Axiale Turbojet

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 9 jul 2014.

  1. speedo

    speedo

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    60
    Leuk filmpje. Lijkt nog redelijk soepel te gaan.
     
  2. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Het valt inderdaad heel erg mee het verspanen van Titanium, Het grote nadeel is dat de frezen zo snel af zijn, maar verder is het goed te doen.

    Inmiddels zijn 2 van 6 compressorwielen gefreesd, de 3e zit in de machine.
    Het begint steeds meer op iets te lijken, bij deze de foto's tot nu te.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Jos
     
  3. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Ik kom nu pas voorbij dit draadje, maar wat een kunstwerkje zeg! heel gaaf om te zien!
    Succes!

    Groet,

    Marco
     
  4. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Delft
    Mooi :)

    Is er nog nabewerking nodig nadat je een compressorwiel gefreesd hebt?
    Met wat voor tolerantie frees je?

    Groet,
    Pieter
     
  5. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Pieter,

    De compressorwieltjes moeten na het bewerken even met een vijltje heel licht ontbraamd worden. Verder komt er nog een bewerking aan de voor en achterzijde om nog wat extra materiaal weg te halen, hierdoor worden de wielen iets lichter.

    Als laatste moeten de wielen nog gestraald worden met glasparels. Dit laatste heeft te maken met het behouden van de minimale vermoeiings-spanning van het materiaal.

    In het nabewerkingsprogramma staat de tolerantie op 0,01 mm. de stapgrootte (Naar beneden) is 0,25 mm. In werkelijkheid zal de tolerantie misschien wat hoger liggen dan de 0,01 mm. Ik denk namelijk dat mijn freesmachine die nauwkeurigheid niet helemaal gaat halen.

    Groeten,
    Jos
     
  6. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bij deze weer een nieuwe update met nieuwe foto's.
    De compressorwielen zijn bijna allemaal gefreesd, alleen nummer 4 moet nog en dan de turbine. Achteraf gezien had het misschien allemaal iets sneller gefreesd kunnen worden, bij de laatste wielen heb ik de aanzet verhoogd (van de voorbewerking) naar het maximale van wat de fabrikant van de frezen voorschrijft, dit resulteerde toch in een redelijke tijdswinst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Jos
     
  7. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    :worship: Uit de kunst,

    Jan
     
  8. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Prachtig, prachtig! Ik ben benieuwd naar de eerste shots van de geassembleerde motor.
     
  9. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    De voortgang tot nu toe

    Bij deze weer een post van de voortgang van de turbine.
    Het heeft flink tegen gezeten de afgelopen maanden. Heel veel storingen gehad aan de freesmachine, bijna de gehele aansturing is vervangen. Het goede nieuws is dat het wel beter werkt nu.

    Vandaag is als laatste het turbine wiel van de machine afgekomen. Het Turbinewiel is gefreesd uit Inconel 617, Inconel 718 was misschien mooier geweest, maar 617 had ik nog net genoeg van liggen. Ik moet zeggen dat het met veel geduld en kleine stapjes redelijk te bewerken is op het kleine freesbankje. De slijtage aan de frezen is wel extreem hoog, voor het turbinewiel alléén, zijn er 11 frezen door gegaan.

    Bij deze de foto's!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Werkelijk prachtig werk Jos, erg mooi spul en mooi gemaakt. Weer een stapje verder in de lange reis. Ben benieuwd naar de uiteindelijke geometrie van je verbrandingskamer als ik je uitsnedes zie.

    Grt,
     
  11. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hey Gerald,

    Ja een lange reis is het zeker! Ik ben ook ontzettend benieuwd als alles gaat werken zoals het zou moeten. Dat geld zeker voor de verbrandingskamer. In de onderstaande afbeelding staat een doorsnede van de motor getekend.

    [​IMG]

    Eigenlijk heb ik geprobeerd om de verbrandingskamers uit echte turbine motoren na te maken in het klein.

    Aan de voorkant van de kamer heb ik een soort van inlaat gemaakt, hierdoor zou een klein deel van de lucht de kamer aan de voorkant moeten binnen gaan (volgensmij was het ongveer 20%). In deze inlaat word de snelheid naar beneden gebracht en de druk juist omhoog, vervolgens gaat de lucht de kamer binnen via hele kleine "swirlvanes". Binnen in deze "swirlvanes" komen de brandstof naaldjes uit in een conische boring. Het idee van dit alles is dat de brandstof verneveld word en gaat ontbranden.

    Aan de achterzijde van de kamer zitten een soort van tunneltjes in de binnen en buiten ring van de kamer, deze moeten een vrij grote hoeveelheid lucht naar de voorkant drukken om zo veel mogelijk de vlam tegen te houden. Dit idee heb ik overgenomen uit een T-58 motor, daar zitten dezelfde tunneltjes in.

    Ik weet nu al dat het heel erg vervelend gaat worden om deze kamer te bouwen, er zitten flink wat kleine onderdeeltjes in en het is vraag of het allemaal gaat lukken. Maar ja ik probeer het gewoon. En dan is het natuurlijk nog afwachten of het gaat werken allemaal.

    Groeten,
    Jos
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wauw, ambitieus hoor! In theorie ga ik helemaal met je mee, praktisch gezien zal het een kriem worden. Knap dat je die koel ducts in de kamer wilt lassen. Deze zullen zeker werken, hopelijk branden ze niet los. (In dat geval heb je in ieder geval al een draaiende motor) Prachtige manier van 3D tekenen trouwens, je hoeft het bijna niet meer te bouwen, zó realistisch ziet het er uit.

    Ook ambitieus van je verstuivers! Je zult het waarschijnlijk eerst op propaan gas proberen? Misschien sowieso een idee om daarna eerst met benzine mengsels te proberen, dat ontbrand in ieder geval veel beter.

    Interessante ontwikkelingen!

    Grt,
    Gerald
     
  13. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Inderdaad zeer ambitieus ik heb veel respect voor je idee over deze turbine en je inzet en uiterraad de uitvoering er van respect heb je wel verdiend met dit project maar ook al met je vorige turbine project.

    Jan
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit is werkelijk een stuk vakwerk met wat je maakt en het is niet de gemakkelijkste weg in de model-turbinebouw, ook ben ik jaloers op de 3D tekening die hebt gemaakt.
    Succes Jos.

    Grt'
    fanaat Sjef.
     
  15. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bedankt allemaal voor de complimenten, leuk dat jullie het allemaal volgen trouwens!
    De tekeningen zien er zo mooi uit omdat ze gerenderd zijn met Keyshot. Keyshot is een heel erg leuk programma waarin je 3D tekeningen van verschillende programma's heel erg makkelijk kunt renderen.

    @ Gerald:
    Die koel ducts, dat gaat zeker erg lastig worden om te lassen. Ik zit aan twee manieren te denken:
    - Een klein kraagje maken aan het uiteinde van de koel ducts en ze dan puntlassen
    - of de gehele kamer en ook de koel ducts laten laser lassen.

    Bij deze laatste optie weet ik alleen niet of het haalbaar is en waar er een bedrijf in Nederland zit die dit kan. Ik weet wel dat het proces heel mooi gaat.

    [media=youtube]I3jE-PXV-68[/media]

    Groeten,
    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bij deze weer een nieuwe update over de bouw van de motor.

    Inmiddels ben ik begonnen aan de verbrandingskamer.
    De eerste delen zijn inmiddels gewalst.

    [​IMG]

    Voor de voorplaat van de kamer had ik een speciale mal gemaakt om de randen onder een hoekje te kunnen zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De mal bestaat uit 3 delen ( onderplaat, bovenplaat, bevestigingsring) en kan tevens gebruikt worden om de voorplaat af te draaien na het persen. Ook kunnen de gaten voor de swirlvanes geboord of gefreesd worden met behulp van de mal. Het werkt allemaal naar behoren, alleen heb ik geen foto van het eindresultaat, dus deze houden jullie te goed ;)

    Inmiddels zijn alle "coolducts" en "swirlvanes" allemaal gefreesd, ze moeten nog een beetje nabewerkt worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al groeit de stapel onderdelen aardig verder :)

    Groeten,
    Jos
     
  17. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Vakwerk Jos ,ziet er profi uit ! leuk weer foto,s van je turbine delen te zien.
    gr Rene.
     
  18. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    :thumbsup: Ziet er weer keurig uit Jos, ik hoop echt dat dit een succes voor je wordt met al het werk dat je er insteekt.

    Jan
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Gaaf project nog steeds. Ik kijk stiekem toch weer uit naar de volgende update. :thumbsup: :worship:
     
  20. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Na 3 lange maanden, eindelijk weer een bescheiden update over de voortgang.
    Het heeft even geduurd, maar het wachten was op een speciaal lasapparaat voor heel fijn laswerk.
    Het eerste laswerk is inmiddels gedaan :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina