spant dubbel maken en nog een extra spant aan de voorzijde van de koker welke dan zoveel mogelijk naar onder doorloopt. 2mm vliegtuig triplex.

Ps. Koker lijmen met aluminium buis erin, anders zou die kunnen vervormen door krimping van de lijm/epoxy.

gr Ron

Raymond

Als je voor de HS-125MG gaat als rolroer-servo let er dan op dat je de nieuwe versie te pakken krijgt, die met het messing hoofdtandwiel.
Persoonlijk heb ik geen goede ervaring met deze servo met het oude, nog uit aluminium vervaardigde hoofdtandwiel.
Tijdens een sleep met mijn (valenta) Standard Libelle, achter de Piper van Richard Branderhorst, merkte ik dat het toestel slecht reageerde en tijdens de landing raakte ik een paaltje doordat het toestel nauwelijks te besturen was.(gelukkig alleen een winglet wat beschadigd)
Bij controle bleken er nog nauwelijks tanden te zitten op het hoofdtandwiel van een rolroer servo.

Goede ervaringen heb ik met de Futaba 3150, nauwelijks duurder en 10x beter, ook de Graupner vleugelservo's zijn goed alleen prijstechnisch gezien wat minder.

Dan jouw vraag aangaande de sleepkoppeling, het merk ken ik niet maar op 2 toestellen heb ik een zelfde systeem ook met een 1,5 millimeter draad als aansturing.
Ik denk dat je tot een kilo of 7 a 8 geen probleem zult hebben alleen het aanhaken is soms wat moeilijk.

Harry

Harry, bedankt voor je feedback. Oke, dus geen HS-125. Ik gebruik de S3150 in mijn Topmodel Fantasy en ben ook erg tevreden over deze servo's. Ze zijn wel een stukje duurder, maar dat moet dan maar. Nu ga ik twijfelen of ik dan in de binnenvleugel ook de S3150 moet gaan gebruiken ipv de HS-85.

Sleepkoppeling is van Multiplex. Ook hier bedankt voor de feedback.

Back