Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Heeft iemand nog enig idee waar de ir-sensor te krijgen (kopen) is.
Ze waren altijd bij conrad te bestellen maar nu niet meer.(type HOA 1404-2 of OPB 710).
Ik zou er graag nog 2 willen hebben voor een nieuw te bouwen balanceerbank.

Groet Adrie.

Hoi mensen,

Een erg handige sensor voor deze toepassing is een CNY70. Deze heeft een led en sensor in een behuizing. je sluit een spanning aan op de led, en dan kun je kijken of je een signaal ontvangt met de sensor. Als mensen hier belangstelling voor hebben, wil ik vanavond wel eens kijken naar een mooie schakeling hiervoor.

ze zien er zo uit:
images

het onderste bolletje is het ledje

Die sensor die jij laat zien Hanzl, vind ik erg duur. Conrad heeft ook de CNY70, en hij kost €2.02. Het is Bestnr.: 184241 - 89

Groeten Rik

edit:

heb 2 circuits gevonden. éen om een led aan te sturen (voor test), en een om een puls te geven.
CNY701.PNG

CNY702.PNG

een beetje uitleg:
- Een LM324 is een chip waarin een versterker zit (opamp).
- Het symbool R is een weerstand.
- Het symbool P is een potmeter, een variabele weerstand.
- Het zwarte driehoekje is een LED
- Het blauwe vierkantje is de CNY70 sensor
- Het tekentje helemaal onderaan is een aardeteken.

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen begrijpen :D

Laatst bewerkt:
sensor

Hoi Rik.

Helaas ben ik electronica gehandicapt en snap ik van jou schemaatje niet veel, ondanks dat je het heel duidelijk uitlegt, feit is echter dat in mijn balanceerbankje nog functioneel moet zien te krijgen en hoogstwaarschijnlijk deze sensor nodig heb, de bank heb ik al gemaakt en een oude scope heb ik ook al, met andere woorden, kun jij mij hiermee helpen.
Uiteraard wil ik jou helpen voor wat betreft het e.e.a. mechanisch en/of met materiaal, van/voor jou turbine.

Groet Ger.

Ik denk dat als je de sensor die Rik noemt op een redelijke scope aansluit, je de opamp wel weg kan laten. (Scopes hebben best gevoelige ingangen, en dr zit zo te zien al een fototransistor in.

Je hebt dan alleen twee weerstanden over. (R1 en R2) Meten op de verbinding tussen R2 en de fototransistor. R2 zou ik wat kleiner kiezen ivm ingangsimpedantie scope, zeg zo'n 100K oid. Collectorstroom mag 50mA zijn, dus daar kom je bij 5V voeding gemakkelijk mee weg.

't is dat je niet in de buurt van Weert woont Ger, anders was ik graag langs gekomen om 't voor je in elkaar te solderen...

't is dat je niet in de buurt van Weert woont Ger, anders was ik graag langs gekomen om 't voor je in elkaar te solderen...

Ik ben niet 'vervoer' gehandicapt hoor :wink: de hele handel kan in de auto en mee, scope en bankje.
Dusssssssss...........
En de wijsheid/kennis die ik opdoe kan ik ook weer doorgeven.

Hoi Rik,

Bedankt voor je info, ik zal ze bij conrad bestellen.
Ik denk ook dat het zonder opamp kan werken als je R2 kleiner kiest zoals Hanzl voorsteld.
Als 'tie klaar is (het bankje) hoor je het van me.

Groet Adrie

Ik ben niet 'vervoer' gehandicapt hoor :wink: de hele handel kan in de auto en mee, scope en bankje.
Dusssssssss...........
En de wijsheid/kennis die ik opdoe kan ik ook weer doorgeven.

Hm, dat kunnen we natuurlijk ook een keer inplannen ;)

Maar misschien dat dr iemand dichter in de buurt woont?
Kan 't spul ook voor je in elkaar zetten, testen en opsturen. Past makkelijk in een envelopje :)

Mocht je iets willen afspreken, stuur me maar een PMetje, komt goed!

edit:
heb de weerstanden trouwens wel op voorraad, volgens mij alleen geen reflector-poortje. Zal van 't weekend es zoeken, moet ergens zoiets liggen, misschien da'k je zo al blij kan maken!

Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik heb misschien een beter voorstel. Aangezien ik de schakeling ook voor mezelf moet maken, is het een idee dat ik printjes maak en componenten erop soldeer voor mensen die interesse hebben? Dat is iedereen ook gelijk van het elektronica gezeur af :p
Geef even aan of je interesse hebt in een printje, dan weet ik in wat voorn aantal ik moet etsen. De CNY70's heb ik ook nog een hele partij liggen. Mensen die toch willen meedoen, maar als bij conrad besteld hebben, kunnen wellicht annuleren? Anders kun je het later ook via een DHL servicepunt retourneren (=gratis).

Kan iemand vertellen hoelang het kabeltje van de sensor tot de print moet zijn? Hiervoor gebruik ik gewoon doodleuke telefoondraad.

Ik zal dan na mijn tentamen (14 nov.) eens een printje ontwerpen. Dat is zo gebeurt, want zo ingewikkeld is ie niet (voor mij athans :rolleyes: , maar ieder zijn ding)

Dat opampje is idd niet per se nodig voor de werking, maar omdat ik ook niet altijd zin heb om mijn scope te pakken en snel testen of iets werkt, pak ik meestal een led. Die opamp zit er daarom puur voor de veiligheid. Bekijk het zo, een opamp kost geen drol, een botherham is waarschijlijk nog duurder. maar de sensor is vrij duur, daar heb je een heel brood voor...
Je zult de eerste niet zijn die zijn draadjes ergens naartoe sleurt, terwijl je meting nog aan staat. en dan komt ineens je signaaldraad tegen de aarde: kortsluiting. Die CNY70 zal dat niet zo leuk vinden. Die opamp ook niet, maar die kost minder, en vervang ik sneller, zonder te solderen.

In dit schema staat dan wel een LM324, maar er zijn meerdere IC's. Ik zal waarschijnlijk een LM741 gebruiken
je kunt hier zien wat ie kost. Ik heb er thuis nog genoeg liggen om voor iedereen een printje te maken ;)

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Rik,

Ik schrijf mij in voor je printje.
Scheelt weer hoef ik niet zelf aan de gang.
Ik hoor van je , ik stuur wel een pbtje.

Groet Adrie.

Hoi mensen,

Ik zat zo te denken. Ik had ergens gelezen dat mensen het nuttig vonden om het toerental af te kunnen lezen. Laat dat nou ook niet zo zeer lastig te maken zijn, en kost ook niet zo heel veel. De "toerentalmeter" hangt dan aan dezelfde meetpin als de scope, alleen laat deze mbv 3 7-segmenten displays het toerental zien, op een schaal van 100k tpm ( 1k aflezen is voldoende lijkt me). Zijn er mensen die hier interesse in hebben? Aan dit bordje komt dan een meetpin voor je scope, dan kun je het beide.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
goed bezig Rik, ik doe ook mee met je actie:p
verwerk je ook het ruisfilter tegen lagerruis ook in het printje?
zet me maar op de lijst.
Groeten Gertjan
ps. mn bestelling bij conrad zal ik vandaag anuleren.

klasse

@Rik.

Klasse man dat je dat wil doen, ik doe mee en hoor het wel, heeft geen haast, ben nog effe doende om de zelfbouwer Wren 44 te bouwen, (alhoewel, het loopwerk heb ik al gereed) stuur jou effe mijn adres geg.
Nu ook nog een oud piezo microfoontje regelen als 'trigger' en dan zouden we het spul eens kunnen testen.
@Hanzl, jij ook bedankt uiteraard voor je aanbod, mooi medium toch hé dat MB forum.
@Gertjan, zo'n ruisfilter zou overbodig zijn als je de as in een 2 teflon busjes laat draaien in plaats van zijn eigen lagertjes, ken iemand die dat zo doet, maar ja zo heeft iedereen zijn eigen zienswijze natuurlijk, moet het zelf ook allemaal nog uitvogelen.

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed aanbod Rik! (alhoewel ik 1 chip en 2 weerstanden wel 'zwevend' zou durven solderen en dan een stuk krimpkous dr omheen - maar etsen is ook wel weer leuk ;))

Misschien moet ik ook es zo'n bankje knutselen..

mooi dat er veel belangstelling voor is. Ik heb net gekeken wat ik nodig zou hebben voor het printje, en een digitale toerenteller kost niet zo heel erg veel. denk hierbij onder de €5 zeker, want ik zit nu op €2,81 voor de onderdelen. weerstanden heb ik nog genoeg liggen, en printmateriaal ook.

voor het piezo element? deze verkoopt conrad ook. Het is Bestnr.: 712918 - 8A, als dit de goede is uiteraard. ze kosten €0.39

Ik kan op het printje het filter meenemen, en daarbij de aansluitingen van het piezo element. We kunnen het zo doen dat ik alles voor iedereen bij conrad bestel (als ik dit voor 9 nov. doe, krijg ik nog 10% korting ook) en dan stuur ik alles per post weer op.

voor de mensen die mee willen doen, geef even aan wat je wilt (met of zonder toerental), en of je geen, 1 of 2 piezo elementen wilt
een nieuwe sensor moet je altijd hebben als je meedoet, want anders moet ik 5 verschillende printen maken.

Ik laat nog wat weten.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
Hoi Rik,
ik doe zobizo mee, een toerenteller staat natuurlijk wel leuk en vor het geld hoef je het niet te laten, dus doen we die er ook bij.
voor de rest is het denk ik handig voor jou, om één setje te bouwen,
dus ik sluit me bij de meerderheid aan betreft de hoeveelheid piezo elementen.
als je het kostenplaatje weet kun je het beste via pb je rekening gegevens doorgeven zodat we het geld aan je over kunnen maken (je mag ook best iets voor de moeite nemen hoor:yes:)
groeten Gertjan.

Mensen, de print is klaar.

De print is 11x6 cm groot, en zit propvol. Voor de geïnteresseerden:
Board
Schematic
[edit: gewijzigd naar 4 cijfers]

Wat zit er dus op? Bovenin links zitten 2 filters en aansluitingen voor de piezo elementen. Onderin links zit de opamp en een aansluiting voor de CNY70 sensor. rechts zit het hele gedeelte voor de toerental berekening/weergave. de 6 pinnetje dienen alleen door mij gebruikt te worden. Het pinnetje helemaal bovenin links is je ground. iets daarnaast zitten de twee pinnetjes na het filter waar je je scope dus aanhangt. je meet dus tussen de gnd en een van deze twee pinnetjes. Onderin in het midden zit het pinnetje voor de trigger. Het geheel kun je straks bevestigen met m3 draadeind in de 4 gaten.

Qua onderdelen heb ik per print het volgende nodig:
Code:
bij dickbest:

per print:
#   product                           prijs p.s.

1x  8-polig veercontact			€0.06
1x  UA741CN				€0.20
3x  7-Segments Display, CC		€0.60
3x  C4511	disp. driver		€0.25
1x  CNY70 sensor    			€1,25   10 dagen levertijd
1x  Printkr 3 polig Raster 5,08mm	€0.20
3x  Printkr 2 polig Raster 5,08mm	€0.15	
1x  kristal 20MHz			€0.60
2x  Piher PT15 instp  250k liggend	€0.30
1x  Piher PT15 instp			€0.30
1x  Spanningsreg Positief 1A TO 220  	€0.25
1x  330nF				€0.15
1x  100nF				€0.10
2x  22pF keramisch			€0.05
2x  MKT condensator raster 5 mm	10nF	€0,10
25x Koolweerstand 0,25W  220Ohm		€0.02
1x  Fotogevoelige print	11x6cm		€1,50
					-----
					€9,01

2 losse piezo elementen:

2x  piezo 5000kHz 15mm			€0.24

totaal					-----
					€9,49

Ik bestel dit gezamelijk bij dick-best, als ik het aantal weet. Ik hoef dus niets meer bij conrad te bestellen, want bij dick-best is zowat alles goedkoper. De mensen die bepaalde onderdelen als piezo niet meer nodig hebben, daar houd ik rekening mee. Tijdens het ontwerpen werden het aantal weerstandjes wel erg veel, en dat heb ik niet liggen dus heb ik erbij geteld. Als ik de stukprijzen zie, valt me meteen het aantal nullen op ;)

p.s. Prijs voor de moeite mag je zelf bepalen, ga ik niet in rekening brengen. Ik ga je ook niet raar aankijken als je het niet doet.

Groeten Rik

Laatst bewerkt:
dan stel ik voor om 15 euro per print te vragen,dan heb je je eigen print gratis
als je er een stuk of wat maakt.
er mag best iets tegenoverstaan voor het huiswerk wat je doet/gedaan hebt.(is mijn bescheiden mening

ps ik ga morgen waarschijnlijk naar een scope kijken (2e hands) hoe kan ik zien of hij nog werkt zoals hij moet werken?
ben een absolute leek op scopegebied;)

groeten Gertjan

@Rik

Goed bezig ben jij hier, zou je voor mij ook 1 setje willen reserveren, dan zal ik mijn bankje ook eens operationeel maken, graag met toerenmeting.

Vriendelijke groeten Jaap

Back