B17-C : de 'test flight !!!'

Frank Hartog zei:
En dan de tank (interessante) layout, exact volgens de handleiding van de Perry pompjes,
Wing06.jpg

Van de tank een leiding naar de pomp, van de pomp naar de carburateur,
vlak voor de carburateur de retour leiding die het teveel aan brandstof terug voert
en vanuit het carter de aansluiting naar de pomp voor de aandrijving van het membraam.
Wing07.jpg

Heb nog nooit met Perry pompjes en dubbele tanks gewerkt laat staan vier dubbel!!!
Dus als iemand met een dergelijk opstelling ervaring heeft: 'tell me!!'

Frank

@Frank, mijn 'gezond' verstand zegt dat dit ietwat te gecompliceerd (m,a.w. kritisch en storings gevoelig) wordt, ik zou voor de traditionele opstelling gaan, tankjes van 250cc ieder (genoeg voor 15 minuten) en de gewone uitlaat druk gebruiken op de tanks.
Die OS 52 FS jes lopen van nature al zeer betrouwbaar, maar dat weet je inmiddels al (4 motoren vliegend inlopen :wink: )

Just my two cents :?

Ger.

Ger Kovacs zei:
@Frank, mijn 'gezond' verstand zegt dat dit ietwat te gecompliceerd (m,a.w. kritisch en storings gevoelig) wordt, ik zou voor de traditionele opstelling gaan, tankjes van 250cc ieder (genoeg voor 15 minuten) en de gewone uitlaat druk gebruiken op de tanks.
Die OS 52 FS jes lopen van nature al zeer betrouwbaar, maar dat weet je inmiddels al (4 motoren vliegend inlopen :wink: )Ger.

Eigenlijk zeg je precies wat ik denk, de enige reden om voor de pompjes te kiezen is de afstand tussen de tank en de motor, +/-300mm, maar ik was al van plan om ook proef te draaien met alleen uitlaatdruk op de tank. Wat betreft de tank keuze heb ik geen alternatief (plek) voor een andere maat, of ik zou in een rib moeten zagen :nooo:
Deze twee zijn samen 450cc en op de juiste manier gekoppeld kan dat geen problemen opleveren, denk ik.
bedankt voor je reactie,

Frank

Ralf,

Bedank om nog ff die link aan te geven van dat treffen :cry: :cry:
Nu twijfel ik , wat zijn mijn prioriteiten :?: :?:

We spreken wel binnenkort af om formatievliegen te gaan be-oefenen met Frank ??

Martin

Ron Ton, Rene Boerlage cs. figureerden ook in die foto's. 8)

Da's altijd smullen met die mannen! :P

Tja . . . :?

Wat moet je nou . . . :|

jan.

Die oplossing met een perry pomp moet prima werken hoor, er zijn zat mensen die met pompjes werken.

Wat ik niet helemaal volg is waarom je dubbele tanks wilt gebruiken?

Die retourleiding; is die echt nodig? Mijn OS 140RX heeft een pomp op het carter zitten die volgens mij hetzelfde principe heeft als een perry pomp, en daar zit geen retourleiding aan?

Frank,
Ik zou de retourleiding rechtstreeks op de tank aansluiten, dan raak je luchtbellen in het cirquit eerder kwijt.

Ben benieuwd hoe dit gaat werken want ik ga de tank voor mijn Saito 180 ook ongeveer 30 cm naar achteren leggen op het zwaartepunt.
Nu heb ik 2 soorten pompjes gekocht, de versie die op lucht werkt en de versie die oscilleert op de motortrillingen.
De laatste versie ga ik eerst gebruiken want ik ben er niet zeker van dat de flinke hoeveelheden olie die door de carterontluchting afgevoerd worden geen problemen gaan geven met de pomp.
M.a.w. als de pomp een keer in de de olie "hapt" zou de bewegende luchtkolom die hem aandrijft behoorlijk verstoord worden en daarmee ook de brandstofdruk.

Robke zei:
Ik zou de retourleiding rechtstreeks op de tank aansluiten,
Mee eens, maar de handleiding van Perry geeft dit duidelijk zo aan dus ik probeer het gewoon, net zoals ik (hopelijk dit weekend) een proef wil nemen met een conventionele drukaansluiting via de uitlaat, gewoon proberen :D !

Wat betreft het type pomp die we gebruiken, die is in principe bedoeld voor tweetakt motoren maar kan, volgens Perry, ook met een T stuk op de carterontluchting van een viertakt aangesloten worden.

(Die 180 van Saito is trouwens een flinke zuiper!, ik heb hem in de Stearman en kan hooguit 7 a 8 minuten vliegen op 500cc!)

Frank

Mijn saito zoop ook als een tempelier.. denk dat het gewoon zuipschuiten zijn..

Klopt,
Heb in de P51 700 ml liggen voor 10 minuten + go around.
Kun je voorstellen wat er met het zwaartepunt gebeurd als de tank vlak achter de motor ligt?
Niet leuk een P51 die ineens op zijn staart gaat staan in de landing.
Gelukkig was ik het gewend van mijn 3d fladdertje die zonder down ook niet fatsoenlijk binnen komt.

Robke zei:
Niet leuk een P51 die ineens op zijn staart gaat staan in de landing.

Als je het zwaartepunt bepaald in leeg toestand, heb je dit niet. Heb je juist een neuslastige kist bij takeoff, maar zal je nooit een staaartlastige krijgen bij je landing. Maar dat even terzijde.

Klopt maar zwaartepunt bepalen met een lege tank is eigenlijk een beetje bs, want in de praktijk vlieg je nooit met een lege tank.
Verder was het verschil gewoon te groot tussen vol en leeg.

Eh, even ter zake mannen, we waren bezig met een B17 :mrgreen:

eindelijk zitten we in de laatste fase, alle motoren, pompen, fitwerk, gloeiplugaansluitingen, tanks, kabelbomen, accus etc. zijn geinstalleerd!
Wat een werk zeg!, waar wel harstikke leuk natuurlijk!, plaatjes:
Totalassy%2006.jpg

Totalassy%2004.jpg

Eerste test met alles aangesloten, alle roeren gecheckt en nageregeld, landingsgestel onder druk gebracht en getest op lekken, flaps afgesteld, nog wat rudder bij de ailerons gemengd en hier en daar wat expo, en dat moet het dan zijn!

Totalassy%2001.jpg

Totalassy%2002.jpg

Totalassy%2005.jpg

Het laatste wat er nog moet gebeuren is het eenvoudig afsluitbaar maken van de vier motorluiken, wie heeft hier een goed idee voor, (geen verende pennetjes, magneten of velcro :nooo: ) liefst luik plaatsen en met een beweging sluiten???
Totalassy%2003.jpg

Toch nog een enorm ding hoor, heb hem ff op de overloop inelkaar gezet maar moet toch alle deuren open houden :D ,
Komend weekend motorloop testen en dan als alles goed gaat volgend weekend the first flight
Houd jullie op de hoogte,

Frank
(zal gelijk Berto en Onno ff inseinen voor het video gebeuren................)

Ha Frank.

Dat ziet er gaaf uit!!!!!!!
Die wil ik ook wel. :lol:
Maar doen we niet.

Maar even over die kap sluitingen.
Kijk even mijn mijn beech.

sluiting beech.

Neem voor iedere kap 2 gereedschap klemmetjes. 10 mm
Lijm deze binnen in de kap.
En een staafje koolstof of buisje plakje tussen de schotjes van de motorgondels.
Gaat nooit meer los tijdens het vliegen.
Zo heb ik ooit ook de motorkap vast gemaakt op een dimona.

Groeten Han.

Nog een tippie.
Deze setup kwa brandstof is voor 1 motor al complex, laat staan voor 4.
Zou het nuttig zijn om je slangen te borgen met slangklemmetjes van Du-Bro?

Als er ergens een slang los gaat heb je bijna zeker een motor uit of een grote kliederboel.

Wel gaaf zo...mooi als dat gaat vertrekken.
Heb Jan H vaak aan de gang gezien met zijn B-17 en het blijft gaaf om naar te kijken.
Dit type zie je bovendien bijna nooit als model.
Suc6

BTW waar heb je dat mooie luchtpompje vandaan?
Zat de aansluiting voor die dunne slang er op of heb je dat zelf gemaakt?

Robke zei:
waar heb je dat mooie luchtpompje vandaan?, zat de aansluiting voor die dunne slang er op of heb je dat zelf gemaakt?

Vorig jaar compleet met aansluitingen gekocht op de Jet Power 'Messe' in Bad Neuenahr-Ahrweiler voor 45 Euri's,
(dit jaar 21,22 en 23 September, aanrader!!)

Frank

Hallo Frank,

Ziet er strak uit! (we zijn ook niet anders gewend van je, maar je moet het toch iedere keer maar weer doen) Ik wens je veel succes van het weekend
Wel een hoop slangetjes zo met dat pompje, maar het zal ongetwijfeld werken
Ik kan op de foto alleen niet zien hoe de gasaansturing is, heb je dit met een 90 graden heveltje gedaan?

Borken afgelopen weekend was weer ouderwets gezellig, leuk dat Jacques.01 ook nog langs kwam
Het weer dreigde af en toe roet in het eten te gooien maar het bleef gelukkig droog
Wat een prachtkisten!:yes:

Groeten, Ralf

Ik kan op de foto alleen niet zien hoe de gasaansturing is, heb je dit met een 90 graden heveltje gedaan?
Ik zie wel een servo zitten, onder de motor.

Ga je die nog afschermen tegen de olie? :?

Imposante bak, hoor! 8O

Voor de mannen met een groot hart! :P

Succes.

jan.

strutter zei:
Jan Brilman zei:
Ik zie wel een servo zitten, onder de motor.
Heb de servo hevel op de carburateur 90°gedraaid, die word rechtstreeks met een stangetje door de (mini) servo aangestuurd, lekker kort en van voren toegankelijk! :!:
en dat er wat olie opkomt is in principe niet erg, pas dit al jaren op al mijn vliegtuigen toe (gasservo naast de motor) en heb nog nooit problemen gehad dat olie echt IN de servo kwam, die dingen zijn goed afgedicht hoor :teacher:

Frank

Back