Ballasttanks.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door henk1959, 18 mei 2006.

  1. henk1959

    henk1959 Guest

    Allen,

    Ik heb hetzelfde probleem op te lossen als Luit, alleen ligt mijn boot straks op diepte maar 4,5 cm diep. Een gat in de bodem (bun-idee) lijkt mij moeilijk uitvoerbaar en niet echt mooi.

    Ik overweeg echt om PVC buizen te pakken (een voor bak- en een voor stuurboord) en die op een slede te monteren, zodat trimmen mogelijk is.

    Daarnaast heb ik het idee van caravanpompjes nog niet losgelaten, betaalbaar, betrouwbaar en redelijk goede opbrengst. Eentje in de romp voor volpompen en eentje in de tank voor leegpompen. Geen gedoe met kranen etc.

    @Wim.
    Samen met Luit ben ik met je eens hoe simpeler hoe beter. Maaaarrrr, het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Bediening via RC brengt risico van stabiliteit met zich mee, ingeval er iets mis gaat, maar hoort dat niet bij de hobby? Dan zou er toch ook niemand meer zijn met een duikboot? :roll:

    Als ik zo ver ben, ga ik me er nog eens druk over maken, maar voordat ik aan die ballasttanks toe ben, is er al heel wat water door de Maas gestroomd. Beschikbare tijd is helaas niet mijn beste vriend.

    Toch oprecht bedankt voor alle aangebrachte ideeen. Het helpt echt om alles nog eens goed te overdenken en de voor mij beste oplossing te kiezen straks. :idea:

    Groet,
    Henk.
     
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Henk,

    Die duikboot jongens (zijn d'r ook duikboot meisjes?) laten niet zo maar water in hun boot lopen hoor!
    Die hebben echt wel een bergje veiligheden ingebouwd!

    Hiervoor is al eens het idee van een zuiger-achtig systeem geopperd. Dat systeem heeft een groot nadeel (wat ook bekend is bij onze onderwater vrienden): doordat het water van 1 kant de zuiger inloopt, verplaatst het zwaartepunt zich in de langsrichting!

    Zeker een punt om over na te denken.
    Mocht je toch zoiets willen, moet je even bij Lex gaan buurten. Hij heeft een systeem ontwikkeld wat eenvoudig werkt.
    Hier staat de link naar de website van Lex

    Volgend kleine probleem is dat die systemen meestal maar voor een gewicht van ongeveer 1 kg gemaakt zijn. En dat is toch wel heel andere koek dan 70 kg!

    Wim

    (edit)
    Website van Lex toegevoegd
    (/edit)
     
  3. henk1959

    henk1959 Guest

    Ha Wim,

    Gelukkig dan maar dat die 70 kg wel het probleem is van Luit, maar niet van mij. Totaal gewicht wat ik straks moet hebben is 22,6 kilo, dus gewicht boot, accu's, motoren etc, blijft er mogelijk iets van 10 kg over? Als ik het echt makkelijk wil doen, pak ik twee jerrycans van 5 liter en ik ben ook klaar. :rolling:

    Zo zie je maar, de ideeen blijven rondtollen in het hoofd. Wat een hobby he?
     
  4. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  5. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Geachte Luit

    Ik probeer een beetje uit ervaring te schrijven van uit mijn werk. De meeste sleepboten zijn dubbelwandig, ook onder de motor en schroefassen. Die ruimte wordt meestal als bunkertanks en ballasttanks gebruikt. Dat zijn allemaal verschillende compartementen. Dat zelfde idee kan je ook gebruiken. Zorg dat je hele boot dubbelwandig wordt. Je moet alleen zorgen dat je genoeg ruimte over houd voor je motoren en electra. Ik denk dat je met 5 tanks voldoende is Aan BB 2 aan SB 2 en in het achterschip 1 zo gezegt in de achterpiek. Maar probeer de tanks onder de waterlijn te houden ivm stabieliteit. En je zorgt dat de ontluchting van de tanks aan de buiten kant van het schip zitten. En met dat klotsen valt allemaal mee,want als de tanks vol zitten heb je daar geen last van. En met een beetje fantasie kom je heel ver. Want zo zijn de meeste dingen door onstaan.

    Groetjes Huub
     
  6. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Hallo Huub,

    Ben in het bezit van originele werftekeningen van de Typhoon, en deze zit inderdaad vol met tanks.
    Alle overige ruimte in het schip wordt benut voor vloeistof opslag.

    Ben nu ook wel van plan om alles dubbelwandig te maken, maar helaas ben ik hier iets te laat achter gekomen.
    Dat houd in dat alles nu een extra wand krijgt; romp - zijkant tank - tankinhoud - andere zijde tank.
    De zijde in rood had ook de romp kunnen zijn, als ik deze nog niet met verf bewerkt had (dan had ik e'm namelijk in de epoxy kunnen zetten).

    Voor de rest ga ik alleen gebruik maken van een pomp om het water er weer uit te pompen.
    Als ik ongeveer 20 - 30 kg lood als standaard ballast doe, dan vult de boot zichzelf wel verder met water (gaatje onder in de romp).

    Het enigste ding waar ik mee zit: hoe het water er weer uit te krijgen.
    Een (tandrad)pomp lijkt me beter/makkelijker, dan de tanks leegblazen met een compressor.
    Mischien kan zelfs 1 of meerdere ruitensproeierpompjes het werk wel aan.

    Greetings,
    Luit
     
  7. huub de jong

    huub de jong

    Lid geworden:
    14 aug 2003
    Berichten:
    580
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Hoi Luit

    Ik vind het mooi dat je orgienele tekeningen heb gekregen en meschien is dit een tip voor de vele boten die nog gaan komen. Maar Luit iets wat uit zijn eigen vol loopt. Loopt ook weer uit zijn eigen leeg als je hem optilt, maar dat zal wel het probleem zijn. Meschien moet je eens kijken bij een vijverpomp of van een aquarium of zoiets. Nou sucses ermee we blijven je volgen.

    Groetjes Huub
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Het principe van de 2 gaatjes (1 onder, 1 boven) werkt.
    Ik heb het zelfde toegepast bij de Duhnen.
    Alleen gaat het bij mij om 2 x 50 cc water, dus maar 100 gram. :wink:

    Wanneer ik de romp onder water druk, zie ik belletjes uit het bovenste gaatje borrelen en wanneer ik haar weer uit het water haal, loopt het er weer door het onderste gaatje weer uit.

    Omdat een gaatje in de romp op valt, heb ik de bovenste gaatjes (het zijn 2 rompen) 3 mm gemaakt. De onderste gaatjes zijn 5 mm.
    (Lucht gaat makkelijker door een gaatje dan water, dus de lucht gaatjes kunnen zo-wie-zo kleiner zijn dan de water gaatjes.)

    Nadeel van dit systeem is dat je bij het uit-het-water tillen al die kilo's eerst WEL op moet tille, totdat al dat overtollige water d'r uit is.
    Dat vollopen gaat nog wel. maar je moet denk ik minimaal 1 pomp hebben voor het leegpompen.

    Wim
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    De ontluchting zit aan de bovenzijde kan je ook een compressor op aansluiten blaast het er aan de onderzijde uit.
     
  10. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Die compressors worden ook wel in onderzeeers gebruikt tenminste hier in Groningen vaart of vaarde een Walrus die dat in de onderzeeer had.

    Of een oude Propaanfles die je dan bij een benzinepomp op vol pompt, maar wat een gesleep.

    Die compressor past in een onderzeeer dus helemaal in een oppervlakteschip.
    Paar aotobandventielen aan de bovenzijde loopt er ook geen water in als je meerdere tanks hebt.
     
  12. KOEZE

    KOEZE Guest

    Mensen, doe niet zo moeilijk. Zo'n waaierpompje zoals voor het oppompen van een luchtbed of zwembad levert meer dan voldoende druk voor het aanblazen van zo'n tank. Gewoon een open aansluting naar het water en zorgen dat de gehele tank onder de waterlijn licht. Lucht laten ontsnappen door de waaierpomp (uit), dan zorgt de waterdruk er wel voor dat de tank volloopt. Op die manier kun je op een heel simpele manier het leeglopen van de tank bespoedigen.

    Niet moeilijk doen met zuigertanks die erg duur zijn en maar een klein volume kunnen innemen. De waterinname is niet kritisch hier. Als je 72 liter ipv 70 liter inneemt heb je echt nog geen duikboot hoor.

    Dichtknijpen van slangen gaat niet werken kan ik nu vast melden. Dat werkt alleen bij dunnen en soepele siliconenslangen e.d.. Is ook nergens voor nodig.

    Erik Jan
     
  13. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Erik Jan,

    Ik was ook al wel zover dat het vollopen het probleem niet is.
    Hoe krijg ik dat water er weer uit zonder een triple hernia op te lopen van het optillen.
    Volgens mij gaat blazen niet werken, dus moet er gepompt worden.
    Het is wel 70 liter!! water wat er weer uit moet, en dan hangt de 30 kg lood er ook nog bij in.

    Greetings,
    Luit
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Luit, waarom water én lood? Waarom niet alleen water? Werkt prima hoor.
     
  15. KOEZE

    KOEZE Guest

    Neem gewoon de proef op de som. Leen of koop even zo'n pompje (~15 euro) en simuleer je tank met een emmer met een plaat en een gaatje erin. Emmer onder water drukken en vol laten lopen. Pomp aan en kijken hoe snel je die 10 liter eruit hebt.

    Ik heb zo'n pompje voor het zwembad van de kids (3 ringen ca 20cm in diameter en bad rond 3 meter en ik heb het hele bad vol in no time (alle 3 de ringen binnen 2 minuten!). De druk erin is dan voldoende om niet meer bij te hoeven pompen. De rand is gewoon hard!

    Ervan uitgaande dat je boot niet meer dan 40cm diep steekt hoef je maar 0,05 bar overdruk te kunnen leveren om je tank te kunnen leegblazen. Een compressor is er ook niet op gebouwd om grote hoeveelheden lucht te leveren. Die is er op gebouwd om druk te leveren. Dat heb je helemaal niet nodig.

    Daarbij heb je een druktank nodig die door de compressor op druk gebracht moet worden. Anders ben je misschien wel een uur aan het pompen met dat compressortje voordat je tank leeg is. Die krengen maken een verschrikkelijke herrie, vreten stroom en produceren nogal wat warmte. Ze zijn ook niet gebouwd op langdurige inzet. Daarnaast heb je een schakeling nodig die ervoor zorgt dat als je druktank op druk is je compressor stopt anders krijg je wel een heel realistische Hunter (Boem....), je hebt ventielen nodig om je tank aan te blazen, een snelheidsregelventiel die ervoor zorgt dat je je ballasttank niet te snel aanblaast (dat het water niet snel genoeg weg kan (Boem.....)) kortom ik denk dat je met een compressor de verkeerde techniek inbouwt.

    Een autocompressor zal niet erg lang meegaan. Een bloedrukmeter compressor zal er tijden over doen om voldoende druk op te bouwen, een koelkast compressor levert maar heel weinig volume maar zou evt met een inverter (12v= naar 220~) een oplossing kunnen zijn (stil, efficient en lekker zwaar ;-))

    Kortom maak een kleine proefopstelling en kijk wat je het beste bevalt.

    Erik Jan
     
  16. john s.

    john s. Guest

    ik heb het eerder ergens anders gelezen en ik kan het nu niet terug vinden
    maar wat mij de beste optie lijkt is gewoon je tankjes er in bouwen aan de onderkant een klein buisje er in leggen als aanzuig leiding voor het water uit je tankjes te halen
    en het water met een tandrad pompje het er in en er uit pompt door simpel weg de richting van je motortje om te draaien
    mischien een stom idee voor een modelbouw maar op 1:1 schepen doen ze het op deze wijze

    groetjes john
     
  17. henk1959

    henk1959 Guest

    Stomme ideeen bestaan niet John!

    Ik ben nog niet aan het bouwen van de tanks toe, maar ik weet nog niet precies hoe ik dit op ga lossen. Ik hoef ook niet zoveel water weg te pompen als Luit (70 liter), maar meer dan een emmer vol met een dergelijke pomp, zou volgens mij wel eens een aanslag kunnen doen op je geduld. Ik blijf verder peinzen, totdat ik wel iets moet.

    Groet,
    Henk.
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @henk1959
    Hobby is net een vrouw je moet er veel geduld bij hebben hoor :oops:
    En als je dat niet heb moet je er mee stoppen :roll:
    Misschien wel met beide :roll:
    mvg
    Frederik :D :D :D :D
     
  19. henk1959

    henk1959 Guest

    @Frederik

    Breek me de bek niet open. :roll:

    Maar aan beide beleef ik veel plezier hoor. :D
     
  20. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Waarheid als een koe!
    Maar neemt niet weg dat er nog niemand met de gouden oplossing is gekommen.
    We zijn op de goede weg (voordat iedereen over me heen valt :oops: ), maar er moet toch een PERFECTE oplossing zijn.
    Want wat Henk zegt over geduld hebben klopt natuurlijk wel.
    Een emmer water pomp je op je gemak weg (duurt desnoods 10 min.), maar 70 liter is wel wat anders....
    Het zou toch irritant zijn om op WSD 2009 ;-) 's morgens het schip vol laten lopen, en vervolgens de rest van de dag bezig ben om haar weer leeg te krijgen :-(

    En nog eventjes tegen Zinnia:
    Die 30 kg lood is om te zorgen dat ze al wel wat naar beneden zakt voordat ze volgepomt wordt (poeh, dit klinkt wel heel erg :oops: :oops: :oops: :oops: )

    Greetings,
    Luit (die alleen maar op het modelbouwforum kijkt :wink: )
     

Deel Deze Pagina