Banckert

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door marco.b, 22 dec 2012.

  1. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    ik doe het even hier ipv brecht zijn topic,
    en het toch over jouw ponton gaat!
    maar ik zou er vanachter wel een "kiel"
    vraag maar aan brecht, die heeft het ook aan zijn "bak" anders is er niet mee te varen!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik had ze aan mijn bak, maar ja toen kwam paul eens aan mijn bak ;D
    hahaha, grapje!
     
  3. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    hahaha, de zeeboot van Paul he die kwam er net tegen krak :)
     
  4. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Paul! Ik ga het erop lijmen. Maar is het het best om 1 in het midden of twee aan de zijkanten?

    Ook komt er op mijn ponton railing, dit hoort eigenlijk niet maarja... ziet er wel leuk uit.

    Groet Marco
     
  5. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    brecht had er 2?

    aan de zijkanten indd.

    je moet doen wat je leuk vind!

    Paul
     
  6. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal, nog even verder gegaan met de bekabeling richting de kajuit;

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier het overzicht, de kabels van de accupack gaan naar de micriswitch(alleen plus) de min gaat direct naar de kabel. het belangrijkste, alles werkt!!!

    [​IMG][/IMG]

    Dit weer over electro. Nu weer verder met de kajuit. Heeft iemand een idee hoe je nou een mooie stoelpoot maakt, want dit wil mij nog niet lukken. Graag jullie tips en ervaring.

    Groet Marco
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Stukje cocktail- of satéprikker eronder lijmen.
     
  8. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Even een vraagje, ik heb geprobeerd een stuk van de sleeplier te maken(niet electrisch)maar er moet wel aan getrokken kunnen worden. Ik heb dit geprobeerd te solderen maar ik heb de brander er een kwartier op gehouden en nog was het niet heet genoeg om te solderen. Nu soldeer ik op een metalen klem, die ook helemaal warm wordt, het hele geheel wordt zo warm dat je het niet meer kan vastpakken maar niet heet genoeg om te solderen. De warmte wordt weggelijd in de klem. Hoe zorg ik dat ik iets goed vastzet om te solderen maar zo dat de warmte niet weg word gelijd???

    Hoe solderen jullie messing van 4mm doorsnede. Graag jullie adviezen.

    Groet Marco
     
  9. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hoi Marco,

    Even vastzetten met schilderstape werkt meestal prima. Dat verbrand net niet bij die temperatuur.

    Groeten, Marco
     
  10. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo iedereen,

    De tip over het schilderstape vandaag toegepast en werkt prima. Ik ben nu bezig om een houder te maken voor de sleeplier, die dus IN de kajuit komt. Dit maak ik van messing en dat lijm ik daarna met twee componenten lijm aan de kajuit. De sleeptros komt dan via een van de kleine raampjes aan de achterkant naar buiten. Maar hier het beginnetje;

    [​IMG]

    Ook een van de kleine trapjes gemaakt die aan de zijkanten van het stuurhuis komen;

    [​IMG]

    Ik hoop morgen verder te komen en dan de lier klaar te hebben.

    Groet Marco
     
  11. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo iedereen,

    Na een beetje verder te zijn gegaan met de opbouw nu eindelijk de stikkers erop geplakt en de patrijspoorten klaar. Ook de raampjes in de deuren nu af dus verder met het stuurhuis.

    [​IMG]

    Ook alle railing die er tot nu toe was wit gemaakt. Moet nog een keer met grijs het dek gedeelte bijwerken en dan is dit gedeelte zo goed als af.

    [​IMG]

    Ik zal deze week niet veel posten I.V.M school:puppydogeyes: Maar daarna weer lekker een week vakantie:grin:

    Groet Marco
     
  12. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ziet er heel netjes uit Marco. Heb je mooi gedaan, vooral de detaillering op de deuren zwarte greep , scharnieren en patrijspoort.
    Keurig werk hoor.
     
  13. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Geweldig Marco!

    Nu al zo goed aan het bouwen, beloofd wat voor later:D
    Word een mooie Banckert zo!


    Jan
     
  14. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    @Paul, bedankt voor de reactie. Ik had dit gezien en dacht; laat ik het gewoon eens doen.:D

    @Jan, leuke reactie, is altijd fijn om te horen;)
     
  15. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Keurig Marco!
    ik ga ook nog op nieuw een keer hem plamuren!
    als je je mail stuurt in een pb heb ik misschien nog wat foto's voor je!

    groetjes Paul
     
  16. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Vandaag de lampjes binnen gekregen!! Dus weer lekker verder bouwen:D:D

    Eerst eens gekeken waar de lampjes moesten komen en dan monteren. Er zit 1 lampje in de kajuit zodat de patrijspoorten een beetje oplichten, 1 in het achterstuurhuis voor de raampjes daar en de BB en SB lichten. Na montage bleek het groene lampje het helemaal niet te doen!! Aan de andere kant is het licht nog wit maar daar komt een likje rood over. Dit al eerder gedaan en ging prima.
    Maar nu een vraagje; aan welke kant hoort nou welke kleur??? Ik weet dit nou noch steeds niet zeker. Links groen en recht rood??? De andere schepen passeren toch aan linkerzijde.

    Nu maar een foto van hoe het er binnen in de kajuit nu uitziet;

    [​IMG]

    Het is een beetje warrig, maar ik snap het nog.

    En dan wanneer het donker is;

    [​IMG]

    Het plastic achter de ramen zit erin. Maar nu eerst het groene licht prepareren.

    Groet Marco
     
  17. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    groen = gras = rechts aan stuurboord.
    een handig ezelsbruggentje van Raf!
    dus groen rechts (stuurboord)
    rood links (bakboord)

    ik vind de lampjes plaatsen altijd het leukste :)
     
  18. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    @Brecht bedankt voor je handige elzelsbruggetje! Maar waarom?? Ik vind het gewoon zo onlogisch. Als ik op twee lampjes af zou varen zou ik naar de groene gaan en niet naar de roode. Maar als je rechts groen hebt dan gaat dat helemaal fout.
     
  19. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Boordlichten, betonningskleur en voorrangsregls

    Het is inderdaad zoals Brecht aanduidt; aan stuurboord het groene - en aan bakboord het rode boordlicht. Wellicht overbodig maar toch: stuurboord is de rechterzijde van het schip van achteren naar voren gezien.

    Als richtlijn voortkomende uit internationale afspraken zoals omschreven in bijvoorbeeld het IALA betonningssysteem ook de vaarwateren zo ingericht: vanuit zee komende is de betonning aan je rechterhand groen en aan je linkerhand rood. Net als de boordlichten dus. Naar zee varende heb je rode boeien (met dito verlichting) aan je rechterhand; een zeeman gaat met een bloedend hart naar zee, geheugensteuntje ...;) ).

    Uit de Wet ter voorkoming van Aanvaringen op Zee volgt wel een aardig hulpmiddel, bij kruisende koersen in volle zee wijkt het schip dat van bakboord inkomt. Dit schip 'ziet' dan dus het rode boordlicht van het andere schip aan stuurboord (Ezelsbruggetje). Het schip dat niet uit hoeft te wijken 'ziet' een groen boordlicht aan bakboord aankomen.

    Kortom, groen is gras, groen rechts aan stuurboord. Internationaal bepaald sinds mensenheugenis.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2013
  20. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo iedereen,

    Na even een tijdje van geen bouwen weer een paar dingen gedaan.
    Eerst heb ik alle lichtjes eruit gehaald, het ging niet zo mooi worden als ik gehoopt had.

    Eerst de bak en stuurboord lichten de juiste kleur gegeven, alle trappetjes tot nu toe zwart gespoten en de ronde dingen aan de zijkant van de kajuit ook zwart gemaakt.

    [​IMG]

    Ook wordt er aan het interieur gedacht, de kapiteins stoel

    [​IMG]

    Er komen natuurlijk ook hendeltjes en schermpjes in maar die zijn nog niet helemaal af.

    Ook heb ik eindelijk het accuprobleem opgelost en hoop dat vandaag af te maken. Ze gaat dan de meeste tijd op 6 V varen maar mocht ik iets willen gaan slepen dan sluit ik de stekkertjes anders aan voor meer power. Er zitten 2x 6V 1,3 Ah accu's in. Deze kan dus op 12V 1,4 Ah of 6V 2,6 Ah. In de 6V stand kan ze vier keer zo lang varen met wat minder kracht, wat ik niet erg vind. Ik koop er dan nog twee accu's bij later en dan kun je daar leuk op varen.

    Binnenkort dus meer!

    Groet Marco
     

Deel Deze Pagina