Ballasttanks.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door henk1959, 18 mei 2006.

  1. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Als er vanonder een opening is (groot of klein) en van boven een ontluchting, loopt de tank ook vol zonder lood. Zeker weten, want onze clubboot werkt ook zo. Ik blijf erbij, de "gouden oplossing" is een flinke opening onderaan, bv 30x15cm, en een flinke ontluchting van boven bv een plastic afvoerbuis van 32mm. Met 2 man optillen, en de tank is zo leeg.
     
  2. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Als ik haar zonder gewicht in het water donder, "zinkt" ze hooguit 3 cm 8O .
    Hierdoor wordt de kans op kapseizen wel heel er groot, vergeet niet dat er weinig stroomlijn aan de Typhoon zit, het is een lomp bakbeest.
    Tis net een Ro-Ro ship, en je weet wat daar mee gebeurt als die niet stabiel beladen is :oops:
    Dus toch maar wat kilootjes lood onderin.

    Helaas kan ik het ook niet met je eens zijn over de opening onderin.
    Dit levert, zoals hierboven ook al beschreven, veel te veel weerstand op met het varen.

    Greetings,
    Luit
     
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Leuk hé, zo'n groot schip :wink:
     
  4. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Is wel geinig ja...alleen die vraagstukken hé :wink:
    Hoe werkt dat met jouw/jullie tanker?
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Adam en z'n firmanten hebben een héééle dikke schroefas in hun tanker zitten...

    In stukjes :lol:
     
  6. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Luit,

    "Onze" M@illine tanker heeft 1 dikke accu en voor de rest stukjes schroefas van zo'n 30 cm lang en 10 cm doorsnede, deze wegen 25 kg p/stuk, en we leggen er daar zo'n 6 tal in de romp, de rest van het benodigde gewicht zit in de boot zelf.

    Tom Boere
     
  7. Frenske

    Frenske

    Lid geworden:
    29 jan 2004
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Hi allen.....

    Is het dan geen optie om 2 zogenaamde tanks te maken (lijmen of solderen) waterdicht en die te plaatsen als ladingtanks in het casco...Met langs en dwars schotten tegen het klotsen....
    pompje met aanzuig in diepste gedeelte (zelf te maken in "ladingtank")met pers overboord....en 2de pompje met zuig in vlak en pers in tank.....met natuurlijk een ontluchting aan dek....

    Wil dit zelf proberen op me tanker die ik wil gaan bouwen....maak dan van kunststof wat ik lijm of van blik wat ik soldeer 2 lading tanks cq ballast tanks...
    Lijkt me veilig en ook makkelijk en snel.... en Realistisch....

    greetings Frans...
     
  8. MAIN

    MAIN Guest

  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @henk1959,
    kijk toch eens op de pagina's van de duikboten voor tanks.
    Ik gebruik al meer dan 20 jaar duiktanks.
    Maar die zijn voor jou te klein.
    In Bremen heeft Lothar een Tijgerhaai die heel snel onderwater en bovenwater is, 1 á 2 minuten.
    En hij heeft ook ruimte's die vol lopen met water.
    Het schip weegt ook vol 95 kg en leeg een 65 kg.
    Gebruik geen butaan of propaan gas om de tanks leeg te laten lopen van het water.
    Er zijn al boten gezonken, onbedoelt, door bv gas van loodaccus, knalgas noemen ze dat geloof ik.
    Kijk hier op de duikboot pagina's daar kom je wel wat tegen wat precies voor jou geschikt is.
    Succes

    Hein
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zo,n Lake schip is geen probleem je hebt hier een heel lang ruim tor je beschikking.

    Bij Vaargroep Groningen haddden ze een Duwboot hier waren 2 bakken bij die ook geballast moesten worden anders was er slecht mee te varen.

    In de Duwbakken zijn standers gemaakt waar PVC buizen in konden liggen.
    Deze werden aan de waterkant gevuld en in de bakken gelegd 2 naast elkaar.

    Door een plank over beide bakken te leggen kon de dochter van de eigenaar hierop gaan zitten meende dat deze bakken over de 250 cm lang waren.

    O ja en voor de boegschroeffanaten deze zat hier niet in 3 voortstuwing motoren als je met de buitenste werkte kon je het geheel op de plaats draaien.
     

Deel Deze Pagina