Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

hoi gertjan,

Aan elke scope zit een meetpunt, waar een blokgolf uit komt. Zo kun je heel eenvoudig testen of de scope nog werkt. Ik zal dadelijk even een foto zoeken van mijn scope, waar dat ding zit.
edit:
zie hier, kan niet missen ;)
scope.jpg

het is een soort haakje wat uit je scope steekt. als je je signalpin van je scope daaraan hangt, zou je na misschien wat draaien aan de knoppen een mooie blok moeten krijgen.
/edit

Oke jaap, voor jouw genoteerd de sensor, toerentalmeting +piezo elementen.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
printje

Beste Rik,
Graag ook een complete uitvoering voor mij.
Eventuele kosten over te maken op rekening?
stuur maar via een PB.

alvast bedankt.
mvg Rene

toerentalregeling

Hallo Rik

graag wil ik ook een setje bij je bestellen,stuur me me een pb tje met je rek nr dan komt het wel goed.
Ik denk dat ik er wel nuttig gebruik van kan maken,en zelf snap ik niks van electronica.

Badankt Ko v d Heuvel

Hoi Rik,

Goed bezig. Heel gaaf dat je dit allemaal doet. Als het mogelijk is wil ik me ook wel aansluiten in het rijtje voor een compleet setje met toerenaflezing, sensor en piëzo elementen.
Als je een PB-tje stuurt met de gegevens voor betaling e.d.....

Alvast bedankt!!!
Groeten,
Jos

Hallo ik ben nieuw op dit forum,
verkoop je die dingen ook? zon balanceerelektronica met toerental regeling?? Dan hou ik me wel aanbevolen, doe het zelf nog met piesoelement en CNY70 kan k zelf niet aan de loop krijgen. Theo walraven'' kameraad een dolf schelvis'' heeft er 1 voor mij gemaakt. heb zelf nog een schema met stroboscoop om onbalans te vinden.

Hoi MendeltBooster,

Allereerst welkom op dit forum :D . Nee, ik verkoop helaas geen complete balanceerbank. ik denk vrijwel niemand hier :rolleyes: . Ik heb alleen een print ontworpen waarop je 2 piezo elementen kunt aansluiten, en een CNY70 optische sensor. Het printje weergeeft dan het toerental. er zitten ook een aantal meetpunten op voor je probe. Zie de beschrijving hier iets naar boven;)

@ iedereen:

Ik probeer het even bij te houden, ik stuur over een paar dagen een pb met daarin een excel document waar in staat wat je wilt en wat je betaald hebt. het adres pb ik naar iedereen apart, om te dubbelchecken of het klopt.

Gaat lekker zo :p
Ik weet nog niet wanneer ik de actie ga sluiten, en ik koop de onderdelen pas als iedereen betaald heeft.
Dan ets ik eerst 1 exemplaar, maak wat foto's tussendoor, en plaats dan de onderdelen erop. bovendien wil ik eerst testen of alles werkt. Ik test de modules 1 voor 1, door aan de ingang van de toerentellen een blok van een bepaalde frequentie aan te bieden. Als ie dan de goede waarde aangeeft, stuur ik m op. We gaan hier geen half werk afleveren... :p

@gertjan:

Laat ons even weten of het gelukt is met de scope ;)

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
dank je Rik voor je reactie kan ik dan ook een bij jou bestellen graag met toerenteller . ps bankje heb ik al gemaakt heb hier ook nog een tekening compleet met strobosscoop met ledjes kun je zien waar onbalans zit idee balanceerapparaat voor auto banden lijkt op een scooter

happy

@Rik, ik zie en hoor het allemaal wel hoor.
Gaan mekaar zien?
Bedaaaaaaaankt.

Ger.

@MendeltBooster: pb

@ Ger: natuurlijk, lijkt me gaaf om een keer rond te tuffen met zo'n ding :p Ik had al een filmpje van je gezien op Youtube tijdens sittard. Klopt het dat je zonder neuswiel landde? is dat normaal(want bij de start was ie er wel)?

@iedereen

Wat waarschijnlijk niemand was opgevallen is dat de chip die ik gebruik (rechtsonder) niet op de rekening staat. Desalniettemin, breng ik deze ook niet in rekening. sterker nog, ik mag het niet eens (elektronica mensen weten waarschijnlijk wel waarom :p), lang verhaal, chipje kost normaal iets van €13 per stuk :D. Dus ga nu niet denken dat je nog geld moet overmaken, niet doen. Ik bericht het alleen dat mensen zich geen zorgen gaan maken :)

Voor de info, de betreffende chip is een PIC18F4620. Het is een microcontroller, voor de elektronica-leken onder ons, gewoon een hele kleine computer waartegen ik kan "vertellen" wat ie moet doen. Deze berekend dus in dit geval het toerental en welke lampjes er aan en uit moeten, zodat wij de cijfers af kunnen lezen. Hij telt in een bepaalde periode hoe vaak het signaal van laag naar hoog is gegaan, en berekend dan het toerental en leds.

Hoop dat jullie er iets van snappen, dan begrijp je in ieder geval een beetje waar ik mee bezig ben ;).

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
O, was het dat, vond al dat ie zo snel stil stond, (gaat wel eens anders als je het wilt :wink: ) hebbie hé met retracts, hapert wel eens.

Maar effe wat anders, let wel electronica is absoluut niet mijn vak, maar ik zat me zo eens te bedenken dat je de signalen van jou printje deze misschien ook zichtbaar kan maken op de PC, is wel aantrekkelijk voor de mensen die geen scope hebben, heb er dan wel een apart programmatje voor nodig op de PC waaschijnlijk, kan er ook volkomen naast zitten hoor? ik hoor het wel.

Groet Ger
@ Ger: natuurlijk, lijkt me gaaf om een keer rond te tuffen met zo'n ding :p Ik had al een filmpje van je gezien op Youtube tijdens sittard. Klopt het dat je zonder neuswiel landde? is dat normaal(want bij de start was ie er wel)

Groeten Rik

net mijn scope opgehaald, 35 zuurverdiende eurotjes is denk ik niet te veel he?:cool:
dit is hem:
2172491586eb487a6.jpg

maar nu zat ik me af te vragen, kun je het printje ook gelijk op de plugjes aansluiten van de scoop? dus zonder probes.
ik was gisteren namelijk in een electronica laboratorium, en ik vroeg daar zo aan het personeel aan wat voor soort probes ik moest denken.
hun eerste vraag was hoeveel volt er op het printje kwam te staan,(+/_ 5 volt ??)
volgens hun had je dan een 1;1 probe nodig, maar het zou eventueel ook zonder kunnen, door het printje rechtstreeks met een snoertje op een aansluitstekker kunnen solderen.
klopt dit? en is het verstandig?
ik zal de osciloscope waarschijnlijk alleen maar voor het balanceren gaan gebruiken.
groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ger,

Klopt, er zijn programma's voor, en ook de nodige schema's staan op inet. Echter, ik ben geen groot voorstander van deze manier, omdat je bij het balanceren een real-time scope nodig hebt (lijkt me? ) Ik heb net een programma geprobeerd die dat kan, maar vond het al gelijk niks. Hapert constant, omdat ie bezig is met samplen (gegevens krijgen van de microfoonpoort) Bovendien he je maar 1 kanaal op je geluidskaart (ik teminste), terwijl je er 2 nodig zult hebben. Het programma kun je hier downloaden, om het eens te proberen. Je zult meteen zien dat het niet helemaal flexibel werkt. Op marktplaats en internet staan scopes die ook niet zo duur zijn, maar dan zit je teminste niet te klungelen met je geluidskaart. Bovendien kun je met de geluidskaart alleen sinussen meten, en geen gelijkspanning(niveau). Dat lijkt mij ook vrij irritant. Dus mijn advies is net als GJ gewoon naar een echte scope zoeken, dan weet je zeker dat je niet moet zitten teuten met software of hardware die weer eens niet werkt :p

@ gertjan

Wat een prachtdingetje is dat :D je hebt een goede koop gedaan, top! Voor probes, ik weet niet of je ervaring met ebay hebt, maar daar kosten ze nog geen €10. In probes zitten de nodige filters en verzwakkers. Ik raad het af om zelf iets in elkaar te flansen, bovendien heb je ook nog een BNC stekker dan nodig. Dit is bijvoorbeeld een leuke probe, voor niet al te veel geld (€9,45 naar mijn berekening)

K hoop dat t allemaal duidelijk is :)

Groeten Rik

scope.

@Rik ik heb een scope hoor :wink: gekregen van een vliegvriend, Robin v M.
Niet zo'n hele mooie als Gertjan maar een hele ouwe met een heleboel knopjes, lampjes, toeters en bellen en eh loodzwaar joh.
Maar zoals je aangeeft is via de PC en de geluidskaart balanceren niks dus, da's tenminste duidelijk.

Hierbij een foto van mijn scope.

12404915d65103539.jpg

(Hmmmm, k'vraag me af waar je de luidsprekers nou moet inpluggen :wink:)

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
=Ger Kovacs;1058711Niet zo'n hele mooie als Gertjan
Hierbij een foto van mijn scope.

het gaat niet om de buitenkant Ger, maar dat die spullen die je daar voor je scope hebt liggen in ballans komen.;)
(by the way, die scope ziet er prima uit hoor)

(Hmmmm, k'vraag me af waar je de luidsprekers nou moet inpluggen :wink:)

Groet Ger.

haha jij ook al? en hoe je het apparaat vervolgens in moet stellen.
groeten Gertjan

mooi dat jullie nu beide een scope hebben :)

gegeven paard niet in de bek kijken Ger ;)
prachtig dingetje.

Als ik op jouw scope kijk, zie ik aan de randen van je bedieningspaneel 4 bnc connectors zitten. En als ik het goed zie, moet je de 2 rechtse hebben. Er staat meestal iets bij van "channel 1" en "channel 2"
Nou kun je denk ik met die tuimelknopjes de piek-piek waarde instellen, en met die grote draaiknop in het midden rechts de tijdbasis.

Bij GJ zie ik ze onderin zitten, de meest linkse en rechtse. Je kunt de jouwe testen GJ door helemaal onderin links op je bedieningspaneel je signaalprobe te hangen. Met de 2 rode onderin kun je de sec/div instellen (piek-piek), en met die grote zwarte de tijdsbasis. Elk hokje breed is an de periode die de grote knop aangeeft. Daaruit kun je de frequentie bepalen.

Als ik jullie was, zou ik even een manual zien te krijgen van het ding, en deze een beetje doorlezen.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
gegeven paard niet in de bek kijken Ger ;)
prachtig dingetje.
Als ik op jouw scope kijk, zie ik aan de randen van je bedieningspaneel 4 En als ik het goed zie, moet je de 2 rechtse hebben. Er staat meestal iets bij van "channel 1" en "channel 2"
Als ik jullie was, zou ik even een manual zien te krijgen van het ding, en deze een beetje doorlezen.

Groeten Rik

CH1 en CH2 zitten op mijn scope aan de linkerkant, 1 boven en 2 beneden.
Manual ???? moet ik effe voor goochelen denk ik, kijken of en nog wat over te vinden is, of misschien heeft Robin de manual nog? effe Robin info'en.

Ger.

dan had ik dus goed gegokt, want de tekst is niet echt te lezen op de foto :D

Ik zie nu dat je een echte Tektronics te pakken hebt Ger, topspul is dat :)

kun je deze openen Ger? ;)

(het duurde bij mij wel even om te laden, misschien moet je rechter muisknop opslaan als doen, hij is 30 mb)

Ik heb ze van jouw ook opgezocht Gertjan, Deze mail ik wel, want voor de website moet je eerst een account hebben, en dan nog en week wachten voor je mag downloaden. Dus Pb me even je mail adres door, dan stuur ik het op. Ik heb ook een service manual gevonden, altijd handig als ie stuk is :D

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
dan had ik dus goed gegokt, want de tekst is niet echt te lezen op de foto :D

Ik zie nu dat je een echte Tektronics te pakken hebt Ger, topspul is dat :)

kun je deze openen Ger? ;)

(het duurde bij mij wel even om te laden, misschien moet je rechter muisknop opslaan als doen, hij is 30 mb)

Ik heb ze van jouw ook opgezocht Gertjan, Deze mail ik wel, want voor de website moet je eerst een account hebben, en dan nog en week wachten voor je mag downloaden. Dus Pb me even je mail adres door, dan stuur ik het op. Ik heb ook een service manual gevonden, altijd handig als ie stuk is :D

Groeten Rik

je bent veel te goed voor deze wereld Rik
mn emeeuw krijg je via PB :)
alvast hartstikke bedankt.

groeten Gertjan

8,4 Mb onderweg ;)

Vandaag hebben er niet zoveel mensen meer aangemeld voor de actie. Ik denk dat ik dus morgenavond de actie sluit, en onderdelen voor 1 bordje bijbestel. Mocht het later dan toch nog zijn dat iemand er een wil hebben, dan ets ik er nog wel een. Ik zal de "leverancier" vragen of hij de andere onderdelen vast op de bus kan doen, alleen de CNY70 is niet op voorraad.

Voor wat iedereen wil heb ik nu dit:
Code:
 Nickname:     print   sensor  piezo	aangeg.betaald	bet.ontvangen

1.Straalpijp	X	X	2   		X   
2.Ger Covacs	X	X	2		X
3.Nijsinkgj	X	X	2		X
4.Gerald Rutten	X	X	-		X
5.Jaap Gaasbeek	X	X	2		
6.Rene Witteman	X	X	2		
7.KovdHeuvel	X	X	2		
8.JosvdWerf	X	X	2		X
9.MendeltB.	X	X	1

Kijk iedereen of het klopt, als het niet klopt even doorgeven.
Mijnpostbank zegt nog niets ontvangen te hebben.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Back