Ik heb even moeten graven maar heb m'n draadje weer gevonden zodat er weer wat bijgewerkt kan worden wat betreft de vorderingen!
In deze tussentijd heb ik niet stilgezeten en heb wel wat kunnen doen aan de Student.
Ten eerste ben ik bezig geweest om een uitlaatje te maken zodat die helemaal(behalve de uitstroom pijpjes) in de motorkap verdwijnt.
M.a.w het moet er een beetje schaal uitzien!
Ook de ophanging moet in het motorkapje passen en dat is even denkwerk geweest maar wel gelukt(ook in de praktijk tijdens proefdraaien e.d degenlijk en stevig gebleven.Maar daar later meer over).
Het uitlaatpotje wordt gekoppelt aan de uitlaat(je zou kunnen zeggen dat we nu kunnen spreken over een uitlaat spruitstuk) van de motor d.m.v een RVS flexibel buisje.
Ook een vaste gloeplug aansluiting is gemonteerd omdat de gehele motor in de motorkap valt.
Ik heb dit gedaan omdat ik het lelijk vindt om overbodige gaten in de motorkap te maken.
Ik zou later ook nog een bijgloeiaccu erin kunnen zetten als de stationair niet helemaal naar tevredenheid loopt.
Het motorkapje pas gemaakt voor de uitlaatpijpjes.
Ook de sensoren(toerental en temperatuur) zijn geplaatst.
Ook hier even wat denkwerk wat betreft de toerental sensor om die zo stevig en eenvoudig mogenlijk te bevestigen.
De watergedragen stickers op het motorkapje geplakt aan beide kanten en tevens een opening gemaakt voor de sproeiernaald en het slangetje om te tanken.
Het richtingsroer wordt d.m.v pull pull aangestuurd.
De instrumenten die erin komen zitten op hun plek maar moeten nog wel even ingevuld worden.
Ik heb voor de klokjes messing patrijspoortjes gebruikt van 10mm diameter.
Ook het landingsgestel is een beetje gestoomlijnt.
Ik heb hiervoor papierklem strips gebruikt om b.v A4 velletjes bij elkaar te houden en daar dan een soort boekwerkje van te maken.
De apparatuur is zo goed als allemaal ingebouwd.
De GPS en de VARIO sensor moeten nog een plaatsje vinden en dan is het compleet.
In totaal komen er 4 sensoren in te zitten.
Een temperatuursensor.
Een toerental sensor.
Een hoogtemeter.
En een GPS sensor.
De GPS gaat drie waardes meten n.m.l:
De snelheid!
De hoogte waarop de kist vliegt.
En de afstand waar het vliegtuig zich bevindt vanaf de zender(oftewel de bestuurder van het kistje)
De GPS staat nu nog in een standaard configuratie maar is ook zo aan te passen dat het aangeeft of de kist naar het noorden/zuiden
/oosten of westen vliegt.
Ik heb vandaag weer het motortje(een OS MAX .48 FS) laten draaien met de temp en toerental sensor aangesloten en dat werkt ook naar behoren.
De temperatuur van de motor(in dit geval zonder motorkap i.v.m de afstellingen die nog gedaan moesten worden gedaan aan de motor) was op z'n hoogst 101,3 gr Celcius.
Dit heeft met de afstelling van de motor te maken!
De motor loopt nu naar behoren en heeft een temperatuur op vol vermogen tussen de 93 en 97 gr Celsius.
Het toerental wat dit motortje dan draait is een kleine 11800 toeren per minuut met een 11x4,5 propje erop
Het stationair toerental is een kleine 2300 toeren per minuut met een temperatuur van zo'n 78 gr Celcius(na ongeveer een paar minuten stationair te hebben gedraaid).
Al met al een leuke en goede aanschaf van de sensoren om op zo'n manier je motor optimaal af te stellen kwa koeling en toerentallen en ook om die tijdens de vlucht in de gaten te kunnen houden!
Ben ondertussen alweer verder wezen knustelen maar dat is een update voor de volgende keer.
Mvgr Hans