Bouwverslag Avia B.H.1 EXP

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Henri Kaper, 15 sep 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    3 meter :schrik:

    dat wordt deelbaar neem ik aan. 2 of 3 delen?

    handige tip van die zwarte stift om te kijken hoever je kunt schuren!
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ach ja, sommige mannen voelen de behoefte om iets te compenseren. :rolleyes:

    Net als bij de echte, twee delen die met beugels en struts aan de romp bevestigd worden.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Bedoel je dat je door die gigantische balk (ik schat 2 bij 2,5 cm), die bij de tip wel een centimeter boven de ribben uitsteekt, heen gaat zagen? :confused:

    Het ziet er wel heftig mooi uit, dan dan weer wel . . . :p


    jan.
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Die gigantische balk is balsa en moet nog afgeschaafd en geschuurd ... zo kon ik er gewichten op leggen. En dat afzagen van de rolroeren wordt niet zo'n probleem, want de spleet is op z'n smalst 4 mm.
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben nu met een heel lang schuurblok enigszins de onregelmatigheden aan het weg schuren, zodat de ribben mooi verlopen. Je ziet dat de zwarte randen hier en daar weggeschuurd zijn, waar het hoger was dan de rest. Het is een riskant klusje waar ik nog wel even, heel voorzichtig mee bezig ben. Het is een beetje als het in vorm schuren van een propeller. Ik moet goed opletten dat ik het profiel niet vernaggel en dat beide vleugels identiek blijven.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Is het verloop van de profielen, de dikte en koorden zodanig dat je daar met een lange schuurklos overheen kunt? :confused:

    Kijk uit, er afschuren is makkelijker dan er bijschuren! :p


    jan.
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Bovenop en aan de voorzijde kan ik het verloop prima schuren met dat lange schuurblok ... de achterzijde is inderdaad lastiger. Ik doe voorzichtig en ik hoef ook niet tot het uiterste te gaan ... bij de echte is het ook niet perfect.
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, ik heb het gelukkig niet verpest! Het was een lastig klusje, maar er zit nu een mooi verloop in.

    [​IMG]

    Nu de uitsparingen voor de liggers finetunen en de liggers maken ... die moeten in een verloop van 12 naar 15 naar 9 mm geschuurd worden.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het ziet er allemaal keurig uit, maar wordt het niet allemaal een beetje erg degelijk (lees zwaar)?
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Je kan straks enigszins door de bekleding heen kijken, dus de constructie moet schaal zijn. Maar het is allemaal licht balsa wat je ziet, hoor!

    De ribben zijn 3 mm dik wat mij toch wel minimaal lijkt met een spanwijdte van 305 cm en een koorde van 38 cm.
    Een paar bracing ribs die in het echt dubbele ribben zijn, heb ik op schaaldikte gemaakt = 7,5 mm.
    De root ribs zijn ook balsa, gelamineerd met 0,8 mm triplex.
    De scharnierlijst die je ziet is ook licht balsa en daar gaat nog een grote spleet uitgezaagd worden.
    De liggers worden niet van grenen, maar van licht lindenhout, dat qua gewicht tussen balsa en grenen in zit. En de sheer webbing wordt 0,6 mm triplex.
    Voorrand en aileron krijgen nog een beplating van ook 0,6 mm triplex (en daar wordt nog wel wat van afgeschuurd).

    Ik denk dat het gewicht wel mee gaat vallen ... ik let er in ieder geval constant op. Maar als je nog een suggestie hebt ben je welkom.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2009
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    0e bovenliggers zitten erin en de typische Avia vleugel wordt al zichtbaar ... mooi he?

    [​IMG]

    Het ziet er nog wat lomp (en zwaar) uit, die vierkante liggers in de ribben, maar daar gaat nog een hoop vanaf. De liggers moeten het profiel volgen, 2 mm naar binnen en ik heb bedacht dat dat makkelijker te schuren is zodra de capstrips erop zitten en wat dan overblijft zijn redelijk dunne liggers ... gaat goed komen!

    Voor de liggers heb ik eerst latjes laten zagen van een grote (en dure) balk lindehout. Die latjes nabewerkt en het verloop erin gemaakt door ze samen met dubbelzijdig tape op een plaat MDF vast te zetten en dan maar schaven en schuren.

    [​IMG]

    En daarna de liggers met gekookt water voorgebogen in deze gewaagde opstelling.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wauw! mooi, die welving in de vleugel!
     
  13. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Henri,

    mooi werk die vleugel. Trouwens het is zeker een indrukwekkend project. Zal zeker mooi vliegen. Blijf je project volgen.

    Groetjes, Edwin
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Alle liggers zitten erin en zijn wat in vorm geschaafd. Ik ben nu met de sheer webbing bezig.

    Ondertussen vond Petr een andere modelvlieger die ook met een model van de Avia B.H.1 bezig is. Mooi gebouwd, maar jongens wat een grote fouten zitten erin qua schaalnauwkeurigheid! Kijk bijvoorbeeld naar de rechte vleugels zonder de typische knik.
    AVIA BH1
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2009
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ja, jammer.

    Bouwt bijna net zo mooi als jij!

    ;)


    jan.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dat wou ik even horen, Jan. Dankjewel! ;)
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Super mooi, Henri!
    Ga je al je werk nog vastleggen in de vorm van een bouwtekening voor andere bouwers?
     
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik doe het zonder bouwtekening en ga die ook niet achteraf maken. Wel denk ik erover om m'n materiaal en wat ik uitgewerkt heb in Photoshop (afbeeldingen die uitgeprint kunnen worden) in een grote zip-file beschikbaar te stellen voor anderen. Maar dan is het dus niet uitgekauwd en vraagt het wel eigen inbreng ... scratch building dus.

    Maar laten we eerst even afwachten dat ik hem afkrijg ... :D
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Henri, dat ziet er echt super uit!

    Wout
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Goed ... de verbouwing aan ons huis en de absurde hoeveelheid tegenslag die we daarbij kregen :eek:nweer: is bijna achter de rug.

    Vanavond heb ik staan genieten van een hobbykamer die weer mijn hobbykamer is en heb ik eindelijk de plastic bescherming van de vleugels kunnen halen. Ik vond een briefje terug met actiepunten ... heel prettig als je er weer in moet komen. Maar eens beginnen met de achterlijst.

    Er is wel nog een hoop te doen in huis ... dus nog geen stormachtige ontwikkelingen. ;)
     

Deel Deze Pagina