Austria Elefant

Een stuk hout ertussen lijkt me minder goed, een beetje vering is waarschijnlijk wel verstandig.

Vering is idd beter. Ik heb houten blokken onder de ski van mijn Grunau Baby. Daardoor is de bodem al een paar keer naar binnen geramd als gevolg van minder zachte landingen.

Ik heb zelf tot op heden geen goede slang oid gevonden...... Van armoe heb ik maar een paar extra grenen latten in de romp gelijmd zodat deze niet zo snel ingedrukt wordt door de blokken.

Berrie,

De rubber delen kun je snijden uit deurstoppers uit de bouwmarkt
Die rode klossen met een schroefgat erdoorheen

Cees

Hoe dichtbij kan de oplossing liggen. Zal de volgende keer eens kijken naar die deurstoppers. Ik heb wel graag zwartes.......

Hoe dichtbij kan de oplossing liggen. Zal de volgende keer eens kijken naar die deurstoppers. Ik heb wel graag zwartes.......

Rood Berrie, zwarte ben ik (nog) niet tegengekomen.

full

Vormen door snijden met een stanleymes en met een as erdoor vervolgens laten rollen met slip over een snel draaiende slijpsteen, als voorbeeld een staartwiel, een holpijp gebruiken om het gat te vergroten.

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
... maar waar vind je in vredesnaam zulke mooie rubber ringen? Rubber slang oid?

Inderdaad rubberslang:
Voor auto's zijn ze beschikbaar in diverse diameters en diktes.
Om de veerkracht te kunnen afstemmen op wat je nodig hebt kun je de breedte varieren en evt. gebruik je er twee die goed in elkaar passen (lijmen!).
Zo is op mijn Möwe het staart-spoor geveerd.

Edit: Hier (vanaf ongeveer het midden van de pagina en lager) een hele reeks foto's over een geveerde schaats (Kufe).

Vleugels bijeen houden:
Op niet schaal kisten wordt vaak plakband gebruikt.
Als dat werkt, dan is elastiek ook sterk genoeg.
Een tweede elastiek voor het geval dat ... is een goed idee voor het geval er een breekt. Maar voor de sterkte absoluut niet nodig.

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Inderdaad rubberslang:
Voor auto's zijn ze beschikbaar in diverse diameters en diktes.
Om de veerkracht te kunnen afstemmen op wat je nodig hebt kun je de breedte varieren en evt. gebruik je er twee die goed in elkaar passen (lijmen!).
Zo is op mijn Möwe het staart-spoor geveerd.

Edit: Hier (vanaf ongeveer het midden van de pagina en lager) een hele reeks foto's over een geveerde schaats (Kufe).

Vleugels bijeen houden:
Op niet schaal kisten wordt vaak plakband gebruikt.
Als dat werkt, dan is elastiek ook sterk genoeg.
Een tweede elastiek voor het geval dat ... is een goed idee voor het geval er een breekt. Maar voor de sterkte absoluut niet nodig.

Gr. Dirk.

Dirk,

Alleen plakband vind ik onveilig, met name aan de helling.
Blakband gebruiken we voor het afplakken van de naad maar elestieken altijd voor veiligheid, dus samen.
Bij starten kan altijd iets fout gaan, de vleugel wordt geraakt door een helper, te laat losgelaten etc.
Terwijl de plakband (of snelsluiter!) is losgekomen blijven de elestieken pogingen doen om de vleugel terug in positie te brengen.
Zie je het probleem dan kun je het proces garanderren door het hoogteroer wat kleine slagen te geven.
Na een vlucht kan ik aan het plakband zien of de elastieken sterk genoeg waren, was dit niet zo ,dan vind ik plakband tussen de vleugel en de romp bij b.v de neuslijst!!!
Hier geldt wederom aandacht voor de grote spanwijdte! Het verschil is wel de ronde verbinder maar dat garandeert mij niet dat de naad dichtblijft bij versnellings- en vertragings krachten tijdens starten en vlucht.

Cees

Cees,

Ik ben het helemaal eens met jou overwegingen vanuit veiligheid. Het was ook vnl. mijn bedoeling te illustreren dat je voor tijdens de vlucht nauwelijks iets nodig hebt.

Aan de andere kant: met mijn F3J en mijn Alpina vlieg ik nu al jaren, hier in Nederland en op de helling, met enkel tape. Dat is nog nooit los gekomen op een andere manier dan een niet perfecte landing. En ik vlieg lang niet altijd rustig thermiek.

Dirk

Dirk,

Ik vind het altijd goed de diverse achtergronden weer te geven
Er spelen veel zaken een rol, hechting van de tape, bij mij vaak op zijde/spanlak, opbouw van de vleugel/romp overgang (kun je voldoende tape aanbrengen op de gelijkliggende overgang?), klimatologische omstandigheden (vochtig oppervlak) etc.

Altijd kies ik voor zo mogelijk dubbele veiligheid, de tape is één de (minimaal 2) elastieken twee.

Aan de helling komt het toch regelmatig voor dat we elkaar raken, en soms kunnen we dat overleven, ik heb mede hiervoor altijd hardhouten voorlijsten van drie a vier mm dik en elastieken in de verbinding of anders. (zelfs massief balsahouten vleugels span 2 m, eigen ontwerp, naam "Houthakker")

De buis in de romp van het toestel van Raymond geeft waarschijnlijk aan dat oorspronkelijk gedacht is aan elestieken (en misschien zijde?).

Groeten Cees

Ik ga het gewoon proberen met elastieken en kijken hoe het bevalt. De enige investering die ik daarvoor hoef te doen is het plaatsen van 2 haakjes.

Ik ga het gewoon proberen met elastieken en kijken hoe het bevalt. De enige investering die ik daarvoor hoef te doen is het plaatsen van 2 haakjes.

Raymond, wil je een plaatje van de twee tools die je nodig hebt, zonder die zul je modderen om het gemonteerd te krijgen op het veld.
Daarnaast moet je twee ogen plaatsen en een ervan, waaraan de stieken moeten, zo groot mogelijk als nog past in de aluminium buis.
Dimensionering is absoluut belangrijk. Engineeren is niet een kwestie van proberen.

Cees

Ik denk een aardig idee te hebben, maar een fotootje kan nooit kwaad. Soms hebben anderen ineens hele slimme eenvoudige oplossingen voor dingen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

Ik denk een aardig idee te hebben, maar een fotootje kan nooit kwaad. Soms hebben anderen ineens hele slimme eenvoudige oplossingen voor dingen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

Fotor, dit schreef je : Maar ik weet het niet.... Zou elastiek genoeg zijn?

Die slimme eenvoudige oplossingen waren in het jaar kruik gemeengoed.

Foto, twee tools maar ook twee rubbers uit een printer van papiertransport.
full

Tekening

Het oog waardoorheen de stieken moeten, moeten absoluut groot zijn, er moet uiteindelijk een bundel aan elestiek door.
De pen heb je nodig om aan te haken als de vleugel al zeer dicht bij de romp geschoven is . en steekt door de haak tussen de romp en op te schuiven vleugel.

full

Zonder de tools en juiste dimensionering lukt de truc eenvoudigweg niet!!!!
Aan elestieken moet je denken twee of drie elestieken van de postbode en dan dubbelgeslagen door de gesloten oog van de vleugel gestoken en aangehaakt aan de vrije haak
De haak kan een smalle opening hebben om ze aan te lussen.

Succes Cees

Zaterdag had ik een lekker klus-avondje gepland, maar om 7 uur ging plots het licht uit :black:. Nu heb ik wel een soort mijnwerkerslampje, maar zonder stroom even iets door de cirkelzaag halen, langs de schuurmachine leggen of een kabeltje solderen is een beetje moeilijk. Uiteindelijk ging om half 2 's nachts het licht pas weer aan.

Zondag winterpret gehad, 's avonds nog wat kleine dingen gedaan als houtjes vlak schuren e.d. Vandaag de rolroerservo's in de buitenvleugel aangebracht. Ze liggen op 0,8mm triplex, zo op de beplanking leek me te zwak. De bevestigingsflenzen zijn eraf gehaald ivm beschikbare ruimte (wat zijn die koorde en dikte hier toch idioot klein!). De servo's zitten in krimpkous en gelijmd op het hout. Net kwam ik erachter dat de borgschroeven voor de servoarmen niet op hun plek zaten, maar gelukkig zitten er verlichtingsgaten in de ribben, die hebben het aanbrengen van de schroeven zeker verlicht ;).
Olifant093.JPG

Komende 2 dagen druk met werk en avondje schouwburg, dan kunnen we donderdag hopelijk weer verder aan de gang. Jammer dat de vaart er zo een beetje uit gaat, het ging zo lekker.

Mocht iemand de tekeningen / foto's van Taurus Flyer missen in deze draad: zijn acount is verwijderd. Dit is puur een mededeling, aub geen discussie hierover in deze draad.

Laatst bewerkt:
Ik stond net met mijn zoon onder de douche. Geloof me, die was ook snel uit! De ketel stopt er inderdaad ook mee. We hebben tot 9 uur bij de kaarsjes gezeten, daarna zijn we maar naar bed gegaan.

Gaat die mee naar de Waku als hij op tijd klaar is?
Uiteraard. Het origineel heeft ook op de Wasserkuppe gevlogen. Ik wil mezelf geen deadline stellen, maar het moet zeker mogelijk zijn de kist dan af te hebben. Ik hoop voor onze expeditie het vliegtuig zijn eerste start te kunnen geven zodat ik hem met een gerust hart van de Kuppe af kan gooien.
Waarom is dat? Laat me raden: wanneer je je servo er eventueel uit wilt halen?
Ed, helemaal goed. De servo hoef ik er niet uit te halen om hem ergens anders in te gebruiken (hopelijk gaat het Fantje een tijdje mee), maar mocht de servo stuk gaan kan je hem met weinig schade aan het vliegtuig verwijderen.

... maar het moet zeker mogelijk zijn de kist dan af te hebben. Ik hoop voor onze expeditie het vliegtuig zijn eerste start te kunnen geven zodat ik hem met een gerust hart van de Kuppe af kan gooien.
Ik weet niet wanneer je naar de Waku gaat, maar op 10 en 11 juli wordt daar de Retroplane gehouden. Er zijn niet zo heel veel Austria's, dus, mits netjes gebouwd (en die indruk heb ik wel gekregen ...) kun je daar best hoge ogen gooien.

Op dit moment is er nog niemand met een Austria ingeschreven (zie hier, een paar schermen naar beneden scrollen).

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Back