Ballasttanks.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door henk1959, 18 mei 2006.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Henk, Luit,

    ik zou die vul/leeg constructie juist NIET rc maken.
    Als je onderweg storing krijgt op die kanalen, dan loopt je water er uit en dat is nadelig voor je stabiliteit.
    Dat wat betreft de externe/interne pomp: Intern natuurlijk! Scheelt je weer water :wink:
    Die accu daarvoor: ook intern, scheelt je ook weer water.
    Systeem gewoon met een schakellrtje bedienen. Niet te moeilijk over denken.

    Je kunt gewoon kraantjes in je aanvoer/afvoer leidingen gebruiken. Hoef je niets af te klemmen en dergelijke.
    Kijk eens bij de aquariumshop voor slangen, kraantjes koppelingen ed.

    Wim
     
  2. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Ook jij heb helemaal gelijk Wim.
    Alle ballast is meegenomen :wink:
    De toevoer is inderdaad te realiseren met een kraantje, maar de afvoer....
    Er moet dan toch een soort van overdruk in de ballasttanks gecreeerd worden.
    Een slordige 100 kg hou je niet voor de gein eventjes boven water om te laten "uitlekken" :roll: :wink: :oops:

    Greetings,
    Luit
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    kijk eens naar die *goedkope* autobanden compressortjes op 12 volt. die werken vaak met een johnson 550 motortje, en afhankelijk van hoeveel lucht je nodig hebt kan je dr natuurlijk altijd meer paralel zetten.

    hoeveel overdruk is dr eigenlijk nodig om de tanks leeg te krijgen? je hebt namelijk ook centrifugaal luchtbedden pompen, op batterij of op 12 volt adapter, die meer volume en minder druk prodiceren (veel volume en weinig druk is niet zo goed voor een cilindercompressor zo ver ik weet..)

    ohja: let dr alleen op dat je niet alle kranen dichtdraait en dan de compressor aanzet, dan blaas je je boot op. :lol:
     
  4. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hoeveel overdruk weet ik niet.
    Het moet in iedergeval wel gecontroleerd gebeuren, zodat ik niet de tanks letterlijk opblaas :hammer: als je begrijpt wat ik bedoel.
    70 liter eruitblazen, dat gaat nog niet meevallen ben ik bang :oops:

    Greetings,
    Luit
    (mot denk ik maar eventjes contact met Wim-Lex van Oranje zoeken, en eens babbelen over het watermanagement :celebrate: )
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    http://www.safety-devices.com/air_compressor.htm

    kijk hier eens wat een hoop compressors, veel daarvan zijn voor weinig geld wel eens te koop bij lidl / aldi en dergelijke.. :p

    'raft inflator' zou goed kunnen werken, ik weet niet hoeveel je schip weegt, want je moet dus berekenen hoeveel het weegt excl(?) ballast, en het oppervlakte dat ie ineemt, dus hoeveel tegendruk dr op staat.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ met ze.n allen.
    Wat doen jullie toch ;allemaal moeilijk over dat ballasten. :oops:
    Op een echt schip: hebben ze ook wel ballasttanks hoor. :roll:
    En die worden gewoon, vol en leeg gepomp door middel van een pomp
    De invoer boven aan van de tank/ en de afvoer onderaan tank. :idea:
    Kijk maar naar beunschepen.
    Daar word het water van boven er in gepomp.
    En aan de onderkant weggezogen :roll:
    mvg
    Frederik :D :D
    ps: En kijk eens naar een binnenvaart tanker.
    Die hebben van voor naar achteren een schot staan.
    En dan over de hele lengte schip een vrij groot aantal slingerschotten over dwars dus.
     
  7. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    @ Frederick,

    Kijk, erover praten is het probleem niet.
    Het probleem is, hoe te doen op schaal.
    Schaal 1:30 lijkt heel wat, maar als je begint, dan blijkt het toch een behoorlijk kleine ruimte te zijn.

    Het schip volkrijgen is het probleem niet, hoe krijg je al dat water er weer enigzins normaal uit.
    Volgens mij gaat de vergelijking met een echt schip niet op, aangezien het hier niet om een litertje meer of minder gaat.

    @ Alexander:
    Zo'n pompje heb ik nog liggen, werkt op de aanstekerhouder van je auto.
    Maakt een tering herrie, en ik vraag me af of die 70 liter weg kan blazen.

    Greetings,
    Luit
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Luit
    Of dat je nu 1 liter water verpomt of
    10 ton pompen is pompen he 8)
    mvg
    Frederik :D
     
  9. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    10 liter op 10 ton is heel wat anders dan 10 liter op 70 liter :roll: :wink:

    Greetings,
    Luit
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Luit,

    Gewoon hetzelfde pompje gebruiken waarmee je de tank vol pompt.
    Kwestie van de juiste slangetjes aanleggen:
    Voor volpompen: inlaat onder; uitlaat boven
    Voor het leegpompen: LUCHT inlaat boven; water aanpompen onder, uitstromen boven de waterlijn

    Zo lezende kun je bijna alle slangen dubbel gebruiken. Alleen voor het leegpompen moet het water dan niet naar de onderkant van het schip, maar naar de bovenkant. (Hoewel dat misschien niet eens nodig is. Dan kun je alle slangen dubbel gebruiken.
    .
    Misschien op de juiste plaats een paar kraantjes.
    Zo een waterpompje kan 2 kanten op pompen (temninste: sommige :wink: )

    Ik denk dat er te moeilijk over gedaan wordt.

    Wim
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @wimg
    Ja hoor, Wim doen ze veel te moeilijk over hoor. :oops:
    En het kan nog eenvoudiger meende ik te weten.
    Volgens mij: met twee slangen een van onder het schip; naar de pomp en een van de pomp naar de onderkant tank.
    En dan een tandradpomp nemen :en die zowel links als rechts te laten draaien leeg en vol pompen op die manier.
    mvg
    Frederik :D :D
    ps en dan nogmaals pompen is pompen he of het nu 1000 liter water is of 1liter
    alleen gaat het bij het een wat sneller als bij de andere he
     
  12. 1107972

    1107972 Guest

    Een andere suggestie, knal me maar af als het een slecht idee is. Anderzijds word dit ook wel in modelbouwduikboten toegepast (geloof ik)

    Het principe is een spuit, waarvan een slangetje op de kop onder het water niveau zit. Door de spuit via een motor uit te trekken zuig je water. Doordat er geen lucht bij kan komen kan het ook niet klotsen. Wil je het weer kwijt dan duw je hem gewoon in.

    minpunten:
    - voor de zuiger heb je extra ruimte nodig in uitgetrokken toestand;
    - het volume van de spuiten is over het algemeen te klein, dus je hebt meerdere nodig of je moet er zelf 1 maken;
    - een motor zal waarschijnlijk niet voldoende kracht kunnen leveren dus zal het op spierkracht moeten;

    persoonlijk denk ik niet dat het de oplossing is ivm afmetingen van het schip, maar misschien denken jullie daar anders over.
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    leuk bedacht, maar nee... bijna, vol betekent idd geen klotsen, dat is idd ene goed punt, maar een cylinder neemt veeel mer ruimte in dan een volgepompte ballasttank. en idd, vereist veel te veel energie, zelfs voor met de hand. (je kan makkelijk aan motoren komen die meer kracht kan zetten dan een mens :wink:
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Een volle ballasttank is verplicht, om het slingeren te voorkomen. Op de schets een eenvoudig systeem. Als de boot in het water gelegd wordt, moet het kraantje open staan, de ballasttank ontlucht, en loop vol tot in het ontluchtingsbuisje. Het volume van de tank wordt experimenteel vastgesteld. Een PVC buis is hiervoor wel handiger, maar het zwaartepunt ligt dan hoger. Om de ballasttank leeg te maken, het kraantje dichtzetten, en de kompressor starten, de tank wordt leeggeblazen, de boot kan gemakkelijk uit het water genomen worden. Een andere optie is onderaan een volledig open ballasttank, een flink grote ontluchting, geen kraan, geen kompressor, en de boot gewoon optillen, in no-time is de tank leeg.
    [​IMG]
     
  15. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ja, dat werkt, en als je hem ver genoeg optilt om de lucht er onder te laten 'floept' ie in een keer leeg.

    enige nadeel, ontzettende cavitatie / turbulentie onder je romp, zware waterweerstand.
     
  16. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Okay, wat Frederick hierboven beschrijft lijkt me de beste/makkelijkste oplossing.

    Maar nu zit ik met nog een dilemma; het is een houten boot.
    Dus allemaal spanten :!:
    Moet ik dan tussen elk spant een tankje bouwen, die samen 1 grote tank vormt (zowel stuur- als bakboord).
    Man, man, man, dat wordt een project opzich.

    Greetings,
    Luit
     
  17. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    of.. je zaagt de pvc buizen precies af, en lijmt die direct tussen de spanten.? moeten de spanten wel 100% waterdicht zijn.
     
  18. Ikemastah

    Ikemastah

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    174
    Pas wel op met een compressor. Tijdig afschakelen. Schepen drijven doorgaans niet goed op luchtbellen. :) Bermuda driehoek! Kun je de spanten niet met epoxy bekleden aan de binnenzijde? Dan hoef je alleen enkele compartimentjes toe te voegen in de dwarsrichting. Je kunt de spanten ook met elkaar verbinden door gaten te boren door de spanten (In de langsrichting dan).

    De verschillende compartimenten hoeven trouwens niet volledig van elkaat te worden gescheiden. Je kunt ze ook verbinden door middel van kleine gaatjes. Als de gaten echter te groot worden, dan werken ze niet meer.
     
  19. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Ik ben bang voor het tegenovergestelde, dat er helemaal geen luchtbellen verschijnen.
    Puur door het feit dat je niet zomaar even 70 liter "wegblaast".

    Het behandelen met epoxy is helaas ook niet meer mogelijk, aangezien ik de binnenkant al een mooi kleurtje heb gegeven :oops:
    Dit was anders een goede oplossing geweest, en hoef je ook niet meer bang te zijn voor lekken in je romp :wink:
    Denk dat ik het spantenplan er maar weer bij moet halen, en na aanleiding van dat schema mijn tankjes ga bouwen.
    Op die manier kan ik in iedergeval de tankjes mooi met de romp mee laten lopen.

    Greetings,
    Luit
     
  20. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Aeronaut had vroeger cetrifugaalpompen in 3 maten, de middelste pompte met een mabuchie 12000 toeren meer water dan een kraan in de wasbak kon laten lopen.
    Hier past dat dikke aquariumslang op.
    Met een motor met 3000 toeren gaat het wat langzamer.

    Je kan als de tanks onder de waterlijn komen, ook een klein gat in de bodem maken en een ontluchting naar boven.
    Je legt de sleper in het water en hij komt vanzelf op diepte te liggen.
    Nadeel je moet die 70 kilo wel uit het water tillen om hem weer leeg te krijgen.

    De Nelloyd Bahrein, tussen de 350 en 400 cm lang, werd met zakjes zand gevuld, je hebt toch een kar nodig voor het transsport naar de waterkant.
     

Deel Deze Pagina