Banckert

Dus wanneer de servo draait, word het (knopje) ingedrukt en dat is dan de schakelaar?
Het (knopje) is met rood aangegeven.

schakelaar.jpg

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Groet Marco

Micro schakelaar/switch. Ik weet dat robbe en grote C die dingen in ieder geval hebben.

(Je komt ze overal tegen. Er zit er zelfs eentje onder aan de rempomp(nissin) van de voorrem van mijn motor.)

schakelaar.

Marco, je hebt het helemaal begrepen.
Wat je aangeeft met de rode cirkel is dan de onderste schakelaar.

Maar ga nu even verder.

Als je de servo dan verder draait zal ook de 2e schakelaar klikken.

Uploaded with ImageShack.us

De schakelaars die ik heb gebruikt kan je bij elke elektronicazaak kopen, ze kosten rond de € 2,50. De schakelaars die op de eerste foto staan zijn iets groter en werken ook wat makkelijker, en ook goed verkrijgbaar. Ze kosten rond de € 3,5 tot € 4,00. Ik denk dat je deze als eerst moet gaan proberen.

De draden die je aan moet sluiten zijn zwart. Dus de -
Op de foto de rechter en de middelste pool.
De ze loopt van af de accu naar de schakelaar en dan via de ander pool naar het lampje.Je kan natuurlijk meerder lampjes aansluiten, maar gaan dan allemaal aan.
De rode draad +loopt vanaf je accu rechtsreeks naar je lampje.

LET OP. De zwarte is altijd de schakeldraad.

Voor de 2e schakelaar sluit je precies zo aan.
Je kan hier dan wat leuke werklichten op zetten.
Je ziet als je dat doet dat de 1e schakelaar gewoon aan blijft.

Als je niet helemaal uit komt met de hoogte, dan kan je altijd een stukje karton tussen de schakelaars doen.
Op de onderste foto staan beide schakelaars aan.

Uploaded with ImageShack.us

Zoals je kunt zien kan je altijd nog een beetje stellen om de pootjes te verbuigen. Gebruik wel schakelaars met lange pootjes er aan.

Ik hoop dat je nu voldoende info hebt.

Succes er mee, Paul UK-104.

Nog vragen, dan horen we het wel.

Hallo Paul, alles is helemaal duidelijk geworden, hartstikke bedankt. Ik zal eens gaan kijken bij een electrozaak.

Alleen nog één dingetje; waarom moet altijd de zwarte (-) draad via de schakelaar lopen?

Groet Marco

Beste Marco.

Het is in dit geval niet echt noodzakelijk, maar in de elektronica wordt het zo toegepast. (Weet dit ook sinds kort )
Kijk maar eens naar je servo kabel. De middelste is rood, en de buitenste 2 zijn zwart en wit of geel.

Als je later een grote schakeling wilt bouwen gebruik je de rood altijd als vaste spanning. En alle andere draden zijn schakel draden.

Gewoon doen, rood is je vaste spanning.

Succes er mee.

Dat heeft vooral te maken met elektronische schakelaars, eigenlijk niets met "echte" schakelaars zoals deze. Voor electronica is het beter als ze een belasting naar massa verbinden dan dat de voeding ermee verbonden wordt. Omdat elke elektronische schakeling zijn eigen voeding heeft en de spanningen ervan kunnen verschillen bijvoorbeeld. Als je dan met een module die op 5V werkt iets wilt schakelen dat 12V heeft als voeding, dan maak je het jezelf moeilijk als je de voeding schakelt, maar er is geen probleem als je de massa schakelt. Want de massa's van beide zijn normaal sowieso al met elkaar verbonden, dus van gelijke potentiaal (Volt).
Zoals gezegd, met deze schakelaartjes die bedient worden door een servo maakt het op zich niet uit, maar als je je dat aanwent dan gaat het niet verkeerd als je wel eens elektronica gebruikt.

VrGr,

Theo

Beste marco, en paul,

Aangezien er toch baat bij heb, heb ik om dit tijdstip toch even de bankert van de plank gehaald om een filmpje te maken en fotos te maken van het geheel.

De rookgenerator die ik heb gebruikt is een 6v hoorn rookgeneratortje. Hij is ieeetsjes te groot voor de schoorsteen, dus je zult hem iets moeten uitvijlen, maar dat ga je niet zien.

Hier even fotos.

2dhbneg.jpg

View My Video
Filmpjes voor mac, apple users wellicht niet werkend, is flashlayer voor nodig, morgen zie ik wel even of ik het via normale pc op jouwbuis kan zetten, ipad wil niet uploaden op youtube ofzo.

Meer fotos:

2djdsna.jpg

d6srn.jpg

xcu5uv.jpg

Het rookvloeistof spuit ik dus door het rooster heen in het 'kokertje'. Je zult even moeten kijken hoeveel mililiter je nodig bent dus. Eerste foto kun je dus het kokertje zien, heb de rookgenerator echter wat verlengt met een messingbuisje, er op gesoldeert en pas gemaakt. Heet word het nauwlijks tot niet bovenin daar waar het op het hout gelijmt zit. Geen brandgevaar dus.

Hopelijk morgen even filmpje uploaden dan.

Mvg,
Jeremy

Laatst bewerkt:
Dankje!

Was ook een erg gepruts aangezien ik de schoorsteen al gebouwd had voordat ik dacht aan een rookgenerator. Maargoed, als ie strax gespoten is dan zie je dat toch niet meer.

hallo iedereen, ik ben een tijdje weg geweest i.v.m school. Maar nu weer lekker verder. Ik dacht aan een ponton te maken om te slepen en daar ben ik mee begonnen. Ik ga binnenkort ook weer verder met de Banckert zelf, maar eerst heb ik een goede standaart nodig. Iemand een idee hoe je deze mooi kan maken? het liefst donker gelakt dat de nerven nog wel zichtbaar zijn. Iemand tips hoe je dat kan maken??

Groet Marco

zelf zou ik eerst je banckert even afmaken,
anders heb je straks 1000 projecten liggen he ;)
ik zou voor je standaart een mooie houten plaat voor kopen, en die uitzagen.

Paul

Je zou een soort hangmat kunnen maken voor je boot; een gordel of band over dwars onder de boot laten lopen en aan je houten stelling vastmaken.

hallo Paul, dat ponton is in een week af, je weet wel hoe je dat bouwt. Maar ik snap dat je een plaat koop en die uitzaagd. Maar hoe krijg je precies de goede rondingen erin van de boot? Dat was eigenlijk mijn vraag.

Groet Marco

ponton

Hallo iedereen, ik ben verder gegaan met het ponton maar ben nog lang niet tevreden:rolleyes: Alle randen nog goed schuren maar dat komt later wel deze week, en dan met de schuurmachine.
een foto;

ponton.jpg

Het is wel te zien geloof ik.

Groet Marco

Hallo iedereen, weer een beetje verder gegaan. Nog de trapleuninkjes afgesoldeert en begonnen aan de railing voor het ponton.

railing+4.jpg

railing+ponton+1.jpg

railing+ponton.jpg

railing+ponton+2.jpg

Ik heb nooit geweten dat solderen zo leuk kon zijn!! Wanneer ik weer tijd heb lekker weer verder.
Maar tot zo ver nu.

Groet Marco

Hee Marco,

Kijk dat is reling solderen!
De laatste 3 foto,s van de reling ziet er heel mooi en strak uit!

lekker zo doorgaan, vaak kijk je tegen het reling solderen op, heb ik zelf ook last van, maar als je er eenmaal aan begint , is het zo weer over;)

Jan

Back